Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Opel Astra 1.4 Turbo LPG - mocny sedan zasilany gazem

3 mar, 12:29

Montaż instalacji gazowej LPG kojarzy się wyłącznie z oszczędzaniem. Opel proponuje takie rozwiązanie w Astrze sedan ze 140-konnym benzyniakiem. Sprawdzamy, jak jeździ, ile pali i czy warto kupić Opla Astrę z fabryczną instalacją LPG.

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Instalacja LPG kosztuje 4400 zł. Dużo, ale 61 300 zł za sedana 140 KM z LPG brzmi rozsądnie
  • Użytkowanie Astry z fabryczną instalacją LPG nie przysparza żadnych kłopotów
  • Przejechanie 100 km Astrą na benzynie kosztuje 34 zł, podczas gdy pokonanie tego samego odcinka na gazie – niespełna 20 zł

Polacy niezbyt chętnie sięgają po kompaktowe sedany, choć wyjątek stanowią Fiat Tipo i Toyota Corolla. Także w przypadku popularnej Astry klienci częściej wybierają hatchbacka niż sedana. Czterodrzwiowy Opel nie jest już autem pierwszej świeżości (zadebiutował w 2012 r.), a w dodatku wykorzystuje technikę Astry 4. generacji. Czyżby więc produkowany w Gliwicach model nie był już wart zainteresowania? Sprawdziliśmy to, testując odmianę z doładowanym benzyniakiem 1.4 i fabryczną instalacją LPG.

Za kierownicą Astry sedan naszą uwagę zwróciły: przeładowany przyciskami panel centralny, ekran multimediów bez możliwości sterowania dotykowego oraz twarde plastiki w górnej części deski rozdzielczej. Mimo tych niedostatków bez trudu znaleźliśmy wygodną pozycję za kierownicą, a ergonomiczne fotele (opcja za 1600 zł) zachwyciły nas wyprofilowaniem i sprężystością. Wiek konstrukcji sedana odczuliśmy ponownie po zajęciu miejsca na tylnej kanapie. O ile przestrzeń nad głową nie budzi zastrzeżeń, o tyle ilość miejsca na wysokości kolan dla dorosłej osoby o wzroście 180 cm jest zbyt mała. Sprawdziliśmy: w Astrze hatchback 5. generacji jest tam o kilka centymetrów więcej.

Kłopotów nie będzie za to z bagażem. 460-litrowy kufer – mimo nadwozia sedan – po złożeniu oparć kanapy można zwiększyć do pojemności 1010 l. Dodatkowe 500 zł kosztuje praktyczny otwór na narty. Nie mogliśmy przyzwyczaić się tylko do sposobu jego otwierania, gdyż możliwe jest to jedynie przyciskami na pilocie lub z wnętrza pojazdu.

Pod maską testowego egzemplarza pracował 1,4-litrowy turbobenzyniak. Nie jest on już najnowszej konstrukcji, gdyż w Astrze 5. generacji został zastąpiony jednostką o tej samej pojemności, ale o 10 KM mocniejszą i wyposażoną we wtrysk bezpośredni. Niemniej 140-konny benzyniak dość spontanicznie reagował na zmianę położenia pedału gazu, kierowca nie miał poczucia braku mocy. Co ciekawe, silnik równie dobrze wchodził na obroty, gdy przyciskiem w kabinie przełączaliśmy zasilanie z benzynowego na gazowe. Pomiary testowe zresztą potwierdziły nasze subiektywne odczucia.

Użytkowanie Astry z fabryczną instalacją LPG nie przysparza żadnych kłopotów. Jedynie podczas tankowania trzeba po otwarciu klapki wlewu paliwa przykręcić redukcję, co zajmuje kilka sekund. W przypadku zimnego rozruchu silnik uruchamia się na benzynie, ale po przejechaniu kilkuset metrów i powyżej 2000 obr./min następuje automatyczne uruchomienie zasilania gazowego, o czym informuje nas kontrolka na desce rozdzielczej. Żeby wrócić do zasilania benzyną, wystarczy tylko nacisnąć przycisk. Wraz ze zmianą systemu zasilania komputer pokładowy i wskaźnik paliwa przekazują informacje o aktualnie wykorzystywanym paliwie.

O ile minimalne odchylenia w czasach przyspieszeń, elastyczności i poziomu hałasu są zauważalne tylko przy wykorzystaniu fachowego sprzętu, o tyle na stacji odnotowaliśmy wyraźną różnicę w ilości zużytego gazu i benzyny. Na naszej pętli pomiarowej Astra zużyła o 1,8 l/100 km więcej gazu niż benzyny. Różnica niby mała, ale gdy przełożymy ją na pieniądze, to wobec ceny paliw 2,18 zł za litr LPG i 4,73 zł za litr 95 okt. (na stacji BP) okaże się duża (14,44 zł na 100 km).

Podsumowując koszty eksploatacji: przejechanie 100 km Astrą na benzynie kosztuje 34 zł, podczas gdy pokonanie tego samego odcinka na gazie – niespełna 20 zł. Różnica w cenie Astry sedan 1.4/140 KM z tradycyjnym systemem zasilania a gazowym wynosi 4400 zł, co oznacza, że instalacja zwróci się po ok. 30 tys. km. Celowo podaliśmy wartość w zaokrągleniu, gdyż będzie uzależniona od liczby zimnych rozruchów, podczas których spalana jest benzyna (producent zapewnia, że nie ma jej dotrysku w czasie jazdy z LPG).

W kalkulacji należy też pamiętać, że w przypadku auta z zasilaniem gazowym (niezależnie od wieku) trzeba co rok wykonywać badanie techniczne (162 zł), podczas gdy w nowym samochodzie z tradycyjnym zasilaniem czynność tę musimy przeprowadzić po raz pierwszy po 3 latach (koszt 99 zł). Interwały przeglądowe w obu przypadkach są jednakowe, aczkolwiek minimalnie wyższych kosztów możemy spodziewać się w wersji z LPG, choćby ze względu na konieczność wymiany dodatkowych filtrów.

Opel Astra 1.4 Turbo LPG - to nam się podoba

Dobra dynamika, osiągi na LPG niemal takie same, jak na benz., świetne prowadzenie, cena.

Opel Astra 1.4 Turbo LPG - to nam się nie podoba

Konsola przeładowana przyciskami, ciasno z tyłu, brak nowoczesnych systemów bezpiecz.

Opel Astra 1.4 Turbo LPG - nasza opinia

Jestem pod wrażeniem Astry sedan. Jest dynamiczna, dzięki LPG ekonomiczna i mimo wiekowej konstrukcji dobrze się ją prowadzi. Jedyne, co mi przeszkadzało, to ciasnota z tyłu. Brak asystentów kierowcy dla osób chcących oszczędzać nie będzie problemem.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej