Dziś teoretycznie „zagazować” można prawie każde auto, a prawdopodobnie w ciągu kilku miesięcy – nawet te silniki, które mają układ podwójnego wtrysku benzyny. Starsze jednostki to dla gazownika żadne wyzwanie, nie jest też problemem bezpośredni wtrysk benzyny. A jednak... Nie upieramy się, ale delikatnie odradzamy klientom montaż gazu w silnikach, które same z siebie przysparzają mnóstwo kłopotów, np. volkswagenowskie motory 1.2 TSI czy 1.4 TSI z łańcuchowym napędem rozrządu. Można w nich zakładać LPG, tylko po co dokładać potencjalnych problemów? – mówi poza protokołem pracownik renomowanego dostawcy sprzętu LPG.

Technologia zasilania alternatywnego bardzo się rozwinęła, obecnie na rynku są nie tylko dobre włoskie czy też holenderskie instalacje LPG – w wielu wypadkach niezwykle konkurencyjne okazują się polskie instalacje takich firm, jak np. Stag, AG Centrum, KME czy Elpigaz. Jeżeli instalację gazową kupujecie po to, żeby pozwoliła zaoszczędzić pieniądze, a nie po to, by mieć pod maską supernowoczesny układ zasilania, ale zbyt drogi, żeby się zwrócił, powinniście wybierać rozsądnie, czyli kupić najtańszą instalację, która zapewni bezpieczną i długotrwałą eksploatację waszego auta. Ponieważ różne silniki mają różne rezerwy wytrzymałościowe i termiczne, w jednym przypadku należy zainwestować w droższy, bardziej precyzyjny lub wydajny układ zasilania, w innym – wystarczy tańszy i prostszy.

Nie ma co się łudzić: porównanie ofert warsztatów, np. na Allegro.pl, nie pomoże w podjęciu rozsądnej decyzji – instalacja to nie tylko sterownik, który ma nazwę, lecz także wtryskiwacze o różnej wydajności, dziesiątki modeli parowników i innych elementów, z których można skompletować zestaw. Jedyne wyjście to uczciwa rozmowa z mechanikiem w warsztacie, który ma dobrą opinię, i w miarę możliwości – powtórzona u konkurencji. Większość mechaników zaproponuje najtańszy możliwy zestaw, należy więc zadać wyraźnie pytanie: ile trzeba wydać, żeby instalacja działała bez problemu?

W przypadku nowych aut „gazowanych” poza autoryzowanym serwisem dilerskim należy liczyć się z utratą gwarancji. Z kolei w przypadku starszych trzeba upewnić się, że silnik i jego osprzęt są w pełni sprawne. O ile z reguły 2- lub 3-letnie auta nie stanowią problemu, o tyle te w wieku 8-10 lat i starsze – często tak! Typowe usterki to: zużyte świece i kable zapłonowe, spalanie oleju, wiązka elektryczna silnika w złym stanie. Mieszanka powietrzno-gazowa ma większą oporność niż mieszanka powietrza z benzyną, a więc i cewki, i kable, i świece muszą być w stu procentach sprawne, żeby silnik na LPG poprawnie pracował.

Stan wiązki elektrycznej silnika to temat dotyczący najstarszych samochodów, w których montuje się instalacje LPG – czyli mających ok. 12 lat i więcej. Jeżeli natrafiliście na ten rodzaj usterki albo mechanik w warsztacie gazowym sugeruje, że jest to problem, nie należy się zniechęcać – wielu elektryków oferuje kompleksową regenerację wiązek silników z opcją przystosowania ich od razu do montażu LPG. Koszt to kilkaset złotych.

Ważne: silnik przed montażem instalacji LPG nie powinien wykazywać objawów zużycia, czyli nie może dymić, przerywać, musi mieć wzorcowe osiągi, niedopuszczalne są problemy z falowaniem obrotów itp. Nie należy liczyć na to, że instalacja LPG, zastępując fabryczny układ wtryskowy, „uzdrowi” auto – korzysta ona z tych samych czujników, co układ wtryskowy benzyny, przetwarza jedynie dane zbierane przez fabryczny sterownik auta na potrzeby układu gazowego.

Czy auto jest sprawne?

Tylko w pełni sprawny (przynajmniej, jeśli chodzi o silnik) samochód nadaje się do montażu instalacji. W przypadku starszych aut przed montażem konieczny jest dodatkowy serwis, polegający na wymianie świec i kabli zapłonowych. W kilkunastoletnich autach może być niezbędna kontrola, ewentualnie naprawa wiązki silnika – często okablowanie spełnia swoją funkcję, dopóki się go nie poruszy; po rozpięciu zaczyna kruszyć się izolacja.

Czy montaż instalacji LPG się opłaca?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, dowiedzcie się w warsztacie, ile benzyny będzie spalał samochód w trybie jazdy na gazie – resztę wiecie sami. Rzecz w tym, że w przypadku większości instalacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny niezbędny jest jej dotrysk podczas jazdy na gazie – z reguły auto w trybie jazdy na LPG spala kilka-kilkanaście proc. benzyny, reszta paliwa to autogaz.

Podobnie zachowują się niektóre instalacje w silnikach ze „zwykłym” pośrednim wtryskiem benzyny – tak są kalibrowane m.in. instalacje LPG montowane w nowych Skodach na gwarancji. Rozwiązania, które obywają się bez dotrysku benzyny, stanowią mniejszość – są drogie. Ile zapłacisz za instalację? Dobry zestaw do nowoczesnego silnika oznacza wydatek od ok. 3000 do 5000 zł, choć są instalacje tańsze i droższe – nawet dwa razy droższe.

Im więcej jeździsz i im więcej pali auto, tym większa oszczędność podczas jazdy na LPG. Ważne: silnik zużywa więcej gazu niż benzyny, dla bezpieczeństwa policz, że spalanie LPG jest o ok. 30 proc. wyższe. Praktyka wskazuje, że jeżdżąc na LPG, bezpośrednie wydatki na paliwo udaje się obniżyć o ok. 30 proc.

Ile zaoszczędzisz jeżdżąc na LPG?*

Dane producenta Skoda Octavia 1.8 TSI Opel Astra 1.4 Turbo PORSCHE CAYENNE 3.2 V6
Koszt instalacji 5000 zł 3600 zł 6000 zł
Spalanie i koszt benzyny 10 l/100 km x 4,25 zł = 42,50 zł/100 km 8,5 l/100 km x 4,25 zł = 36,10 zł/100 km 18 l/100 km x 4,25 zł = 76,50 zł/100 km
Spalanie i koszt jazdy na LPG 12 l LPG + 1 l benzyny: 12 x 2 zł + 1 x 4,25 zł = 28,25 zł/100 km 10 l LPG + 1 l benzyny: 10 x 2 zł + 1 x 4,25 zł = 24,25 zł/100 km 24 l LPG + 1 l benzyny: 24 x 2 zł + l x 4,25 zł = 52,25 zł
Oszczędność na 100 km 14,25 zł 11,85 zł 24,25 zł
Oszczędność na 1000 km 142,50 zł 118,50 zł 242,50 zł
Oszczędność po 20 000 km 2850 zł 2370 zł 4850 zł
Zwrot inwestycji po 35 tys. km po 30 tys. km po 25 tys. km

*przy cenie paliw na poziomie: litr benzyny – 4,25 zł; litr LPG – 2 zł