- Suzuki postanowiło odświeżyć i zaktualizować swój najpopularniejszy model
- Vitara jest ceniona za funkcjonalność, modny wygląd i niewygórowane ceny
- Model po liftingu jest już dostępny w polskich salonach - kosztuje od 64 900 zł
Nowa Vitara napędza sprzedaż Suzuki. W obecnym roku fiskalnym (liczony od kwietnia 2018 do marca 2019) na polskim rynku sprzedano już 2040 sztuk tego modelu, czyli prawie dwukrotnie więcej niż drugiego w rankingu Baleno (1060 sztuk). Lifting ma tę sytuację jeszcze poprawić. Co ciekawe, samochody marki Suzuki kupują przede wszystkim klienci indywidualni (63 proc.) – odwrotnie do obecnego trendu rynkowego (69 proc. sprzedaży przypada na firmy).
Polski importer Suzuki zapytał swoich klientów, które jeszcze modele biorą pod uwagę. Okazało się, że osoby zainteresowane Vitarą porównują ją z crossoverami z segmentu B (np. Renault Captur czy Nissan Juke), a także z nieco większymi modelami kompaktowymi, takimi jak: Nissan Qashqai i Mitsubishi ASX. To tylko potwierdza, że auto plasuje się pomiędzy segmentami B i C.
Suzuki Vitara – kosmetyczne zmiany
Odnowioną Vitarę najłatwiej można rozpoznać po czerwonych tylnych lampach z diodami LED (światła postojowe i „stop”) oraz nowych kolorach nadwozia: Solar Yellow Pearl z czarnym lub białym dachem (patrz zdjęcia) lub Grayish Blue Metallic z czarnym dachem. Nowy wzór otrzymały 17-calowe felgi aluminiowe. Wygląd przedniej części samochodu zmienił się nieznacznie – na przestylizowanej osłonie chłodnicy i przeprojektowanym zderzaku pojawiły się chromowane elementy.
We wnętrzu również nie ma rewolucji. Pomiędzy zegarami pojawił się kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego. Poza tym górną część deski rozdzielczej i boczków drzwi wykończono lepszej jakości tworzywem. Niestety plastiki w pozostałych miejscach nadal są twarde i nieprzyjemne w dotyku. W najwyższej wersji wyposażenia XLED na fotelach pojawiła się skórzano-zamszowa tapicerka.
Suzuki Vitara – koniec wolnossących silników
Suzuki jest kolejnym producentem, który rezygnuje z oferowania benzynowych silników bez turbodoładowania. Jednostkę 1.6 o mocy 120 KM zastąpiono trzycylindrowym, 111-konnym 1.0 BoosterJet. Nowa jednostka jest ciut słabsza, ale generuje wyższy moment obrotowy (170 Nm zamiast 156), który jest dostępny znacznie niżej (od 2000, a nie 4400 obr/min), więc powinna poprawić dynamikę.
Alternatywą jest czterocylindrowy 1.4 BoosterJet (140 KM i 220 Nm), znany do tej pory z Vitary S (to oznaczenie nie będzie już używane). Auto w tej odmianie jest w stanie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w mniej niż 10 s. Silnika Diesla nie znajdziemy już w gamie.
Suzuki Vitara – ma swoje argumenty
Suzuki nie zapomniało do końca o swoich terenowych korzeniach. Nowa Vitara ma przeciętny prześwit (185 mm), ale jej mocną stroną na tle konkurencji jest napęd 4x4, który poprawia trakcję na śliskiej nawierzchni. Układ Allgrip Select z 4 trybami pracy (Auto, Sport, Snow i Lock) można zamówić do każdego silnika (kosztuje 10 000 zł). To samo tyczy się automatycznej skrzyni biegów, która wymaga dopłaty w wysokości 7 000 zł.
Na pokładzie zainstalowano nowe systemy wspomagające kierowcę. Dotychczasowy system awaryjnego hamowania, który był oparty na radarze, zastąpiono nowym z kamerą i czujnikiem laserowym. Pozwoliło to na wprowadzenie opcji wykrywania pieszych. Ponadto w Vitarze pojawiły się: system monitorowania martwego pola, radar ruchu poprzecznego za pojazdem (ułatwia wyjazd tyłem z miejsca parkingowego) i układ „czytający” znaki drogowe.
Vitara po liftingu jest już dostępna u polskich dealerów Suzuki, dokąd trafia z fabryki na Węgrzech (Esztergom). Auto po modernizacji stało się o 3 tys. zł droższe. Cennik otwiera kwota w wysokości 64 900 zł. Najchętniej do tej pory wybierana wersja wyposażenia Premium z silnikiem 1.0 i napędem na przednie koła kosztuje 71 900 zł, a z silnikiem 1.4 – 78 900 zł.
Suzuki Vitara - dane techniczne
1.0 BoosterJet | 1.4 BoosterJet | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R3/12 | t.benz./R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 998 | 1373 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 111/5500 | 140/5500 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr./min) | 170/2000-3500 | 220/1500-4000 |
Skrzynia biegów | ręczna 5b (aut. 6b) | ręczna 5b (aut. 6b) |
Napęd na koła | przedni (4x4) | przedni (4x4) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5-13,0 | 9,5-10,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 200 |
Spalanie (miasto/trasa/średnie; l/100 km) | b.d. | 5,8-6,3 |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1085/645 | od 1120/610 |
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi (mm) | 4175/1775/1610/2500 | |
Prześwit (mm) | 185 | |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa (l) | 375-1120 | |
Cena (zł) | od 64 900 | od 78 900 |
Suzuki Vitara – naszym zdaniem
Suzuki ma uznaną pozycję i swoją niszę rynkową. Marka ta nie wyznacza nowych standardów, za to punktuje solidnością. Vitara jest dobrą propozycją dla niezbyt wymagającego użytkownika, który ceni przede wszystkim funkcjonalność, prostotę obsługi i niewygórowaną cenę samochodu. To są właśnie najważniejsze zalety Vitary, choć wersja po liftingu trochę podrożała.