Produkowany w latach 1934 - 1957 modelwywarł wpływ na wielu światowych konstruktorów, także amerykańskich, którzy byli przecież zdecydowanymi zwolennikami napędu na tylne koła. W tamtych czasach, choć mówiło się o popularnym samochodzie z przednim napędem, Citroën jako pierwszy opanował tę technologię i spopularyzował jej zastosowanie! Zasługujący na miano prawdziwej rewolucji technicznej Traction jest dziełem dwóch wielkich osobowości, dążących do innowacji i oryginalności: André Citroëna i André Lefebvre’a. Pierwszy wniósł środki finansowe i zaplecze przemysłowe, drugi kompetencje techniczne.
Ich praca i wizja samochodu została doceniona podczas oficjalnej prezentacji w 1934 roku: prasa uznała model za „odważny, pełen oryginalnych rozwiązań i nowatorski”.
Dziś Traction nie stracił wcale na swej atrakcyjności. Nadal zachwyca jego harmonijna sylwetka autorstwa Flaminio Bertoniego. Liczba opracowań, wydarzeń i klubów poświęconych temu modelowi jest najlepszym dowodem, że mamy do czynienia z niezwykłym samochodem: Traction niewątpliwie zasłużył na poczytne miejsce w Panteonie motoryzacji.
Geneza powstania modelu
W marcu 1933 roku zapada decyzja: Traction Avant ma być zaprezentowany z okazji salonu samochodowego w październiku 1934.
Dziś ten termin wydaje się nierealny, lecz zespół André Citroëna i André Lefebvre’a podejmuje jednak wyzwanie. Przekonani o znaczeniu projektu członkowie zespołu zrobią wszystko, by sprostać oczekiwaniom dyrektora: moc podatkowa 7 koni, zużycie paliwa na poziomie 7 litrówna 100 kilometrów, 100 km/godz., 4 miejsca, 800 kg, podwozie i nadwozie samonośne ze stali, cena 15 000 franków i, oczywiście, przedni napęd. Szybko jednak praca nad prototypami bardzo się komplikuje. Nadwozie wymaga wzmocnienia, co zwiększa masę samochodu, wymuszając większą moc silnika.Przeguby przekładni zacierają się z powodu niedostatecznego smarowania. Co gorsza, automatyczna skrzynia biegów (Turbine) okazuje się niedostosowana do małej pojemności silnika.
W tej kwestii André Citroën pozostanie niewzruszony i trzeba będzie czekać do lutego 1934 roku, by zgodził się powrócić do bardziej tradycyjnego rozwiązania.Mimo tych trudności, prace nad PV (mały samochód) – nazwa kodu przyszłego modelu – posuwają się do przodu.
Sytuacja ekonomiczna w 1933 jest jednak ciężka. Siła nabywcza spada o dziesięć procent i fabryka przy Quai de Javel w Paryżu przeżywa falę strajków na dużą skalę, które pogarszają sytuację finansową firmy. By ratować budżet, André Citroën podejmuje decyzję o przyspieszeniu daty prezentacji modelu.
Oficjalna prezentacja odbywa się 18 kwietnia 1934 roku w obecności dziennikarzy i dystrybutorów, w imponującym pawilonie wystawowym na Placu Europy w Paryżu. Prasa zachwyca się nowym modelem i oddaje hołd odwadze jego twórcy. Wydaje się, że André Citroënowi udało się osiągnąć cel...
Super innowacyjny !
Oszczędność, komfort, bezpieczeństwo: trzy wyzwania, które wyznaczył sobie inżynier André Lefebvre i które po części leżą u podstaw wielu innowacji modelu.
Napęd przedni jest elementem najsilniej kojarzonym z modelem, któremu użyczył swej nazwy. Zasada polega na zgromadzeniu wszystkich elementów niezbędnych do poruszania się samochodu – silnika, skrzyni biegów i przekładni – na przednich kołach, które nie tylko kierują, ale i utrzymują pojazd w ruchu.
Środek ciężkości ulega obniżeniu, zwłaszcza za sprawą likwidacji wału napędowego, na korzyść sterowności, której jakość poprawia się w niespotykanym dotąd stopniu.
Rezygnacja z wału napędowego umożliwia także zastąpienie tradycyjnego podwozia jednobryłową stalową karoserią samonośną. Równie sztywna, lecz znacznie lżejsza karoseria charakteryzuje się ponadto bardzo starannie zaprojektowanym kształtem, który ułatwia przepływy powietrza, a tym samym umożliwia osiąganie większej prędkość maksymalnej.
Inną istotną nowinką techniczną jest zasada silnika samonastawnego (zastosowana w 1932 roku w modelu Rosalie). To rozwiązanie miało szczególne znaczenie dla Traction, ponieważ jego nadwozie jednobryłowe w postaci karoserii samonośnej z pewnością nie wytrzymałoby drgań wywołanych sztywno osadzonym silnikiem. W tym systemie elementy mechaniczne są mocowane na gumowych poduszkach typu silentblok, które tłumią uderzenia i drgania zespołu napędowego.
W modelu Traction zostały też zastosowany układ hamulcowy sterowany hydraulicznie. Jest to system, który podobnie jak wcześniej wymienione nowatorskie rozwiązania, jest nadal stosowany w obecnych samochodach. Świadczy to o donośności oryginalnych rozwiązań zaoferowanych w modelu Traction i jego ogromnej nowoczesności.
Traction przed wojną
Od pierwszego roku produkcji Traction jest ulepszany, a jego gama wzbogaca się o wiele wersji, wbrew pierwotnym założeniom André Citroëna.
Ponieważ moc podatkowa silnika wynosiła 7 koni, więc logicznie pierwszy model z gamy Traction został oznaczony numerem 7. Wyposażony w silnik o pojemności 1 303 cm3, rozwijający moc 32 KM, pierwszy Traction prezentuje się wspaniale dzięki luksusowemu wykończeniu wnętrza (np. prążkowana wełniana tapicerka).
Z punktu widzenia mechaniki sytuacja przedstawia się nieco gorzej, bowiem od samego początku Traction 7 boryka się z paroma problemami. Dyrekcja natychmiast decyduje się na ulepszenie modelu. Nowa wersja, wyposażona w silniejszy silnik (35 koni), o mocy podatkowej 9 koni, schodzi z taśmy produkcyjnej w czerwcu 1934 roku.
W tym samym okresie Citroën prezentuje Traction 11 K 7 Sport. Wyprodukowano tylko tysiąc sztuk tego modelu, który zostanie jednak wykorzystany do produkcji nowej wersji, Traction 11.
Wersja Traction 11, która ma zastąpić 10 CV (Rosalie) jest bardziej przestronna niż Traction 7 (dłuższa o 20 cmi szersza o 12 cm ), wyposażona wsilnik 11 K z wersji 7 Sport (stąd jej nazwa: 11). Przyciąga wzrok kabina z piękną, aksamitno-płócienną tapicerką. Trzymiejscowa kanapa z przodu jest szczególnie wygodna.
W tym samym roku, z okazji Salonu 1934, Citroën prezentuje nowy, prestiżowy model 22. Rozstaw osi powiększa się o 6 cm w stosunku do modelu Traction 11, osłona chłodnicy jest bardziej masywna, a przednie reflektory wbudowane w błotniki.
Wersja 22 wywiera silne wrażenie na zwiedzających. Spojrzenia koncentrują się jednak głównie na tym, co znajduje się pod maską. Wyposażony w potężnywidlasty silnik o mocy podatkowej22 koni(4 litry pojemności) do 90 koni rzeczywistych, model 22 faktycznie jest w stanie – jak zapewnia ówczesna reklama – osiągnąć mityczną granicę 140 km/godz.
Niestety nigdy nie zostanie dopracowany we wszystkich szczegółach. Dyrekcja szybko decyduje o zakończeniu prac nad tą wersją, aby skupić wysiłki nad modelami 7 i 11.
Na nowy prestiżowy model trzeba będzie czekać do roku 1938: to model noszący numer 15, wyposażony, co sugeruje sama nazwa, w silnik 15 CV. Sześciocylindryczny, osiągający moc 76 koni rzeczywistych model staje się „królem szos” umożliwiając prędkość do 130 km/godz.
Pod względem stylizacji model 15 różni się od modelu 11 dłuższą maską (o 11 cm), z bocznymi nacięciami czy też większymi, okalającymi błotnikami przednimi. Te subtelne zmiany estetyczne uzasadniają sklasyfikowanie nowej wersji do kategorii pojazdów najwyższej klasy.
Sprzedaż modelu rozpoczęła się faktycznie w lutym 1939 roku. Jest to jednak rok zdominowany przez inne wydarzenia : Francja przystępuje do wojny z Niemcami.
Lata powojenne
Kiedy w 1939 roku Francja przystępuje do wojny z Niemcami, gama Traction jest kompletna i wprowadzona na rynek. Po zakończeniukonfliktu zbrojnego sytuacja może ulec zmianie…
Przez pierwsze lata wojny działalność zakładu przy quai de Javel jest kontynuowana, choć w ograniczonym zakresie. Aż do 1940 roku jest montowany model 15, a model 11 jest produkowany w wersji sedan do 1942 roku.
Produkcja zostaje prawie całkowicie przerwana w latach 1943 - 1944, z wyjątkiem nielicznych ciężarówek, które nadal wyjeżdżają z fabryki. Robotnicy, którzy pozostali w zakładzie, zajmują się teraz produkowaniem narzędzi, rowerów i innych użytecznych wyrobów.
Po wyzwoleniu wznowienie działalności przy Quai de Javel napotyka na wiele trudności. Tym samym modernizacja modelu Traction, planowana przez inżynierów, staje się niemożliwa. Fabryka została zbombardowana w czerwcu 1940, budynki administracyjne uległy częściowo zniszczeniom, narzędzia produkcyjne i plany zaginęły.
Dyrekcja postanawia wznowićod czerwca 1945 roku produkcję najbardziej popularnego modelu: 1525sztuk Traction 11 schodzi z taśmy w drugim kwartale tego roku. Skromny wystrój kabiny „nowego” Traction przypomina w każdym calu poprzednie rozwiązania. Zewnątrz nastąpiły jednak duże zmiany. Konieczność opracowania nowych rysunków projektowych pociąga za sobą pojawienie się nowych szczegółów, dzięki którym można rozróżnić przedwojenny i powojenny Traction.
Poczynając od 1946 roku, Traction 11 modernizuje się: maska ma boczne nacięcia, pojawiają się nowe zderzaki i aluminiowe listwy na drzwiach. Traction 15 ponownie figuruje w katalogu. W 1946 roku taśmę produkcyjną opuszcza 12 600 pojazdów.
Następne lata nie przynoszą istotnych zmian. Trwa znakomita kariera handlowa Traction, a model coraz rzadziej poddawany jest korektom, z wyjątkiem nowej skrzyni biegów w modelu 15 w 1947 roku czynowych gaźników w 1950 roku.
Trzeba było czekać do 1954 roku na znaczące zmiany, które przyniósł rewolucyjny system zawieszenia, jaki pojawi się w Traction 15. Oparty na technologii hydropneumatycznej system umożliwia, dzięki pompie i komorom, utrzymać stałą wysokość pojazdu, niezależnie od obciążenia.
Model 7A
„7 A” był pierwszym modelem z gamy oferowanej aż do 1957 roku. Jego sukces nie został nigdy podważony, pomimo krytycznych opinii wyrażanych w momencie wprowadzenia do sprzedaży 19 kwietnia 1934 roku.
Pierwsza wersja Traction avant Citroëna została zaprezentowana właścicielom autoryzowanych salonów marki 21 marca, apierwszy klient odebrał samochód 7 maja. Model Traction avant był naprawdę rewolucyjny, oferując znaczący i spójny zestaw innowacyjnych rozwiązań.
Jego nadwozie i silnik stanowią mistrzowskie osiągnięcie projektowe, stając się źródłem inspiracji dla wielu konstruktorów. Po raz pierwszy w historii motoryzacji nie ma już potrzeby pokonywania stopnia przy wchodzeniu do pojazdu, lecz można od razu zająć miejsce w kabinie.
Zastosowanie w produkcji seryjnej napędu na przednie koła przyniosło marce ogromną popularność. To rozwiązanie, podobnie jak zawieszenie z drążkami skrętnymi, otworzyło nowe możliwości innym konstruktorom. Cena modelu „7” w momencie wprowadzenia na rynek wynosiła 17 700 F według kursu na dzień 15/4/34 w wersji 4-osobowej z wewnętrznym bagażnikiem.
Dane techniczne Citroëna 7 A:
- silnik: samonastawny, 4 cylindry rzędowe, 1303 cm3 (72 x 80 mm) 32 KM przy prędkości obrotowej 3 200 obr/min; rozrząd górnozaworowy; wał korbowy z 3 łożyskami; gaźnik Solex poziomy; zbiornik benzynowy 35 litrów; aparat zapłonowy i cewka; akumulator 6 V;- układ napędowy: napęd przedni; skrzynia 3-przełożeniowa, drugi i trzeci bieg synchronizowany:,br>- układ kierowniczy: ślimakowo-rolkowy;- układ hamulcowy: hamulce bębnowe z przodu i z tyłu, sterowane hydraulicznie;- zawieszenie: drążki skrętne z przodu i z tyłu, niezależne zawieszenie kół przednich;- ogumienie: Michelin 140 x 140;- karoseria: sedan jednobryłowy ze stali zbudowany z elementów z blachy zgrzewanej, dach z czarnego moleskinu; długość :-445 cm, szerokość - 162 cm, wysokość - 152 cm; rozstaw osi - 291 cm; rozstaw przednich kół - 134 cm, rozstaw tylnych kół - 132,4 cm;- ciężar: 900 kg;- osiągi: maksymalna prędkość 100 km/godz.; zużycie paliwa: 9 l /100 km.
Model 7S
Miesiąc po zaprezentowaniu modelu "7" Citroën wprowadził model "7 S" o większych osiągach. Ostatecznie w czasie salonu samochodowego w 1934 roku model przyjął nazwę „11 L” (lekki).
W odróżnieniu do modelu "7" oferowanego wyłącznie w wersji sedanu, model „7 S” został również zaprezentowany w wersji kabrioletu oraz pseudo-kabrioletu typu spider z dwoma miejscami w kabinie i 2 miejscami w części odsłoniętej.
Model "7 S" wyróżniał się w stosunku do modelu "7" szerszymi oponami, zachowując jednocześnie pozostałe charakterystyczne elementy: klaksony umieszczone na zderzakach, klapy pokrywy otwierane w tą samą stronę, dwie klapy ochronnej osłony, tylną tablicę rejestracyjną na zderzaku, 2 korki zbiornika paliwa, podwójne tylne światła.
Danetechniczne Citroëna 7 S (moc podatkowa 11 CV):
- silnik: samonastawny, 4 cylindry rzędowe z mokrymi wyjmowanymi tulejami i głowicami z zaworami górnymi; średnica 78 mm, skok 100 mm, pojemność skokowa 1911 cm3; stopień sprężania 5,9; moc rzeczywista 42 KM przy prędkości obrotowej 3.800 obr/min; automatyczne urządzenie rozruchowe gaźnika; wał korbowy 3-zaworowy oraz przeciwciężary; chłodnica zespolona z blokiem silnikai samonastawna; zapłon za pomocą aparatu zapłonowego, cewki i akumulatora; automatyczny odśrodkowy regulator wyprzedzenia;- sprzęgło: z amortyzatorem piastowym;- skrzynia biegów: 3 przełożenia, w tym drugi i trzeci bieg cichobieżne i synchronizowane, dźwignia w desce rozdzielczej;przekładnie: boczne umieszczone z obydwu stron skrzyni biegów w przednich kołach; przeguby Cardana Tracta (z podwójnym ślizgaczem centralnym) lub Spicer (pierwszy typ);- zawieszenie: niezależne na przednich kołach; drążki skrętne z przodu i z tyłu;- układ hamulcowy: hamulce hydrauliczne na 4 kołach;- koła: z 6 nakrętkami, osłony tarcz z wypukłą częścią zewnętrzną;- ogumienie: Michelin Super-komfort 150 x 140;- wymiary: rozstaw osi - 2,91 m; rozstaw kół przednich - 1,34 m, rozstaw kół tylnych - 1,32 m; długość całkowita - 4,45 m; szerokość - 1,62 m;- osiągi: prędkość maksymalna 115 km/godz.; zużycie paliwa: ok. 11 litrów przy średniej prędkości 70 km/godz.
Model 22 CV
Z okazji salonu samochodowego w 1934 roku na stoisku Citroëna został zaprezentowany prototyp sportowej, czerwonej wersji Tracion Avant z napisem „22 Citroën 8 cyl. Traction avant kabriolet”.
Projekt przewidywał różne rodzaje karoserii: 6-miejscowy sedan, miejski 3-miejscowy Coupé, kabriolet i pseudo-kabriolet, długą rodzinną, dziewięciomiejscową wersję 22 oraz długi, pięciomiejscowy Coupé. Zapowiadany jako najbezpieczniejszy i najszybszy seryjnie produkowany samochód na świecie model, będący obecnie przedmiotem marzeń kolekcjonerów, pozostał na etapie prototypu.
Dane techniczne Citroëna typ 22 (moc podatkowa 22 CV)
- silnik: 8 cylindrowy silnik widlasty o kącie rozwidlenia 90°; rozrząd przedniozaworowy sterowany dźwigniami zaworów; średnica 78 mm, skok 100 mm, pojemność 3822 cm3; moc rzeczywista 100 KM; mokre, wyjmowane tuleje; gaźnik Solex z urządzeniem rozruchowym sterowanym termostatem;- skrzynia biegów: cichobieżna z 3 synchronizowanymi biegami i biegiem wstecznym; silnik montowany samonastawnie; specjalny wentylator z 6 łopatkami napędzany specjalnym wałem (przedłużenie i podstawa skrzyni biegów);- zawieszenie: niezależne zawieszenie przednich kół , drążki skrętne; amortyzatory hydrauliczne;- układ hamulcowy: Lockheed;- ogumienie: Michelin Super-komfort 160 x 40;- karoserie: identyczne jak w modelach 11 A i B "w normalnej wersji"; chromowana osłona chłodnicy z wbudowanym logo Marki; cyfra "8" w środku osłony; dwa przednie zderzaki z podwójną listwą (listwy 7-11 nakładane na siebie); światła z wypukłymi i owalnymi kloszami wbudowane w przednie błotniki; klaksony pod światłami, obudowane małymi trójkątnymi chromowanymi siatkami; chromowany korek osłony chłodnicy;- osiągi: maksymalna prędkość 140 km/godz.; zużycie paliwa : 16 l/ 100 km.
Model 11
Z okazji salonu w 1934 rok, czyli po pięciu miesiącach od premiery 7A, Citroën zaprezentował model 11 z silnikiem 78 x 100 oraz wydłużonym i szerszym nadwoziem w sześciu wersjach, w tym w wersji rodzinnej, która bezpośrednio przed wojną zyskała miano limuzyny.
W zależności od wersji wykończenia model oferował sześć, osiem lub dziewięć miejsc. Do tej pory żadna karoseria samochodu osobowego nie zapewniała tylu siedzeń z przeznaczeniem dla licznej rodziny: szeroka 3-miejscowa kanapa z przodu, druga kanapa z tyłu i ewentualnie między nimi dwa lub trzy składane, komfortowe siedzenia w kierunku jazdy.
Następnie jedno składane siedzenie zostało zlikwidowane i "familijny" model stał się samochodem ośmioosobowym zamiast pierwotnej, dziewięcioosobowej wersji, podczas gdy długa Limuzyna oferowała z przodu siedzenia berline i stała się samochodem pięcioosobowym.
Dane techniczne Tractiona Avanta 11 (w wersji familijnej lub limuzyny z sześcioma bocznymi szybami):
- silnik: z zawieszeniem typu Pausodyne,4 cylindry rzędowe z mokrymi wyjmowanymi tulejami; średnica 78 mm; skok 100 milimetrów; pojemność skokowa 1911 cm3; moc podatkowa 11 CV, moc rzeczywista - 46 KM przy prędkości obrotowej3800 obr/min; wał korbowy z 3 łożyskami; rozrząd przedniozaworowy; chłodzenie wodą; chłodnica zespolona z blokiem silnikai samonastawna; zapłon za pomocą akumulatora, cewki i przerywacza , automatyczny, odśrodkowy regulator wyprzedzenia; doprowadzenie paliwa za pomocą 1 gaźnika Solex 30 THD; zbiornik paliwa 50 litrów;- układ napędowy: sprzęgło z amortyzatorem piastowym; skrzynia biegów 3-przełożeniowa + bieg wsteczny; dźwignia zmiany biegów w desce rozdzielczej; napęd na przednie koła; przeguby Cardana typu Tracta (z podwójnym ślizgaczem centralnym);- układ kierowniczy: skrzynkowy, od maja 1936 roku zębatkowy;- układ hamulcowy: hamulce hydrauliczne bębnowe na 4 kołach;- zawieszenie: drążki skrętne z przodu i z tyłu; niezależne zawieszenie przednich kół;- karoseria: jednobryłowa stalowa, z elementów z blachy zgrzewanej;- ogumienie: Michelin Stop 160 x 40;- wymiary: długość całkowita - 4,850 m, szerokość całkowita - 1,760 m; rozstaw osi - 3,275 m; rozstaw kół przednich - 1,460 m; rozstaw kół tylnych - 4,450 m;- osiągi: maksymalna prędkość 106 km/godz.; zużycie paliwa: 11,6 l przy średniej prędkości 65 km/godz.
Model 11L
W gamie « Traction avant » z okazji salonu samochodowego w 1934 roku pojawił się pierwszy model „11 L” (lekki) będący następcą modelu „7 S” , z którego zapożyczył wiele rozwiązań. Karoseria modeli "11 L" i "7" nie różni się, przysłony wentylacyjne otwierają się obecnie przeciwstawnie, klaksony są umieszczone w błotnikach. „Lekkie” modele są oferowane w wersji berline, pseudo-kabiorletu i kabrioletu. Pseudo-kabriolet 11 L produkowany od czerwca 1934 roku został poddany w październiku 1935 roku zmianom stylistycznym w postaci bardziej krągłych błotników z przodu, świateł z wypukłymi kloszami, lakierowanej osłony chłodnicy i tablicy rejestracyjnej na tylnym lewym błotniku. Model ma dwa miejsca z przodu i 2 w części odsłoniętej. Cena w 1936 roku : 23 000 franków.
Dane techniczne Citroëna 11 L (moc podatkowa 11 CV):
- silnik: z zawieszeniem typu Pausodyne, 4 cylindry rzędowe z mokrymi wyjmowanymi tulejami, głowica z górnymi zaworami; średnica 78 mm; skok 100 mm; pojemność 1911 cm3; stopień sprężania 5,9; moc rzeczywista 46 KM przy prędkości obrotowej 3800 obr/min.; automatyczne urządzenie rozruchowe gaźnika; wał korbowy 3 łożyskowyoraz przeciwciężary; chłodnica zespolona z blokiem silnikai samonastawna; zapłon za pomocą aparatu zapłonowego, cewki i akumulatora, odśrodkowy regulator wyprzedzenia;- sprzęgło: z amortyzatorem piastowym;- skrzynia biegów: 3 przełożenia w tymdrugi i trzeci bieg cichobieżne i synchronizowane – dźwignia zmiany biegów w desce rozdzielczej;- przekładnie: boczne umieszczone z obydwu stron skrzyni biegów w przednich kołach; przeguby Cardana Tracta (z podwójnym ślizgaczem centralnym) lub Spicer (pierwszy typ);- zawieszenie: niezależne zawieszenie kół przednich; drążki skrętne z przodu i z tyłu;- układ hamulcowy: hamulce hydrauliczne na 4 kołach;- koła: z 6 nakrętkami, osłony tarcz z wypukłą częścią zewnętrzną;- ogumienie: Michelin 155 x 40;- wymiary: długość całkowita - 4,45 m, szerokość całkowita - 1,62 m; rozstaw osi - 2,91 m; rozstaw kół przednich - 1,34 m; rozstaw kół tylnych - 1,32 m;- karoseria: w całości metalowa;- osiągi: maksymalna prędkość 106 km/godz.; zużycie paliwa: 11,6 l przy średniej prędkości 65 km/godz.
Model 15 berline
Model „15” został zaprezentowany w czerwcu 1938 roku i wystawiony z okazji salonu samochodowego w 1938 roku. Model wyposażony w 6-cylindrowy silnik o pojemności 2 867 cm3miał wymiary średnicy i skoku cylindrów identyczne jak w modelach „11” i „22” i oferował osiągi porównywalne do konkurencyjnych modeli Forda i Renault.Doskonała sterowność przyniosła mu słusznie tytuł "króla szos". Model jest bardzo wysoko ceniony przez kolekcjonerów. Do jego klientów należeli prawdziwi znawcy doceniający komfort, szybkość i przyjemność jazdy.
Przedwojenna produkcja wyniosła 2000 egzemplarzy. Cena w wersji 5 lub 6-osobowej: 36 300 franków.
Dane techniczne Citroëna 15 – Six " G " (moc podatkowa 16 CV):
- silnik: typu 15-six G obracający się w lewo (w prawo z punktu widzenia kierowcy); 6 cylindrów rzędowych; mokre, wyjmowane tuleje, z żeliwa poddanego obróbce; średnica 78 mm, skok 100 mm; pojemność : 2867 cm3; moc rzeczywista 77 KM przy prędkości obrotowej 3800 obr/min; stopień sprężania - 6,3; wał korbowy: mocowany na kole zamachowym za pomocą płytki z 6 gładkimi otworami; wieniec rozrusznika: montowany na piaście tłumika drgań i tarczy wyciszającej; zawory pionowe górne sterowane dźwigniami zaworów; gaźnik dolnossący, dwugardzielowy; sprzęgło jednotarczowe;- skrzynia biegów: pomiędzy silnikiem i chłodnicą - 3 przełożenia w tym drugi i trzeci bieg cichobieżne i synchronizowane; dźwignia zmiany biegów w desce rozdzielczej;- przekładnie: na przednich kołach półosie z2 przegubami Cardana w tym jeden podwójny (homokinetyczny) od strony koła oraz tuleja przesuwna; amortyzatory "Bibax";- układ hamulcowy: hamulce hydrauliczne Lockheed;- układ kierowniczy: zębatkowy; wsporniki nienośne;- ogumienie: Michelin 185 x 400;- wymiary: długość (sedan) - 4,76 m; rozstaw kół przednich - 1,48 m; rozstaw kół tylnych - 1,48 m:- ciężar: 1325 kg;- osiągi: maksymalna prędkość 135 km/godz.; zużycie paliwa: około 13 l / 100 km.
Model 15 cabrio
W odróżnieniu do modelu 4-cylindrowego, oferta katalogowa modelu 15 obejmowała wyłącznie wersję berline oraz wersję rodzinną. W tym modelu zostały wyprodukowane tylko dwa kabriolety: dla rodziny Michelin oraz dla hrabiny de Portes.
Dwa dalsze kabriolety zostały wyprodukowane w 1946 i w 1947 roku w zakładach Javel przez paryskiego koncesjonera w oparciu o specjalnie zaprojektowane i odzyskane karoserie.
Z zewnątrz kabriolet 15 różni się od kabrioletów 11 wyłącznie bardziej wydłużoną maską silnika.
Dane techniczne Citroëna 15 CV 1939:
- silnik: 6 cylindrów rzędowych; średnica 78 mm, skok 100 mm; pojemność 2867 cm33; moment 19,5 mkg przy prędkości obrotowej 1500 obr/min.; moc podatkowa 16 CV; moc rzeczywista 75 KM przy prędkości obrotowej 3800 obr/min.; wał korbowy 4-łożyskowy z tłumikiem drgań; rozrząd przedniozaworowy sterowany popychaczem trzpieni i dźwigniami; głowica żeliwna; chłodzenie wodą; zapłon za pomocą akumulatora, cewki i przerywacza; doprowadzenie paliwa za pomocąjednego gaźnika Solex 30 FFIAP; zbiornik paliwa 70 litrów;- układ napędowy: sprzęgło jednotarczowe suche; skrzynia biegów 3 przełożeniowa + bieg wsteczny; dźwignia zmiany biegów w desce rozdzielczej;- układ hamulcowy: bębnowe na4 kołach, sterowane hydrauliczne;- układ kierowniczy: zębatkowy, kierownica trzyramienna;- zawieszenie: z przodu drążki skrętne wzdłużne sterowane dolnymi wahaczami; z tyłu drążki skrętne poprzeczne; 4 teleskopowe amortyzatory hydrauliczne jednostronnego działania;- ogumienie: Michelin Pilote 185 x 400;- karoseria: kabriolet 3 -miejscowy, 2 drzwiowy, spider z tapicerką;- wymiary: długość całkowita - 4,760 m; szerokość całkowita - 1,790 m; rozstaw osi - 3,087 m; rozstaw kół z przodu i z tyłu - 1,487 m;- osiągi: maksymalna prędkość 135 km/godz.; zużycie paliwa około 13 l / 100 km.
Tak wygląda historia kultowego modelu firmy Citroën...
Źródło: Citroën