Toyota Highlander to kompaktowy SUV produkowany przez japońską markę. Auto pojawiło się po raz pierwszy w 2000 roku, a jednym z największych rynków zbytu, obok Japonii, była Ameryka Północna. Na niektórych rynkach auto było znane pod nazwą Kluger.
Konstrukcyjnie Highlander bazuje na modelu Camry. Za dopłatą możliwe było zamontowanie 3. rzędu siedzeń, dzięki czemu auto mogło przewieźć nawet 7 osób. Widoczne przetłoczenia na nadkolach nadwozia mogą sugerować, iż auto charakteryzuje się niemałymi umiejętnościami terenowymi, jednak napęd na 4 koła wymagał dopłaty, a w standardzie napędzana była przednia oś. Nawet w przypadku lepszej trakcji, auto nie czuje się najlepiej na bezdrożach.
Pod maską mogliśmy znaleźć tylko silniki benzynowe – pierwszy (R4) miał 2,4 litra pojemności i generował 155 KM, a 3-litrowa V6-ka – 220 KM. Do wyboru była skrzynia automatyczna o 4 lub 5 przełożeniach.
W 2007 roku pojawiła się II generacja SUV-a Toyoty. Auto znacznie urosło w porównaniu do swojego poprzednika (10 cm wzdłuż i 8 cm wszerz), co pozytywnie wpłynęło także na przestronność kabiny pasażerskiej. W 2011 roku został przeprowadzony facelifting, który głównie objął przemodelowanie pasa przedniego.
Zrezygnowano z silnika 4-cylindrowego, a V6-ka miała teraz pojemność 3,5 litra i rozwijała 270 KM. Dostępna wersja hybrydowa korzystała z 3,3-litrowej jednostki V6. Moc przekazywana była standardowo na przednie koła, a napęd na obie osie wymagał dopłaty.
W 2013 roku zaprezentowano 3. odsłonę Highlandera i w tym samym roku ruszyła jego produkcja. Auto znów znacznie się powiększyło, różniąc się od 1. generacji blisko 20 cm wzdłuż i 10 cm wszerz. W 2016 roku dokonano odmłodzenia SUV-a Toyoty, dzięki czemu zyskał bardziej mocarny i potężny przód a boczne przetłoczenia dobrze podkreślają linię.
W tej generacji Toyota postanowiła wrócić do 4-cylindrowych jednostek, jednak wciąż nie przewidziała silników wysokoprężnych. Podstawowy motor ma 2,7 litra pojemności i generuje 188 KM, natomiast 3,5-litrowa V6-ka rozwija 249 KM. W wersji hybrydowej napęd na 4 koła występuje w standardzie, natomiast w „czysto” benzynowych wersjach wymaga on dopłaty. Z jednostkami współpracuje tylko 6-stopniowy automat.