- Sporo powodów do niepokoju mają przede wszystkim marki premium. Większość (m.in. Audi, BMW, Jaguar, Lincoln, Mercedes czy Volvo) notuje bowiem kiepskie oceny poniżej średniej
- Choć Tesla Tesla nie udzieliła pozwolenia na badanie to udało się sprawdzić auta w większości stanów USA. Wynik jest katastrofalny
- Problemy z jakością trapią także firmy, które przez lata brylowały w zestawieniu. Spadek not dotyczy wielu marek japońskich
Oto amerykański sposób na ocenę jakości współczesnych aut. Amerykanie z J.D. Power od lat z powodzeniem stosują tę samą metodę, czyli sprawdzają samochody po pierwszych 3 miesiącach użytkowania. A ściślej, analizują dość szczegółowe ankiety od nabywców nowych samochodów. Tradycyjnie już zatem wymiernikiem jakości jest po prostu liczba wszystkich problemów napotkanych w ciągu pierwszych 90 dni eksploatacji (tzw. wskaźnik usterek PP100 dotyczy 100 pojazdów). Na tej podstawie wyliczana jest też średnia dla całej branży, co stanowi dobrą podstawę do analiz, czy przypadkiem dany rocznik jest szczególnie godny polecenia czy wprost przeciwnie.
Rocznik 2020 oznacza sporo niespodzianek. Okazuje się, bowiem, że sporo powodów do niepokoju mają przede wszystkim marki premium. Większość (m.in. Audi, BMW, Jaguar, Lincoln, Mercedes czy Volvo) notuje bowiem kiepskie oceny poniżej średniej. Oczywiście nie brak wyjątków. Genesis, Lexus i Cadillac otrzymali w tym roku lepsze noty niż średnia dla całej branży. Na tym jednak nie koniec.
Problemy z jakością trapią także firmy, które przez lata brylowały w zestawieniu. Spadek not dotyczy wielu marek japońskich. Znamienne, że na ich tle coraz lepiej wypadają firmy koreańskie. Według przedstawicieli J.D. Power japońskie dążenie do doskonałości i konsekwentna poprawa wyników to za mało na tle konkurencji, która w tej mierze zrobiła szybko istotne postępy. KIA czy Hyundai wypadli zatem znacznie lepiej nie tylko od Toyoty czy Nissana, ale nawet od takich marek jak Lexus, Acura czy Infiniti.
Jakość nowych samochodów z rocznika 2020 - raport J.D. Power
Miejsce | Marka | Liczba problemów na 100 pojazdów |
1 | Dodge | 136 |
1 | KIA | 136 |
3 | Chevrolet | 141 |
3 | RAM | 141 |
5 | Genesis | 142 |
6 | Mitsubishi | 148 |
7 | Buick | 150 |
8 | GMC | 151 |
9 | Volkswagen | 152 |
10 | Hyundai | 153 |
11 | Jeep | 155 |
12 | Lexus | 159 |
13 | Nissan | 161 |
14 | Cadillac | 162 |
Średnia | Cała branża motoryzacyjna | 166 |
15 | Infiniti | 173 |
16 | Ford | 174 |
16 | Mini | 174 |
18 | BMW | 176 |
19 | Honda | 177 |
19 | Toyota | 177 |
21 | Lincoln | 182 |
22 | Mazda | 184 |
23 | Acura | 185 |
24 | Porsche | 186 |
25 | Subaru | 187 |
26 | Chrysler | 189 |
27 | Jaguar | 190 |
28 | Mercedes | 202 |
29 | Volvo | 210 |
30 | Audi | 225 |
31 | Land Rover | 228 |
32 | Tesla | 250 |
Nie tylko jednak Japończycy mają kłopoty. O prawdziwej wizerunkowej katastrofie można mówić w przypadku Tesli, którą po raz pierwszy uwzględniono w badaniu jakości nowych aut J.D. Power. Nie dość, że Tesla nie udzieliła pozwolenia na badanie wśród nabywców w 15 stanach USA, to jeszcze i tak zaliczyła wstydliwe noty. Okazało się, że twórcom raportu udało się zebrać wystarczająco dużo ankiet od właścicieli aut z pozostałych 35 stanów Ameryki. Z wynikiem 250 usterek na 100 aut Tesla wylądowała na ostatnim miejscu.
Nie jest niespodzianką co sprawia największe kłopoty w nowych samochodach. Mnóstwo problemów przysparzają zestawy multimedialne, układy rozpoznawania głosu, łączność Bluetooth, Android Auto i CarPlay oraz ekrany dotykowe i nawigacja. Twórcy raportu wspomnieli również o nowych kategoriach takich jak problemy z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy, nowo wprowadzonymi technologiami czy tzw. „interakcją pojazdu z otoczeniem” (nie sprecyzowano jednak).
A jakie samochody najwyżej oceniono? Oto finaliści z wybranych kategorii (pamiętajmy, że amerykańska klasyfikacja znacząco różni się od europejskiej). Szczegóły w galerii.
Zwycięzca: KIA Soul. Pozostali: Toyota C-HR, Buick Encore, Chevrolet Trax, Mistubishi Outlander Sport.
Zwycięzca: Kia Forte. Pozostali to Hyundai Elantra i Volkswagen Jetta.
Zwycięzca: Audi A3. Pozostali to Acura ILX oraz BMW serii 2.
Zwycięzca. Hyundai Veloster. Na podium także Mini Cooper.
Zwycięzca. Genesis G70. Pozostali: Lexus IS, Mercedes Klasy C.
Zwycięzca. Ford Mustang. Nie wskazano nikogo więcej.
Zwycięzca: Cadillac CT5. Pozostali: Lincoln MKZ, Kia Stinger.
Zwycięzca: BMW serii 8. Pozostali: BMW serii 7 i Porsche Panamera.
Zwycięzca: Jaguar E-Pace. Pozostali: Lexus UX, BMW X2.
Zwycięzca: Kia Sorento (na zdjęciu najnowsza wersja). Pozostali: Dodge Durango, Toyota Highlander.
Zwycięzca: BMW X6. Pozostali: BMW X5 i Audi Q8.
Zwycięzca: Cadillac Escalade (na zdjęciu najnowsza wersja). Pozostali: Lincoln Navigator, BMW X7.
Zwycięzca: Nissan Maxima. Na podium także Dodge Charger.
Zwycięzca: Nissan Murano. Pozostali: Chevrolet Blazer, Hyundai Santa Fe.
Zwycięzca. Chevrolet Malibu. Pozostali: Ford Fusion, Kia Optima.
Zwycięzca: Cadillac XT4. Pozostali: BMW X4, Lexus NX.