• Sporo powodów do niepokoju mają przede wszystkim marki premium. Większość (m.in. Audi, BMW, Jaguar, Lincoln, Mercedes czy Volvo) notuje bowiem kiepskie oceny poniżej średniej
  • Choć Tesla Tesla nie udzieliła pozwolenia na badanie to udało się sprawdzić auta w większości stanów USA. Wynik jest katastrofalny
  • Problemy z jakością trapią także firmy, które przez lata brylowały w zestawieniu. Spadek not dotyczy wielu marek japońskich

Oto amerykański sposób na ocenę jakości współczesnych aut. Amerykanie z J.D. Power od lat z powodzeniem stosują tę samą metodę, czyli sprawdzają samochody po pierwszych 3 miesiącach użytkowania. A ściślej, analizują dość szczegółowe ankiety od nabywców nowych samochodów. Tradycyjnie już zatem wymiernikiem jakości jest po prostu liczba wszystkich problemów napotkanych w ciągu pierwszych 90 dni eksploatacji (tzw. wskaźnik usterek PP100 dotyczy 100 pojazdów). Na tej podstawie wyliczana jest też średnia dla całej branży, co stanowi dobrą podstawę do analiz, czy przypadkiem dany rocznik jest szczególnie godny polecenia czy wprost przeciwnie.

Rocznik 2020 oznacza sporo niespodzianek. Okazuje się, bowiem, że sporo powodów do niepokoju mają przede wszystkim marki premium. Większość (m.in. Audi, BMW, Jaguar, Lincoln, Mercedes czy Volvo) notuje bowiem kiepskie oceny poniżej średniej. Oczywiście nie brak wyjątków. Genesis, Lexus i Cadillac otrzymali w tym roku lepsze noty niż średnia dla całej branży. Na tym jednak nie koniec.

Problemy z jakością trapią także firmy, które przez lata brylowały w zestawieniu. Spadek not dotyczy wielu marek japońskich. Znamienne, że na ich tle coraz lepiej wypadają firmy koreańskie. Według przedstawicieli J.D. Power japońskie dążenie do doskonałości i konsekwentna poprawa wyników to za mało na tle konkurencji, która w tej mierze zrobiła szybko istotne postępy. KIA czy Hyundai wypadli zatem znacznie lepiej nie tylko od Toyoty czy Nissana, ale nawet od takich marek jak Lexus, Acura czy Infiniti.

Jakość nowych samochodów z rocznika 2020 - raport J.D. Power

Miejsce Marka Liczba problemów na 100 pojazdów
1 Dodge 136
1 KIA 136
3 Chevrolet 141
3 RAM 141
5 Genesis 142
6 Mitsubishi 148
7 Buick 150
8 GMC 151
9 Volkswagen 152
10 Hyundai 153
11 Jeep 155
12 Lexus 159
13 Nissan 161
14 Cadillac 162
Średnia Cała branża motoryzacyjna 166
15 Infiniti 173
16 Ford 174
16 Mini 174
18 BMW 176
19 Honda 177
19 Toyota 177
21 Lincoln 182
22 Mazda 184
23 Acura 185
24 Porsche 186
25 Subaru 187
26 Chrysler 189
27 Jaguar 190
28 Mercedes 202
29 Volvo 210
30 Audi 225
31 Land Rover 228
32 Tesla 250

Nie tylko jednak Japończycy mają kłopoty. O prawdziwej wizerunkowej katastrofie można mówić w przypadku Tesli, którą po raz pierwszy uwzględniono w badaniu jakości nowych aut J.D. Power. Nie dość, że Tesla nie udzieliła pozwolenia na badanie wśród nabywców w 15 stanach USA, to jeszcze i tak zaliczyła wstydliwe noty. Okazało się, że twórcom raportu udało się zebrać wystarczająco dużo ankiet od właścicieli aut z pozostałych 35 stanów Ameryki. Z wynikiem 250 usterek na 100 aut Tesla wylądowała na ostatnim miejscu.

Nie jest niespodzianką co sprawia największe kłopoty w nowych samochodach. Mnóstwo problemów przysparzają zestawy multimedialne, układy rozpoznawania głosu, łączność Bluetooth, Android Auto i CarPlay oraz ekrany dotykowe i nawigacja. Twórcy raportu wspomnieli również o nowych kategoriach takich jak problemy z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy, nowo wprowadzonymi technologiami czy tzw. „interakcją pojazdu z otoczeniem” (nie sprecyzowano jednak).

A jakie samochody najwyżej oceniono? Oto finaliści z wybranych kategorii (pamiętajmy, że amerykańska klasyfikacja znacząco różni się od europejskiej). Szczegóły w galerii.