BMW X5 to największy samochód w gamie modelowej bawarskiej marki. Był to też pierwszy SUV z Monachium.
I generacja (E53) została zaprezentowana w 1999 roku. Duże nadwozie (4666 mm długości, 1872 mm szerokości i 1715 mm wysokości) budzi respekt. Groźna i dynamiczna sylwetka wygląda zgrabnie a auto zapewnia przyzwoite właściwości terenowe. Łagodne nadwozie z kilkoma przetłoczeniami doskonale wpasowuje się w charakter marki.
Dzięki ówczesnej przynależności Land Rovera do BMW, X5 wykorzystała terenowe doświadczenie brytyjskiej marki. Mechanicznie niemiecki SUV był związany z serią 5 E39. X5 mogła pomieścić w komfortowych warunkach 5 osób i oferowała im 465 litrów przestrzeni bagażowej. Wnętrze, podobnie jak mechanika, została zaczerpnięta z serii 5, a wyposażenie stało na wysokim poziomie.
W 2004 roku auto przeszło facelifting, który przyniósł zmianę przednich lamp, nowy napęd na 4 koła oraz zmodernizowaną gamę silnikową. Można było w niej znaleźć 6 silników. Najmniejszy benzyniak, to 3-litrowa, rzędowa „szóstka” o mocy 231 KM. Pozostałe to widlaste „ósemki” o mocy od 286 KM (320 od 2004 roku) do 360 KM. Jedyny turbodiesel miał 3 litry pojemności i 184 KM (218 po modernizacji). 2,2 tonowe auto miało napęd na wszystkie koła, a moc była przekazywana za pomocą 5- i 6-biegowej skrzyni manualnej, lub 5-biegowej automatu.
W 2006 roku został zastąpiony przez II generację (E70). Względem poprzednika auto mocno urosło (aż 17 cm wzdłuż, 6 cm wszerz i 6 cm wzwyż), a bagażnik mógł teraz pomieścić 620 litrów bagażu. Nowa X5 zyskała kilka przetłoczeń i trochę bardziej „prężyła” muskuły. SUV otrzymał całkowicie nowe wnętrze, które bardzo dobrze pasowało do charakteru auta, a użyte materiały i ich spasowanie spełniały oczekiwania klientów. Za dopłatą, można było zamówić chowane w podłodze bagażnika dodatkowe 2 siedzenia, dzięki czemu auto mieściło nawet 7 osób.
Pod maskę trawiły 4 benzyniaki (272 - 408 KM) i 4 turbodiesle (235 - 306 KM). W 2010 roku ujrzała światło dzienne topowa odmiana – X5 M. Auto dysponowało 555 KM i 680 Nm, co skutkowało rozpędzeniem 2,5 tonowego SUV-a do 100 km/h w 4,7 sekundy. Oprócz tego auto wyposażono w agresywne zderzaki, sportowe zawieszenie i układ kierowniczy oraz lepsze hamulce. Co ciekawe, wersja zaprojektowana przez dział BMW Motorsport, była też dostępna z silnikiem diesla. 3-litrowy, 381-konny motor, rozpędzał X5 do 100 km/h o 0,6 sekundy wolniej, niż robiła to wersja benzynowa. We wszystkich odmianach, moc była przenoszona na 4 koła za pomocą 6-biegowego automatu, lub 8-biegowej skrzyni sekwencyjnej.
W 2013 roku na rynek wyszła III generacja X5 (F15). Mimo iż auto bazowało na płycie podłogowej poprzedniej generacji (rozstaw osi pozostał bez zmian), to BMW urosło we wszystkie strony o kilka- kilkanaście milimetrów (4886 mm długości, 1938 mm szerokości i 1762 mm wysokości). Podobnie jak poprzednik, X5 F15 mogła pomieścić 5 lub 7 osób, a pojemność bagażnika wzrosła o kolejne 30 litrów. Nadwozie zostało lekko zmodernizowane - z przodu znalazły się metalowe wstawki łączące reflektory z wlotami powietrza i większe „nerki”. Karoseria ma mniej ostrych linii i bardziej zaokrąglone elementy nadwozia.
Pod maską znalazły się 2 jednostki benzynowe (R6 o mocy 306 KM i V8 450 KM) i 3 wysokoprężne (218 - 313 KM). Najsłabszy diesel, był także dostępny w wersji z napędem tylko na tylną oś, pozostałe miały w standardzie napęd xDrive. Za przeniesienie napędu odpowiada 8-stopniowy automat.
W 2014 roku pojawiła się następna generacja X5 M. Pod maskę trafiła widlasta „ósemka” (TwinPower Turbo) o mocy 575 KM. Wersja wysokoprężna miała, podobnie jak poprzednik, 381 KM.
Głównymi konkurentami X5 są m.in. Audi Q7 i Mercedes-Benz ML.