Auto Świat Wiadomości Aktualności Bogaty jak Polak w salonie samochodowym. W lipcu popyt na auta premium wzrósł o 1/3

Bogaty jak Polak w salonie samochodowym. W lipcu popyt na auta premium wzrósł o 1/3

Choć Polska zajmuje dopiero 23. miejsce w Europie pod względem wielkości PKB na mieszkańca, to okazuje się rynkiem marzeń dla motoryzacyjnych graczy premium. W lipcu 2024 r. liczba rejestracji nowych prestiżowych aut wzrosła aż o 35,3 proc., Audi trafiło do Top 5 najczęściej rejestrowanych marek nowych samochodów, a najpopularniejszym modelem BMW został SUV, którego ceny zaczynają się obecnie od... 407 tys. zł. Oto najciekawsze dane z najświeższego raportu IBRM Samar.

Salon sprzedaży samochodów (zdjęcie ilustracyjne)
Salon sprzedaży samochodów (zdjęcie ilustracyjne)Żródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
  • W lipcu 2024 r. co czwarte nowo zarejestrowane auto osobowe w Polsce było sygnowane przez markę premium
  • Hitem są Audi. Firma z Ingolstadt ma aż trzy modele w pierwszej czwórce najczęściej rejestrowanych nowych aut premium. Co ciekawe, numerem jeden jest samochód, który przedstawiono... dziewięć lat temu
  • Gdyby zsumować liczbę pierwszych rejestracji marek z 2. i 3. miejsca, to okazałaby się ona zaledwie o 226 aut wyższa niż gracza z 1. miejsca

Lipiec to wyjątkowy miesiąc. W lipcu raczej nie kupuje się nowych samochodów, bo potencjalni klienci są na wakacjach — chyba że chcą na te wakacje pojechać właśnie nowym autem. W tym roku sporo takich podróży odbędzie się modelami premium. W porównaniu z lipcem 2023 r. liczba pierwszych rejestracji samych Lexusów wzrosła aż o 116,3 proc. Reszta danych też robi wrażenie — zwłaszcza na tle ogólnej zamożności Polaków.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Z danych Eurostatu wynika bowiem, że w 2023 r. Polska była dopiero na 23. miejscu w Europie pod względem wielkości Produktu Krajowego Brutto na jednego mieszkańca. To 80 proc. średniej dla Unii Europejskiej, podczas gdy np. Czesi mieli 91 proc., Niemcy 115 proc., a Irlandia — 211 proc.

Z drugiej strony w lipcu 2024 r. liczba pierwszych rejestracji samochodów premium skoczyła w Polsce o 35,3 proc. (do 11 tys. 435 sztuk), podczas gdy cały rynek modeli osobowych urósł "tylko" o 18,6 proc. (do 43 tys. 114 aut). Tym samym udział prestiżowych pojazdów sięgnął aż 26,5 proc. (a w okresie styczeń-lipiec 2024 r. — 24,3 proc.).

Zresztą już od początku tego roku liczba pierwszych rejestracji aut premium rośnie szybciej od całego rynku (+24,5 proc. vs +16,4 proc., co daje odpowiednio 77 tys. 675 oraz 320 tys. 91 rejestracji).

Na dodatek, tegoroczny lipiec był już 15. z rzędu miesiącem wzrostu liczby rejestracji nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5 t. Miniony miesiąc okazał się też wyjątkowy dla Audi.

Audi A4 liderem polskiego rynku aut premium w lipcu 2024 r.

Spójrzmy najpierw, jak wyglądała czołowa dziesiątka marek aut z największą liczbą pierwszych rejestracji w Polsce w lipcu 2024 r. (w nawiasie porównanie z lipcem 2023 r.):

  1. Toyota: 7320 aut (+20,7 proc.)
  2. Skoda: 4250 aut (+1,6 proc.)
  3. Kia: 3296 aut (-0,6 proc.)
  4. VW: 3141 aut (+7,9 proc.)
  5. Audi: 3050 aut (+35 proc.)
  6. Hyundai: 2788 aut (+14,8 proc.)
  7. Mercedes: 2669 aut (+46,5 proc.)
  8. BMW: 2328 aut (+55,8 proc.)
  9. Lexus: 1302 auta (+116,3 proc.)
  10. Dacia: 1282 auta (+20 proc.)

Przewaga Toyoty jest miażdżąca. Gdyby zsumować liczbę pierwszych rejestracji marek z 2. i 3. miejsca, to byłaby ona o zaledwie 226 sztuk wyższa od japońskiego producenta.

Niesamowite, ale w czołowej dziewiątce są aż cztery marki premium — a jedna z nich trafiła nawet do Top 5. I to właśnie ci czterej gracze zanotowali największe wzrosty w Top 10. Przypominamy, że chodzi o wyniki z kraju, który pod względem zamożności jest dopiero na 23. miejscu w Europie.

Szczególnie mocno dokazywało Audi. Nie dość, że w "generalce" zajęło 5. miejsce (w czerwcu, jak w i całym okresie styczeń-lipiec 2024 r. jest siódme), to jeszcze zdominowało ranking najczęściej rejestrowanych nowych aut premium. W lipcowym Top 4 znalazły się aż trzy Audi: A4 (1. lokata), Q5 (3.) i Q3 (4.). Liczba pierwszych rejestracji samego Audi A4 (666 sztuk) w lipcu 2024 r. w Polsce okazała się wyższa niż wszystkich modeli MG razem wziętych. A przecież obecną generację Audi A4 przedstawiono w 2015 r.

Audi A4 (piąta generacja; kod B9; od 2015 r.)
Audi A4 (piąta generacja; kod B9; od 2015 r.)Audi

Zresztą MG nie miało lekkiego lipca. Zarejestrowano wówczas 662 nowe samochody tej marki, czyli aż o 43,4 proc. mniej niż w czerwcu 2024 r. Kosztowało to spadek o dwie pozycje w rankingu najczęściej rejestrowanych marek nowych aut: z 16. na 18. Za to o trzy miejsca wspiął się Lexus, kolejny heros lipca 2024 r.

Lexus w pierwszej dziesiątce. A nawet w Top 9

Tak jest, żyjemy w tak zamożnym kraju, że w lipcu 2024 r. zarejestrowano u nas więcej nowych Lexusów niż Dacii. Na dodatek Lexus NX został 2. najchętniej rejestrowanym modelem premium, a jego wynik w lipcu 2024 r. w Polsce — 532 pierwszych rejestracji — okazał się lepszy od całej osobowej gamy Citroena razem wziętej (łącznie 471 pierwszych rejestracji). Mało tego, SUV NX stanowił aż 40,1 proc. wszystkich pierwszych rejestracji Lexusa.

Lexus NX (druga generacja; od 2021 r.)
Lexus NX (druga generacja; od 2021 r.)Lexus

Niesamowita jest też sytuacja z BMW. W lipcu 2024 r. najczęściej rejestrowanym nowym autem tej marki w Polsce był jeden z jej droższych modeli: SUV klasy wyższej X5, który obecnie kosztuje minimum 407 tys. zł (stan na 5 sierpnia 2024 r.). Drugie miejsce zajęła też nietania seria 5 (od 255 tys. zł).

Formentor for Cupra

Czasami tak wiele zależy od jednego modelu. No bo tylko spójrz, ile Cupra zawdzięcza Formentorowi.

W lipcu 2024 r. ten SUV stanowił aż blisko 80 proc. pierwszych rejestracji Cupry. Tymczasem sama Cupra w rankingu najczęściej rejestrowanych marek nowych aut w lipcu 2024 r. w Polsce zajęła wysokie 14. miejsce (z 997 samochodami). Tym samym hiszpański gracz wyprzedził m.in. Opla i Peugeota (odpowiednio 909 i 817 pierwszych rejestracji aut osobowych). Mało tego, pod tym względem Cupra okazała się ponad dwa razy lepsza od Seata.

Cupra Formentor VZ5 BAT
Cupra Formentor VZ5 BATSeat

Na dodatek w lipcu 2024 r. pod względem liczby rejestracji nowych samochodów w Polsce Cupra Formentor zajęła 9. miejsce.

Najwięksi wygrani i przegrani rynku nowych aut w Polsce w lipcu 2024 r.

A oto pierwsza piątka marek, które w lipcu 2024 r. zanotowały największe wzrosty pierwszych rejestracji w Polsce (w porównaniu z lipcem 2023 r.; nie brałem pod uwagę graczy, którzy mieli poniżej 300 rejestracji):

  1. Lexus: +116,3 proc. (1302 rejestracje)
  2. Opel: +69,6 proc. (909 rejestracji)
  3. Honda: +67,4 proc. (370 rejestracji)
  4. BMW: +55,8 proc. (2328 rejestracji)
  5. Peugeot: + 53,3 proc. (817 rejestracji)

Oczywiście, prowadzi marka premium. Z kolei Top 5 marek z największymi spadkami pierwszych rejestracji w porównaniu z lipcem 2023 r. wygląda następująco (tu też nie brałem pod uwagę graczy mających mniej niż 300 rejestracji):

  1. Nissan: -49,7 proc. (370 rejestracji)
  2. Suzuki: -29,7 proc. (569 rejestracji)
  3. Tesla: -11,4 proc. (179 rejestracji)
  4. Porsche: -7,6 proc. (328 rejestracji)
  5. Mazda: -7,4 proc. (762 rejestracje)

Ciekawie wygląda zestawienie wyników Mazdy i Toyoty. W lipcu 2024 r. w rankingu japońskich marek aut z największą liczbą pierwszych rejestracji samochodów osobowych w Polsce Toyota zajęła pierwsze, a Mazda drugie miejsce. Tylko że Toyota zanotowała aż blisko 10 razy więcej rejestracji od Mazdy!

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków