Auto Świat Wiadomości Aktualności Jakość kilkuletnich samochodów. Japończycy zdetronizowani

Jakość kilkuletnich samochodów. Japończycy zdetronizowani

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Wciąż jest na co narzekać w kilkuletnich autach wielu znanych marek. Amerykański JD Power ocenił jakość i niezawodność trzyletnich samochodów sprawdzając usterki zgłaszane przez użytkowników. Okazuje się, że szczególne powody do zadowolenia mają nabywcy aut z jednego koncernu.

Genesis wygrywa w tegorocznym rankingu JD Power. Po raz pierwszy notowany od razu przeskoczył Lexusa i Porsche.
Zobacz galerię (5)
Auto Świat / Hyundai
Genesis wygrywa w tegorocznym rankingu JD Power. Po raz pierwszy notowany od razu przeskoczył Lexusa i Porsche.
  • Wskaźnikiem jakości samochodu jest liczba usterek na każde 100 pojazdów. Im niższy wskaźnik, tym pozycja w rankingu lepsza.
  • Niepokojąco duży spadek jakości aut dotyczy takich marek jak m.in. Audi, Chrysler, Infiniti, Jaguar, Mini, Mercedes czy Subaru.
  • Bardzo duży postęp w jakości samochodów zanotowały zaś m.in. Cadillac, Fiat, Ford, Mazda, Volvo i Volkswagen
  • Lexusa ES uznano za najmniej usterkowe auto wśród trzylatków. To najwyżej oceniany samochód w 31-letniej historii badań JD Power (średni wskaźnik usterek to 52 punkty).

Amerykanie od lat stosują tę samą metodę kontroli jakości współczesnych samochodów. Eksperci JD Power sprawdzają bowiem liczbę problemów z jakimi borykają się nabywcy trzyletnich samochodów (rocznik 2017). Pod uwagę brane są usterki i zastrzeżenia zgłaszane w ciągu ostatnich 12 miesięcy, czyli po prostu w trzecim roku użytkowania samochodu. Im ich więcej tym oczywiście gorszy wynik. Wskaźnikiem jakości jest bowiem liczba usterek na każde 100 pojazdów. Im zatem niższy wskaźnik, tym pozycja w rankingu lepsza.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Okazuje się, że wciąż jest co zgłaszać. W raporcie uwzględniono łącznie 177 różnych zgłoszeń podzielonych w takich kategoriach jak np. układ napędowy (silnik i skrzynia biegów), nadwozie, wnętrze, układ wentylacji i klimatyzacji, zestawy multimedialne (audio, nawigacja, video) czy siedzenia, elementy sterujące (wyświetlacze, funkcje) oraz wrażenia z jazdy. Można zatem narzekać nie tylko na niewygodne fotele, marne wyciszenie kabiny czy kiepską powłokę lakierniczą, ale także na ospałe radio z marnym ekranem, niewystarczające osiągi czy prowadzenie.

Narzekamy na to samo

Okazuje się, że mimo zauważalnej poprawy jakości współczesnych samochodów wciąż narzeka się na to samo. W czołówce jest pokładowa elektronika, czyli zestawy audio, komunikacji, rozrywki i nawigacji. „Wielu właścicieli skarży się na te systemy na wczesnym etapie użytkowania, a trzy lata później nadal są nimi sfrustrowani” – wyjaśnia Dave Sarget z JD Power. Na tym jednak nie koniec.

Z tegorocznego raportu wynika, że większe ryzyko problemów dotyczy bardzo popularnych kategorii aut, czyli crossoverów i SUV. Średni wskaźnik usterek dla obu kategorii wynosi 134 zastrzeżenia na każde 100 aut. W przypadku innych wersji nadwoziowych wskaźnik jest zaś nieco niższy (127 punktów). Wyliczono również średni wskaźnik dla całej branży (134 punkty) co oznacza niewielką 2-punktową poprawę w stosunku do wcześniejszego rocznika (2016 r).

MiejsceMarkaLiczba problemów na 100 pojazdów (rocznik 2017)Liczba problemów na 100 pojazdów (rocznik 2016)
1Genesis89Nie badano
2Lexus100106
3Buick103118
4Porsche104108
5Toyota113108
6Volkswagen116131
7Lincoln119147
8BMW123122
9Chevrolet123115
10Ford126146
11Mazda130159
12Cadillac131166
13Hyundai132124
14KIA132126
Średnia dla całej branży 134136
15Audi136124
16Nissan136137
17Acura139171
18Honda139146
19Ram140171
20Mitsubishi146158
21Mini147119
22Mercedes152134
23Subaru154136
24Infiniti155128
25Dodge158178
26Jeep159167
27Fiat160249
28GMC162161
29Volvo185204
30Jaguar186168
31Chrysler214146
32Land Rover220221

„Nie ma wątpliwości, że trzyletnie pojazdy są dziś lepiej zbudowane i bardziej niezawodne niż pojazdy w tym samym wieku w poprzednich latach. Jednak szybkie wprowadzenie technologii wywiera coraz większy nacisk na niezawodność, więc nie byłoby zaskoczeniem, że poziomy problemów wzrosną - nawet w ciągu najbliższych kilku lat” – podsumowuje Dave Sarget z JD Power.

Korea i Japonia w czołówce

Póki co największe powody do zadowolenia mają Koreańczycy. Genesis od razu wskoczył na pierwsze miejsce (po raz pierwszy uwzględniony w raporcie JD Power) wyprzedzając Lexusa czy Porsche. Na dodatek Hyundai i KIA zdołały utrzymać się poniżej średniej dla całej branży (i to mimo spadku ocen). Nie tylko oni jednak mogą się cieszyć.

Spore powody do zadowolenia może mieć także koncern Toyota. Firma otrzymała bowiem aż sześć wyróżnień dla swoich modeli. Nagrodzono bowiem takie samochody jak Lexusy ES i GX oraz cztery modele Toyoty: Avalon, Sienna, Tundra i 4Runner. Lexusa ES uznano zaś za najmniej usterkowe auto wśród trzylatków. To najwyżej oceniany samochód w 31-letniej historii badań JD Power (średni wskaźnik usterek to 52 punkty).

Katastrofa Chryslera i wielki postęp Fiata

Postęp w jakości odnotowały także marki, które do tej pory plasowały się w końcówce rankingu. Gigantyczny skok wykonał szczególnie Fiat (z 249 punktów na 160). Wśród marek, które odnotowały wyraźną poprawę notowań są także m.in. Cadillac (o 35 punktów), Ford (20 punktów), Mazda (29 punktów), Volvo (19 punktów) i Volkswagen (15 punktów).

Niestety nie wszyscy mogli się pochwalić imponującym podsumowaniem. Nie zabrakło bowiem marek, które zaliczyły spadek notowań. Powody do niepokoju mogą mieć m.in. takie firmy jak Audi (spadek o 12 punktów), Infiniti (27 punktów), Jaguar (18 punktów), Mini (28 punktów), Mercedes (18 punktów) czy Subaru (18 punktów). Katastrofalny spadek zaliczył zaś Chrysler. Rocznik 2017 uzyskał wskaźnik 214 usterek na 100 aut. Rok wcześniej (modele 2016) było zaś 146.

Najwyżej oceniane modele z rocznika 2017

KategoriaZwycięzca kategoriiPozostałe wyróżnione modele
Najbardziej niezawodnyLexus ES 
Małe autaHonda FitChevrolet Sonic, Chevrolet Bolt
Małe auta premiumBMW 2BMW i3
Auta średniej wielkościBuick RegalVolkswagen Passat, Toyota Camry
Sportowe auta kompaktoweMazda MX-5 MiataMini Cooper
Auta kompaktoweNissan LeafChevrolet Cruze, Toyota Corolla
Auta kompaktowe premiumLexus ESBMW 4, Lexus IS
Auta średniej wielkości - premiumGenesis G80Audi A7, Audi A6
Sportowe średniej wielkościFord Mustang 
Duże samochodyToyota AvalonBuick LaCrosse, Chevrolet Impala
Mały SUVBuick EncoreKIA Niro, Volkswagen Tiguan
Mały SUV premiumMercedes GLAAudi Q3, BMW X1
Kompaktowy SUVChevrolet EquinoxGMC Terrain, Toyota RAV4
Kompaktowy SUV premiumPorsche MacanLexus NX, BMW X3
SUV średniej wielkościToyota 4RunnerKia Sorento, Buick Enclave
SUV premium średniej wielkościLexus GXCadillac Xt5, Lexus RX, Mercedes GLE
Duży SUVChevrolet TahoeNissan Armada, Chevrolet Suburban
MinivanToyota SiennaDodge Grand Caravan
Pickup średniej wielkościNissan FrontierHonda Ridgeline, Toyota Tacoma
Duży lekki pickupFord F-150, Toyota TundraRam 1500
Duży ciężki pickupChevrolet SilveradoGMC Sierra HD, Ram 2500/3500
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków