- Wskaźnikiem jakości samochodu jest liczba usterek na każde 100 pojazdów. Im niższy wskaźnik, tym pozycja w rankingu lepsza.
- Niepokojąco duży spadek jakości aut dotyczy takich marek jak m.in. Audi, Chrysler, Infiniti, Jaguar, Mini, Mercedes czy Subaru.
- Bardzo duży postęp w jakości samochodów zanotowały zaś m.in. Cadillac, Fiat, Ford, Mazda, Volvo i Volkswagen
- Lexusa ES uznano za najmniej usterkowe auto wśród trzylatków. To najwyżej oceniany samochód w 31-letniej historii badań JD Power (średni wskaźnik usterek to 52 punkty).
Amerykanie od lat stosują tę samą metodę kontroli jakości współczesnych samochodów. Eksperci JD Power sprawdzają bowiem liczbę problemów z jakimi borykają się nabywcy trzyletnich samochodów (rocznik 2017). Pod uwagę brane są usterki i zastrzeżenia zgłaszane w ciągu ostatnich 12 miesięcy, czyli po prostu w trzecim roku użytkowania samochodu. Im ich więcej tym oczywiście gorszy wynik. Wskaźnikiem jakości jest bowiem liczba usterek na każde 100 pojazdów. Im zatem niższy wskaźnik, tym pozycja w rankingu lepsza.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoOkazuje się, że wciąż jest co zgłaszać. W raporcie uwzględniono łącznie 177 różnych zgłoszeń podzielonych w takich kategoriach jak np. układ napędowy (silnik i skrzynia biegów), nadwozie, wnętrze, układ wentylacji i klimatyzacji, zestawy multimedialne (audio, nawigacja, video) czy siedzenia, elementy sterujące (wyświetlacze, funkcje) oraz wrażenia z jazdy. Można zatem narzekać nie tylko na niewygodne fotele, marne wyciszenie kabiny czy kiepską powłokę lakierniczą, ale także na ospałe radio z marnym ekranem, niewystarczające osiągi czy prowadzenie.
Narzekamy na to samo
Okazuje się, że mimo zauważalnej poprawy jakości współczesnych samochodów wciąż narzeka się na to samo. W czołówce jest pokładowa elektronika, czyli zestawy audio, komunikacji, rozrywki i nawigacji. „Wielu właścicieli skarży się na te systemy na wczesnym etapie użytkowania, a trzy lata później nadal są nimi sfrustrowani” – wyjaśnia Dave Sarget z JD Power. Na tym jednak nie koniec.
Z tegorocznego raportu wynika, że większe ryzyko problemów dotyczy bardzo popularnych kategorii aut, czyli crossoverów i SUV. Średni wskaźnik usterek dla obu kategorii wynosi 134 zastrzeżenia na każde 100 aut. W przypadku innych wersji nadwoziowych wskaźnik jest zaś nieco niższy (127 punktów). Wyliczono również średni wskaźnik dla całej branży (134 punkty) co oznacza niewielką 2-punktową poprawę w stosunku do wcześniejszego rocznika (2016 r).
Miejsce | Marka | Liczba problemów na 100 pojazdów (rocznik 2017) | Liczba problemów na 100 pojazdów (rocznik 2016) |
1 | Genesis | 89 | Nie badano |
2 | Lexus | 100 | 106 |
3 | Buick | 103 | 118 |
4 | Porsche | 104 | 108 |
5 | Toyota | 113 | 108 |
6 | Volkswagen | 116 | 131 |
7 | Lincoln | 119 | 147 |
8 | BMW | 123 | 122 |
9 | Chevrolet | 123 | 115 |
10 | Ford | 126 | 146 |
11 | Mazda | 130 | 159 |
12 | Cadillac | 131 | 166 |
13 | Hyundai | 132 | 124 |
14 | KIA | 132 | 126 |
Średnia dla całej branży | 134 | 136 | |
15 | Audi | 136 | 124 |
16 | Nissan | 136 | 137 |
17 | Acura | 139 | 171 |
18 | Honda | 139 | 146 |
19 | Ram | 140 | 171 |
20 | Mitsubishi | 146 | 158 |
21 | Mini | 147 | 119 |
22 | Mercedes | 152 | 134 |
23 | Subaru | 154 | 136 |
24 | Infiniti | 155 | 128 |
25 | Dodge | 158 | 178 |
26 | Jeep | 159 | 167 |
27 | Fiat | 160 | 249 |
28 | GMC | 162 | 161 |
29 | Volvo | 185 | 204 |
30 | Jaguar | 186 | 168 |
31 | Chrysler | 214 | 146 |
32 | Land Rover | 220 | 221 |
„Nie ma wątpliwości, że trzyletnie pojazdy są dziś lepiej zbudowane i bardziej niezawodne niż pojazdy w tym samym wieku w poprzednich latach. Jednak szybkie wprowadzenie technologii wywiera coraz większy nacisk na niezawodność, więc nie byłoby zaskoczeniem, że poziomy problemów wzrosną - nawet w ciągu najbliższych kilku lat” – podsumowuje Dave Sarget z JD Power.
Korea i Japonia w czołówce
Póki co największe powody do zadowolenia mają Koreańczycy. Genesis od razu wskoczył na pierwsze miejsce (po raz pierwszy uwzględniony w raporcie JD Power) wyprzedzając Lexusa czy Porsche. Na dodatek Hyundai i KIA zdołały utrzymać się poniżej średniej dla całej branży (i to mimo spadku ocen). Nie tylko oni jednak mogą się cieszyć.
Zobacz także
Spore powody do zadowolenia może mieć także koncern Toyota. Firma otrzymała bowiem aż sześć wyróżnień dla swoich modeli. Nagrodzono bowiem takie samochody jak Lexusy ES i GX oraz cztery modele Toyoty: Avalon, Sienna, Tundra i 4Runner. Lexusa ES uznano zaś za najmniej usterkowe auto wśród trzylatków. To najwyżej oceniany samochód w 31-letniej historii badań JD Power (średni wskaźnik usterek to 52 punkty).
Katastrofa Chryslera i wielki postęp Fiata
Postęp w jakości odnotowały także marki, które do tej pory plasowały się w końcówce rankingu. Gigantyczny skok wykonał szczególnie Fiat (z 249 punktów na 160). Wśród marek, które odnotowały wyraźną poprawę notowań są także m.in. Cadillac (o 35 punktów), Ford (20 punktów), Mazda (29 punktów), Volvo (19 punktów) i Volkswagen (15 punktów).
Niestety nie wszyscy mogli się pochwalić imponującym podsumowaniem. Nie zabrakło bowiem marek, które zaliczyły spadek notowań. Powody do niepokoju mogą mieć m.in. takie firmy jak Audi (spadek o 12 punktów), Infiniti (27 punktów), Jaguar (18 punktów), Mini (28 punktów), Mercedes (18 punktów) czy Subaru (18 punktów). Katastrofalny spadek zaliczył zaś Chrysler. Rocznik 2017 uzyskał wskaźnik 214 usterek na 100 aut. Rok wcześniej (modele 2016) było zaś 146.
Najwyżej oceniane modele z rocznika 2017
Kategoria | Zwycięzca kategorii | Pozostałe wyróżnione modele |
Najbardziej niezawodny | Lexus ES | |
Małe auta | Honda Fit | Chevrolet Sonic, Chevrolet Bolt |
Małe auta premium | BMW 2 | BMW i3 |
Auta średniej wielkości | Buick Regal | Volkswagen Passat, Toyota Camry |
Sportowe auta kompaktowe | Mazda MX-5 Miata | Mini Cooper |
Auta kompaktowe | Nissan Leaf | Chevrolet Cruze, Toyota Corolla |
Auta kompaktowe premium | Lexus ES | BMW 4, Lexus IS |
Auta średniej wielkości - premium | Genesis G80 | Audi A7, Audi A6 |
Sportowe średniej wielkości | Ford Mustang | |
Duże samochody | Toyota Avalon | Buick LaCrosse, Chevrolet Impala |
Mały SUV | Buick Encore | KIA Niro, Volkswagen Tiguan |
Mały SUV premium | Mercedes GLA | Audi Q3, BMW X1 |
Kompaktowy SUV | Chevrolet Equinox | GMC Terrain, Toyota RAV4 |
Kompaktowy SUV premium | Porsche Macan | Lexus NX, BMW X3 |
SUV średniej wielkości | Toyota 4Runner | Kia Sorento, Buick Enclave |
SUV premium średniej wielkości | Lexus GX | Cadillac Xt5, Lexus RX, Mercedes GLE |
Duży SUV | Chevrolet Tahoe | Nissan Armada, Chevrolet Suburban |
Minivan | Toyota Sienna | Dodge Grand Caravan |
Pickup średniej wielkości | Nissan Frontier | Honda Ridgeline, Toyota Tacoma |
Duży lekki pickup | Ford F-150, Toyota Tundra | Ram 1500 |
Duży ciężki pickup | Chevrolet Silverado | GMC Sierra HD, Ram 2500/3500 |