Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Jakość kilkuletnich samochodów. Japończycy zdetronizowani

Jakość kilkuletnich samochodów. Japończycy zdetronizowani

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Wciąż jest na co narzekać w kilkuletnich autach wielu znanych marek. Amerykański JD Power ocenił jakość i niezawodność trzyletnich samochodów sprawdzając usterki zgłaszane przez użytkowników. Okazuje się, że szczególne powody do zadowolenia mają nabywcy aut z jednego koncernu.

Genesis wygrywa w tegorocznym rankingu JD Power. Po raz pierwszy notowany od razu przeskoczył Lexusa i Porsche.Źródło: Auto Świat / Hyundai
  • Wskaźnikiem jakości samochodu jest liczba usterek na każde 100 pojazdów. Im niższy wskaźnik, tym pozycja w rankingu lepsza.
  • Niepokojąco duży spadek jakości aut dotyczy takich marek jak m.in. Audi, Chrysler, Infiniti, Jaguar, Mini, Mercedes czy Subaru.
  • Bardzo duży postęp w jakości samochodów zanotowały zaś m.in. Cadillac, Fiat, Ford, Mazda, Volvo i Volkswagen
  • Lexusa ES uznano za najmniej usterkowe auto wśród trzylatków. To najwyżej oceniany samochód w 31-letniej historii badań JD Power (średni wskaźnik usterek to 52 punkty).

Amerykanie od lat stosują tę samą metodę kontroli jakości współczesnych samochodów. Eksperci JD Power sprawdzają bowiem liczbę problemów z jakimi borykają się nabywcy trzyletnich samochodów (rocznik 2017). Pod uwagę brane są usterki i zastrzeżenia zgłaszane w ciągu ostatnich 12 miesięcy, czyli po prostu w trzecim roku użytkowania samochodu. Im ich więcej tym oczywiście gorszy wynik. Wskaźnikiem jakości jest bowiem liczba usterek na każde 100 pojazdów. Im zatem niższy wskaźnik, tym pozycja w rankingu lepsza.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Okazuje się, że wciąż jest co zgłaszać. W raporcie uwzględniono łącznie 177 różnych zgłoszeń podzielonych w takich kategoriach jak np. układ napędowy (silnik i skrzynia biegów), nadwozie, wnętrze, układ wentylacji i klimatyzacji, zestawy multimedialne (audio, nawigacja, video) czy siedzenia, elementy sterujące (wyświetlacze, funkcje) oraz wrażenia z jazdy. Można zatem narzekać nie tylko na niewygodne fotele, marne wyciszenie kabiny czy kiepską powłokę lakierniczą, ale także na ospałe radio z marnym ekranem, niewystarczające osiągi czy prowadzenie.

Narzekamy na to samo

Okazuje się, że mimo zauważalnej poprawy jakości współczesnych samochodów wciąż narzeka się na to samo. W czołówce jest pokładowa elektronika, czyli zestawy audio, komunikacji, rozrywki i nawigacji. „Wielu właścicieli skarży się na te systemy na wczesnym etapie użytkowania, a trzy lata później nadal są nimi sfrustrowani” – wyjaśnia Dave Sarget z JD Power. Na tym jednak nie koniec.

Z tegorocznego raportu wynika, że większe ryzyko problemów dotyczy bardzo popularnych kategorii aut, czyli crossoverów i SUV. Średni wskaźnik usterek dla obu kategorii wynosi 134 zastrzeżenia na każde 100 aut. W przypadku innych wersji nadwoziowych wskaźnik jest zaś nieco niższy (127 punktów). Wyliczono również średni wskaźnik dla całej branży (134 punkty) co oznacza niewielką 2-punktową poprawę w stosunku do wcześniejszego rocznika (2016 r).

Miejsce Marka Liczba problemów na 100 pojazdów (rocznik 2017) Liczba problemów na 100 pojazdów (rocznik 2016)
1 Genesis 89 Nie badano
2 Lexus 100 106
3 Buick 103 118
4 Porsche 104 108
5 Toyota 113 108
6 Volkswagen 116 131
7 Lincoln 119 147
8 BMW 123 122
9 Chevrolet 123 115
10 Ford 126 146
11 Mazda 130 159
12 Cadillac 131 166
13 Hyundai 132 124
14 KIA 132 126
Średnia dla całej branży   134 136
15 Audi 136 124
16 Nissan 136 137
17 Acura 139 171
18 Honda 139 146
19 Ram 140 171
20 Mitsubishi 146 158
21 Mini 147 119
22 Mercedes 152 134
23 Subaru 154 136
24 Infiniti 155 128
25 Dodge 158 178
26 Jeep 159 167
27 Fiat 160 249
28 GMC 162 161
29 Volvo 185 204
30 Jaguar 186 168
31 Chrysler 214 146
32 Land Rover 220 221

„Nie ma wątpliwości, że trzyletnie pojazdy są dziś lepiej zbudowane i bardziej niezawodne niż pojazdy w tym samym wieku w poprzednich latach. Jednak szybkie wprowadzenie technologii wywiera coraz większy nacisk na niezawodność, więc nie byłoby zaskoczeniem, że poziomy problemów wzrosną - nawet w ciągu najbliższych kilku lat” – podsumowuje Dave Sarget z JD Power.

Korea i Japonia w czołówce

Póki co największe powody do zadowolenia mają Koreańczycy. Genesis od razu wskoczył na pierwsze miejsce (po raz pierwszy uwzględniony w raporcie JD Power) wyprzedzając Lexusa czy Porsche. Na dodatek Hyundai i KIA zdołały utrzymać się poniżej średniej dla całej branży (i to mimo spadku ocen). Nie tylko oni jednak mogą się cieszyć.

Spore powody do zadowolenia może mieć także koncern Toyota. Firma otrzymała bowiem aż sześć wyróżnień dla swoich modeli. Nagrodzono bowiem takie samochody jak Lexusy ES i GX oraz cztery modele Toyoty: Avalon, Sienna, Tundra i 4Runner. Lexusa ES uznano zaś za najmniej usterkowe auto wśród trzylatków. To najwyżej oceniany samochód w 31-letniej historii badań JD Power (średni wskaźnik usterek to 52 punkty).

Katastrofa Chryslera i wielki postęp Fiata

Postęp w jakości odnotowały także marki, które do tej pory plasowały się w końcówce rankingu. Gigantyczny skok wykonał szczególnie Fiat (z 249 punktów na 160). Wśród marek, które odnotowały wyraźną poprawę notowań są także m.in. Cadillac (o 35 punktów), Ford (20 punktów), Mazda (29 punktów), Volvo (19 punktów) i Volkswagen (15 punktów).

Niestety nie wszyscy mogli się pochwalić imponującym podsumowaniem. Nie zabrakło bowiem marek, które zaliczyły spadek notowań. Powody do niepokoju mogą mieć m.in. takie firmy jak Audi (spadek o 12 punktów), Infiniti (27 punktów), Jaguar (18 punktów), Mini (28 punktów), Mercedes (18 punktów) czy Subaru (18 punktów). Katastrofalny spadek zaliczył zaś Chrysler. Rocznik 2017 uzyskał wskaźnik 214 usterek na 100 aut. Rok wcześniej (modele 2016) było zaś 146.

Najwyżej oceniane modele z rocznika 2017

Kategoria Zwycięzca kategorii Pozostałe wyróżnione modele
Najbardziej niezawodny Lexus ES  
Małe auta Honda Fit Chevrolet Sonic, Chevrolet Bolt
Małe auta premium BMW 2 BMW i3
Auta średniej wielkości Buick Regal Volkswagen Passat, Toyota Camry
Sportowe auta kompaktowe Mazda MX-5 Miata Mini Cooper
Auta kompaktowe Nissan Leaf Chevrolet Cruze, Toyota Corolla
Auta kompaktowe premium Lexus ES BMW 4, Lexus IS
Auta średniej wielkości - premium Genesis G80 Audi A7, Audi A6
Sportowe średniej wielkości Ford Mustang  
Duże samochody Toyota Avalon Buick LaCrosse, Chevrolet Impala
Mały SUV Buick Encore KIA Niro, Volkswagen Tiguan
Mały SUV premium Mercedes GLA Audi Q3, BMW X1
Kompaktowy SUV Chevrolet Equinox GMC Terrain, Toyota RAV4
Kompaktowy SUV premium Porsche Macan Lexus NX, BMW X3
SUV średniej wielkości Toyota 4Runner Kia Sorento, Buick Enclave
SUV premium średniej wielkości Lexus GX Cadillac Xt5, Lexus RX, Mercedes GLE
Duży SUV Chevrolet Tahoe Nissan Armada, Chevrolet Suburban
Minivan Toyota Sienna Dodge Grand Caravan
Pickup średniej wielkości Nissan Frontier Honda Ridgeline, Toyota Tacoma
Duży lekki pickup Ford F-150, Toyota Tundra Ram 1500
Duży ciężki pickup Chevrolet Silverado GMC Sierra HD, Ram 2500/3500
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków