• Porsche 911 jest najwyżej notowany we wszystkich pięciu grupach wiekowych aut używanych
  • Według TUV widać oznaki spadku jakości samochodów marek japońskich
  • W 10 najbardziej awaryjnych samochodów 2-3 letnich bryluje Dacia

Jedno nie ulega wątpliwości. Rankingi awaryjności samochodów wywołują kontrowersje już od lat. Nie należy ich bowiem traktować jako prawdziwej wyroczni a co najwyżej jako uzupełnienie wiedzy o samochodach używanych dostępnych na rynku. Z polskiej perspektywy popularne rankingi mają jedną kluczową wadę – dotyczą przede wszystkim rynków zachodnich, co oznacza różnice w serwisowaniu, eksploatacji czy nawet infrastrukturze drogowej. Co więcej, raporty z Niemiec, USA czy Wielkiej Brytanii zwykle mają się nijak do siebie, choćby ze względu na przyjętą metodologię badań.

W przypadku najnowszego raportu TUV, czyli Niemieckiego Stowarzyszenia Dozoru Technicznego ranking powstaje w oparciu o dość imponującą bazę – wyników obowiązkowych badań technicznych. TUV uwzględnił bowiem dane z przeglądów aż 8,8 mln samochodów w Niemczech. Oczywiście warto pamiętać o tym, że w raporcie znajduje się przede wszystkim to, na co zwracają uwagę diagności podczas badań. To zaś nie znaczy, że są to wszystkie typowe usterki dla danych marek i modeli. Część z nich łatwiej będzie stwierdzić w tradycyjnym warsztacie aniżeli podczas przeglądu w stacji diagnostycznej. Na szczęście TUV zastrzega przynajmniej, że wpływ na statystyki mają nie tylko producenci samochodów, ale też ich użytkownicy. W końcu wiele zależy od tego, jak dbają o auto, czy odpowiednio je serwisują oraz eksploatują. Przecież nawet najlepszy egzemplarz modelu wysoko notowanego w rankingach można szybko doprowadzić do ruiny.

Europejskie lepiej. Japońskie gorzej

Jednym z kluczowych wniosków tegorocznego raportu jest stwierdzenie, że europejskie samochody poprawiły swoją jakość. Oczywiście wspomniano przy tym przede wszystkim o niemieckich markach i nie uniknięto przytyku do japońskiej konkurencji, którą skwitowano stwierdzeniem „wykazuje oznaki spadku w kwestii jakości”. Przy okazji podkreślono, że w pierwszej dziesiątce rankingów młodszych grup wiekowych znalazły się także samochody spoza Niemiec: francuskie Renault Captur (4-5 lat), japońskie Mazda 2 i Honda CR-V (obie 4-5 letnie) oraz koreański Hyundai i20 (2-3 letnie).

O sile niemieckich marek ma według TUV świadczyć szczególnie jeden samochód. Nietrudno zgadnąć jaki. TUV od lat bowiem wskazuje na Porsche 911, który jest najwyżej notowany we wszystkich pięciu grupach wiekowych. Nie powinno to szczególnie dziwić. W końcu sportowe auta zwykle eksploatowane są zupełnie inaczej (warto także zwrócić uwagę na mniejsze przebiegi) niż popularne auta miejskie czy kompakty (i wcale nie chodzi o przysłowiowe palenie gumy). Nie zapominajmy także o tym, że właściciele takich modeli jak 911 zazwyczaj (choć tez bywają wyjątki) dbają o nie z większą troską niż np. o rodzinnego minivana, który na co dzień służy do transportu dzieci, zakupów w spożywczym, mebli z marketu, choinki na święta, płytek na remont mieszkania oraz przysłowiowych słoików i ziemniaków od krewnych spoza wielkiego miasta.

Wiara w Made in Germany

Oczywiście na Porsche 911 świat się nie kończy. O przywróceniu wiary w znaczek Made in Germany mają także świadczyć wyniki Mercedesa (szczególnie dobre w kategorii aut 2-3 letnich), Audi oraz Volkswagena. Co więcej, w pierwszej dziesiątce najmłodszych samochodów (2-3 letnie) znalazł się tylko jeden model spoza Niemiec – niepozorny Hyundai i20. Brylująca niegdyś w statystykach Toyota wylądowała dopiero na 16 miejscu z modelem Yaris. Pierwsze francuskie auto jest jeszcze dalej: na 27 miejscu sklasyfikowano Renault Captur. Wyprzedziło jednak inny model Toyoty – Avensis. 

10 najmniej awaryjnych aut w wieku 2-3 lat

Miejsce Marka i model Średni przebieg w km Poważne usterki (proc.)
1 Porsche 911 26 000 2,5
2 Mercedes Klasy B 39 000 2,6
3 Mercedes GLK 50 000 2,6
4 Mercedes SLK 29 000 2,8
5 Audi Q3 44 000 2,9
6 Mercedes Klasy E Coupe 39 000 2,9
7 Hyundai i20 33 000 3,0
8 Mercedes Klasy C 58 000 3,0
9 Mercedes Klasy A 41 000 3,2
10 Audi A4/A5 68 000 3,3

Niestety francuski koncern prócz powodów do radości może mieć też sporo powodów do smutku. W raporcie TUV fatalnie wypadła tania marka sojuszu Renault-Nissan, czyli Dacia. W 10 najbardziej awaryjnych 2-3 letnich modeli Dacia jest wyjątkowym liderem (otwartą kwestią pozostaje ile w tym winy producenta a ile użytkownika czy serwisu). Najgorszym autem w zestawieniu okazała się Dacia Logan. Bardzo słabo wypadło także Renault Clio. W niechlubnej finałowej dziesiątce nie zabrakło jednak także Volkswagena (Sharan, który od lat wypada słabo), Forda (KA) czy Fiata (500). Niespodzianką jest obecność koreańskiego KIA Sportage. Wydawać by się mogło, że po dość słabym modelu Carnival (który długo okupował najgorsze miejsca) koreańska marka nie będzie już tak nisko notowana. 

10 najbardziej awaryjnych aut w wieku 2-3 lat

Miejsce Marka i model Średni przebieg w km Poważne usterki (proc.)
1 Dacia Logan 53 000 14,6
2 Renault Clio 36 000 13,0
3 Fiat Punto 33 000 12,1
4 KIA Sportage 42 000 11,7
5 Ford KA 31 000 11,7
6 Fiat 500 26 000 11,3
7 Dacia Sandero 36 000 11,0
8 Dacia Lodgy/ Dokker 41 000 10,7
9 Volkswagen Sharan 65 000 10,5
10 Dacia Duster 46 000 10,5

Oczywiście inaczej wygląda sytuacja w przypadku starszych samochodów. W przypadku używanych 8-9 letnich modeli trudniej o konstrukcję Dacii w rankingu najbardziej awaryjnych pojazdów (Logan wypada najgorzej wśród pozostałych modeli rumuńskiej marki). Nie brakuje jednak modeli z różnych krajów Europy i Azji. Wbrew obiegowym opiniom nie są to jedynie pojazdy marek włoskich (Fiat) czy francuskich (Citroen, Peugeot, Renault). Wśród najbardziej awaryjnych 8-9 letnich modeli znalazły się dwa Volkswageny (wieczny przegrany Sharan oraz mały Fox), koreańskie KIA (Rio) oraz Chevrolet (zapomniany w Polsce Matiz). Znamienne, że niewiele zabrakło takim markom jak Hyundai (Tucson, Nissan (Quashqai) czy Mazda (5), by trafić do najgorszej dziesiątki używanych 8-9 letnich egzemplarzy. 

Zanim jednak wydamy jednoznaczny osąd na temat jakości i trwałości poszczególnych marek warto przyjrzeć się przebiegom. Okazuje się, że taki sam wskaźnik poważnych usterek występuje w Matizie co w Renault Kangoo, które ma dużo większy przebieg.

10 najbardziej awaryjnych aut w wieku 8-9 lat

Miejsce Marka i model Średni przebieg w km Poważne usterki (proc.)
1 Renault Kangoo 116 000 37,1
1 Chevrolet Matiz 74 000 37,1
2 Dacia Logan 120 000 34,1
3 Peugeot 206 86 000 33,8
4 Volkswagen Sharan 153 000 32,9
5 Citroen C4 102 000 31,5
6 KIA Rio 93 000 31,3
7 Fiat Panda 78 000 30,4
8 Volkswagen Fox 87 000 29,8
9 Renault Clio 91 000 29,6

Również nieco inaczej wygląda ranking najmniej usterkowych samochodów 8-9 letnich. Toyocie udało się zmieścić z modelem Avensis (4 miejsce) a Hondzie z miejskim Jazz (9 miejsce wspólnie z Mercedesem). Resztę rankingu zajęły marki z Niemiec, czyli Audi, BMW, Mercedes, Volkswagen i oczywiście Porsche. Czy podobnie będzie w przyszłym roku?

10 najmniej awaryjnych aut w wieku 8-9 lat

Miejsce Marka i model Średni przebieg w km Poważne usterki (proc.)
1 Porsche 911 64 000 8,3
2 BMW X1 110 000 11,9
3 Audi TT 97 000 12,2
4 Toyota Avensis 116 000 13,7
5 Volkswagen Golf Plus 93 000 13,7
6 Audi Q5 133 000 14,8
7 Mercedes Klasy E Coupe 100 000 14,9
8 Mercedes SLK 74 000 15,2
9 Honda Jazz 87 000 15,7
9 Mercedes GLK 119 000 15,7

Przeglądając raport TUV warto zwrócić uwagę nie tylko na wskaźnik poważnych usterek. Ciekawą lekturą jest średni przebieg badanych pojazdów. Różnice dotyczą nie tylko wieku aut, ale także klasy i rodzaju samochodu. Oczywiście nie wyklucza to jednak szansy na to, że poszukując na zachodzie używanego kilkuletniego auta, trafimy na mitycznego białego kruka, czyli samochodu, który służył głównie do jazdy w niedzielę do pobliskiej świątyni. Cóż, wiara czyni cuda.