• Hyundai ponownie pierwszy, a miejsce na podium uzupełniają Honda i Volvo
  • Niska ocena Forda to efekt dużej liczby dość groźnych akcji serwisowych
  • W przypadku Citroënów trzeba się też liczyć z drobnymi usterkami zawieszenia czy niedostatkami wykończenia

Minęły czasy, kiedy modele jednej firmy można było kupować w ciemno, a innych należało unikać. Producenci starają się nadążyć za modą i wypuszczają na rynek wiele nowoczesnych, ale nie do końca sprawdzonych rozwiązań. Sytuacja trochę przypomina tę z rynku komputerowego – fachowiec na pytanie „którą firmę polecasz?” odpowiada: „w ostatnim czasie najmniej kłopotów mamy z producentem X, zaś Y sprawuje się słabo”. 

Sprawdzamy, który z producentów samochodów ma teraz „swój czas”. Oceniamy głównie informacje z ostatniego roku – odnośnie przeglądów TÜV (najmłodsza kategoria wiekowa), samochodów testowanych na długich dystansach itp.

Co i jak oceniamy oraz które kryteria uznajemy za najważniejsze?

  • Typowe usterki: 40 pkt - punktujemy je najwyżej, ponieważ decydują o jakości aut! Wymieniamy najpoważniejsze, ale tylko takie, które wypłynęły w ostatnim czasie.
  • Akcje naprawcze: 20 pkt - czego dotyczyły, kiedy je ogłoszono i ile aut objęły? Skupiliśmy się na polskich akcjach przywoławczych z 2018 r., zgłoszonych do UOKiK-u.
  • Raport TÜV: 10 pkt - to statystyka z rynku niemieckiego, oparta na danych z przeglądów rejestracyjnych. Pod uwagę braliśmy najmłodszą kategorię wiekową.
  • Testy 100 tys. km: 20 pkt - nasza wizytówka – auta przejeżdżają 100 tys. km (niekiedy więcej), po czym są rozbierane na drobne części i sprawdzane.
  • Gwarancja: 10 pkt - świadczenia gwarancyjne – oceniamy głównie mechaniczne. Sprawdzamy, jak są chronieni klienci danej marki i na co mogą liczyć w razie problemów.
Miejsce Producent nota
1. HYUNDAI 76
2. HONDA 73
3. VOLVO 69
4. MAZDA 68
4. SEAT 68
4. TOYOTA 68
7. KIA 67
8. SUZUKI 65
9. BMW 64
9. NISSAN 64
9. PEUGEOT 64
12. DACIA 63
12. ŠKODA 63
14. AUDI 62
14. MERCEDES 62
14. VOLKSWAGEN 62
17. OPEL 61
18. FIAT 60
18. RENAULT 60
20. CITROËN 54
21. FORD 51
LEXUS 69*
ALFA ROMEO 52*
SUBARU 52*
MITSUBISHI 44*
JEEP 40*

*ocena niepełna, nie mogliśmy wziąć pod uwagę wszystkich kategorii. Mimo to na szczególną uwagę zasługuje wynik Lexusa – nawet bez doliczenia punktów za raport TÜV zajmuje 3. miejsce w naszym rankingu.

Podsumowanie

Hyundai ponownie pierwszy, a miejsce na podium uzupełniają Honda i Volvo. Brawo! W stosunku do ubiegłego roku widać znaczącą poprawę jakości aut Grupy VW, na co bez wątpienia miały wpływ dopracowane silniki, a także świetne wyniki w testach na dystansie 100 tys. km. Na ostatnie miejsce spadł Ford, którego pogrążyły wpadki z silnikami EcoBoost, znajdujące odzwierciedlenie także w akcjach przywoławczych.