Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Fiat Bravo kontra Peugeot 308 i Ford Focus - tanie, oszczędne, czy także trwałe?

5 lut, 10:04

7-, 8-letni Fiat Bravo, Ford Focus oraz Peugeot 308 z ponad 100-konnymi dieslami 1.6 kosztują ok. 20 tys. zł i cieszą się wzięciem na rynku. Sprawdzamy, które z tych aut jest najtańsze w użytkowaniu i ma najwięcej zalet

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Diesle 1.6 mają wzięcie wśród kupujących kilkuletnie samochody kompaktowe
  • Bravo, Focus i Peugeot z turbodieslem 1.6 to samochody, o których warto pamiętać, jeśli szukacie rodzinnego, 5-drzwiowego hatchbacka za ok. 20 tys. zł
  • Uwaga: Fiat przewiduje wymianę oleju co 35 tys. km. To stanowczo za długi interwał, trzeba go skrócić do 15-20 tys. km

Pięciodrzwiowy hatchback klasy kompakt, nie za stary, z bogatym wyposażeniem oraz oszczędnym silnikiem. Najlepiej, żeby kosztował około 20 tys. zł, pochodził od pierwszego właściciela i miał rozsądny przebieg. Takie samochody cieszą się największym wzięciem na rynku wtórnym, szczególnie jeśli ich trwałość budzi zaufanie. Fiat Bravo, Ford Focus oraz Peugeot 308 z dieslami 1.6 pod maską idealnie wpisują się w powyższe kryteria. Do tego są częstymi bywalcami ogłoszeń i mają atrakcyjne ceny. Czy jednak można im ufać? A jeśli tak, to który z nich okaże się najlepszym wyborem za około 20 tys. zł?

Na pierwszy ogień idzie Focus. To najstarsze (konstrukcyjnie!) auto w zestawieniu. Druga generacja modelu pojawiła się w 2004 r., ale założona kwota wystarczy na egzemplarze z końca produkcji (2009-11) – ładniejsze, z bogatym wyposażeniem, bardziej dopracowane. Jednak znakomita większość z nich przejechała już 250-300 tys. km.

Do tego w przypadku kompaktowego Forda 1.6 TDCi ryzyko trafienia na pofirmowy egzemplarz (to popularna flotówka!) jest duże. Cechy szczególne takich aut? Oprócz oznak eksploatacyjnych to niezbyt wyszukany kolor (np. biały) oraz bazowe wyposażenia wzbogacone o klimatyzację. Nie skreślamy takich aut (zwłaszcza jeśli były regularnie serwisowane), ale powinny być one odpowiednio tańsze.

Na rynku znajdziecie też Focusy 1.6 TDCi „na wypasie” w wersjach: Gold X (auto na zdjęciach), Ghia oraz Platinium. Wśród nich przeważają samochody z importu, choć zdarzają się też egzemplarze z polskiego salonu.

Generalnie Focus II to auto warte uwagi – może nie wygląda jakoś szałowo (choć po liftingu nadwozie zyskało na atrakcyjności), ale za to ma dość duże wnętrze (największe wśród opisywanych aut), całkiem spory bagażnik (385-1247 l), dobrze zestrojone podwozie i oszczędnego diesla 1.6.

W Focusie II montowano 16-zaworową odmianę tej jednostki (moc: 90 i 109 KM), która zbiera pochwały wśród użytkowników, choć zaliczyła kilka wpadek, np. uszkodzenia turbiny z powodu zatkanego sitka w układzie olejenia, rozciągniecie łańcuszka łączącego wałki rozrządu. Mniej skomplikowanego osprzętu ma odmiana o mocy 90 KM, ale ustępuje dynamiką 109-konnej wersji przy zbliżonym spalaniu (średnie 5-5,5 l/100 km – zależnie od stylu jazdy). Na plus zapisujemy niezłą znajomość jednostki przez mechaników i dobry dostęp do części oraz ich atrakcyjne ceny.

Wszystkie zalety i wady silnika 1.6 TDCi są dobrze znane także właścicielom Peugeota 308 1.6 HDi. Dlaczego? Ponieważ to ta sama konstrukcja – Ford zapożyczył silnik od koncernu PSA. Te same więc są warianty mocy i potencjalne problemy, choć osiągi – trochę gorsze (efekt większej masy własnej). Ale jest coś jeszcze... W 2010 r. pod maskę „308-ki” trafił zmodernizowany diesel 1.6 – z głowicą 8V i jednym wałkiem rozrządu; moc: 92 i 112 KM.

W opinii mechaników to udany silnik – oszczędny, trwały, godny zainteresowania. Co ważne, wersje 8V są w zasięgu naszego budżetu (ceny zaczynają się od blisko 19 tys. zł), choć za ładne egzemplarze z przebiegiem w granicach od 100 do 200 tys. km najczęściej trzeba zapłacić 22-23 tys. zł. Jeśli stać was na dorzucenie tych 2-3 tys. zł, warto to zrobić. Tym bardziej że można wtedy też rozejrzeć się za autami po liftingu (na początku 2011 r.), w których o wiele rzadziej zawodzą moduł komfortu oraz zawieszenie.

Jeśli chodzi o względy wizualne, to Peugeot 308 może się podobać i na zewnątrz, i w środku, często jest bogato wyposażony (szukajcie wersji Premium), a walorami użytkowymi wnętrza plasuje się pomiędzy Bravo i Focusem. Nieco gorzej oceniamy bagażnik – nie jest mały (poj. 348 l), ale ustępuje pola rywalom. Natomiast jeśli chodzi o ogólną trwałość, to oprócz typowych niedomagań silnika 1.6 16V HDi w zadbanych egzemplarzach nasilenie usterek nie jest przesadnie duże.

Dobrą ogólną trwałość ma też Bravo z dieslem 1.6 Multijet (moc: 105 i 120 KM; na rynku od 2008 r.). To auto nie tak popularne, jak rywale, trochę niedoceniane na rynku wtórnym, ale na pewno warte uwagi. Przekonuje: rozsądnymi kosztami eksploatacji (niedrogie części, serwis), udanym dieslem 1.6, przyjemnym wyglądem i dużym bagażnikiem (poj. 400 l – największy spośród rywali).

A wady? Przede wszystkim ciasny 2. rząd siedzeń (mało miejsca na wysokości kolan). Trzeba też pamiętać, że egzemplarze z pierwszych dwóch lat produkcji (debiut w 2007 r.) miały kilka chorób wieku dziecięcego, m.in. nietrwałe tuleje tylnej belki, trzeszczący plastik na słupkach A i rozsypujące się skraplacze klimatyzacji. Dobra wiadomość jest taka, że za ok. 20 tys. zł kupicie Bravo 1.6 M-jet/120 KM z 2010-11 r. – silnik ustępuje rywalom kulturą pracy, włoski kompakt trochę więcej też pali, ale nadrabia to nieco lepszą dynamiką i solidną budową.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 7/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsze jazdy BMW X2 i zmodernizowaną Hondą Jazz; prezentacja Skody Fabii po liftingu; raport: VW po Dieselgate; porównanie: kompakty kontra crossovery; testy Volvo V90 i Porsche Cayenne; raport: jak kradną auta; ustawianie geometrii zawieszenia; co to jest eCall; używany Opel Zafira; Top 10: używane kombi klasy średniej; Nissan Leaf nowej generacji.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (82)

No photo
No photo ~mars Użytkownik anonimowy
~mars :
No photo ~mars Użytkownik anonimowy
Bravo II 2011 rocznik. Diesel 1.9 120km, polecam. Na razie przeleciałem nim 150 tys. km.
Wymiana oleju co 30 000 i jest ok.
Na postoju silnik trochę głośny, ale to stara pancerna jednostka. W trasie spokojnie poleci 180km/h.
Przy 140km/h robi się głośno, ale nie jest źle :) Fajny kompromis pomiędzy autem miejskim a na trasy.
Spalanie w cyklu mieszanym 80% trasa, 20% miasto to jakieś 6-6,5l. Najniżej zszedłem do 4,7l, ale jechałem 90km/h.
Z drobnych mankamentów:
- mało schowków w środku
- cupholdery są za wąskie, puszka coli nie wejdzie do końca. Z kolei puszki np. od energetyka nie utrzymają bo te są za wąskie. W związku z czym przy hamowaniu napoje się wylewają. Może to błahostka, ale jak się sporo jeździ to jest upierdliwe.
- bardzo szerokie tylne słupki. Rekompensują to ogromne lusterka boczne :)
- zdarza się, że wyjeżdżając ze skrzyżowania w prawo, lewy słupek przedni idealnie zasłania pieszego na przejściu dla pieszych.

Generalnie polecam :)
6 lut 08:04 | ocena: 88%
Liczba głosów:52
88%
12%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
~Robert :
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
Witam wszystkich miałem Fiata Bravo II z 2010 roku 1,4 t autko przeszło fabryczne przeróbki w salonie fiata w Łodzi Bilex i z fabrycznych 120 km uzyskano 210 km (zmienione zawieszenie na bardziej twarde i hamulce felgi na troszkę większe 18' ) autko spisywało się bardzo dobrze przejechałem nim blisko 80 tyś i nic się nie popsuło - paliło troszkę dużo ale przyjemność z jazdy była wielka.
Teraz jestem posiadaczem Toyota i w mojej ocenie nie jest to lider niezawodności ......
Pozdrawiam i gorąco polecam Fiata
6 lut 20:21 | ocena: 92%
Liczba głosów:24
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dziku Użytkownik anonimowy
~dziku :
No photo ~dziku Użytkownik anonimowy
peugeot, kupilem od 3 własciciela, mam 160000km i jestem zadowolony ,,,, nie ma roznicy czy 1, czy 2 włąsciciel,jesli auto jest okey, to bez roznicy kto i jak dlugo byl wlascicielem ... nie byl serwisowany w ASO, tylko prywatnie,,,,przejechalem sie,podjechalem na stacje diagnostyczna ,sciezka wyszla w porzadku :-) to kupilem ! i jestem zadowolony ! klepanie głupot ze tylko 1 własciciel dba o auto to idiotyzm ! to nie zalezy od ilosci wlascicieli tylko od ludzi uzytkujacych ! zanim kupilem to ogladalem od 1 włąsciciela,gosc przez tel opowiadal ze auto nie bylo czyszczone ok miesiaca ,,,,,jak zobaczylem to mi rece opadły,od nowosci go nie czyscil :-D ,brudas i kocmołuch :-D

przestancie klepac bzdury o tych 1 włascicielach :-) ,serio !!!!
6 lut 18:25 | ocena: 90%
Liczba głosów:10
90%
10%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Max Użytkownik anonimowy
~Max :
No photo ~Max Użytkownik anonimowy
Peugeot 308 1.6vti. Posiadam 3lata,rok 2008,kupilem od pierwszego wlasciciela z przebiegiem 72tys km, teraz jest 130tysja wymienilem tylko pompe wody za 170zl.+robocizna,wymieniam olej nie jak zaleca producent co 30tys.tylko co 15tys.akumulator jeszczr oryginalny 10lat.auto odkad posiadam parkowane na podwórku, zero rdzy. Jedno co jest uciążliwe to slabe ogrzewanie w zime, ale moze to przrz to ze po siadom klime manualna. Do predkosci 130 jest e miare cicho, pakowny, dużo miejsca jak na kompakt
6 lut 10:27 | ocena: 82%
Liczba głosów:17
82%
18%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Stańczyk Użytkownik anonimowy
~Stańczyk :
No photo ~Stańczyk Użytkownik anonimowy
Dlaczego zawsze testują samochody z silnikami Diesla, Czyżby spadało zainteresowanie ? Ja kilka lat temu miałem zamiar właśnie wejść w Diesle, ale wszyscy, których pytałem odradzali mi. I to ludzie jeżdżący Dieslami (powód - poniżej 20 tys km/ rok). Włącznie z właścicielem serwisu, który stwierdził, że Diesel to jemu się opłaci bo płaci tylko za części a robociznę ma za darmo. Z drugiej stronu od 21 lat jeżdżę tylko Peugeotami i na tej marce pozostanę. Części dostępne i nie specjalnie drogie (jeśli się nie serwisuje w ASO), spalanie zadawalające i nigdy nic mi się nie zepsuło - regularne przeglądy w zaprzyjaźnionym serwisie.
6 lut 10:30 | ocena: 76%
Liczba głosów:25
76%
24%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Olek Użytkownik anonimowy
~Olek :
No photo ~Olek Użytkownik anonimowy
Mam brawo z 2010 benzyna i powiem ze o nie sprzedam bo tani w serwisie , twardy silnik, nawet aku mam oryginał jeszcze. Przebieg 110tys i do 250 chce dochulac a potem elektryka albo fiata albo alfe .
Jak chcecie brawo to polecam benzynę i gaz i delikatna jazdę a wtety zawieszenie bez roboty wytrzyma 150-moje nie ma żadnych stukow ale jeżdżę bdelikatnie by kasy nie wyrzucać w bloto
6 lut 09:29 | ocena: 85%
Liczba głosów:27
85%
15%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~xtr Użytkownik anonimowy
~xtr
No photo ~xtr Użytkownik anonimowy
do ~Ja:
No photo ~Ja Użytkownik anonimowy
5 lut 17:14 użytkownik ~Ja napisał
Bravo II z lat 2010-11 za 20 tyś. zł? No tak da się, ale stąd się później biorą opowieści jakie to auta na literę F są złe. Za taką kasę z tego rocznika to można kupić podrasowany złom, a nie samochód w dobrym stanie. Z takim funduszem to bym raczej polec
Nawet pewne Bravo z 2007 w stanie jaki opisuje artykuł(dobrze wyposażone, pochodził od pierwszego właściciela, rozsądny przebieg i nie odbudowane z przystanku) będzie kosztować powyżej 20 tyś. Oczywiście można sobie kupić ulepa z Niemiec za 13 tyś. co kto lubi.
6 lut 08:23 | ocena: 96%
Liczba głosów:25
96%
4%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Miki Użytkownik anonimowy
~Miki :
No photo ~Miki Użytkownik anonimowy
Brawo przy tej konkurencji jest raczej chyba bezkonkurencyjne jest chyba najlepszym samochodem z tego zestawienia
6 lut 16:21 | ocena: 97%
Liczba głosów:36
97%
3%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fsadfasdf Użytkownik anonimowy
~fsadfasdf :
No photo ~fsadfasdf Użytkownik anonimowy
Mam bravo 1.4 z 2012 roku. Przejechane 100 000 i wszystko jeszcze w oryginale, nawet tarcze, tłumik i... świece zapłonowe. Auto nie do zajechania.
6 lut 13:45 | ocena: 92%
Liczba głosów:26
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ted Użytkownik anonimowy
~Ted :
No photo ~Ted Użytkownik anonimowy
Jeśli 308 to tylko w wersji SW. Ta wersja bije pojemnością wnętrza konkurencje na głowę. Jest to zasługą zwiększonego o 10cm w porównaniu z kompaktem rozstawu osi. Zabieg, którego nikt z konkurentów nie stosuje. Jeżdżę modelem z 2011 po lifcie 1.6 e-HDI 112KM. rewelacyjne auto. Jedna uwaga, przy większych prędkościach trochę za głośny w środku.
6 lut 11:38 | ocena: 67%
Liczba głosów:6
67%
33%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej