W wyborze haka holowniczego do samochodu pomogą wam takie parametry jak: uciąg maksymalny, siła uciągu oraz obciążenie pionowe. Dwa z tych znajdziecie na tabliczce znamionowej haka. Uciąg maksymalny zazwyczaj znajduje się w specyfikacji produktu np. w sklepie internetowym. Warto wiedzieć, że większość haków holowniczych ma uciąg maksymalny do 3500 kg. Na rynku dostępne są także haki holownicze z zerową wartością uciągu. Wówczas są one przeznaczone tylko do mocowania platformy rowerowej.

Ile kosztuje wbicie haka w dowód?

Odnotowanie faktu, że posiadamy Hak holowniczy w swoim samochodzie, jest dość szybką formalnością. Aby wbić hak w dowód rejestracyjny, konieczna jest wizyta w wydziale komunikacji. Na miejscu będziecie musieli okazać kilka dokumentów: wniosek o wpisanie haka w dowód, dowód rejestracyjny, kartę pojazdu oraz aktualne ubezpieczenie OC. Trzeba jednak pamiętać, że przed tą czynnością każdy kierowca powinien wykonać badanie techniczne pojazdu, które potwierdzi, że wykonana modyfikacja w aucie spełnia wszelkie wymagania dotyczące wpisu. To bardzo szybki proces. Cała procedura odbywa się od ręki i jest bezpłatna - w urzędzie otrzymacie stosowny wpis. Jedyne koszty, które poniesiecie to opłata urzędowa 17 zł, tylko w przypadku, gdyby sprawę załatwiał za was pełnomocnik. Nie warto ryzykować jazdy bez wpisanego haka holowniczego w dowód. W przyszłości taki kierowca będzie miał poważne problemy z uzyskaniem pozytywnego wyniku badania technicznego.

Ile kosztuje montaż haka?

Montaż haka holowniczego to operacja, z którą możecie poradzić sobie samodzielnie. Wystarczy tylko, że znacie się trochę na budowie samochodu oraz podstawach elektryki. Jeśli jednak nie chcecie podejmować się tego zadania samodzielnie, możecie powierzyć montaż profesjonalistom. Tu jednak spotkacie się z dużą rozpiętością cen. Doradcy w sklepach motoryzacyjnych doświadczali sytuacji, w których klienci za montaż tego samego modelu haka płacili 150 zł, a czasami nawet 600 zł. Zazwyczaj jednak ten koszt mieści się w granicach 300-400 zł przy montażu zaawansowanej wiązki haka dedykowanej. W przypadku całkiem nowych samochodów musimy jednak liczyć się z kosztem nawet do 1000 zł w ASO.

Czy można jeździć z hakiem?

To bardzo często zadawane pytanie w internecie i na forach internetowych dla maniaków modyfikacji w samochodach. Generalnie, wszystkie dostępne haki holownicze na rynku pozwalają kierowcy na ich zdjęcie lub złożenie. Zgodnie z polskim prawem nie musicie tego robić, także wtedy, gdy jedziecie bez przyczepy, czy bagażnika rowerowego. Odkąd Polska stała się członkiem Unii Europejskiej, kierowcy są zobligowani do montażu haków tylko i wyłącznie odczepianych. Haki stałe są niedopuszczalne. Wyjątkiem pozostają samochody, które miały zamontowany stały system haka holowniczego przed 2004 rokiem. Polskie przepisy nie regulują wymogu demontażu wystającej kuli, nawet gdy jest nieużywana przez kierowcę. Warto jednak pamiętać o tym, że policja może nas zatrzymać, gdy zauważy, że hak holowniczy ogranicza widoczność tablicy rejestracyjnej lub świateł przeciwmgielnych. Pamiętajcie, że jazda z pustym hakiem holowniczym jest niebezpieczna i problematyczna także przy parkowaniu tyłem. W przypadku kolizji drogowych potwierdzono wielokrotnie, że samochody, które miały styczność z hakiem holowniczym skończyły swoją podróż ze zniszczonym zderzakiem oraz poważnym uszkodzeniem chłodnicy.

Ile kosztuje założenie haka holowniczego do samochodu?

Modyfikacja samochodu w postaci założenia odpowiedniego, dopasowanego i w pełni bezpiecznego haka holowniczego to koszt zależny często od modelu i marki auta. Średnio możemy jednak przyjąć, że cena kompletnego zestaw haka wraz ze wszystkimi elementami montażowymi to koszt od 350 zł do 700 zł. Warto jednak do tego doliczyć koszt wiązki - w przypadku wiązek uniwersalnych będzie to cena rzędu 50-100 zł, a w przypadku wiązek dedykowanych trzeba liczyć się z kosztami nawet do 500 zł.