Historia Ursusa sięga lat 90. XIX wieku, kiedy to powstało Towarzystwo Udziałowe Specyajnej Fabryki Armatur. Firma od 1902 roku oprócz armatur produkowała także silniki spalinowe.

W okresie międzywojennym w Ursusie powstawały silniki, samochody, ciągniki artyleryjskie, wozy opancerzone, silniki samolotowe, a także lekkie czołgi TK i motocykle Sokół. Po odbudowie zakładów zniszczonych w czasie II wojny światowej, w Ursusie ruszyła produkcja traktorów.

Pierwszy egzemplarz zjechał z taśm produkcyjnych 30 kwietnia 1947 roku – był to Ursus C45 z silnikiem… dwusuwowym o mocy 45 KM. Była to kopia niemieckiego Lanz Buldoga. Traktor miał silnik jednocylindrowy o pojemności 10 litrów. Pierwszy traktor z Ursusa pokazany został 1 maja 1947 roku podczas pochodu 1-majowego w Warszawie.

Kolejna konstrukcja pojawiła się w 1959 roku – był to traktor Ursus C 325. W latach 60. XX wieku Ursus zatrudniał ponad 10 tys. pracowników, a produkcja roczna traktorów wynosiła kilkadziesiąt tysięcy sztuk. Ciągniki z Ursusa eksportowane były do kilkudziesięciu krajów świata.

Lata 70. to rozkwit zakładów, oferta obejmuje kilkanaście modeli traktorów lekkich i ciężkich. W 1973 r. w Ursusie powstał 400-tysięczny traktor, a w rok później – półmilionowy. W 1983 r. – już w stanie wojennym – w Ursusie zbudowano milionowy traktor.

ZM Ursus w latach 90. zostały sprywatyzowane, jednak działalność na wolnym rynku nie była sukcesem, a marka Ursus zaczęła przegrywać rywalizację z innymi firmami produkującymi traktory.

Sytuacja uległa zmianie dopiero w 2011 roku, kiedy spółka została kupiona przez Pol-Mot Warfama. Produkcję ciągników przeniesiono z Ursusa do Lublina, do dawnych zakładów Daewoo. Oferta firmy obejmuje nie tylko ciągniki rolnicze, lecz także przyczepy, prasy do słomy, rozrzutniki, ładowarki.

W 2015 roku powstała montowania ciągników Ursus w Etiopii. Ciągniki Ursus, znane wcześniej w krajach afrykańskich, nadal są tam popularne i chętnie kupowane, np. 2400 sztuk trafiło do Tanzanii.

Nowa spółka Ursus SA oferuje 11 modeli traktorów o mocach od 50 do 110 KM przeznaczonych na rynki europejskie oraz 10 modeli (o mocach 50-280 KM) przeznaczonych dla krajów afrykańskich.

Chcesz dowiedzieć się więcej o traktorach oferowanych na naszym rynku? Specjalnie dla Ciebie w najnowszym numerze Auto Świata przygotowaliśmy specjalny dodatek - Nowoczesne traktory. Zapraszamy do lektury.

Foto: auto świat / Auto Świat