Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.374.494.291.96
Średnio4.604.744.482.11
Najdrożej4.994.994.992.27

Czy trzeba wymieniać olej w skrzyni manualnej?

29 wrz, 17:33

Według instrukcji obsługi większości nowych aut oleju przekladniowego w skrzyni manualnej wymieniać nie trzeba. Tłumaczymy, dlaczego w tym przypadku przestrzeganie instrukcji to zły pomysł

Udostępnij
0
Skomentuj
Czy trzeba wymieniać olej w skrzyni manualnej? Czy trzeba wymieniać olej w skrzyni manualnej? Foto: Auto Świat
  • Producenci coraz częściej twierdzą, że oleju w skrzyniach biegów nie trzeba wymieniać
  • Koszt wymiany oleju jest niewielki, do skrzyni mieści się zwykle 1-2 l oleju
  • To, że olej jest czysty, nie znaczy, że ma odpowiedni parametry

W przypadku skrzyń manualnych producenci coraz częściej nie zalecają okresowej wymiany oleju wcale – ten zalany fabrycznie ma wystarczyć na całe życie samochodu. Czy rzeczywiście może aż tyle wytrzymać? Trzeba przyznać, że olej przekładniowy stosunkowo komfortowe warunki pracy, dlatego wymienia się go o wiele rzadziej niż olej w silniku i rzadziej niż olej w skrzyni automatycznej. Nie ma kontaktu ani z paliwem (wyjątkiem są rzadkie konstrukcje, w których skrzynia pracuje we wspólnej misce olejowej z silnikiem), ani ze spalinami i z produktami naturalnego okładzin sprzęgiełek automatu. Pojawiają się w nim natomiast opiłki metali – zarówno powstające w procesie naturalnego zużycia kół zębatych i synchronizatorów, jak i w wyniku nieostrożnego wrzucania biegu (np. bez sprzęgła), któremu towarzyszy zgrzyt. Większe opiłki wychwytywane są przez specjalne magnesy wewnątrz skrzyni, mniejsze krążą w układzie. Nie znaczy to jednak, że olej, który dzięki działaniu silnych magnesów pozostaje względnie czysty, nadal zachowuje prawidłowe parametry.

Olej musi mieć właściwą lepkość

Podstawowym zadaniem oleju przekładniowego jest zabezpieczenie zębów kół przekładni przed zużyciem przez utworzenie odpowiednio mocnego filmu olejowego. Żeby ten efekt uzyskać, olej musi mieć właściwą lepkość. Tyle, że w trakcie pracy przekładni olej też pracuje i jego cząsteczki ulegają tzw. ścinaniu. Z czasem zmniejsza się więc jego lepkość i pojawia się ryzyko, że olej przestanie od siebie oddzielać współpracujące ze sobą metalowe elementy – wtedy przekładnia pod obciążeniem niszczy się w zastraszającym tempie, nawet jeśli jest w niej wystarczająco dużo oleju. Oleje też psują się z powodu starości – dochodzi do jego utleniania, z czasem swoje właściwości tracą dodatki uszlachetniające.

Wymiana co 80-100 tys. km

Stary olej, który zmienił już swoją lepkość (też zużywa się w wyniku działania tarcia nie temperatury) skraca żywotność skrzyni biegów, jakkolwiek zaniedbanie powoduje konsekwencje później niż w przypadku silnika i „automatu”. Usterki przekładni mechanicznej po kilkudziesięciu tys. km najczęściej mają źródło w eksploatacji (jazda na niskich obrotach) a nie z powodu zużytego oleju. Bardzo często gorsze są skutki wymiany oleju przekładniowego na niewłaściwy, niż przeciągnięcia interwałów między wymianami.

Naszym zdaniem nie warto jednak ryzykować – nawet w autach, w których teoretycznie olej jest „wieczny”, jego wymiana raz na 80-100 tys. km będzie dobrym pomysłem. Tym bardziej, że nie jest to wcale zabieg drogi, do skrzyni mieści się zwykle 1,5-2 l oleju. Jeśli kupujemy używany samochód z nieznaną historią serwisową, wymianę oleju w skrzyni warto wkalkulować w „pakiet startowy”.

Uwaga! Zalecenia dotyczące niewymieniania oleju przekładniowego zwykle dotyczą aut eksploatowanych w tzw. normalnych warunkach. Jeśli ktoś jeździ ostro, holuje autem przyczepy, to wymiana jest nie tylko zalecana, ale wręcz wymagana!

Olej przekładniowy w autach 4x4

W autach z napędem na koła tylne lub na obie osie należy też pamiętać o wymianie oleju w mostach i centralnym mechanizmie różnicowym. Na niewłaściwy lub po prostu zużyty olej szczególnie wrażliwe są mechanizmy różnicowe o zwiększonym tarciu wewnętrznym, czyli z tzw. szperą. Właściciele terenówek powinni też mieć świadomość tego, że podczas pokonywania głębszych kałuż lub brodów do środka przekładni, przez otwory odpowietrzające może nalać się woda. Po każdej „walce” w terenie warto upewnić się, czy olej w mostach jest czysty.

W wielu autach z napędem 4x4 okresowo należy wymieniać również olej w sprzęgle wielopłytkowym odpowiadającym za automatyczne dołączania napędu drugiej osi.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (46)

No photo
No photo ~Rosomak Użytkownik anonimowy
~Rosomak :
No photo ~Rosomak Użytkownik anonimowy
Nowego samochodu kupionego w salonie w ogóle nie docierajcie, wymieniajcie olej w silniku co 30 tys km lub rzadziej, w skrzyni biegów w ogóle oleju nie wymieniajcie, a producenci części zamiennych będą zacierali ręce. Mogę zrozumieć osoby zamożne kupujące auta na swoje firmy i sprzedające je po góra trzech latach ze stanem licznika 100 - 150 tys. km. Ale pozostałych użytkowników kupujących nowe auta w salonach i postępujących tak jak napisałem na wstępie nigdy nie zrozumiem.
2 paź 19:38 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~yJachu Użytkownik anonimowy
~yJachu :
No photo ~yJachu Użytkownik anonimowy
bardzo madra rada,trzeba tak po 80 tys.wymienic poniewaz olej sie stazeje a takze bardzo sie grzeje i powolutku nastepuje degradacja a takze nie zawsze udaje sie bez problemowo przelaczac biegi i zgrzyt i mikro opilki .To samo tyczy sie paska rozrzadu wymienic tez po ok 80 tys.kiedys silniki byly bez kolizyjne, ale dzisiejsze juz nie
1 paź 09:21 | ocena: 96%
Liczba głosów:27
96%
4%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kimciu Użytkownik anonimowy
~kimciu :
No photo ~kimciu Użytkownik anonimowy
Ja wymieniłem po 150 tyś w peugeocie 307 ,zlałem 1,5 litra,a wchodzi 2 litry/wycieków ze skrzyni nie było /Skrzynia pracuje ciszej ,płynniej wchodzą bieg/i.A też wcześniej uwierzyłem że nie trzeba wymieniać.Koszt oleju zaledwie 50 zł.
2 paź 14:41 | ocena: 100%
Liczba głosów:17
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~konik Użytkownik anonimowy
~konik :
No photo ~konik Użytkownik anonimowy
Na zdjęciu jest Subaru Outback (07-09rok) z ciekawymi samopoziomującymi się amortyzatorami które nie wymagają żadnej pompy. Ci ciekawe jego skrzynia manualna mieści około 4L oleju a tylny dyfer około litra - generalnie bańka 5L wystarcza na wymianę oleju w skrzyni i tylnym dyfrze. Generalnie auto godne polecenia! ;)
1 paź 16:21 | ocena: 88%
Liczba głosów:16
88%
13%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mc2 Użytkownik anonimowy
~mc2 :
No photo ~mc2 Użytkownik anonimowy
Na pewno Toyota i Honda nakazuje wymianę oleju w skrzyni manualnej (Toyota co 60 000, Honda co 120 000 km). Niemieckie nie zalecają.
2 paź 08:28 | ocena: 96%
Liczba głosów:25
96%
4%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~xxxxx Użytkownik anonimowy
~xxxxx :
No photo ~xxxxx Użytkownik anonimowy
Szanowni forumowicze - są skrzynie lepiej i gorzej zaprojektowane, a także wyprodukowane. Stąd jest wiele typów skrzyń biegów, które "nie dają rady" i padają masowo po kilkudziesięciu tys. km. Wymiana oleju przedłuża jedynie ich agonie. Są typy skrzyń mniej wrażliwe i potrafią wytrzymać kilkaset tys. km bez wymiany oleju. Nie bez znaczenia jest silnik auta. Te z silnikami bardziej elastycznymi w których nie trzeba często zmieniać biegów podczas jazdy, maja szansę przeżyć dłużej.
Jak uczy doświadczenie wrażliwość skrzyni na smarowanie często nie ma nic wspólnego z obiegową opinią o producencie pojazdu. Skrzynie biegów mitycznych marek na literę F, często okazują się być lepsze niż skrzynie pochodzące od producenta zza Odry. No chyba, że w autach na F, w niektórych wersjach są wsadzane skrzynie zza Odry.
2 paź 18:34 | ocena: 54%
Liczba głosów:13
54%
46%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~patryk Użytkownik anonimowy
~patryk :
No photo ~patryk Użytkownik anonimowy
Pracuje w salonie samochodowym jednej z europejskich marek i patrząc na awaryjność nowych samochodów jestem w stanie uwierzyć że olej w skrzyni powinien wystarczyć na całe życie auta...
1 paź 10:15 | ocena: 87%
Liczba głosów:53
87%
13%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Andy Użytkownik anonimowy
~Andy :
No photo ~Andy Użytkownik anonimowy
Rasa napewno nie trzeba wymieniać w oplowskich m32 :/ tam to trzeba nawet co 30tys żeby przy odrobinie szczęścia skrzynia skończyła się razem z autem...
1 paź 07:41 | ocena: 91%
Liczba głosów:23
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Maciej Użytkownik anonimowy
~Maciej :
No photo ~Maciej Użytkownik anonimowy
Producent poprzez wieczny rozumie max 200tys km nie ma tu mowy o następnych wlascicielach
29 wrz 20:08 | ocena: 97%
Liczba głosów:36
97%
3%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Karem Użytkownik anonimowy
~Karem :
No photo ~Karem Użytkownik anonimowy
Rodzice w 1998 r. kupili w Polskim Salonie Audi A4 manual benzyna. Do tej pory przejechali ponad pol miliona, silnik juz drugi a skrzynia pierwsza, tak jak i olej w niej. Nigdy nie zmieniany. Ja znowu mam Mercedesa B klasę wersja pierwsza w manualu i przy przebiegu niecałych 200tys km skrzynia do wymiany. Wyciekow nie bylo -mechanik powiedział, ze przez olej. Teraz zmieniam co 50tys km czyli co 2 lata, koszt śmiesznie maly a glowa spokojna.
2 paź 22:46 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej