CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.004.614.231.95
Średnio4.654.854.472.10
Najdrożej4.984.994.892.45

Co robić, kiedy zamek centralny odmawia posłuszeństwa?

20 maja 15 18:19
Udostępnij
0
Skomentuj

Zamek centralny w klasyku? Tak, to możliwe ! Warto sobie uświadomić, że wiele aut uchodzących wciąż za dosyć nowoczesne zasługuje już na żółte tablice. W wielu przypadkach „ekstrasy” zawodzą znacznie wcześniej od silnika czy skrzyni biegów. A że nie są niezbędne do jazdy, często właściciele godzą się z tym i nie próbują ich nawet naprawiać. To błąd, usterki czasem łatwo usunąć

Nie tak dawno temu zamek centralny uchodził za luksusowy dodatek. Jeszcze w latach 90. w autach kompaktowych, a nawet w klasie średniej trzeba było za niego często dopłacać, i to nawet w modelach renomowanych marek, np. w Golfie III czy w Oplu Astrze. W latach 80. również właściciele poważnych aut klasy średniej, np. BMW serii 5 czy Mercedesów W123, musieli otwierać każde drzwi z osobna, jeśli wcześniej poskąpili kilkuset marek na zamek centralny.

W egzemplarzach, które zachowały się do dziś, często któryś z kolejnych właścicieli ten brak nadrabiał, montując akcesoryjne siłowniki. Pionierami stosowania zamków centralnych byli Amerykanie – z drzwiami nie trzeba się było siłować już w Cadillacach z lat 50., nieco później taki dodatek wprowadził do oferty również Mercedes. Przez długie lata na rynku funkcjonowały równolegle różne systemy. W starszych autach często znaleźć można układy podciśnieniowe, w których siłą napędzającą układ sterowania zamka było magazynowane w zbiornikach podciśnienie wytwarzane w kolektorze dolotowym silnika.

Poza Mercedesem (który długo był wierny temu rozwiązaniu) podobne systemy stosowały Audi i Peugeot. Renault eksperymentowało np. z mocnymi elektromagnesami. Inni producenci wcześniej zaczęli stosować siłowniki elektryczne (silniczki z odpowiednimi przekładniami i dźwigienkami) – rozwiązanie, które używane jest do dziś. Układy wykorzystujące siłowniki elektryczne naprawia się z reguły prosto.

W przypadku usterki zwykle łatwo można ją zlokalizować – najczęściej po prostu zawodzi sterowanie jednego z zamków i od razu wiadomo, gdzie szukać przyczyn awarii. W dodatku niesprawny, oryginalny siłownik, jeśli nie da się go naprawić lub wymienić na nowy, można zwykle zastąpić siłownikiem uniwersalnym – można je kupić w szerokim wyborze typów, rozmiarów, a nawet sił uciągu. W przypadku układów podciśnieniowych uchodzących niegdyś za bardziej finezyjne rozwiązanie (bo pracujących ciszej i delikatniej) poszukiwanie przyczyn usterki jest znacznie trudniejsze.

Problem polega na tym, że jakakolwiek nieszczelność w rozbudowanym układzie sprawia, że przestaje on działać w całości. W 20-30-letnim aucie nie ma co liczyć na to, że przewody podciśnieniowe i ich uszczelki będą tak elastyczne, jak w chwili, kiedy auto opuszczało fabrykę. Znacznie częściej okazuje się, że każdy element, który zostanie odsłonięty, jest już sparciały i spękany. W wielu modelach podciśnienie nie jest uzyskiwane z dolotu silnika, a wytwarzane przez specjalną, elektryczną pompę podciśnieniową – obok usterek układu pneumatycznego trzeba wtedy też brać pod uwagę niesprawności sterującej nim instalacji elektrycznej.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (47)

No photo
No photo ~Moto Użytkownik anonimowy
~Moto :
No photo ~Moto Użytkownik anonimowy
Co za bzdury pisze ten redaktorek. Dzisiaj padł mi centralny w 14 letnim samochodzie.Przyczyna prozaiczna wymieniłem baterię w pilocie typ 23A 12v i wszystko w normie. / 3.99zł/ Każdą naprawę należy rozpocząć od najprostrzej przyczyny /najtańszej/ a nie dać się oskubywać cwaniakom.Pamiętam, że kilka lat wstecz serwis za dorobienie dodatkowego kluczyka i wkodowanie imobilajzera + centralny serwis życzył sobie 1200zł.
25 maja 15 11:17 | ocena: 83%
Liczba głosów:36
83%
17%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zulus Użytkownik anonimowy
~zulus :
No photo ~zulus Użytkownik anonimowy
Nastepny artykuł bedzie taki; " Co robić, kiedy silnik odmawia posłuszeństwa? Często właściciele godzą się z tym i nie próbują go nawet naprawiać. To błąd, usterki silnika czasem łatwo usunąć"

"
25 maja 15 14:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:18
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Student Użytkownik anonimowy
~Student :
No photo ~Student Użytkownik anonimowy
No artykuł ze ho ho normalnie wszystko ładnie opisane krok po kroku, tak że ktoś kto nigdy przy tym nie robił teraz se da rady. Dzięki za takie artykuły jesteście wspaniali! Bądźmy poważni Żartowałem, tekst na poziomie gimnazjum
25 maja 15 08:16 | ocena: 96%
Liczba głosów:50
96%
4%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~a Użytkownik anonimowy
~a :
No photo ~a Użytkownik anonimowy
"Ekstrasy"... Dawniej trzeba bylo umiec po polsku, dopiero potem mozna bylo sie produkowac. Teraz kazdy moze, takie polglowki jak autor tez.
25 maja 15 10:14 | ocena: 100%
Liczba głosów:35
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~prostota konstrukcyjna Użytkownik anonimowy
~prostota konstrukcyjna :
No photo ~prostota konstrukcyjna Użytkownik anonimowy
Zamek centralny prostszy niż budowa cepa,nawet w najnowszym autku,proste jak ktoś się zna i ktoś umie.Wymiana serca dla chirurga kardiologa to też pierdnięcie w mąke jak się umie.
25 maja 15 08:01 | ocena: 88%
Liczba głosów:25
88%
12%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~MacGyver Użytkownik anonimowy
~MacGyver :
No photo ~MacGyver Użytkownik anonimowy
Świetny tekst! Czekam na kolejny. Jak zbudować bombę atomową?
25 maja 15 12:37 | ocena: 100%
Liczba głosów:25
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~J19 Użytkownik anonimowy
~J19 :
No photo ~J19 Użytkownik anonimowy
zamkiem centralnym to niech się rząd martwi
25 maja 15 10:44 | ocena: 100%
Liczba głosów:15
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~cyklista Użytkownik anonimowy
~cyklista :
No photo ~cyklista Użytkownik anonimowy
Takie rady sa dzis dobre dla kustosza muzeum motoryzacji bo tylko tam można jeszce spotkać takie centralne zamki.
25 maja 15 08:39 | ocena: 89%
Liczba głosów:27
89%
11%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
~Mechanik :
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
CO TO ZA WYNALAZKI???, jakieś wężyki,pompy,ciśnienia???
Normalny cywilizowany zamek w nowoczesnym aucie znajduje się przy zespolonym zamku i działa elektrycznie :-)
25 maja 15 11:22 | ocena: 64%
Liczba głosów:14
64%
36%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ja Użytkownik anonimowy
~Ja :
No photo ~Ja Użytkownik anonimowy
...wyciągam z karty kluczyk awaryjny, otwieram nim auto i umawiam się na wizytę w serwisie.
25 maja 15 10:24 | ocena: 56%
Liczba głosów:16
56%
44%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: G. von Sternenfels / Auto Bild

Jak naprawić centralny zamek?

Zamek centralny w klasyku? Tak, to możliwe ! Warto sobie uświadomić, że wiele aut uchodzących wciąż za dosyć nowoczesne zasługuje już na żółte tablice. W wielu przypadkach „ekstrasy” zawodzą znacznie wcześniej od silnika czy skrzyni biegów. A że nie są niezbędne do jazdy, często właściciele godzą się z tym i nie próbują ich nawet naprawiać. To błąd, usterki czasem łatwo usunąć.

Co robić, kiedy zamek centralny odmawia posłuszeństwa? (slajd 1 z 34)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: G. von Sternenfels / Auto Bild