Przy tak dużych obrotach wystarczy nawet najmniejsza jego niedoskonałość, żeby spowodować potężne wibracje odczuwalne na kierownicy. Kamyczek wbity w bieżnik, drobne wybrzuszenie opony albo po prostu nierówny rozkład materiału na obwodzie koła dadzą o sobie znać 14 razy na sekundę! Drżenie to wierzchołek góry lodowejWibracje na kierownicy to najmniejszy, choć uciążliwy problem. Mocniejsze, w żaden sposób nieprzefiltrowane drgania działają na oponę, zawieszenie, układ kierowniczy, a nawet przenoszą się na skrzynię biegów i mechanizm różnicowy. Poza przyspieszonym zużyciem tych elementów grozi nam drastyczne pogorszenie właściwości jezdnych auta. Nie ignorujmy więc drżenia kierownicy, nawet jeśli staje się ono wyczuwalne dopiero przy wyższych prędkościach. Poniżej prezentujemy kilka sposobów na pozbycie się drgań. Który z nich okaże się skuteczny, zależy od konkretnego przypadku. Czasem konieczne może okazać się wykonanie wszystkich czynności.Pierwsza możliwość: doważanie Klasyczny sposób działania polega na wyważaniu kół po zdjęciu ich z samochodu. Metoda ta pozwala wyeliminować problemy wynikające z nierównomiernego rozkładu mas w feldze lub oponie. Czasem jednak problem tkwi głębiej. Koło mocowane jest na wyważarce inaczej niż na samochodzie, a w dodatku wraz z nim obracają się jeszcze półoś, piasta, tarcza hamulca oraz kołpak. Także te elementy mogą być niewyważone, powodując podczas jazdy uciążliwe drgania. Sposobem na pozbycie się ich jest doważanie kół na samochodzie. Specjale urządzenie wprawia w ruch koło kręcące się po podstawionych pod nie rolkach,a wtedy badane jest wyważenie całego układu. Zabieg ten zaleca się przeprowadzać we wszystkich autach o podwyższonych osiągach! Cena: 60-120 zł.Druga możliwość: ustawienie geometriiCzasem pomimo wyważenia, a nawet doważenia kół, samochód nadal źle się prowadzi – kierownica drży, a auto znosi na boki. Wtedy należy sprawdzić stan zawieszenia. Jeśli jakakolwiek część jest wybita, zużyta lub uszkodzona, należy ją wymienić. Dopiero później można przystąpić do sprawdzenia i ustawienia geometrii zawieszenia. Bardzo często to właśnie ono jest powodem niewłaściwego zachowania auta. Wystarczy, że koła są nieodpowiednio pochylone, by samochód fatalnie się prowadził i zbaczał z toru jazdy. Jeżeli opona styka się z asfaltem np. krawędzią, a nie czołem bieżnika, może to powodować wibracje podobne do wywoływanych przez niewyważenie kół. Dobry mechanik na podstawie śladów na oponie może w przybliżeniu określić, co jest popsute lub źle ustawione. Niestety, nie zawsze skorygowanie parametrów do takich, jakie zaleca producent, gwarantuje poprawę zachowania auta. Bywa, że po dłuższej jeździe z nieprawidłowymi nastawami zawieszenia opony są już tak zdeformowane, że trzeba je wymienić. Przy okazji wizyty w warsztacie zajmującym się naprawami zawieszeń warto sprawdzić kondycję amortyzatorów. Za regulację geometrii zapłacimy 100-240 zł, test amortyzatorów kosztuje zaś ok. 30 zł.Trzecia możliwość: wyważanie z testem drogowymNajnowocześniejsze wyważarkipozwalają sprawdzić zachowanie koła w warunkach zbliżonych do panujących na drodze. Widoczne na zdjęciu urządzenie Hunter GSP9700 wyposażone jest w dodatkową rolkę, która dociska koło z siłą ponad 6 tys. niutonów (ok. 600 kg). Dzięki temu można zmierzyć siły, które działają podczas obracania się obciążonego koła. Jest to tzw. test drogowy. Maszyna potrafi np. ocenić, czy problem leży po stronie opony, czy też winna jest felga. Może również poinformować mechanika, jak przesunąć oponę na feldze, by niedoskonałości felgi i opony wzajemnie się skompensowały. W dużym skrócie cała sztuka polega na tym, żeby najlżejsza część opony znalazła się nad najcięższą częścią felgi. Urządzenie mierzy też siły boczne działające na styku drogi i opony, czyli właśnie to, co powoduje ściąganie pojazdu. Mając wyniki pomiarów dla wszystkich czterech kół, wylicza, w jakiej konfiguracji powinny być one zamontowane na aucie, aby wyeliminować wibracje i ściąganie.Zdaniem ekspertaSkuteczność działania wyważarki z testem drogowym była dla nas dużym zaskoczeniem. Przy jej pomocy udaje nam się usuwać drgania, które występują po najbardziej starannym wyważeniu kół na innych maszynach. Urządzenie potrafi też wykryć uszkodzenia konstrukcji nośnej opony, których nie zauważy nawet doświadczony mechanik.
Jak pozbyć się drgań koła kierownicy?
Przy prędkości 100 km/h przeciętne koło samochodowe kręci się ok. 850 razy na minutę.