Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.674.804.562.15
Najdrożej4.895.084.792.29

Kiedy wymienić opony i na jakie - sezonowe, całoroczne, tanie czy drogie

5 kwi 16 15:34
Udostępnij
0
Skomentuj

Z technicznego punktu widzenia opony letnie można zakładać, gdy nie grozi już nam jazda po śniegu oraz w ujemnych temperaturach. Jazda na zimówkach przy temperaturze rzędu 10ºC i więcej nie ma sensu

Wybór właściwych opon nigdy nie był tak trudny jak jest teraz. Problemu nie mają tylko właściciele aut z kołami w dużym rozmiarze, którzy co do zasady wybierają gumy z segmentu premium. Im jednak mniejsze koła i niższy budżet, tym większy wybór – dotyczy on nie tylko marki opon, lecz także strategii. Co wybrać, by być bezpiecznym, nie zapłacić za dużo i jednocześnie nie mieć z oponami zbyt wiele kłopotu?

Wybierz strategię

Zastanów się, czy sezonowa wymiana opon w twoim przypadku ma sens? Jak często jeździsz po śniegu w warunkach „regularnej” zimy – czy jest to kilka dni w sezonie czy np. 2 miesiące? A może w regionie, w którym się poruszasz autem, w okresie jesienno-zimowym panują raczej warunki „przejściowe”? W takim przypadku warto rozważyć kupno jednego kompletu opon uniwersalnych na cały rok – dobre gumy całoroczne w warunkach zimowo-wiosennych sprawdzą się nawet lepiej niż typowe zimówki, a latem – o ile nie jeździsz zazwyczaj bardzo szybko i nerwowo – nie odczujesz różnicy.

Jeśli jednak masz duże, np. 19-calowe koła, to dobranie opon całorocznych może być trudne, a w wielu wypadkach niemożliwe. Warto jednak sprawdzać – dostępność dobrych gum całorocznych rośnie. Pojawiają się już wśród nich także modele runflat w najbardziej popularnych rozmiarach, np. 225/45 R 17.

Ile chcesz zapłacić?

Opony można umownie podzielić na budżetowe (najtańsze), klasy średniej i segment premium (najdroższe). W praktyce jednak opony budżetowe, choć mają z reguły najsłabsze parametry trakcyjne (lub np. niską trwałość), nie są aż tak tanie w porównaniu do opon z wyższej półki, by była to oferta warta rozważenia.

Opony chińskich marek przestały być bardzo tanie, prawdą jest też, że jakościowo zbliżyły się do europejskich odpowiedników. Warto jednak szukać okazji w internecie – czasem za minimalnie wyższą cenę (np. 210 zamiast 185 zł w przypadku rozmiaru 195/65 R 15) da się kupić opony klasy premium z „wadą” polegającą na tym, że 2 lata leżały w magazynie. W praktyce jednak to nie wada – to okazja!

Wyraźnie tańsze są opony regenerowane, które na pierwszy rzut oka wyglądają jak fabrycznie nowe, jednak lepiej nie oczekiwać po nich właściwości choćby porównywalnych do opon nowych sezonowych czy całorocznych.

A może „zakombinować” z rozmiarem?

Niektóre auta, głównie starsze, fabrycznie wyposażone były w opony o niepopularnym rozmiarze, co automatycznie wiąże się ze znacznie wyższą (czasem 2-krotnie!) ceną. Weźmy np. rozmiar 205/55 R 15 występujący np. w starszych modelach BMW: wybór jest ograniczony, a ceny wysokie. Wystarczy jednak zdecydować się na zamiennik (195/60 R 15), który będzie pasował na oryginalne felgi, by zaoszczędzić 100-150 zł na sztuce. Ostatnio jednak oferta azjatyckich producentów rozwiązuje problem z niedostępnością wielu rozmiarów.

Wybierz właściwy model

Etykieta, która towarzyszy każdej nowej oponie sprzedawanej w sklepie stacjonarnym czy internetowym (patrz niżej), nie jest wystarczającym punktem odniesienia. Najogólniej rzecz biorąc, jeśli oczekujesz opony o bardzo dobrych właściwościach, wybieraj znane marki premium.

Czy już czas na nowe opony?

Opony letnie, inaczej niż zimowe, po osiągnięciu przez bieżnik głębokości 4 mm nadają się jeszcze do użytku – zwykle do ok. 3 mm (przepisy mówią o minimalnej głębokości bieżnika na poziomie 1,6 mm, chyba że wskaźnik zużycia na oponie wcześniej wskazuje wartość graniczną). Wraz ze zużyciem spada jednak ich zdolność do odprowadzania wody.

O konieczności wymiany opon na nowe wiele mówi ich wygląd – spękana, sparciała powierzchnia na boku opony sugeruje, że również guma bieżnika jest w złym stanie. Świadczy to o długotrwałym narażeniu opon na niekorzystne warunki – np. działanie słońca. Taka opona ma fatalną przyczepność na mokrej nawierzchni. Opony trzeba też wymienić, jeśli są nierównomiernie zużyte, mają wybrzuszenia lub głębokie zadarcia z boku.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Iris Użytkownik anonimowy
~Iris :
No photo ~Iris Użytkownik anonimowy
Zamiast bawić się w całoroczne lepiej zainwestować w dwa komplety opon.
Aktualnie jezdze na Yokohamie AE50, kolejny sezon, spisuje się bez zarzutów. Ciche, bardzo przyczepne, nie spotkałem się z problemem z aquaplaningiem. Moje poprzednie opony po dość krótkim czasie, a po przejechaniu sporej ilości km po prostu straciły na parametrach, zwyczajnie się zużyły - co było moim mocnym zdziwieniem... Aktualnie moje japończyki są trwałe i wytrzymałe
Iris
6 kwi 16 00:04 | ocena: 57%
Liczba głosów:7
43%
57%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~AKrzyś Użytkownik anonimowy
~AKrzyś :
No photo ~AKrzyś Użytkownik anonimowy
Z tego co wiem, to opon nie można trzymać w -15, tylko co najmniej 5-8+ stopnia. czyli w miarę ciepłym garażu. Jest wiele szkół. Ale najwyraźniej skoro tak mówi, to może trzymać nawet w garażu blaszanym. Koła Trzeba odizolować od betonu i kłaść jedna na drugą. Oczywiście koła napompowane. Co jakiś okres czasu przerzucić , zmienić kolejność.
6 kwi 16 16:08 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jaco Użytkownik anonimowy
~jaco :
No photo ~jaco Użytkownik anonimowy

Zawsze wymieniam na początku kwietnia, zależy jak stoję z czasem bo zwykle są spore kolejki, a paragon się przyda do zarejestrowania w narodowej loterii paragonowej ministerstwa finansów https://loteriaparagonowa.gov.pl
25 kwi 16 11:34 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Luka181 Użytkownik anonimowy
~Luka181 :
No photo ~Luka181 Użytkownik anonimowy
Co powiecie o firmie Viking gr. Continental? Mam letnie 225/55 r17 i jest spoko, ma ktoś jakieś inne spostrzeżenia? Pozdrawiam
5 kwi 16 16:03 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rafal Użytkownik anonimowy
~Rafal :
No photo ~Rafal Użytkownik anonimowy
Wada, wada panie...-2 lata w magazynie. Guma sie starzeje po prostu...
5 kwi 16 22:20 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~yar Użytkownik anonimowy
~yar :
No photo ~yar Użytkownik anonimowy
Jesli chodzi o zimowki, polecam Matadory Sibir Snow.
6 kwi 16 08:39 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~iksmen Użytkownik anonimowy
~iksmen :
No photo ~iksmen Użytkownik anonimowy
Też wymieniłem, nie ma co się bawić. Jak coś jest do wszystkiego to na ogół jest do niczego. Tym bardziej, że stare opony zostawiłem od razu w "aso" w hotelu na przechowanie. Chociaż się nie walają po piwnicy.
25 kwi 16 01:14 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Patryk Użytkownik anonimowy
~Patryk :
No photo ~Patryk Użytkownik anonimowy
No u mnie letnie były już ściorane strasznie, więc w tym roku koniecznie zakupiłem nowe. Do mojego C-Maxa wybrałem 195/65 R15 za 780zł za cały komplet + montaż miałem w cenie. Mm nadzieję, że posłużą mi ze 2-3 sezony.
22 kwi 16 14:44 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Świat

Kiedy wymienić opony

Z technicznego punktu widzenia opony letnie można zakładać, gdy nie grozi już nam jazda po śniegu oraz w ujemnych temperaturach. Jazda na zimówkach przy temperaturze rzędu 10ºC i więcej nie ma sensu.

Kiedy wymienić opony i na jakie - sezonowe, całoroczne, tanie czy drogie (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego