CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.504.353.961.66
Średnio4.404.584.211.84
Najdrożej4.654.894.482.12

Sprawdź, które silniki biorą olej

14 mar 14 10:43
Udostępnij
0
Skomentuj
Sprawdź, które silniki biorą olej Sprawdź, które silniki biorą olej Foto: Auto Świat

Wysokie zużycie oleju silnikowego nic dobrego nie wróży – szczególnie jeśli taki problem pojawia się przy stosunkowo niewielkim przebiegu. Sprawdzamy, których jednostek napędowych lepiej się wystrzegać, z jakimi kosztami napraw trzeba się z reguły liczyć i czy zawsze konieczny będzie poważny remont

Znika olej? Nie martwcie się na zapas: często podwyższony „apetyt” na środek smarny wynika po prostu z konstrukcji danego silnika. Jeśli jednak mamy do czynienia z awarią, warto poszukać warsztatu, który zetknął się już z daną jednostką napędową i doradzi najlepsze wyjście z sytuacji.

Najmniejszy problem stanowią uszczelniacze zaworowe – oleju ubywa stosunkowo wolno, a koszty naprawy z reguły nie przyprawiają o ból głowy. Gorzej, jeśli będziemy musieli wymienić pierścienie lub turbinę, bo w przypadku starszych samochodów poważny remont silnika może okazać się po prostu nieopłacalny.

Samochód jest od spodu suchy jak pieprz, wycieków oleju ani śladu, a mimo to jego poziom szybko spada? Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele – od tzw. luźnego spasowania elementów jednostki po poważną usterkę. Prezentujemy silniki, do których należy podchodzić ze szczególną ostrożnością, oraz analizujemy potencjalne problemy i koszty napraw.

Wróg numer jeden to nietrwałe pierścienie tłokowe

Oczywiście, nie ma się co dziwić, jeśli kondycja pierścieni w jednostkach z przebiegiem 250-300 tys. km będzie nie najlepsza, ale w kilku przypadkach potrafią poddać się znacznie szybciej. Przykład: silnik 1.8 VVT-i, montowany m.in. w Toyocie Avensis I i II. Skala problemu jest duża, dotknięte są nim też silniki 1.4 i 1.6 VVT-i (choć w mniejszym stopniu).

Auta eksploatowane w mieście zaczynały brać olej (nawet 1 l/1000 km!) z reguły po przejechaniu 130-160 tys. km, natomiast w pojazdach często jeżdżących w trasie usterka może wystąpić znacznie wcześniej – po 80-90 tys. km. W skrajnych przypadkach jednostki 1.8 potrafiły zacząć „żłopać” olej już po przejechaniu 40-60 tys. km.

Mechanicy odradzają zabiegi naprawcze polegające na wymianie pierścieni i szlifowaniu cylindrów. Polecają po prostu zakup tzw. short blocku (kadłub z układem korbowo-tłokowym; koszt z montażem – min. 3,5-4 tys. zł). Z identycznym problemem i zbliżonymi kosztami remontu spotkają się właściciele Nissanów wyposażonych w benzyniaki 1.5 i 1.8 (m.in. Almera II, Primera II).

Kolejny przykład to Alfa Romeo 2.0 JTS (156, GT, GTV). Zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa negatywnie wpłynęło na film olejowy. Efekt? Błyskawiczne zużycie pierścieni. Koszty naprawy zaczynają się od 4 tys. zł, a problemy mogą pojawić się już po 30-40 tys. km.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (429)

No photo
No photo ~realny Użytkownik anonimowy
~realny :
No photo ~realny Użytkownik anonimowy
Taa ... Peugeot 1.8 żłopie olej ... ??? Chyba podpił autorowi... Aluminiowy silnik 1.8 serii XU produkowany był od 1992r. Wada wystąpiła w jego 16 zaworowej odmianie bodajże w 1997 r w krótkiej serii silników. Była to wada pierscieni i rzeczywiście pił olej jak smok, 5l na 200km. Kto tego nie zauważył (chyba ślepy) ten zatarł silnik a wtedy oleju już nie brał i producent nie mógł go nawet naprawić tylko wymieniał. W silniku 1.8 olej wlewa sie jedynie podczas jego wymiany. Ten silnik akurat jest jednym z nielicznych, które nie 'biorą' oleju!
18 mar 14 23:44 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kierowca Użytkownik anonimowy
~Kierowca :
No photo ~Kierowca Użytkownik anonimowy
Silniki XU Silniki XU7 czyli 1.8 i XU7JP4 czyli 1.8 16v faktycznie lubią brać trochę oleju ale nie biorą go więcej niż konkurencja wiem bo miałem obydwa (na obydwóch przejechałem lekko ponad 300 tys km) i do konca mojego uzytkowania tych aut nie dolewalałem więcej jak 0,5 litra oleju na 15000km czyli od wymiany do wymiany. Jeżeli już mowa o gubieniu oleju przez te silniki to powinni się skupić na pewnej wadzie silnika XU7 czyli osmiozaworowego 1.8 a mianowicie zamarzającej odmie. W zimie jezeli jezdzimy na krótkich trasach i nie do konca rozgrzanym silniku odma potrafi zamarznąć a wówczas cisnienie wywali nam prawie cały olej przez korek wlewu i bagnet prosto na silnik co jest dosyc nieprzyjemne. Natomiast silnik 1.8 16v to naprawde dobry silnik bez większych wad konstrukcyjnych, jedyną jego wadą jest to że nie lubi tanich instalacji LPG - tylko wielopunktowy wtrysk gorszej instalacji nie ma nawet co próbować zakładać.
21 paź 13 16:52 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~auto handel luki Użytkownik anonimowy
~auto handel luki
No photo ~auto handel luki Użytkownik anonimowy
do ~???:
No photo ~??? Użytkownik anonimowy
18 mar 14 18:40 użytkownik ~??? napisał
OPLE Jak jest z oplami? Chce kupic ASTRE III ale ecotec to chyba porazka, z tego co pisza...
Jak kupisz zadbane z pewnych rąk to pojeździsz przede wszystkim musi być regularnie wymieniany olej serwis najlepiej na pół syntetyk wiem piszą pełny lepszy syntetyk lepszy ale z pewną różnicą smarowanie lepsze ale wypłukuje uszczelniacze.Dztęki temu zwiększają sprzedaż koncerny prod.,a z zatartym sercem auto idzie na żyletki cała machina idziesz do salonu po nowy wóz i pozamiatane i dlatego stare fury jeżdżą na mineral pół syntetyk robią 300tys i więcej i picie oleju im nie straszne pozdr.
18 mar 14 18:53 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~husky Użytkownik anonimowy
~husky
No photo ~husky Użytkownik anonimowy
do ~lambo2:
No photo ~lambo2 Użytkownik anonimowy
18 mar 14 21:07 użytkownik ~lambo2 napisał
szok Kazdy samochod bierze olej nie ma takiego jesli ktos mysli inaczej jest poprostu glabem .
Guzik prawda: miałem kilka samochodów marek nie będę wymieniał, bo nie chcę być posądzony o jakieś lobbowanie, ale prawda jest taka że jedne biorą olej na potęgę, a drugie nie biorą ani deka; a prawdziwie dobry motor, to taki który nie bierze wogóle oleju, i nie chcę słyszeć takich bzdur jak "zużycie ekploatacyjne" w wysokości 0,4 l/1000 km; to od przeglądu do przeglądu 20 kkm samochód bierze 8 litrów (wiadro) oleju ???? Sory takie technologie to były może w czasach jak M20 Pobieda stawała się Warszawą a nie w dzisiejszym świecie !!!
18 mar 14 23:48 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~444 Użytkownik anonimowy
~444
No photo ~444 Użytkownik anonimowy
do ~???:
No photo ~??? Użytkownik anonimowy
18 mar 14 18:40 użytkownik ~??? napisał
OPLE Jak jest z oplami? Chce kupic ASTRE III ale ecotec to chyba porazka, z tego co pisza...
Przyznam autorowi rację ale to trochę straszenie na zapas. Mój 1.8 16v pobiera olej ale nie straszliwe 1l/1000km :D utrata 2litrów na dystansie 10000-12000km. To już mój drugi samochód z silnikiem ECOTEC (wcześniej Astra G 1.6 16v nie pobierała prawie wcale, 1 - 1,5 litra na wymianę co 15000-18000km). Panowie z całym szacunkiem mogę powiedzieć że na EcoTec'ach zrobiłem około 300000km i na prace silnika nie narzekałem, jedyne o co trzeba zadbać to czuwanie nad czujnikiem EGR, który co 100000km lubi się zasyfić:) Pozdrawiam
18 mar 14 21:43
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~444 Użytkownik anonimowy
~444 :
No photo ~444 Użytkownik anonimowy
Vectra C GTS Przyznam autorowi rację ale to trochę straszenie na zapas. Mój 1.8 16v pobiera olej ale nie straszliwe 1l/1000km :D utrata 2litrów na dystansie 10000-12000km. To już mój drugi samochód z silnikiem ECOTEC (wcześniej Astra G 1.6 16v nie pobierała prawie wcale, 1 - 1,5 litra na wymianę co 15000-18000km). Panowie z całym szacunkiem mogę powiedzieć że na EcoTec'ach zrobiłem około 300000km i na prace silnika nie narzekałem, jedyne o co trzeba zadbać to czuwanie nad czujnikiem EGR, który co 100000km lubi się zasyfić:) Pozdrawiam
18 mar 14 21:35
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~vbn Użytkownik anonimowy
~vbn
No photo ~vbn Użytkownik anonimowy
do ~wtf?:
No photo ~wtf? Użytkownik anonimowy
18 mar 14 12:35 użytkownik ~wtf? napisał
niech pan "redaktor" poczyta jak działają zmienne fazy rozrządu! silniki ze zmiennymi fazami rozrządu zawsze będą brały" olej, bo mechanizm ten jest uruchamiany właśnie ciśnieniem oleju! vti, vvti i inne tego typu po prostu tak mają! to są silniki o wysok
Kto ci takich głupot naopowiadał!? Owszem uruchamiany ciśnieniem oleju ale wszystko w obiegu zamkniętym. Popatrz sobie np. w manual serwisowy gdzie umieszczony jest siłownik załączający głębsze otwarcie zaworów. Nie ma możliwości aby olej pod ciśnieniem napierał na jakiekolwiek uszczelnienia (jak np. uszczelniacze zaworów). Poza tym mam obecnie 4. hondę z silnikiem V-TEC i nigdy nie było mowy o jakimkolwiek braniu oleju (ostatnią sprzedałem w przebiegiem 270kkm i silnikowi nie można było nic zarzucić). Obecnie posiadany silnik 2.0 w CTR kręci się normalnie do 8 tys i nie jest jak pisze redaktor luźno spasowany - jest dużo ciaśniej spasowany (tolerancje nawet 10 krotnie mniejsze) niż silnik standardowy hondy (czyli ten, który się kręci do 7k RPM).
18 mar 14 13:19
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~pfx Użytkownik anonimowy
~pfx :
No photo ~pfx Użytkownik anonimowy
pierścienie tłokowe. nie wiem, czy kiedykolwiek ktoś wyjmował pierścienie smarujące z takich auta jak Toyota -silnik 4ZZE, lub nissan QG18DE. Pierścienie w tych autach maja konsystencja plasteliny można po zdjęciu z ich z tłoka zrobić z nich ósemkę lub bałwanka. Montowane w latach 200-2006 prawdopodobnie pochodzą z tego samego źródła. Silniki z tej serii brały już po 30-40 tys km olej ponad 1 l/100 km.Ale problem nie materiał pierścienia, a jego konstrukcja i konstrukcja szczeliny tłoka. Usterka nienaprawialna oryginalnymi częściami.
18 mar 14 11:57
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jacek Użytkownik anonimowy
~Jacek :
No photo ~Jacek Użytkownik anonimowy
FIAT, Hyundai, Opel? MIAŁEM SZCZĘŚCIE Z OLEJEM

Fiat 126p rocznik 1988 poj. 650cm3 przebieg 250000 kupiony w fabryce olej niedolewany wymieniany na czas wchodziła promocja oleju castrol GTX - stan techniczny jak na maluszka w tamtych czasach REWELACJA - został skradziony!!!

Fiat Cinquecento rocznik 1994 poj. 904 cmm3 kupiony w komisie w 1995r sprzedany przy przebiegu 150000km olej teksaco -mechanicznie sprawny blacharka kiepska w dniu sprzedania!

Hyundai Accent 1.5GLS (95kM) rocznik 1999 odkupiony od firmy przebieg 184585km olej teksaco półsentetyk mechanicznie bez zarzutu blacharka ujdzie.

Opel Vectra CDX 2,0 16V (150kM) rocznik 2000 odkupiony od pedanta na serwisie opla (koszmarny serwis) po 10 latach użytkowania nie bierze oleju.
Wszystkie samochody które wymieniłem użytkowałem wspólnie z żoną żaden nie miał remontu silnika ani nie dolewałem oleju wymiany były wykonywane na czas.
7 lis 13 18:59
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~cosmo-pl Użytkownik anonimowy
~cosmo-pl
No photo ~cosmo-pl Użytkownik anonimowy
do ~igor:
No photo ~igor Użytkownik anonimowy
21 paź 13 19:55 użytkownik ~igor napisał
duzeduzespalanie oleju w bmw e60 Bmw e60 silnik benzynowy 2, 5l spala około 1l oleju na 4tys. km. Generalnie zmiana przy przebiegu 25000 km. Co za przyczyna? Mechanicy i w Inchcapie i Sstrawińskiego nie mogą znaleźć przyczyny. Może ktoś z Państwa coś po
Jeżeli nagle taka zmiana się pojawiła przy przebiegu 25 000 to oznacza, że silnik się źle ułożył. Czasem się to zdarza. Powinno być odwrotnie, na początku zużycie może występować i powinno ono się zmniejszyć po pierwszych kilku tysiącach kilometrów.

Nie jest to problem 250ml/1000km nie nadszarpnie budżetu. Natomiast, jeżeli auto jest serwisowane w BMW, to proszę przy następnej wymianie sobie przywieźć swój olej. Najlepiej jakiś dobry - Motul Specific LL-04 5W40 albo Mobil New Life 0W40. Potem można sprawdzić czy zużycie zmalało. Jeżeli nie to alternatywą jest dolewanie lub olej o wyższej lepkości np 5W50 Peak Life Mobil. Serwisy BMW często stosują olej Castrol Edge o lepkości 0W30 i pomimo, że jest on dopuszczony i rekomendowany, to w tych silnikach różnie się sprawuje. Zwłaszcza przy ostrzejszym traktowaniu. W razie pytań cosmo-pl@o2.pl Pozdrawiam.
4 lis 13 15:38
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej