Żaden z przetestowanych przez "AŚ" mierników grubości lakieru nie okazał się bezużyteczną zabawką. Ale nie wszystkie można polecić
Do testu grubościomierzy lakieru stanęło 7 kupionych przez redakcję urządzeńw bardzo różnej cenie. Był to zabieg celowy - chcieliśmy sięprzekonać, ile naprawdę trzeba zapłacić za przyrząd, który uchroni przed kupnem "strucla". Oceniliśmy dokładność działania oraz wygodę użytkowania 5 grubościomierzy elektronicznych oraz 2 testerów dynamometrycznych (zbudowanych z prostego dynamometru wyposażonego w magnes).Podczas oceny wyników pomiaru i przydatności poszczególnych urządzeń uwzględniliśmy czynnik, z którego nie zawsze zdają sobie sprawę korzystający z nich amatorzy: dobry grubościomierz powinien działać przynajmniej przyzwoicie także podczas pomiaru grubości powłoki na grubej blasze (np. progu czy słupku nadwozia).
Foto: Auto Świat
Mierniki grubości lakieru - sprawdziliśmy który warto kupić
Czytelnikom pragnącym nabyć którykolwiek tester polecamy więc zdecydowanie zakupy w internecie.Dwie porady
Gruba warstwa szpachli w dolnej części drzwi starych samochodów oznacza, że drzwi te możemy traktować jako nadające się do wymiany. Naprawy tych elementów skutkują na bardzo krótko.Warto starannie zbadać grubościomierzem okolice pola numerowego. Może to zdemaskować prace, które wykonano w celu ukrycia przespawania blachy z numerem VIN z innego samochodu.
strona 2
Foto: Auto Świat
Mierniki grubości lakieru - sprawdziliśmy który warto kupić
Cena: 339 złElektroniczny tester pokazujący wynik pomiaru na wyświetlaczu diodowymw 7 przedziałach: 0-150; 150-200; 200-350; 350-500; 500-1000, 1000-1200, pow. 1200 ;m.Umiarkowana cena, małe rozmiary i masa przyrządu, precyzja działania w zupełności wystarczająca do określenia, czy i jak dany element naprawiano, wodoszczelna obudowa.Brak liczbowego wyniku pomiaru - tylko orientacyjne wskazanie grubości lakieru i szpachli, działa tylko na podłożu magnetycznym (stali).
Cena: 1400 złKieszonkowe narzędzie elektroniczne do pomiaru grubości lakieru i szpachli na stalowych blachach karoseryjnych. Wyposażone w sygnalizację utraty kalibracji fabrycznej.Małe rozmiary i masa przyrządu, wodoszczelna obudowa pozwalająca na pracę w złych warunkach pogodowych, dobra zgodność wyników pomiaru z miernikiem referencyjnym.Niewielki, mało czytelny wyświetlacz bez podświetlenia, zaniżone wyniki pomiarów na grubych blachach, wysoka cena, tylko na blachy stalowe.
Foto: Auto Świat
Mierniki grubości lakieru - sprawdziliśmy który warto kupić
strona 3
Cena: 85 złSprzedawany w jednym opakowaniu zestaw dwu testerów dynamometrycznych, z których jeden wyposażony jest w mechaniczny układ pamięci wyniku ostatniego pomiaru.Zakres pomiarowy: 0-900 ;m. Zaskakująco dobra zgodność wyników pomiaru ze wskazaniami miernika referencyjnego (szczególnie testera z pamięcią), bardzo dobry stosunek wartości do ceny.Tylko orientacyjne wskazanie grubości lakieru i szpachli, działa tylko na podłożu magnetycznym (stali), kłopotliwy odczyt wyników.
Cena: 20 złProsty tester dynamometrycznyz magnesem neodymowym.Nie ma skali pozwalającej na zmierzenie grubości lakieru, przeznaczony tylko do orientacyjnej oceny stanu karoserii.Bardzo niska cena, skuteczność działania pozwalająca na wykrycie blach wielokrotnie malowanychi pokładów szpachli.Wyłącznie bardzo orientacyjne wskazanie grubości lakierui szpachli, bardzo kłopotliwy pomiari odczyt wyników, działa tylko na podłożu magnetycznym (stali).
Cena: 180 złElektroniczny miernik z poświetlanym wyświetlaczem LCD, wyposażonyw pamięć 30 ostatnich pomiarów.Zasilanie bateryjne. Zakres pomiarowy od 0 do 1100 ;m.Niska cena, niewielkie rozmiaryi masa przyrządu, dostateczna zgodność ze wskazaniami miernika referencyjnego, możliwość kalibracji.Bardzo nieczytelny (maleńkie cyferki) i źle umieszczony wyświetlacz, nieco zawyżone wyniki pomiarów, nie dołączono płytek do kalibracji, pomiar tylko na blasze stalowej.
Cena: 1600 złElektroniczny miernik grubości lakieruz sondą na przewodzie i wyświetlaczem LCD.Zasilanie bateryjne i zasilacz. Możliwość zatrzymania wyniku pomiaru na wyświetlaczu. Bardzo dobra zgodność wyników pomiarów ze wskazaniami urządzenia referencyjnego, możliwość samodzielnej kalibracji (dołączono płytki kalibracyjne), znakomity, czytelny wyświetlacz, wodoszczelna obudowa.Nieco zaniżone wyniki pomiarów na grubych blachach, dość wysoka cena, tylko blachy stalowe.
Cena: 750 złElektroniczny miernik z sondą na przewodzie do pomiaru na stali i aluminium.Zasilanie akumulatorowe, zasilacz.Zakres od 0 do 1500 ;m.Możliwość kalibracji, pamięć wyników. Bardzo dobra zgodność wyników pomiarów ze wskazaniami miernika referencyjnego, możliwość samodzielnej kalibracji (są płytki), automatyczne wykrywanie blachy aluminiowej, wyświetlacz z podświetlaniem, pamięć, świetny stosunek wartości do ceny.
Foto: Auto Świat
Mierniki grubości lakieru - sprawdziliśmy który warto kupić