Najprostszy sposób to skorzystanie z przechowalni opon. Usługę taką proponuje już wiele serwisów oponiarskich. Koszt przechowania czterech opon przezsezon to od ok. 50 do ponad 100 zł. Zanim jednak zostawimy opony w serwisie, warto sprawdzić, w jakich warunkach będą one przechowywane. O tym, na co trzeba zwrócić uwagę, piszemy obok. Oszczędni mogą zdecydowaç się na przechowanie opon w domu. Warto jednak przemyśleć, czy rzeczywiście się to opłaca. Problemem może być już samo przetransportowanie opon - łatwo przy tym np. uszkodzić lub zabrudzić tapicerkę. Wtedy przywrócenie samochodu do stanu wyjściowego będzie kosztowało więcej niż usługa przechowalni. Poza tym komplet opon zabiera cenne miejsce. Przechowywanie kół w domu to zły pomysł W dodatku za kilka miesięcy trzeba je będzie przewieźć z powrotem do serwisu. Wprawdzie kompletne koła da się wymieniać samodzielnie pod domem- wtedy odpada problem z ich transportem, ale stanowczo odradzamy takie rozwiązanie. Wprawdzie jest to najtańszy sposób, ale na naszych drogach koła powinno się wyważać przed każdym zamontowaniem. Żeby uszkodzić felgę lub zgubić ciężarek, wystarczy wpaść w dziurę czy zawadzić o krawężnik. Zamontowanie tak uszkodzonego koła ma wpływ nie tylko na komfort jazdy (drżenie kierownicy, hałas), lecz także niepotrzebnie obciąża i psuje zawieszenie oraz układ kierowniczy samochodu. Oszczędności mogą więc być pozorne.Jak przechowywać koła?Sposób przechowywania opon zależy od tego, czy są one zamontowane na felgach, czy też nie. Kompletne koła (felgi wraz z oponami) można przechowywać leżące poziomo, jedno na drugim, warto je jednak raz na jakiś czas przełożyć, żeby uniknąć odkształcenia opony znajdującej się na spodzie. Koła mogą też być powieszone na hakach lub znajdowwać się na specjalnych regałach. Zmontowanych kół nie powinno się przechowywać w pozycji stojącej, np. opartych o ścianę!Zupełnie inne są zalecenia w przypadku samych opon przechowywanych bez felg. Nie powinny stać w pryzmach, za to bez szkody mogą być ustawione pionowo, pod warunkiem, że raz na kilka tygodni zostaną obrócone. Zaszkodzi im za to wieszanie na hakach.Co może zaszkodzić?Opony długo zachowują swoje właściwości pod warunkiem jednak, że są przechowywane w ciemnym, suchym i chłodnym miejscu. Promieniowanie UV podobnie zresztą jak wysoka temperatura przyspiesza proces starzenia gumy. Nadmiar wilgoci powoduje korozję metalowych elementów konstrukcji opony.Opon nie wolno składować w pobliżu urządzeń wydzielających ozon (silniki elektryczne) oraz w miejscach, gdzie mogą mieć kontak ze smarami, olejami i innymi agresywnymi chemikaliami.
Oby do wiosny
Po kilku latach wysiłków firm oponiarskich polscy kierowcy uwierzyli, że jeden komplet opon na cały rok to za mało. Stosowanie ogumienia sezonowego ma niezaprzeczalne zalety, ale też przynajmniej jedną poważną wadę: po wymianie kół pojawia się problem, co zrobić z kompletem, który będzie potrzebny dopiero za kilka miesięcy.