W nowoczesnych samochodach wystarczy włączyć nadmuch powietrza na szyby i zaparowanie po chwili znika. Co jednak mają zrobić ci kierowcy, których auta nie są wyposażone w tak efektywny system przewietrzania kabiny. Najczęściej wówczas chwytamy za ściereczkę lub uchylamy okno.Dopływ świeżego powietrza zazwyczaj okazuje się skuteczny, lecz jazda z uchylonym oknem nie zawsze jest przyjemna. W jesiennym deszczu i przy niskiej temperaturze taka podróż może nie tylko zepsuć nam fryzurę, ale niekiedy także wywołać przeziębienie. Jedyne rozwiązanie to próbować założyć coś na kształt daszków nad szybami, czyli właśnie owiewki. Niewątpliwie zmieniają one aerodynamikę pojazdu, lecz w zamian uzyskujemy możliwość uchylania okna w każdych warunkach, lepszą cyrkulację powietrza wewnątrz auta i - co nie jest bez znaczenia - zawsze mamy mniej zabrudzoną szybę wokół bocznych lusterek. Niektórzy producenci samochodów nie tylko akceptują owiewki, ale nawet poprzez specjalne oferty zachęcają do ich montażu.Montaż nie zawsze bez problemówNa naszym rynku pojawiło się sporo owiewek różnych producentów. Większość z nich prezentuje się całkiem nieźle. Decydując się na zakup, proponuję zwrócić uwagę na to, czy kupowana owiewka przeznaczona jest dokładnie do naszego modelu samochodu. Przykładowo, do Nissana Primera rocznik 1995 dobrać trzeba inną niż do tego samego modelu, lecz z roku 1996. Specyfika mocowania owiewek powoduje, że milimetrowe różnice w wymiarach mogą już sprawiać nam kłopoty przy montażu. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że każdy pojazd wykonywany jest z pewną tolerancją wymiarową, a jak wiadomo, w starszych modelach te tolerancje były duże. Czasem więc, aby poprawnie zamontować owiewkę, trzeba przesunąć boczne lusterko czy skorygować położenie niezbyt starannie zamontowanej uszczelki okna. Jeśli wszystko jest w porządku, zamontowanie owiewki trwa kilkanaście sekund i sprowadza się zazwyczaj do wciśnięcia jej między krawędzie drzwi w uszczelce szyby. Nieprawidłowo zamontowana utrudnia pełne domknięcie okna. W samochodach wyposażonych w system automatycznego zamykania okien, który jest sprzężony z centralnym zamkiem i alarmem, taka sytuacja może nawet uniemożliwić zamknięcie pojazdu. W tej sytuacji szczególnego znaczenia nabiera właściwy wybór.Co wybrać?Zdecydowanie odradzamy zakup owiewek niewiadomego pochodzenia. Polecamy wyroby producentów o ugruntowanej już pozycji na naszym rynku motoryzacyjnym. Takim testem pozycji firmy może być ilość modeli i marek aut, do których producent wykonuje owiewki. Dobrze jest upewnić się, czy możliwa jest jej wymiana w przypadku trudności z montażem. Do instalacji niektórych większych owiewek część producentów stosuje specjalne klipsy i zaczepy. Modele takie nie tylko są brzydkie, ale również niszczą karoserię, a zdeformowane przy montażu mogą powodować irytujące świsty i gwizdy. Importowane owiewki kuszą często elegancją kształtu, oryginalną barwą powłoki czy reklamowanymi dodatkowymi właściwościami. W praktyce jednak okazuje się, że dobrze dopasowane (do konkretnego modelu) krajowe produkty wcale nie ustępują właściwościami użytkowymi zagranicznym, przede wszystkim zaś są od nich znacznie tańsze.Parowanie szybZaparowanie szyb to naturalne zjawisko wynikające z praw fizyki. Para wodna zawarta w wilgotnym powietrzu wypełniającym wnętrze samochodu, skraplając się na zimnej szybie, pozostawia od jej wewnętrznej strony ślad zroszenia.
Owiewki na szybę
Zalety owiewek najlepiej można ocenić w okresie jesienno-zimowym, kiedy duża wilgotność powoduje parowanie szyb. Każdy, nawet niezbyt doświadczony kierowca wie, jak uciążliwe jest prowadzenie pojazdu, kiedy przednia i tylna szyba paruje.