VW: Zużycie oleju przez silniki zależy od indywidualnego profilu użytkowania pojazdu. W szczególności częste zatrzymania i starty, temperatura oraz jazda na krótkich odcinkach mogą prowadzić do podwyższonego zużycia oleju.
Podczas produkcji każdego typu części samochodowych zawsze dochodzi do pewnego rozrzutu, wynikającego z technologii wytwarzania – może się zdarzyć, że w pojedynczych przypadkach dojdzie do niekorzystnego zbiegu tolerancji, który z kolei może prowadzić do podwyższonego zużycia oleju.
AB: Od kiedy problem jest znany (w przypadku aut marek Audi/Seat/Skoda/VW)?
VW: Nie znamy generalnego problemu, tylko pojedyncze przypadki, które dokładnie analizujemy. Każdy silnik zużywa olej. W zależności od stylu jazdy oraz warunków eksploatacji (rozruchy na zimno, częste starty i zatrzymania, maksymalne obciążenie silnika, krótkie trasy, temperatura, nieodpowiednia jakość paliwa) zużycie oleju może dochodzić nawet do 0,5 l/1000 km. W ciągu pierwszych 5000 km zużycie może być nawet wyższe. Informacje o tym znajdują się w instrukcji obsługi samochodu.
AB:Ile zgłoszeń związanych z tym problemem napłynęło od użytkowników?
VW: Ilość reklamacji liczona jest w promilach, dlatego ze względu na dużą liczbę wyprodukowanych silników mówimy o pojedynczych przypadkach, którymi się zajmujemy.
VW: Natychmiast zareagowaliśmy na pojedyncze zgłoszenia od klientów i dlatego dostarczyliśmy do warsztatów odpowiednie instrukcje. W TPI związanym z tym problemem mowa jest o zoptymalizowaniu stosunku ciśnień między komorą spalania a skrzynią korbową. Ponadto zostały zacieśnione tolerancje wykonania tłoków i pierścieni tłokowych.
AB: Czy można określić, z którego okresu produkcji pochodzą silniki ze wspomnianym tu problemem?
VW: Zoptymalizowane podzespoły wprowadziliśmy do produkcji w połowie 2011 roku. Zjawisko ogranicza się do silnika 2.0 TFSI.
AB: Ile samochodów może być potencjalnie dotkniętych tym problemem?
VW: Nie możemy podać żadnych liczb, gdyż nadal wychodzimy z założenia, że są to pojedyncze przypadki.
AB: Czy przewidujecie gesty handlowe wobec klientów dotkniętych problemem?
VW: W każdym z tych pojedynczych przypadków prosimy naszych partnerów serwisowych o wyjaśnienie technicznych przyczyn. Jeśli zgłoszenie okazuje się uzasadnione, stosujemy metody pozwalające obniżyć zużycie oleju. Po ich zrealizowaniu następuje pomiar zużycia oleju po przejechaniu przez klienta 1000 km. W uzasadnionych przypadkach podejmujemy indywidualne decyzje, tak by zaspokoić oczekiwania naszych klientów oraz znaleźć uczciwe i zadowalające klientów rozwiązanie. To dotyczy również tych przypadków, które trafiają do redakcji „Auto Bilda”.
VW: Nie.