Auto Świat

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.994.003.621.38
Średnio4.294.483.951.55
Najdrożej4.554.794.791.89

Turbodoładowanie

27 lis 02 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

- Panie doktorze, ostatnio otrzymujemy wiele pytań dotyczących turbodoładowania silników benzynowych i diesli. Przypomnijmy zatem, czym jest turbo, co dzięki niemu osiągamy, co kierowca mający auto z turbodoładowaniem powinien wiedzieć.- Doładowanie polega na dostarczeniu dodatkowej porcji powietrza (silnik Diesla) lub mieszanki (silnik benzynowy) do cylindra silnika. Dostarczenie większej ilości powietrza pozwala spalić więcej paliwa i uzyskać większą moc. Ten przyrost mocy uzyskujemy bez potrzeby zwiększania pojemności silnika i jego obrotów. Trzeba przy tym rozróżnić: turbo w silnikach benzynowych służy wyłącznie zwiększeniu mocy, natomiast w silnikach Diesla oprócz zwiększenia mocy uzyskujemy znaczną poprawę pracy silnika oraz zmniejszenie emisji cząstek stałych. Przypomnę, że według normy Euro 2 (obowiązuje u nas) maksymalna ilość cząstek stałych w spalinach silnika Diesla wynosi 0,1 grama na kilometr. Według normy Euro 3 (obowiązuje w Europie Zachodniej) ta wartość wynosi tylko 0,05 grama na kilometr. - Czy sadza to jest to samo, co cząstki stałe? - Nie. Sadza to węgiel, a ten jest nieszkodliwy. Przecież przy zatruciach pokarmowych leczymy się pigułkami z węgla. Szkodliwe są węglowodory aromatyczne, które osadzają się na cząsteczkach sadzy. Tych węglowodorów jest kilkadziesiąt rodzajów, większość z nich jest szkodliwa, a niektóre są rakotwórcze. Dzięki doładowaniu w silniku Diesla każda cząsteczka paliwa ma dużo tlenu do pełnego spalenia się. A pełne spalanie to mała ilość sadzy. Tak więc dzięki turbo w dieslu mamy i większą moc i mniejszą toksyczność spalin.- Jak uzyskuje się doładowanie?- Dawniej stosowano sprężarki mechaniczne napędzane od silnika. Teraz jest lepsze rozwiązanie - turbosprężarka. Energię spalin wykorzystuje się do napędu turbiny (ma ona około 100 tysięcy obr./min), która napędza sprężarkę osadzoną na tym samym wałku.- Czy trzeba stosować jakieś specjalne smarowanie tej wysokoobrotowej turbiny?- Turbina i sprężarka mają najczęściej łożyska ślizgowe. W czasie pracy olej z silnika dociera do tych elementów zarówno w celu chłodzenia ich, jak też smarowania. Z tego powodu nie zaleca się wyłączania silnika z turbo po szybkiej jeździe, kiedy turbina pracowała na wysokich obrotach i wraz z wałkiem była mocno nagrzana. Pozostawienie silnika przez kilka chwil na wolnych obrotach pozwala schłodzić nieco turbinę. Taki zabieg zapewni jej bezawaryjną pracę i pozwoli przedłużyć żywotność. - Kiedy działa turbo. Mówi się potocznie, że turbosprężarka w silniku benzynowym włącza się przy 3-3,5 tysiąca obrotów na minutę.- To rzeczywiście potoczna opinia, ale nie jest to precyzyjne określenie. W uproszczeniu: turbosprężarka działa cały czas, turbina obraca się bez przer-wy. Ale przy niskich obrotach silnika, np. 1,5-2 tysiące, ciśnienie doładowania jest niskie, nie odczuwamy więc wzrostu mocy. Dopiero po przekroczeniu pewnych obrotów (najczęściej 3-3,5 tysiąca) ciśnienie doładowania wzrasta, a kierowca odczuwa to jako znaczny wzrost mocy silnika. Dlatego potocznie mówi się o włączaniu turbo. W silnikach Diesla jest podobnie, z tym że działanie turbo rozpoczyna się już przy znacznie niższych obrotach.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: odświeżamy wnętrze i układ wentylacji, doradzamy kiedy i jakie opony kupić oraz jakie oleje są najlepsze do Twojego auta. Sprawdzamy też Mercedesa G, który ma już swoje lata, ale nadal sporo kosztuje. Pod lupę wzięliśmy też przepisy emisyjne oraz testy zderzeniowe.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej