Mowa nie tylko o autach dłuższych, szerszych czy wyższych od dopuszczalnych. ITD kontroluje także wagę samochodów. W samym województwie kujawsko-pomorskim od stycznia do lipca 2008 r. przeprowadzono 203 tego typu kontrole, które zakończyły się wydaniem 121 decyzji o nałożeniu kar o wartości ok. 650 tys. zł. Wysokość kar wynika głównie z przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi i dopuszczalnej masy całkowitej. W województwie pomorskim w 2007 r. w wyniku 465 kontroli wydano 235 decyzji i nałożono kary w wysokości 1,3 mln zł. Od początku 2008 r. po sprawdzeniu 205 pojazdów pomorskie WITD wydało 91 mandatów o wartości 400 tys. zł.Na naczepie... tramwaj, kafar, elektrowniaTransporty ponadnormatywne są dopuszczalne, ale warunkiem ich przejazdu jest uzyskanie zezwolenia. Dzięki temu przy zachowaniu odpowiednich procedur można by uniknąć wielu kłopotliwych sytuacji. Jeden z przewoźników załadował ważący 68 t transformator na naczepę przewidzianą do przewożenia towarów o masie 50 t. Co więcej, mimo ograniczenia prędkości dla tego zestawu do 40 km/h kierowca wielokrotnie przekroczył 80 km/h. Efekt? Na obwodnicy Gdańska naczepa złamała się. Droga była nieprzejezdna przez kilka godzin, a utrudnienia trwały przez całą dobę. To tylko jeden z przykładów. Na zatrzymanych pojazdach przewożono m.in. tramwaj, kafar, kruszarkę czy elementy elektrowni wiatrowych. Wszystkie te ładunki transportowane były niezgodnie z przepisami. Niestety, przewoźnicy przy planowaniu trasy często nie uwzględniają nośności dróg.Kierowcy ignorują obowiązujące przepisyTrudno powiedzieć, dlaczego przewoźnicy nadal ignorują przepisy. Zezwolenia otrzymuje się zazwyczaj w ciągu dnia, a przy bardziej skomplikowanych operacjach po 4 dniach. Opłata za przekroczenie długości za każdy rozpoczęty metr ponad dopuszczalną długość wynosi 15 gr/km. Przekroczenie szerokości od wartości dopuszczalnej do 3,20 m włącznie kosztuje 20 gr/1 km. Natomiast kara w pierwszym przypadku wynosi 120 zł, a w drugim 160 zł. Niestety, w wielu przypadkach kierowcy wiedzą, że kary są znacznie niższe od kosztów zezwolenia i realizują przewozy bez wymaganego dokumentu. Liczą też na to, że uda im się dojechać z punktu A do B i uniknąć kontroli.Taśmy konturowe to bezpieczeństwoOd 10 lipca br. każdy nowo homologowany pojazd musi być wyposażony w taśmy odblaskowe. Już teraz zalecane jest naklejanie ich na każdym aucie o DMC powyżej 7,5 t. Samoprzylepne taśmy muszą być naklejane na tylnej ścianie pojazdu (cały kontur) oraz na boku całego zestawu. Zgodnie z przepisami taśma musi zajmować co najmniej 80 proc. długości obrysu. Ich zaletą jest to, że są widoczne z odległości ponad 500 m.
Uwaga olbrzymy na polskich drogach
Coraz częściej w nocyna naszych drogach można spotkać inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. Powodem są licznie wtedy pojawiające się na szosach transporty ponadnormatywne.