Wielkość dawki paliwa i moment wtrysku zależą od obciążenia silnika, od prędkości obrotowej wału korbowego. Układ wtryskowy składa się z pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. Oczywiście, są jeszcze przewody wysokociśnieniowe. Pompa jest najdroższym elementem układu, musi wytworzyć wysokie ciśnienie rzędu kilkuset atmosfer. Ale pompa to bardzo trwały element, rzadko zawodzi. Z punktu widzenia kierowcy znacznie więcej uwagi należy poświęcić wtryskiwaczom. Od ich stanu zależy prawidłowa praca silnika Diesla. - O czym decyduje wtryskiwacz?- O jakości rozpylenia paliwa, o przebiegu spalania, o mocy i momencie obrotowym silnika. Gdy wtryskiwacz jest niesprawny, zużyty lub rozregulowany, silnik źle pracuje. - Jak jest zbudowany wtryskiwacz?- Stosuje się dwa rodzaje wtryskiwaczy: zamknięty (czopikowy) i otwarty (otworkowy). Podstawowym elementem wtryskiwacza jest rozpylacz. Składa się on z iglicy i obudowy. Iglica zamyka wypływ paliwa, porusza się pionowo w górę i na dół, w zależności od ciśnienia. We wtryskiwaczu czopikowym, gdy iglica unosi się, dawka paliwa dostaje się do komory spalania. Wtryskiwacz musi być wykonany z bardzo dużą dokładnością; dość powiedzieć, że luz pomiędzy iglicą a obudową, w której się ona porusza, wynosi 2/1000 milimetra. Wtryskiwacz montowany jest w głowicy silnika, mniej więcej tam gdzie w silnikach benzynowych umieszczana jest świeca.Podczas pracy iglica rozgrzewa się nawet do 200 stopni Celsjusza. Ale to nie jest problem, ponieważ paliwo, czyli olej napędowy, chłodzi ją i jednocześnie smaruje. Wtryskiwacz otworkowy jest bardziej popularny. Ma on iglicę o stożkowym końcu współpracującą z gniazdem w obudowie. W obudowie są otworki (najczęściej od 3 do 5). Zasada pracy jest podobna jak w przypadku wtryskiwacza czopikowego: ciśnienie paliwa z pompy unosi iglicę i wówczas z otworków następuje wtrysk paliwa.- Jak można poznać, że wtryskiwacz jest niesprawny?- Najczęściej niesprawność wtryskiwacza objawia się tym, że z rury wydechowej wydostaje się ciemny dym. Dzieje się tak z powodu za dużej dawki paliwa, jaką dostarcza zużyty wtryskiwacz. Poza tym w odczuwalny sposób spada moc silnika, a jednocześnie wzrasta zużycie paliwa. - Czy samemu można sprawdzić lub wymienić wtryskiwacz ?- Nie radziłbym tego robić samemu. W przypadku, gdy kierowca podejrzewa, że wtryskiwacze (a właściwie rozpylacze) są zużyte, powinien zgłosić się do stacji diagnostycznej. Tam mają odpowiednią aparaturę. Poza tym wymiana wtryskiwacza to nie to samo co wymiana świecy w silniku benzynowym. Trzeba umieć dobrać wtryskiwacz. Trzeba też pamiętać o tym, że wtryskiwacze zawsze wymienia się kompletami, nie można tylko wymienić jednego czy dwóch.- Ile kilometrów przebiegu wytrzymuje wtryskiwacz?- Trochę to zależy od silnika, od sposobu jego eksploatacji, ale można podać, że średnio co 100, a nawet co 120 tysięcy kilometrów. Jednak nie należy traktować tego sztywno. Wtryskiwacze nie są bardzo drogie, dlatego też w trosce o dobrą eksploatację samochodu, o jego osiągi, a także o ekologię należy wymieniać je wtedy, gdy pojawiają się pierwsze objawy ich niesprawności.Rozmawiał: Roman Dębecki
Wtryskiwacze w silnikach Diesla
- Panie doktorze, co kierowca - właściciel samochodu z silnikiem Diesla - powinien wiedzieć o układzie wtryskowym w takim silniku?- Silnik Diesla od początku wyposażony był w układ wtryskowy. Ma on za zadanie dostarczyć odpowiednią dawkę paliwa w odpowiedniej chwili.