Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Pierwszy czołg na gaz

7 wrz 16 11:57
Udostępnij
0
Skomentuj
Pierwszy czołg na LPG Pierwszy czołg na LPG Foto: AC Spółka Akcyjna / Auto Świat

W Białymstoku zamontowano instalację LPG w czołgu T-55 Merida. To pierwsza tego typu konwersja na świecie. Czy się sprawdziła?

Instalacje LPG montowane są nie tylko w samochodach, ale również w większych pojazdach, takich jak samochody ciężarowe, autobusy czy maszyny rolnicze.

Firma AC S.A. z Białegostoku udowodniła, że nie ma rzeczy niemożliwych. Zamontowała w czołgu T-55 MERIDA innowacyjną instalację gazową stworzoną z myślą o pojazdach dostawczych i ciężarowych, autobusach oraz maszynach rolniczych i budowlanych napędzanych silnikami Diesla. Miało to na celu pokazanie, w symboliczny sposób, niezawodności oraz szerokiego zastosowania systemów LPG.

Instalacja ta została poddana testom w wyjątkowo trudnych warunkach podbiałostockiej żwirowni i doskonale sprawdziła się w 46-tonowym czołgu T-55 o mocy 640 km oraz pojemności silnika 36 l. Firma wzbogaciła wojskowy pojazd o takie komponenty, jak: sterownik STAG Diesel dedykowany pojazdom z 8-cylindrowymi silnikami, dwa reduktory STAG R02, dwie listwy wtryskowe STAG AC W02 BFC oraz dwa 120-litrowe zbiorniki LPG.

Jakie możliwości zyskał czołg po tej nietypowej konwersji?

Zanieczyszczenia powietrza stanowią główną przyczynę globalnych zagrożeń środowiska, dlatego też jednym z głównych założeń instalacji LPG

nie tylko w czołgu T-55, ale każdym innym pojeździe, jest obniżenie emisji cząstek stałych (sadzy).

– Do układu wydechowego pojazdów z silnikiem Diesla trafia 15 proc. niewykorzystanej mieszanki paliwowej. Dodatek gazu sprawia, że ilość ta znacznie maleje – nawet do 5 proc. Dzięki temu, paliwo wypalane jest niemal całkowicie, a to z kolei przekłada się na obniżoną emisję szkodliwych dla środowiska substancji – mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta systemów LPG/CNG marki STAG.

Montaż instalacji gazowej w pojazdach z silnikiem Diesla to również oszczędność. W tym przypadku rozruch silnika odbywa się przy użyciu oleju napędowego, jednak podczas jego pracy, do komory spalania trafia zarówno ropa, jak i gaz, stanowiący ok. 30 proc. mieszanki paliwowej. W taki sposób możliwe jest obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu nawet o 20-25 proc. – również w przypadku czołgu. Co więcej, pojazd bojowy z instalacją LPG, dzięki wbudowanym zbiornikom z ropą oraz gazem, mógłby przejechać dwa razy dłuższy dystans na jednym tankowaniu oraz zyskałby większe osiągi.

– Wzmożona efektywność spalania mieszanki paliwowej oznacza nawet 30 proc. wzrost momentu obrotowego oraz mocy silnika. Dzięki temu, każdy pojazd z silnikiem Diesla wzbogacony o instalację LPG staje się szybszy, silniejszy oraz sprawniejszy. Dodatkowo, dzięki instalacji autogaz, silnik zyskuje wydłużony resus, czyli gwarantowany czas bezawaryjnej pracy – dodaje Marek Bezubik.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (20)

No photo
No photo ~Pool Użytkownik anonimowy
~Pool :
No photo ~Pool Użytkownik anonimowy
To teraz jeszcze oblicz ile właściciel zaoszczędził robiąc 160tys na gazie i wyjdzie że za różnice kupi drugie auto a nie tylko silnik a pozatym zrobiłem 200tys na gazie i auto poszło na złom bo gniło a silnik między wymianami oleju nie miał dolewanej kropli oleju wiec nie strasz zobacz na czym jeżdżą nauki jazdy a tam roczny przebieg to 100tyś
7 wrz 16 17:57 | ocena: 83%
Liczba głosów:12
83%
17%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Hubcio Użytkownik anonimowy
~Hubcio :
No photo ~Hubcio Użytkownik anonimowy
Ciekawe czy takie gazowanie diesli nie było by dla nich lepsze od tych wszystkich egr, dpf, adblue etc w czynieniu z nich bardziej ekologicznych silników
7 wrz 16 14:34 | ocena: 100%
Liczba głosów:11
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
~Dave :
No photo ~Dave Użytkownik anonimowy
Dobre ! Polacy jednak zagazują wszystko ! :-D
7 wrz 16 12:50 | ocena: 89%
Liczba głosów:9
89%
11%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~badteddybear Użytkownik anonimowy
~badteddybear :
No photo ~badteddybear Użytkownik anonimowy
Trafienie takiego cuda z ppanca dałoby z pewnością spektakularny efekt ;)
9 wrz 16 20:15 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~klakier Użytkownik anonimowy
~klakier :
No photo ~klakier Użytkownik anonimowy
Tiaaa. Może ja się zagazuję, to znikną mi zmarszczki :D
7 wrz 16 14:21 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~... Użytkownik anonimowy
~... :
No photo ~... Użytkownik anonimowy
Ale ta moc! czołg o mocy 640 kilometrów! hahaha
9 wrz 16 21:20 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zal Użytkownik anonimowy
~zal :
No photo ~zal Użytkownik anonimowy
biedny ten nasz kraj
8 wrz 16 03:16 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jasiu Użytkownik anonimowy
~jasiu :
No photo ~jasiu Użytkownik anonimowy
"Co więcej, pojazd bojowy z instalacją LPG, dzięki wbudowanym zbiornikom z ropą oraz gazem, mógłby przejechać dwa razy dłuższy dystans na jednym tankowaniu..."
To nie łatwiej dla zwiększenia zasięgu zamontować zamiast dodatkowego zbiornika LPG dodatkowy zbiornik ON?
12 wrz 16 11:21
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adam Użytkownik anonimowy
~Adam :
No photo ~Adam Użytkownik anonimowy
To ma sens tylko w czolgach cwiczebnych. W tych bojowych gaz stanowilby piete ahillesowa bo trafienie w zbiornik gazu oznaczaloby game over dla ekologicznego czolgu.
11 wrz 16 22:38
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ja Użytkownik anonimowy
~Ja
No photo ~Ja Użytkownik anonimowy
do ~nikt:
No photo ~nikt Użytkownik anonimowy
8 wrz 16 21:49 użytkownik ~nikt napisał
Podstawowy błąd w artykule to mowa o LPG , które montuje się tylko w pojazdach wyposażonych w jednostkę zasilana benzyną, natomiast do jednostek diesla jest stosowany gaz CNG ponieważ ma inne właściwości i tylko on się do silników wysokoprężnych nadaje, t
poczytaj Pan...
9 wrz 16 20:06
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej