Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Pierwszy czołg na gaz

7 wrz 16 11:57

W Białymstoku zamontowano instalację LPG w czołgu T-55 Merida. To pierwsza tego typu konwersja na świecie. Czy się sprawdziła?

Udostępnij
0
Skomentuj
Pierwszy czołg na LPG Pierwszy czołg na LPG Foto: AC Spółka Akcyjna / Auto Świat

Instalacje LPG montowane są nie tylko w samochodach, ale również w większych pojazdach, takich jak samochody ciężarowe, autobusy czy maszyny rolnicze.

Firma AC S.A. z Białegostoku udowodniła, że nie ma rzeczy niemożliwych. Zamontowała w czołgu T-55 MERIDA innowacyjną instalację gazową stworzoną z myślą o pojazdach dostawczych i ciężarowych, autobusach oraz maszynach rolniczych i budowlanych napędzanych silnikami Diesla. Miało to na celu pokazanie, w symboliczny sposób, niezawodności oraz szerokiego zastosowania systemów LPG.

Instalacja ta została poddana testom w wyjątkowo trudnych warunkach podbiałostockiej żwirowni i doskonale sprawdziła się w 46-tonowym czołgu T-55 o mocy 640 km oraz pojemności silnika 36 l. Firma wzbogaciła wojskowy pojazd o takie komponenty, jak: sterownik STAG Diesel dedykowany pojazdom z 8-cylindrowymi silnikami, dwa reduktory STAG R02, dwie listwy wtryskowe STAG AC W02 BFC oraz dwa 120-litrowe zbiorniki LPG.

Jakie możliwości zyskał czołg po tej nietypowej konwersji?

Zanieczyszczenia powietrza stanowią główną przyczynę globalnych zagrożeń środowiska, dlatego też jednym z głównych założeń instalacji LPG

nie tylko w czołgu T-55, ale każdym innym pojeździe, jest obniżenie emisji cząstek stałych (sadzy).

– Do układu wydechowego pojazdów z silnikiem Diesla trafia 15 proc. niewykorzystanej mieszanki paliwowej. Dodatek gazu sprawia, że ilość ta znacznie maleje – nawet do 5 proc. Dzięki temu, paliwo wypalane jest niemal całkowicie, a to z kolei przekłada się na obniżoną emisję szkodliwych dla środowiska substancji – mówi Marek Bezubik, Specjalista ds. Technicznych firmy AC S.A., producenta systemów LPG/CNG marki STAG.

Montaż instalacji gazowej w pojazdach z silnikiem Diesla to również oszczędność. W tym przypadku rozruch silnika odbywa się przy użyciu oleju napędowego, jednak podczas jego pracy, do komory spalania trafia zarówno ropa, jak i gaz, stanowiący ok. 30 proc. mieszanki paliwowej. W taki sposób możliwe jest obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu nawet o 20-25 proc. – również w przypadku czołgu. Co więcej, pojazd bojowy z instalacją LPG, dzięki wbudowanym zbiornikom z ropą oraz gazem, mógłby przejechać dwa razy dłuższy dystans na jednym tankowaniu oraz zyskałby większe osiągi.

– Wzmożona efektywność spalania mieszanki paliwowej oznacza nawet 30 proc. wzrost momentu obrotowego oraz mocy silnika. Dzięki temu, każdy pojazd z silnikiem Diesla wzbogacony o instalację LPG staje się szybszy, silniejszy oraz sprawniejszy. Dodatkowo, dzięki instalacji autogaz, silnik zyskuje wydłużony resus, czyli gwarantowany czas bezawaryjnej pracy – dodaje Marek Bezubik.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej