• Silniki benzynowe popularnych samochodów hybrydowych to bardzo proste konstrukcyjnie i świetnie znoszą zasilanie gazowe
  • O tym, czy montaż instalacji jest prosty i niedrogi, decyduje rodzaj wtrysku paliwa – wiele hybryd ma pośredni wtrysk benzyny, który „lubi się” z LPG
  • Instalację gazową w aucie hybrydowym założymy już za 2,5-3 tys. zł

Kilka lat temu napęd hybrydowy traktowany był jak technologia wręcz kosmiczna i mało kto myślał o montażu zasilania gazowego w takich samochodach. Z czasem – częściowo pod presją taksówkarzy, dla których samochód nigdy nie jest wystarczająco oszczędny – zaczęto „gazować” samochody hybrydowe. Okazało się to jak najbardziej możliwe – ostatecznie przystosowaniu do zasilania gazem podlega jedynie silnik spalinowy – najprostszy konstrukcyjnie moduł popularnych hybryd. Dziś, gdy napędy „czysto benzynowe” mocno się skomplikowały, popularne hybrydy należą do samochodów, które najprościej i najtaniej można przerobić na gaz.

Normy wymuszają komplikacje

O tym, na ile przyjazny zasilaniu gazowemu jest silnik auta, decyduje przede wszystkim zastosowany w nim system zasilania, a konkretnie: typ wtrysku paliwa. Z powodu zaostrzających się norm emisji spalin obecnie już zdecydowana większość samochodów wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Bezpośredni wtrysk benzyny nie jest barierą nie do przejścia dla producentów i warsztatów oferujących instalacje gazowe, ale winduje koszty montażu, zmniejsza oszczędności wynikające z jazdy na gazie (występuje współspalanie benzyny), no i jest problemem w przypadku mniej popularnych modeli – do każdej wersji silnika i każdej kombinacji silnika i skrzyni biegów konieczne jest opracowanie osobnego oprogramowania instalacji gazowej. Mało tego: jeśli w układzie zasilania silnika zastosowano wtryskiwacze piezoelektryczne (głównie w samochodach BMW, także w Mercedesach), o instalacji LPG można zapomnieć.

Prosta konstrukcja benzyniaków w hybrydach

{ "uuid": "67d15932-35b7-56c3-b707-8eb21f67f45d", "caption": "W autach hybrydowych wciąż często sopotykany jest pośredni wtrysk benzyny", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZjQ7MDA_/5556725a854a72c26af86a2c1a44ae54.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "available": { "start": "2018-10-23 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "creators": [ { "idref": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "5556725a854a72c26af86a2c1a44ae54", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 3840, "width": 5760, "bytes": 22561259 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "W autach hybrydowych wciąż często sopotykany jest pośredni wtrysk benzyny" }, "source": { "uuid": "94628128-6b7e-5d22-97e7-72d49598851b", "name": "Auto Bild" }, "authors": [ { "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "license": { "name": "Auto Świat / materiały Auto Bild", "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "60ddc8e0-df3b-56b7-8444-28b0becac2f3", "name": "Auto Świat / Porady / Wszystko o LPG", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "be66e83a-f2f8-5f5f-863e-a577e93ab0a0", "name": "Porady", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d1a4327e-4f00-5992-8f98-5d1077ab699d", "name": "LPG", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f13cb40c-846e-53e6-87b2-dc6c192b9c6e", "name": "Hybrydy", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "90509f49-9430-55ef-b8e9-a589b1372ec9", "name": "Instalacja gazowa", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "9e467179-8d0f-57a4-b0c0-e241ee636606", "name": "Instalacja lpg", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "09f5231a-c2d0-5462-bab4-8d53f6699c41", "name": "Toyota", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } W autach hybrydowych wciąż często sopotykany jest pośredni wtrysk benzyny
W autach hybrydowych wciąż często sopotykany jest pośredni wtrysk benzyny

Tymczasem silniki w popularnych hybrydach są w dużej mierze wyręczane przez napęd elektryczny, dlatego możliwe jest dostosowanie silników benzynowych w tych autach do surowych norm emisji spalin przy użyciu starszych, tańszych w produkcji i prostszych rozwiązań, które idealnie sprawdzają się przy zasilaniu gazowym. W wielu systemach hybrydowych silniki wciąż mają pośredni wtrysk benzyny. Takie układy zasilania nie wymagają specyficznego oprogramowania tworzonego w warunkach laboratoryjnych i zadowalają się dobrymi sterownikami LPG wyposażonymi w oprogramowanie uniwersalne, takie same jak stosowane w innych samochodach z pośrednim wtryskiem benzyny. Co więcej, silniki benzynowe samochodów hybrydowych wyposażone w instalacje LPG bardzo dobrze znoszą ten rodzaj zasilania, m.in. dlatego, że w skrajnych warunkach pracy wspomagane są przez silnik elektryczny. Jedyną specyficzną funkcją, którą musi mieć sterownik instalacji gazowej, to możliwość uruchamiania silnika na gazie, gdy jest gorący: chodzi o to, że w napędach hybrydowych silnik spalinowy jest wielokrotnie gaszony, gdy samochód zwalnia albo zatrzymuje się na światłach czy w korku. W takiej sytuacji, gdy konieczne jest uruchamianie silnika, włącza się on od razu na zasilaniu gazowym.

{ "uuid": "237a259c-45ec-5d87-853e-11033408f90c", "caption": "Samochody z napędem hybrydowym w ruchu miejskim są oszczędne, po montażu LPG – jeszcze bardziej", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MWY7MDA_/7134ee37c13f2b148cc55f1f0423bdcd.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "available": { "start": "2018-10-23 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "creators": [ { "idref": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "7134ee37c13f2b148cc55f1f0423bdcd", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 2832, "width": 4256, "bytes": 683669 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Samochody z napędem hybrydowym w ruchu miejskim są oszczędne, po montażu LPG – jeszcze bardziej" }, "source": { "uuid": "94628128-6b7e-5d22-97e7-72d49598851b", "name": "Auto Bild" }, "authors": [ { "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "license": { "name": "Auto Świat / materiały Auto Bild", "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "60ddc8e0-df3b-56b7-8444-28b0becac2f3", "name": "Auto Świat / Porady / Wszystko o LPG", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "be66e83a-f2f8-5f5f-863e-a577e93ab0a0", "name": "Porady", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d1a4327e-4f00-5992-8f98-5d1077ab699d", "name": "LPG", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f13cb40c-846e-53e6-87b2-dc6c192b9c6e", "name": "Hybrydy", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "90509f49-9430-55ef-b8e9-a589b1372ec9", "name": "Instalacja gazowa", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "9e467179-8d0f-57a4-b0c0-e241ee636606", "name": "Instalacja lpg", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "09f5231a-c2d0-5462-bab4-8d53f6699c41", "name": "Toyota", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Samochody z napędem hybrydowym w ruchu miejskim są oszczędne, po montażu LPG – jeszcze bardziej
Samochody z napędem hybrydowym w ruchu miejskim są oszczędne, po montażu LPG – jeszcze bardziej

W popularnych bez problemu

A co to jest „popularna” hybryda? Do takich należą Toyoty Prius, Auris i inne – silniki tych samochodów są konstrukcyjnie bardzo proste, mają pośredni wtrysk benzyny. Pośredni wtrysk paliwa znajdziemy także w hybrydowym Mitsubishi Outlanderze, w którym instalacja LPG mogłaby okazać się szczególnie przydatna: ten model do oszczędnych nie należy. W aucie z pośrednim wtryskiem paliwa, także hybrydowym, dobrą instalację gazową zamontujemy za 2,5-3 tys. zł.

Oczywiście niektóre samochody hybrydowe, zwłaszcza luksusowe o wysokich osiągach, mają mocno wysilone silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Montaż instalacji w takim samochodzie jest bardziej wymagający i droższy, w wielu wypadkach wiąże się z koniecznością opracowania oprogramowania od podstaw, a zatem jest możliwy raczej tylko w warsztatach fabrycznych firm montujących instalacje gazowe. To są jednak samochody mało popularne. Najpopularniejsze hybrydy bardzo lubią zasilanie gazowe, co potwierdza wielu zadowolonych taksówkarzy.

{ "uuid": "dfa9b690-166c-5dc6-847e-d8e6f3c8519a", "caption": "Obecność napędu hybrydowego nie jest przeszkodą w montażu instalacji LPG", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YTU7MDA_/a3297fdbefd928ef0bcf6d81af05df8a.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "available": { "start": "2018-10-23 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "creators": [ { "idref": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "a3297fdbefd928ef0bcf6d81af05df8a", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 2832, "width": 4256, "bytes": 475901 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Obecność napędu hybrydowego nie jest przeszkodą w montażu instalacji LPG" }, "source": { "uuid": "94628128-6b7e-5d22-97e7-72d49598851b", "name": "Auto Bild" }, "authors": [ { "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "license": { "name": "Auto Świat / materiały Auto Bild", "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "60ddc8e0-df3b-56b7-8444-28b0becac2f3", "name": "Auto Świat / Porady / Wszystko o LPG", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "be66e83a-f2f8-5f5f-863e-a577e93ab0a0", "name": "Porady", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "d1a4327e-4f00-5992-8f98-5d1077ab699d", "name": "LPG", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "f13cb40c-846e-53e6-87b2-dc6c192b9c6e", "name": "Hybrydy", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "90509f49-9430-55ef-b8e9-a589b1372ec9", "name": "Instalacja gazowa", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "9e467179-8d0f-57a4-b0c0-e241ee636606", "name": "Instalacja lpg", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "09f5231a-c2d0-5462-bab4-8d53f6699c41", "name": "Toyota", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Obecność napędu hybrydowego nie jest przeszkodą w montażu instalacji LPG
Obecność napędu hybrydowego nie jest przeszkodą w montażu instalacji LPG