• Silniki benzynowe popularnych samochodów hybrydowych to bardzo proste konstrukcyjnie i świetnie znoszą zasilanie gazowe
  • O tym, czy montaż instalacji jest prosty i niedrogi, decyduje rodzaj wtrysku paliwa – wiele hybryd ma pośredni wtrysk benzyny, który „lubi się” z LPG
  • Instalację gazową w aucie hybrydowym założymy już za 2,5-3 tys. zł

Kilka lat temu napęd hybrydowy traktowany był jak technologia wręcz kosmiczna i mało kto myślał o montażu zasilania gazowego w takich samochodach. Z czasem – częściowo pod presją taksówkarzy, dla których samochód nigdy nie jest wystarczająco oszczędny – zaczęto „gazować” samochody hybrydowe. Okazało się to jak najbardziej możliwe – ostatecznie przystosowaniu do zasilania gazem podlega jedynie silnik spalinowy – najprostszy konstrukcyjnie moduł popularnych hybryd. Dziś, gdy napędy „czysto benzynowe” mocno się skomplikowały, popularne hybrydy należą do samochodów, które najprościej i najtaniej można przerobić na gaz.

Normy wymuszają komplikacje

O tym, na ile przyjazny zasilaniu gazowemu jest silnik auta, decyduje przede wszystkim zastosowany w nim system zasilania, a konkretnie: typ wtrysku paliwa. Z powodu zaostrzających się norm emisji spalin obecnie już zdecydowana większość samochodów wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Bezpośredni wtrysk benzyny nie jest barierą nie do przejścia dla producentów i warsztatów oferujących instalacje gazowe, ale winduje koszty montażu, zmniejsza oszczędności wynikające z jazdy na gazie (występuje współspalanie benzyny), no i jest problemem w przypadku mniej popularnych modeli – do każdej wersji silnika i każdej kombinacji silnika i skrzyni biegów konieczne jest opracowanie osobnego oprogramowania instalacji gazowej. Mało tego: jeśli w układzie zasilania silnika zastosowano wtryskiwacze piezoelektryczne (głównie w samochodach BMW, także w Mercedesach), o instalacji LPG można zapomnieć.

Prosta konstrukcja benzyniaków w hybrydach

W autach hybrydowych wciąż często sopotykany jest pośredni wtrysk benzyny
W autach hybrydowych wciąż często sopotykany jest pośredni wtrysk benzyny

Tymczasem silniki w popularnych hybrydach są w dużej mierze wyręczane przez napęd elektryczny, dlatego możliwe jest dostosowanie silników benzynowych w tych autach do surowych norm emisji spalin przy użyciu starszych, tańszych w produkcji i prostszych rozwiązań, które idealnie sprawdzają się przy zasilaniu gazowym. W wielu systemach hybrydowych silniki wciąż mają pośredni wtrysk benzyny. Takie układy zasilania nie wymagają specyficznego oprogramowania tworzonego w warunkach laboratoryjnych i zadowalają się dobrymi sterownikami LPG wyposażonymi w oprogramowanie uniwersalne, takie same jak stosowane w innych samochodach z pośrednim wtryskiem benzyny. Co więcej, silniki benzynowe samochodów hybrydowych wyposażone w instalacje LPG bardzo dobrze znoszą ten rodzaj zasilania, m.in. dlatego, że w skrajnych warunkach pracy wspomagane są przez silnik elektryczny. Jedyną specyficzną funkcją, którą musi mieć sterownik instalacji gazowej, to możliwość uruchamiania silnika na gazie, gdy jest gorący: chodzi o to, że w napędach hybrydowych silnik spalinowy jest wielokrotnie gaszony, gdy samochód zwalnia albo zatrzymuje się na światłach czy w korku. W takiej sytuacji, gdy konieczne jest uruchamianie silnika, włącza się on od razu na zasilaniu gazowym.

Samochody z napędem hybrydowym w ruchu miejskim są oszczędne, po montażu LPG – jeszcze bardziej
Samochody z napędem hybrydowym w ruchu miejskim są oszczędne, po montażu LPG – jeszcze bardziej

W popularnych bez problemu

A co to jest „popularna” hybryda? Do takich należą Toyoty Prius, Auris i inne – silniki tych samochodów są konstrukcyjnie bardzo proste, mają pośredni wtrysk benzyny. Pośredni wtrysk paliwa znajdziemy także w hybrydowym Mitsubishi Outlanderze, w którym instalacja LPG mogłaby okazać się szczególnie przydatna: ten model do oszczędnych nie należy. W aucie z pośrednim wtryskiem paliwa, także hybrydowym, dobrą instalację gazową zamontujemy za 2,5-3 tys. zł.

Oczywiście niektóre samochody hybrydowe, zwłaszcza luksusowe o wysokich osiągach, mają mocno wysilone silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Montaż instalacji w takim samochodzie jest bardziej wymagający i droższy, w wielu wypadkach wiąże się z koniecznością opracowania oprogramowania od podstaw, a zatem jest możliwy raczej tylko w warsztatach fabrycznych firm montujących instalacje gazowe. To są jednak samochody mało popularne. Najpopularniejsze hybrydy bardzo lubią zasilanie gazowe, co potwierdza wielu zadowolonych taksówkarzy.

Obecność napędu hybrydowego nie jest przeszkodą w montażu instalacji LPG
Obecność napędu hybrydowego nie jest przeszkodą w montażu instalacji LPG