• Wiele aut hybrydowych, także nowych i prawie nowych, ma układ zasilania silnika przyjazny instalacjom gazowym
  • Dobra instalacja LPG do samochodu hybrydowego jest tańsza niż w przypadku wielu napędów „czysto benzynowych”
  • Instalacja LPG w aucie hybrydowym nie musi generować jakichkolwiek usterek

Bezpośredni wtrysk benzyny nie jest sam w sobie przeciwwskazaniem do montażu instalacji LPG w aucie – jedynie podwyższa koszty tej operacji, wymaga zastosowania „spersonalizowanego” oprogramowania instalacji gazowej, a ponadto obniża nieco oszczędności płynące z korzystania z instalacji LPG (wymagany jest dotrysk benzyny podczas jazdy na gazie – auto oprócz gazu zawsze spala nieco benzyny).

W samochodach z napędem hybrydowym wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny, z natury bardziej oszczędnych niż auta benzynowe o porównywalnych osiągach, raczej nie zakłada się więc instalacji gazowych. Jest tak tym bardziej, że (w większości przypadków) bezpośredniemu wtryskowi benzyny w napędach hybrydowych towarzyszy szereg bardzo skomplikowanych rozwiązań, które nierzadko generują sporo problemów serwisowych – ot choćby skomplikowane, sterowane elektronicznie układy chłodzenia.

Hybrydy wciąż na pośrednim wtrysku benzyny!

Tymczasem jednak większość popularnych hybryd wciąż bazuje na pośrednim wtrysku benzyny! Jest tak dlatego, że silnik benzynowy wspomagany napędem elektrycznym w popularnych samochodach o niewielkich osiągach nie potrzebuje bezpośredniego wtrysku benzyny, by prezentować niski (a przynajmniej zadowalający) poziom emisji dwutlenku węgla i zanieczyszczeń.

Dla serwisu montującego instalacje gazowe w aucie to, czy silnik spalinowy wspomagany jest napędem elektrycznym czy też nie, ma drugorzędne znaczenie. Natomiast typ wtrysku benzyny ma znaczenie zasadnicze. Silnik benzynowy hybrydowej Toyoty Prius czy Auris wyposażony w pośredni wtrysk benzyny to kandydat wprost idealny do montażu instalacji gazowej – jest tak prosty jak samochody z początku lat 90.

Foto: Zenit Autogas Systems
Wtryskiwacze LPG, silnik Toyoty Auris Hybrid

Ile można zaoszczędzić?

Jeśli chodzi o koszty instalacji LPG do hybrydy, to wpływa na nią zarówno wybrany zestaw komponentów instalacji, model auta (są samochody mniej i bardziej wymagające, znaczenie ma też moc silnika) oraz region kraju. Zawsze jednak operacja wychodzi taniej niż w przypadku nowoczesnego benzyniaka z bezpośrednim wtryskiem paliwa: to koszt 2,5-3,5 tys. zł.

W warunkach miejskich, przy rozsądnym, ale nie przesadnie oszczędnym posługiwaniu się pedałem gazu, hybrydowym Priusem spalimy 5-6 l benzyny na 100 km. Po zamontowaniu instalacji LPG samochód będzie zużywał ok. 6-7 l gazu na 100 km. Nawet doliczając benzynę zużywaną na rozruch zimnego silnika, koszty paliwa spadają o co najmniej 30 proc.! To tak, jakby nasz samochód zużywał 3-3,5 litra benzyny na 100 km – koszt jazdy wynosi z grubsza tyle, co jazda małym skuterem!

Hybrydowa taksówka? Czemu jeszcze nie na LPG?

Z tego powodu instalacja LPG to, w przypadku samochodów hybrydowych (ale nie tylko), idealne auto dla taksówkarza. Co ważne, im rzadziej samochód gaśnie, tym większy przebieg jest w stanie pokonać. Dotyczy to także komponentów instalacji LPG. Ma się rozumieć, jeśli jeździmy mało, instalacja LPG nie zda egzaminu, nie zarobi na siebie, ale uwaga: napęd hybrydowy sam w sobie też źle znosi bezczynność (dotyczy to zwłaszcza modeli wyposażonych w baterie niklowo-wodorkowe!). Jeśli ktoś korzysta z samochodu okazjonalnie, to hybryda nie jest dobrym rozwiązaniem. Jeśli zaś ktoś jeździ dużo... warto rozważyć montaż instalacji LPG!

Instalacja LPG okazuje się też istotną zaletą samochodu hybrydowego eksploatowanego w dalszych trasach: zwiększa zasięg. Wadą użytkową wielu aut hybrydowych jest mały zbiornik paliwa, a poza miastem zużycie paliwa rośnie – instalacja gazowa zwiększa dystans, jaki można przejechać hybrydą pomiędzy tankowaniem.

Czym to zagazować?

Foto: Zenit Autogas Systems
Sterownik LPG Zenit

Co do zasady osprzęt instalacji LPG stosowany w napędach hybrydowych jest taki sam jak w zwykłych silnikach benzynowych – stosuje się tzw. sekwencyjny wtrysk gazu dostosowany wydajnością do mocy i zapotrzebowania na paliwo silnika benzynowego. By uniknąć problemów z elektroniką, warto zainwestować w dobry sterownik LPG ze stabilnym oprogramowaniem, wtryskiwacze gazowe o wysokiej trwałości oraz odpowiednio wydajny parownik. Nie muszą być to elementy pochodzące od jednego producenta, natomiast gotowe zestawy przygotowane przez producentów instalacji LPG są bezpiecznym rozwiązaniem – to gwarantuje trwałość i przewidywalność działania układu.

Przykładowo wtryskiwacze Hercules współpracujące ze sterownikiem Zenit, choć wcale nie należą do najdroższych komponentów, przejeżdżają w taksówkarskich hybrydowych Toyotach Auris ponad 200 tys. km (w jednej z radomskich korporacji taksówkarskich jeździ 20 hybryd przystosowanych do LPG – taksówkarze są zgodni, że nie ma napędu tańszego w eksploatacji).

Niewątpliwie instalację w aucie hybrydowym można zamontować za kwotę niższą niż 2 tys. zł za pomocą przypadkowego zbioru najtańszych komponentów – i będzie to, przynajmniej na początku, działać. Nadmierna oszczędność jednak prędzej czy później kończy się wydatkami w serwisie i choć używane silniki benzynowe do starszych hybrydowych Toyot są bardzo tanie, to jednak najwięcej zadowolenia da przyzwoita, nie najtańsza, choć wcale też nie ekstremalnie droga instalacja LPG, która się nie psuje i nie niszczy silnika. W przypadku prostych napędów hybrydowych taka kombinacja jest możliwa.