Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Top 10. Kompakty tanie w naprawach i w atrakcyjnej cenie

22 lip 16 11:00

Kompakty za 8-10 tys. zł to bardzo popularne auta. Nie wszystkie z nich mają jednak prostą budowę i tanie części zamienne. Wybraliśmy dla was te, których koszty utrzymania nie są duże

Udostępnij
0
Skomentuj

Kupując samochód kompaktowy za 8-10 tys. zł, zastanawiamy się, ile będzie kosztowało jego utrzymanie. Niestety, niemal niezależnie od dokonanego wyboru każde auto tego typu będzie wymagało napraw – jeśli będziecie mieli szczęście, to nie od razu, ale jest to mało prawdopodobne.

Do naszego „Top 10” wybraliśmy modele, które mają w miarę nieskomplikowaną budowę, są dość wytrzymałe, a ceny części do nich należą do najniższych na rynku.

W przypadku aut kompaktowych duże znaczenie ma także to, że niektóre z nich posiadają podobne, jeśli nie identyczne: płyty podłogowe, zawieszenia, hamulce, silniki i skrzynie biegów, bo to sprawia, że produkcja części do nich jest tania.

Myślimy tu o autach koncernu Volkswagena, które są licznie reprezentowane wśród wybranej przez nas dziesiątki. Francuskie modele psują się nieco częściej i firmom bardziej opłaca się produkować zamienniki do nich, dzięki czemu ich ceny też są bardzo atrakcyjne. Do jednych i drugich znajdziecie bardzo dużo elementów używanych.

Popularność to tanie części

Podobnie jak w Volkswagenie, w Fordzie mamy do czynienia z popularną płytą podłogową, bo podwozie 2. generacji kompaktowego Focusa trafiło też do Mazdy 3 i kilku modeli Volvo.

Tych dwóch marek nie znajdziecie w zestawieniu, ale to, że liczba aut z podobnymi częściami jest większa od populacji Focusów, korzystnie wpływa na ceny zamienników.

Podobnie ma się rzecz z silnikami – polecamy zwykle te jednostki, które występują w większej liczbie modeli. Tym razem jednak niemal zrezygnowaliśmy z diesli, do których osprzęt, nawet w przypadku najpopularniejszych jednostek napędowych, wciąż kosztuje wyraźnie więcej niż do benzyniaków.

Wynika to także z rynkowego trendu, bo coraz mniej osób szuka aut z silnikami wysokoprężnymi, a w przypadku pojazdów za 8-10 tys. zł koszty ich napraw łatwo mogą osiągnąć połowę wartości używanego pojazdu, a to nie o to chodzi.

Kupujesz używane auto - pamiętaj o ubezpieczeniu!

Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.

Zaprezentowana przez nas dziesiątka to nieskomplikowane auta. Myślimy tu przede wszystkim o starszych konstrukcyjnie modelach, czyli całej Grupie Volkswagena oraz o Oplu. W przypadku pozostałych aut, szczególnie Focusa i modeli francuskich, mamy do czynienia z bardziej skomplikowaną elektroniką.

To także z tego powodu radzimy wam wybrać np. mniej „wypasione” wersje Renault Mégane’a II, bo im mniej mają one nietypowego wyposażenia na pokładzie, tym mniej się go popsuje.

Do naszego „Top 10” wybraliśmy dwa japońskie samochody, które co prawda były już niemal w całości produkowane w Europie (wyjątek stanowił jedynie Civic Type R EP3, ale w naszym budżecie raczej go nie kupicie w jednym kawałku) i co za tym idzie – nie powinny mieć zbyt wielu nietypowych i drogich części, choć może się zdarzyć, że za coś przyjdzie wam słono zapłacić (np. za katalizator do Corolli).

Stosowanie najtańszych zamienników o słabej jakości sprawia, że w dłuższej perspektywie oszczędności okazują się iluzoryczne. Lepiej kupić dobre części

Ostatnim elementem, na który zwróciliśmy uwagę, tworząc nasze zestawienie, jest awaryjność kompaktów. Jasne, że w przypadku wiekowych pojazdów za 8-10 tys. zł nie odgrywa to aż tak kluczowej roli, bo nawet teoretycznie bezawaryjne auto może się okazać skarbonką bez dna, gdy kupimy zniszczony egzemplarz, w którym nieuczciwy handlarz ukrył niedociągnięcia oraz „skorygował” licznik.

Użytkując starszy kompakt, musicie pamiętać o jeszcze jednej rzeczy, związanej z częściami zamiennymi do niego. Jeśli traficie na rzetelnego i dobrego mechanika, który specjalizuje się w danej marce, z pewnością bez trudu odpowie wam, jakie są ograniczenia w stosowaniu tańszych części w danym modelu.

Radzimy bowiem wybrać droższe elementy (najlepiej tego producenta, który dostarczał je na montaż fabryczny), bo to może zadecydować o długości ich życia.

Znamy przypadki, w których element eksploatacyjny o zbliżonych parametrach wytrzymywał dwukrotnie dłuższy okres użytkowania, a różnica w cenie wynosiła tylko mniej więcej 30 procent na jego niekorzyść.

Naszym zdaniem: nie tylko grupa VW

Wielu producentów wytwarzało popularne kompakty, w przypadku których ceny części zamiennych nie przyprawią was o zawał. Są to auta nie tylko niemieckie, lecz także francuskie. Co ciekawe, dość tanie w utrzymaniu mogą być również pojazdy japońskie, oczywiście, te produkowane w Europie.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

1. Skoda Octavia I (1996-2010) - 9000 zł za auto z 2002 r.

Polecamy wersję 1.6 8V

Pierwsza generacja Skody Octavii to propozycja, która nie powinna nadszarpnąć waszego budżetu. Dzieje się tak dlatego, że jest to bardzo popularne auto, wykorzystujące technikę, którą znajdziecie w wielu innych modelach koncernu Volkswagena. Do tego ten samochód z racji swojej wielkości stanowi pomost między kompaktami a autami klasy średniej. Za blisko 10 tys. zł stać was będzie na pojazd wyprodukowany w 2002 r. Ponieważ podaż Skody na rynku wtórnym jest spora, daje to szansę na znalezienie niezajeżdżonego auta.

Budowa mechaniczna również nie należy do szczególnie skomplikowanych i jeśli macie minimalną wiedzę mechaniczną, część napraw możecie wykonać nawet sami. Jeżeli jednak nie, to Octavię bez trudu i bez obaw o wysokie koszty można wszędzie serwisować.

Nie polecamy podstawowej wersji silnikowej 1.4/60 KM, bo to awaryjny motor, powstały jeszcze przed erą VW. Optymalnym wyborem będzie jednostka 1.6 (75, 100 lub 102 KM), wytrzymała, dobrze znosząca LPG, a do tego tania w naprawach. Niezłym pomysłem są też diesle 1.9 TDI (moc od 90 do 130 KM), ale w tym wypadku części więcej kosztują.

I tak, za dobrej jakości kompletne sprzęgło do silnika 1.6 zapłacicie ok. 500 zł, a do 1.9 TDI przyjdzie wam wydać o 200 zł więcej (o ile nie trzeba będzie wymienić dwumasowego koła zamachowego, które kosztuje ok. 800 zł; nie ma go 90-konna wersja).

Skoda Octavia to również auto, do którego można kupić zamienniki mniej typowych części, np. w ofercie znajdziecie przekładnie kierownicze, i to kilku producentów. Najtańsze kosztują 2 tys. zł, a więc niewiele więcej niż regeneracja.

Foto: Krzysztof Paliński / newspix.pl

Top 10. Kompakty tanie w naprawach i w atrakcyjnej cenie (slajd 1 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego