Do tego ten model ma bardzo korzystny stosunek ceny do wieku – Astrę z 2004 r. można kupić już za ok. 10 tys. zł, choć komfort wyboru daje kwota o 5 tys. zł wyższa. Najdroższe pojazdy, powstałe po 2010 r. roku (wtedy model otrzymał dodatkową nazwę „Classic”), kosztują nie więcej niż 30 tys. zł.
Opel Astra H - skąd ta popularność?
Przyczyn jest wiele. Oprócz niskiej ceny zakupu, rozsądnych cen napraw (robocizny i części), bardzo dobrego dostępu do zamienników i przyzwoitej trwałości Opel Astra to także bogata oferta wersji nadwoziowych.
Megapopularne są hatchbacki (szczególnie 5-drzwiowe, ale i wersji GTC nie brakuje) oraz kombi, w którym – podobnie jak w przypadku Vectry C – producent wydłużył rozstaw osi. Pierwsze z nich często pochodzą z importu i trudno zweryfikować ich historię, drugie zaś przeważnie pracowały jako auta firmowe lub taksówki, co oznacza duże wyeksploatowanie. Nie zmienia to jednak faktu, że na rynku nie brakuje też aut w dość dobrym stanie, które były regularnie serwisowane.
Opel Astra H - nie tylko nudne wersje?
Kompakt Opla to także odmiany dające frajdę z jazdy, bo jak inaczej napisać o 240-konnej trzydrzwiowej Astrze OPC czy też o coupé-cabrio (Twin Top)? Co ciekawe, najrzadszą wersją jest... produkowany w Polsce Opel Astra sedan, którego dość późno wprowadzono do sprzedaży (2006 r.). Co zrozumiałe, w jego wypadku często można kupić samochód z polskiego salonu, od pierwszego właściciela, z pełną dokumentacją serwisową (ceny od 19 tys. zł).
Na plus trzeba zaliczyć też niezły wygląd Astry H, zwłaszcza gdy porównamy ją z poprzedniczką. Całkiem przestronne wnętrze (szczególnie w kombi i sedanie) czyni z niej niezłe auto rodzinne. I chociaż bagażniki hatchbacków mają przeciętną pojemność, to już wersja kombi ze swoim 500-litrowym kufrem naprawdę nie ma się czego wstydzić na tle klasowych rywali.
Opel Astra H - pełna opcja... też się zdarza
W początkowym okresie produkcji klimatyzacja była seryjnie oferowana dopiero w trzeciej w kolejności wersji Elegance, ale na rynku ma ją ponad połowa wystawionych na sprzedaż aut. Nie brakuje także topowych odmian Cosmo oraz Sport (ostatnia z wymienionych ma amortyzatory IDS+). Na polskim rynku wtórnym sporo jest też Opli z pakietem stylistycznym OPC Line, które wyglądają o niebo lepiej od serii (zwłaszcza z trzydrzwiowym nadwoziem GTC). W przypadku dobrze wyposażonych odmian jest jednak bardzo prawdopodobne, że są to samochody pochodzące z importu i mają ukryte wady.
Materiały użyte do wykończenia wnętrza Opla Astry H niezbyt ładnie wyglądają, ale nieźle znoszą tysiące pokonanych kilometrów. Zastrzeżenia są zgłaszane do obsługi kierunkowskazów (dźwignia zawsze wraca do pozycji wyjściowej) i tego, że czasem po skręcie migacz nie wyłącza się samoczynnie. Większość egzemplarzy nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej, ale w wersji z dużym wyświetlaczem komputera pokładowego można wywołać tę funkcję na ekranie, przytrzymując przyciski „Setting” i „BC” (Board Computer).
Opel Astra H - to się psuje
Jeśli chodzi o usterki, to Opel Astra H nie płata dużych figli – obecnie najczęściej remontuje się jej zawieszenie. Z tyłu po ok. 200 tys. km wymiany wymagają silentblocki tylnej belki. Warto sprawdzić ich kondycję przed zakupem, bo po pękających sprężynach to kolejna droższa awaria – dowiedzieliśmy się tego w firmie Auto-Remar, warsztacie specjalizującym się w Oplach. Wyjęcie belki i wymiana silentblocków kosztuje 500 zł (plus części – po 110 zł za sztukę).
Problemów może dostarczyć też przedni układ jezdny: od dolnych sworzni wahaczy, przez końcówki drążków kierowniczych, aż po drążki stabilizatora, ale te elementy nie są drogie. Typowym problemem jest także zużycie łącznika elastycznego wydechu. Tania naprawa polega na jego wycięciu i wspawaniu nowego (koszt: ok. 230 zł). Według mechaników z Auto-Remar Opel Astra H nie ma już dużych problemów z centralką CIM (element umieszczony pod kierownicą; odpowiada m.in. za działanie świateł), bo te wraz z produkcją modelu wyeliminowano. Dużo może jednak kosztować remont manualnej przekładni M32 (zawodzi łożyskowanie).
Opel Astra H - polecamy benzyniaki
Podstawowy silnik 1.2 spotyka się bardzo rzadko i trudno nawet oszacować jego ceny. O wiele łatwiej o motor 1.4, w którym koniecznie trzeba zmieniać olej co 15 tys. km – w przeciwnym razie możecie mieć problemy z napinaczem łańcucha rozrządu (koszt wymiany kompletu to ok. 1300 zł). Lepiej jednak wybrać silnik 1.6, gdyż spala podobne ilości paliwa (ok. 7,5 l/100 km), a zapewnia lepsze osiągi. Pasek zmienia się w nim co 150 tys. km i nie jest to droga operacja (całość: ok. 750 zł). Nie wymaga też każdorazowej wymiany pompy wody (ta pracuje na oddzielnym pasku). Długie interwały olejowe zalecane przez Opla warto skrócić o połowę
Dobrze oceniamy motor 1.6T, ale niestety, egzemplarze z nim są dość drogie (od 17 tys. zł). Trwałość to także mocna strona benzyniaka 1.8 ale spala on już nieco więcej paliwa. W mocniejszej, 140-konnej wersji zdarzają się wycieki z chłodnicy oleju (wymiana 9 uszczelek; koszt oryginalnych to 650 zł). Topowe jednostki 2.0T mogą mieć za to problemy z turbosprężarką, która jest zintegrowana z kolektorem wydechowym (turbo da się regenerować).
Opel Astra H - jeśli diesel, to 1.9 CDTI
Opel Astra to również spory wybór turbodiesli – podstawowy 1.3 (silnik Fiata) jest trochę za słaby. Do tego miewa często problemy z EGR-em. Nie opłaca się go czyścić (wysoki koszt robocizny, o wiele wyższy niż w 1.9 CDTI) – lepiej od razu wymienić. Z dystansem należy podchodzić do motoru 1.7 CDTI (konstrukcji Isuzu), bo choć nie jest przesadnie awaryjny, ma kilka typowych bolączek – potrafi np. zassać olej z turbiny i bardzo kosztownie uszkodzić silnik. Jeśli jednak zauważycie w porę wycieki z turbo, wystarczy sama regeneracja za ok. 1000 zł.
Godny polecenia jest motor 1.9 CDTI – dobra trwałość, rozsądne spalanie. Wersje 8V (100 oraz 120 KM) mają kłopoty z kołami pasowymi i simmeringiem wału korbowego. Odmiana 16V (150 KM) – z klapkami kolektora ssącego i z przepustnicami. Turbo w 1.9 CDTI zintegrowano z kolektorem, ale na szczęście za ok. 1000 zł można regenerować turbosprężarkę.
Opel Astra H - dane techniczne:
Dane techniczne* | 1.2 | 1.4 | 1.4 | 1.6 | 1.6 LPG | 1.6 |
Lata | 2004-10 | 2004-07 | 2004-10 | 2004-07 | 2009-10 | 2007-14 |
Silnik – typ, liczba zaworów | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1229 | 1364 | 1364 | 1598 | 1598 | 1596 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 80/5600 | 75/5600 | 90/5600 | 105/6000 | 112/6000 | 115/6000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 110/4000 | 120/4000 | 125/4000 | 150/3900 | 147/4000 | 155/4000 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M | 5M, 5ET | 5M, 5ET | 5M | 5M, 5ET |
Prędkość maksymalna (km/h) | 171 | 168 | 178 | 185 | 188 | 191 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15 | 14,9 | 13,7 | 12,3 | 12,1 | 11,7 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 8,0/5,0/6,1 | bd./bd./6,3 | 8,2/5,2/6,3 | 8,6/5,4/6,6 | LPG śr.: 8,2 | 8,9/5,4/6,7 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, ET – Easytronic | ||||||
Orientacyjne ceny używanych Astr III z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||||
2004 | 11 000 | 11 200 | 11 900 | 12 100 | – | – |
2005 | 11 700 | 12 000 | 12 300 | 12 800 | – | – |
2006 | 12 500 | 12 900 | 13 200 | 13 700 | – | – |
2007 | 13 100 | 13 500 | 14 000 | 14 800 | – | 16 600 |
2008 | 13 900 | – | 16 700 | – | – | 17 500 |
2009 | 14 800 | – | 17 100 | – | 17 500 | 18 700 |
Opel Astra H - dane techniczne:
Dane techniczne* | 1.6 Turbo | 1.8 | 1.8 | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo |
Lata | 2007-10 | 2004-07 | 2006-10 | 2004-07 | 2004-10 | 2005-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1596 | 1796 | 1796 | 1998 | 1998 | 1998 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 180/5500 | 125/5600 | 140/6300 | 170/5200 | 200/5400 | 240/5600 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 230/1980 | 170/3800 | 175/3800 | 250/1950 | 262/4200 | 320/2400 |
Skrzynia biegów** | 6M | 5M, 4A | 5M, 4A | 6M | 6M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 221 | 198 | 208 | 217 | 230 | 244 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,3 | 10,9 | 10,2 | 8,7 | 8,2 | 6,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 10,3/6,2/7,7 | 10,5/6,2/7,8 | 10,1/6,0/7,5 | 12,9/6,9/9,1 | 13,1/7,1/9,3 | 13,0/7,0/9,2 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna | ||||||
Orientacyjne ceny używanych Astr III z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||||
2004 | – | 12 900 | – | 14 700 | 15 800 | – |
2005 | – | 13 100 | – | 15 100 | 16 200 | 20 100 |
2006 | – | 13 900 | 14 200 | 16 300 | 17 400 | 21 600 |
2007 | 17 300 | 15 000 | 15 300 | 17 500 | 18 700 | 23 200 |
2008 | 18 700 | – | 17 000 | – | 20 300 | 24 500 |
2009 | 20 700 | – | 19 100 | – | 22 600 | 26 400 |
Opel Astra H - dane techniczne:
Dane techniczne* | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI |
Lata | 2004-06 | 2004-10 | 2007-14 | 2007-14 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | pasek | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1686 | 1686 | 1686 | 1686 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 80/4400 | 100/4400 | 110/3800 | 125/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 170/1800 | 240/2300 | 260/2300 | 280/2300 |
Skrzynia biegów** | 5M | 5M, 6M | 6M | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 | 181 | 187 | 195 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,4 | 12,3 | 11,6 | 10,4 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,3/4,1/4,9 | 6,4/4,2/5,0 | 6,2/4,0/4,8 | 6,8/4,6/5,4 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna | ||||
Orientacyjne ceny używanych Astr III z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||
2004 | 10 200 | 10 300 | – | – |
2005 | 10 900 | 11 000 | – | – |
2006 | 11 300 | 11 500 | – | – |
2007 | – | 12 400 | 13 400 | 13 500 |
2008 | – | 14 400 | 14 900 | 15 000 |
2009 | – | 15 700 | 16 200 | 16 500 |
Opel Astra H - dane techniczne:
Dane techniczne* | 1.3 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI | 1.9 CDTI |
Lata | 2005-10 | 2005-10 | 2004-10 | 2004-10 |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | OHC | OHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 1248 | 1910 | 1910 | 1910 |
Moc maks. (KM) przy obr./min | 90/4000 | 100/3500 | 120/3250 | 150/4000 |
Maks. mom. (Nm) przy obr./min | 200/1750 | 260/1700 | 280/1750 | 320/2000 |
Skrzynia biegów** | 6M, 6ET | 6M | 6M, 6A | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 180 | 191 | 208 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 13,7 | 11,5 | 10,5 | 8,9 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 6,2/4,0/4,8 | 7,4/4,9/5,8 | 7,5/5,0/5,9 | 7,7/4,9/5,8 |
*dane dla wersji bazowej z manualną skrzynią; **M – skrzynia manualna, A – automatyczna, ET – Easytronic | ||||
Orientacyjne ceny używanych Astr III z podstawowym wyposażeniem wg analizy rynkowej (zł) | ||||
2004 | – | – | 10 700 | 10 900 |
2005 | 10 700 | 10 900 | 11 100 | 11 300 |
2006 | 11 300 | 11 300 | 11 600 | 11 900 |
2007 | 12 200 | 13 800 | 14 500 | 14 600 |
2008 | 14 000 | 15 300 | 16 300 | 16 900 |
2009 | 15 500 | 16 900 | 17 900 | 18 800 |
Opel Astra H - serwis:
Materiały eksploatacyjne* | benzynowe** | diesel** |
Olej silnikowy | 3,5 l, 5W-30 | 4,3 l, 5W-30 |
Olej w skrzyni manualnej | 1,6 l, Opel 93 165 290 | 2,4 l, Opel 93 165 290 |
Układ chłodzenia | 5,9 l (na bazie glikolu) | 7,0 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | ok. 0,5 l, DOT 4 | ok. 0,5 l, DOT 4 |
Napęd rozrządu | łańcuch | pasek |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 30 tys. km lub co rok | co 30 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | łańcuch | co 120 tys. km lub co 6 lat |
*zalecane przez producenta; **dane dla benzyniaka 1.4 16V i diesla 1.9 CDTI |
Opel Astra H - ceny części:
Ceny zamienników (zł) | benzynowe* | diesel* |
Filtr oleju/powietrza | od 13/20 | od 22/48 |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 120/246 | od 120/246 |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 440/260 | od 440/260 |
Łożysko koła przednie/tylne (kpl.) | od 713/520 | od 713/520 |
Sprzęgło (komplet) | od 950 | od 2400 (z „dwumasem”) |
Napęd rozrządu (kpl.) | od 915 (zestaw łańcucha) | od 560 (z pompą wody) |
Reflektor/błotnik (przód) | od 207/134 | od 207/134 |
*dane dla benzyniaka 1.4 16V i diesla 1.9 CDTI/120 KM |
Opel Astra H - nasza ocena:
Jeśli potrzebujecie w miarę niekłopotliwego kompaktu za 10-20 tys. zł, to 3. generacja Opla Astry może być niezłym pomysłem. To często oferowany model, który co prawda nieco się psuje, ale koszty napraw zwykle są dość niskie. To ostatnie to zasługa popularności i dość prostej budowy. Oczywiście, trzeba jej wybaczyć pewne niedociągnięcia i niezbyt wysoką jakość wykończenia. Należy także przyjrzeć się podwoziu, bo rdza w starszych egzemplarzach zaczyna być normą, ale i tak generalnie Opel Astra H wypada dość dobrze.
Zachowanie Opla na drodze jest przewidywalne. Akceptowalna trwałość zawieszenia, a jego naprawy – w większości przypadków tanie.
Plastiki w kokpicie są niezbyt dobrej jakości. Dość prosta obsługa, ale kierunkowskazy wymagają przyzwyczajenia. W niektórych Oplach nie ma informacji o temperaturze płynu chłodzącego, ale zegary są przejrzyste. Najczęściej spotkacie klasyczne przekładnie manualne, trafiają się też „automaty" i skrzynie Easytronic - połączenie „manuala” z „automatem”, którego nie polecamy.
Jak na klasę kompakt fotele Astry mają niezłe wyprofilowanie, skórę jednak rzadko spotkacie.
Wielkość bagażnika w hatchbacku 5d nie jest zbyt duża (380-1270 l), ale dzięki foremnej budowie rodzinie 2+2 uda się pomieścić tu wakacyjne bagaże.
Kombi to najbardziej rodzinna odmiana Astry. Taką wersję nadwoziową znajdziecie w ogłoszeniach bez trudu.
Pojemność bagażnika kombi to przyzwoite 500-1590 l.
Oferta nadwozi Astry H jest kompletna, jednak na rynku najczęściej spotyka się wersje hatchback 5d oraz kombi. W tej ostatniej producent wydłużył rozstaw osi, podobnie było w oferowanym krótko sedanie (2006-10; produkcja w Gliwicach; mało egzemplarzy na rynku). Cabrio ze sztywnym dachem (2006-10) występuje relatywnie rzadko, ale i tak częściej niż sedan – ceny od ok. 25 tys. zł.
HTB 3d (GTC): wymiary (dł./szer./wys.) 4290/1804/1435 mm. Rozstaw osi 2614 mm. Pojemność bagażnika 340 l.
HTB 5d: wymiary (dł./szer./wys.) 4249/1804/1460 mm. Rozstaw osi 2614 mm. Pojemność bagażnika 380-1270 l.
Sedan: wymiary (dł./szer./wys.) 4587/1804/1458 mm. Rozstaw osi 2703 mm. Pojemność bagażnika 490 l.
Kombi: wymiary (dł./szer./wys.) 4515/1804/1500 mm. Rozstaw osi 2703 mm. Pojemność bagażnika 500-1590 l.
Coupé-cabrio: Wymiary (dł./szer./wys.) 4476/1831/1411 mm. Rozstaw osi 2614 mm. Pojemność bagażnika 205-440 l.
Objawy: zbyt słabe oświetlenie.
Diagnoza: problem zmatowiałych reflektorów jest doskonale znany użytkownikom Astry. Można próbować spolerować je (koszt usługi to ok. 50 zł) lub też wymienić na nowe. Najtańsze to wydatek od 400 zł za komplet.
Objawy: brak chłodzenia lub wręcz przeciwnie – zbyt duże, np. tylko na nogi.
Diagnoza: można zamontować samą klapkę obiegu wewnętrznego, ale i tak kupuje się cały element (za 260 zł) i lepiej wymienić go w całości. Robocizna to koszt rzędu 150 zł.
Objawy: rdza na górnym mocowaniu przednich amortyzatorów.
Diagnoza: winę ponosi plastikowa nakładka, która przepuszcza wodę i brud. Gdy nie jest za późno, wymienia się ją na gumową za 8 zł. Górne mocowanie to koszt 90 zł.
Objawy: stuki z okolic mocowania tylnych amortyzatorów.
Diagnoza: rozwarstwiające się i pękające górne odboje tylnych amortyzatorów również są na porządku dziennym w Astrze H. Naprawa kosztuje ok. 78 zł za stronę.
Objawy: wykwity korozji pod bocznymi lusterkami pojazdu.
Diagnoza: fabryczne złe spasowanie lusterek sprawia, że pod spód dostaje się woda, która wnika przez mikropęknięcia pod lakier. Problem występuje w wielu Astrach.
Objawy: metaliczne hałasy z okolic tylnych tarcz hamulcowych.
Diagnoza: skorodowana tarcza kotwiczna tylnych hamulców. Nie jest na szczęście zbyt droga, bo kosztuje raptem 50 zł. Za jej wymianę zapłacicie około 80 zł.
Objawy: w ekstremalnym przypadku zmiana kierunku jazdy auta.
Diagnoza: fabryczne sprężyny są cieniowane, a do tego korodują – pękają zwykle w miejscach, gdzie są najcieńsze. Mechanicy wymieniają je na jednolite sprężyny.
Objawy: nieregularna praca silnika, problemy z zapłonem.
Diagnoza: jeśli zbyt rzadko wymieniacie świece zapłonowe, może się uszkodzić zespolona cewka zapłonowa. Koszt dobrego zamiennika to w tym wypadku ok. 600 zł.
2004 r.
W marcu pojawiła się wersja 5d; kombi od sierpnia.
2007 r.
Lifting był bardzo drobny; sporo nowych silników.
W teście długodystansowym Astra H z silnikiem 1.9 CDTI/120 KM pokonała aż 200 tys. km, czyli dwa razy tyle, co zwykle. Do 100 tys. km auto zaniepokoiło nas dwa razy, ale było to jeszcze przy stosunkowo niewielkim przebiegu. Po raz pierwszy – po pokonaniu 46 450 km, kiedy to zaczęła stukać lewa półoś (wymieniona na gwarancji wraz z osłonami). Do drugiej wpadki doszło 500 km później – podczas jazdy jeden z redaktorów stracił czucie w pedale sprzęgła (brak reakcji i możliwości zmiany biegów). W ASO wymieniono na gwarancji całą skrzynię – zbyt pochopnie, gdyż zawinił drobny plastikowy element, który uszkodził uszczelnienie. Kolejna grubsza awaria zdarzyła się dopiero przy 186 369 km: Opla nie dało się uruchomić – zawinił uszkodzony czujnik wałków rozrządu.
1. Motor niemal bez skazy: silnik świetnie zniósł nasz test – po 100 tys. km moc wzrosła do 128 KM; po 200 tys. km wymiany wymagała uszczelka pod głowicą, ale koszt usługi nie był wysoki.
2. Kłopoty z klimą: najdroższą awarią, za którą zapłaciliśmy po upływie gwarancji, był uszkodzony kompresor klimatyzacji. Koszt w ASO: ponad 5 tys. zł.
Sportowe OPC pojawiło się na rynku jesienią 2005 r. i przez cały okres produkcji oferowano je jedynie z nadwoziem GTC. Pod maską modelu zamontowano silnik R4 2.0 turbo o mocy 240 KM. Według producenta rozpędzał Astrę w 6,4 s do 100 km/h i pozwalał osiągnąć 244 km/h. W październiku 2005 r. Astra OPC ustanowiła rekord w klasie, pokonując Pętlę Północną na torze Nürburgring w czasie 8:35,93 s. Firma uczciła to, wypuszczając limitowaną wersję Astry. Dzisiaj OPC kosztuje od 20 tys. zł. Takich oryginalnych Astr OPC jest jednak mało, dominują wersje OPC Line.
Astra nie ma zbyt wielu skomplikowanych podzespołów. Proste zawieszenie, zwykłe skrzynie automatyczne (nie licząc niezbyt udanej przekładni sterowanej elektronicznie Easytronic) i w miarę prosta, chociaż już multipleksowa instalacja elektryczna. Kupując auto używane, najlepiej jest jednak unikać nietypowych rozwiązań. Pierwszym, na które radzimy zwrócić uwagę, są amortyzatory o regulowanej twardości (zawieszenie IDS+, które pojawia się w dobrze wyposażonych autach). Dopóki działają, są świetnym rozwiązaniem, niestety, gdy trzeba je wymienić, kosztują ok. 1200 zł za sztukę. Mechanicy zastępują je zwykłymi, ale wymaga to obejścia kilku systemów elektronicznych w samochodzie, radzimy więc powierzyć to zakładowi, który potrafi wykonać czynność tego typu.
W Astrze montowano diesla Isuzu (fot.) oraz dwie jednostki Fiata: 1.3 oraz 1.9. Jeśli liczba umieszczona w lewym dolnym rogu naklejki znamionowej jest wyższa od 0,50, to diesel nie ma DPF-u. W Oplach filtry cząstek stałych, które występują w wybranych wersjach i rocznikac, bywają problematyczneh. Niestety, system nie informuje o tym, że filtr jest wypalany, a użytkownicy często gaszą silnik, gdy ten na postoju nagle zwiększy swoje obroty. Mechanicy radzą, żeby w takiej sytuacji poczekać do końca jego wypalenia. Zanim jednak dojdzie do wymiany DPF-u, da się go wyczyścić lub też umyć, co zwykle pomaga na jakiś czas.