• Nawet z dieslem Focus ST daje dużo frajdy z prowadzenia
  • Zawieszenie jest bardzo twarde, nie każda rodzina to zniesie
  • W zimowych warunkach przydałby się tu napęd 4x4

Chcesz mieć szybki kompakt? Ford daje ci w przypadku Focusa ST wybór. Jeśli 280-konny wariant benzynowy jest dla ciebie zbyt ostry i paliwożerny, możesz wziąć 190-konnego diesla. Potrzebujesz więcej miejsca na dzieciaki i ich ekwipunek? Proszę, jest też kombi.

Oczywiście, że będzie to pewien kompromis, ale jako rodzic przyznasz, że 608 litrów bagażnika i 5,6 l/100 km średniego spalania w naszym teście są tu solidnym argumentem. No i negocjacje cenowe u dilera rozpoczynasz od 122 300 zł, a nie 139 500 zł, które Ford żąda za wersję benzynową. Czy rzeczywiście warto skusić się na najrozsądniejszego z Focusów ST?

Na brak frajdy z prowadzenia nie będziesz tu narzekał. Przełożenie układu kierowniczego jest bardzo szybkie, skrajne położenia dzielą tylko dwa obroty kierownicą. Do tego, żeby nią skręcić, trzeba pokonać wyraźny, ale dobrze dobrany opór, bowiem koła bardzo mocno prostują ją do pozycji wyjściowej. W takim wozie to pożądane. Nie ma tu też mowy o nerwowości, gdy mkniesz autostradą.

Pewność kontroli nad samochodem wynika też z bardzo sztywnego zawieszenia, które nie pozwala bujać się nadwoziu, ale niestety, dzieje się to kosztem komfortu amortyzacji. Opcji regulacji twardości Ford niestety w kombi nie oferuje i na rodzinne podróże taka charakterystyka może dla niektórych okazać się „deal-breakerem”. Jeśli jednak wyżej cenisz dobre zespolenie z maszyną, polubisz zarówno to zestrojenie, jak i fotele mocno otulające ciało oraz idealną pozycję za kierownicą.

Ford Focus ST diesel kombi – na oponach zimowych nie przyspiesza tak dobrze, jak obiecuje producent

Musisz też lubić dźwięk diesla, bo brzmienie silnika jest wzmacniane nawet w programie Normal. W trybach Sport i Tor „dobasowanie bulgoto-klekotu” jeszcze narasta. 190 koni i 400 Nm z 2-litrowego diesla rwą się do sprintu, jednak żeby szybko ruszyć, należy wciskać pedał gazu z wyczuciem. Na zimowych oponach, suchym asfalcie i przy 11°C nie udało nam się zejść poniżej 8,1 s 0-100 km/h. Czy na letnich gumach obiecywane przez Forda 7,6 s jest realne?

W przypadku dieslowego Focusa ST, niestety, nie jest oferowana szpera przedniej osi, wektorowanie momentu odbywa się przez dohamowanie koła z gorszą przyczepnością. Jak na elektroniczny substytut rozwiązania działa to nieźle, ale podczas startu na mokrym i tak „złoi” cię nawet niezbyt mocny SUV z 4x4. Później pewnie go dogonisz, bo silnik Focusa ma dużo „pary” i zachęca, by go cisnąć, ale w zimowych warunkach zatęsknisz za 4x4.

Ford Focus ST diesel kombi – naprawdę niewiele pali

Z dużą satysfakcją będziesz za to obserwował wskazania średniego zużycia na komputerze pokładowym. W mieście spodziewaj się wyników między 6 a 8,5 l/100 km, na autostradzie zobaczysz 5,5 l w czasie przepisowej jazdy, a poza miastem można nawet zejść poniżej 5 l/100 km. Musimy zaznaczyć, że podczas testu spalania nie aktywował się układ start-stop, potem magicznie wrócił „do zdrowia”. Mimo ekopotencjału tego silnika i tak nie będziesz walczył o kropelkę, bo on po prostu nie chce dużo palić, nawet gdy jeździ się dynamicznie. A to będziesz nim robić.

Ford Focus ST diesel kombi – to nam się podoba

  • Świetna dynamika silnika przy niskim zużyciu paliwa
  • Pewne prowadzenie i czucie auta
  • Duży bagażnik
  • Dobra pozycja za kierownicą

Ford Focus ST diesel kombi – to nam się nie podoba

  • Zawieszenie może być za sztywne dla rodziny
  • Nieestetyczne boczki drzwi i plastiki
  • Mierna trakcja na mokrej nawierzchni

Ford Focus ST diesel kombi – nasza opinia

Oczywiście, że benzynowy Focus ST da ci więcej frajdy, a „cywilny” 150-konny diesel w sportowej stylizacji ST-Line też może wystarczyć jako rodzinny wóz z dawką dynamizmu. Jeśli jednak naprawdę lubisz prowadzić, to ST nawet jako diesel i kombi nie pozwoli ci się nudzić za szybko przekazującą polecenia grubą kierownicą. Pozwala zwinnie omijać dziury na drodze, więc może rodzina jakoś przeżyje twardość tego zawieszenia.

Ford Focus ST diesel kombi – wymiary

Ford Focus kombi ST wymiary Foto: Auto Świat
Ford Focus kombi ST wymiary

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Ford Focus ST diesel kombi – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 3,1 s
0-100 km/h 8,1 s
0-130 km/h 13,4 s
0-160 km/h 20,5 s
60-100 km/h 5,6/8,1 s (na 4./5. biegu)
80-120 km/h 7,2/10,1 s (na 5./6. biegu)
Masa rzeczywista/ładowność 1557/483 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,6/11,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 39,3 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 42,5 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 5,6 l/100 km
Zasięg 840 km

Ford Focus ST diesel kombi – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Napęd rozrządu pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1996
Moc maks. (KM/obr./min) 190/3500
Maks. mom. (Nm/obr./min) 400/2000
Skrzynia biegów man. 6
Napęd przedni
0-100 km/h (s) 7,6
V maks. (km/h) 220
Śr. spalanie WLTP (l/100 km) 5,6
Emisja CO2 (g/km) 148
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1800/750
Pojemność bagażnika (l) 608-1653
Pojemność zbiornika paliwa (l) 47
Marka i model opon test. auta Continental WinterContact TS850P
Rozmiar opon 235/40 R 18

Ford Focus ST diesel kombi – wyposażenie

Wersja ST2
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
System multimedialny S
Nawigacja 1450 zł
Czujniki parkowania S
Kamera i automat parkujący 2250 zł
Kluczyk zbliżeniowy 900 zł
Ładowarka indukcyjna 650 zł
Podgrzewane: fotele, kierownica, szyba 1750 zł
Alufelgi 18-calowe S
Lakier Performance Blue 5000 zł

Ford Focus ST diesel kombi – ceny i gwarancja

Cena podst. wersji silnikowej 122 300 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km/rok
Cena testowanego auta 140 100 zł