- W Fordzie Focusie dostępne są doładowane benzyniaki i diesle o mocach od 100 do 182 KM
- W Mazdzie 3 są benzyniaki 150 i 180 KM ( mocniejszy łączy zapłon iskrowy z samoczynnym).
- Do Toyoty Corolli przewidziano benzyniaki 1.2 i 1.6 oraz hybrydy 1.8/122 KM i 2.0/184 KM.
Dziś wiele firm stoi w obliczu zawieszania produkcji i sprzedaży, zwalniania pracowników, czy zamknięcia działalności. Sytuacja gospodarcza robi się – delikatnie mówiąc – nieciekawa. Czy to dobry moment na zakup samochodu? Przecież w czasie epidemii wiele salonów samochodowych jest zamkniętych (cześć swoją działalność przerzuciła do internetu), a my nie powinniśmy opuszczać domów! Odpowiedź wydaje się oczywista. Ale trzeba mieć nadzieje, że sytuacja się poprawi. Warto chyba – by nie zwariować – choć na chwilę oderwać się od wiadomości związanych z koronawirusem i zająć głowę czymś innym, np. motoryzacją. Zachęcamy do przeanalizowania razem z nami zakupu trzech kompaktowych modeli.
Ford Focus – sprawdzone silniki EcoBoost
To jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli Forda. Od 2018 r. w ofercie jest Focus 4. generacji, który występuje w wielu konfiguracjach – od wyglądu i charakteru nadwozi oraz wnętrza (sportowe ST, uterenowiony Active), poprzez różne wersje silnikowe (benzyniaki i diesle; 9 odmian mocy), a na różnych konstrukcjach tylnego zawieszenia kończąc (zależnie od silnika – belka skrętna lub układ wielowahaczowy).
W ofercie nie zabrakło też opcjonalnej przekładni automatycznej (8-biegowa; seryjnie manualna 6b), którą można łączyć z następującymi silnikami: 1.0 EB/125 KM, 1.5 EB/150 i 182 KM, 1.5 EcoBlue/120 KM i 2.0 EcoBlue/150 KM. Dopłata do nadwozia kombi wynosi 4000 zł.
Ford Focus – wyposażenie
Trend: 6 airbagów, klimatyzacja manualna, światła do jazdy dziennej LED, kolor. ekran 4,2”, system awaryjnego hamowania i kontroli pasa ruchu, centr. zamek, elektr. ster. szyby i lusterka, aut. światła, radio, Bluetooth, USB, 6 głośników.
Trend Edition: 16-cal. alufelgi, radio SYNC 2.5 z ekranem dotyk. 8”, fotele w stylu sport., światła przeciwmgielne z doświetlaniem zakrętów.
Titanium: klimatyzacja aut. (dwustrefowa), tempomat, czuj. deszczu, kolorowy wyświetlacz na tablicy zegarów (4,2-cal.), oświetlenie wnętrza LED, system bezkluczykowy.
ST-Line: sportowe zawieszenie, 17-cal. alufelgi, stylizacja ST-Line (nadwozie i wnętrze), światła przeciwmgielne LED, czarna podsufitka, nakładki na pedały.
Opcje: kamera cofania (1200 zł), dach panoramiczny (6200 zł), reflektory „Full LED” (2200-3550 zł).
Ford Focus – w cenie od 78 900 zł
Silniki | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost | 1.0 EcoBoost | 1.5 EcoBoost | 1.5 EcoBlue | 1.5 EcoBlue | 2.0 EcoBlue |
Rodzaj silnik | turbo, benz., R3 | turbo, benz., R3 | turbo, benz., R3 | turbo, benz., R3 | turbo, diesel, R4 | turbo, diesel, R4 | turbo, diesel, R4 |
Moc maksymalna (KM przy obr./min) | 100/4500-6000 | 125/6000 | 150/6000 | 182/6000 | 95/3600 | 120/3600 | 150/3500 |
Moment obrotowy (Nm przy obr./min) | 170/1400-4000 | 170/1400-4000 | 240/1600 | 240/1600 | 300/1750-2000 | 300/1750-2000 | 370/2000-2500 |
0-100 km/h (s) | 12,1 | 10,0 (11,1) | 8,8 (8,9) | 8,3 (8,4) | 11,4 | 10,0 (10,2) | 8,5 (9,3) |
V maks. (km/h) | 186 | 200 (195) | 210 (208) | 222 (220) | 183 | 196 (193) | 210 (207) |
Cena od (zł) | 78 900 | 82 400 (99 650) | 95 950 (105 900) | 96 700 (106 650) | 91 000 | 92 700 (108 250) | 102 500 (112 450) |
Dane w nawiasach dotyczą wersji z automatyczną przekładnią
Ceny Focusa hatchback od: 78 900 zł (Trend, 1.0 EcoBoost - 100 KM, M6 benzyna )
Ceny Focusa kombi od: 82 900 zł (Trend, 1.0 EcoBoost - 100 KM, M6 benzyna )
Ceny Focusa ST EcoBoost/Eco Blue od: 133 400/116 200 zł (2.0 Ecoboost – 280 KM M6, benzyna/2.0 EcoBlue - 190 KM, M6, diesel)
Zalety Focusa: precyzja prowadzenia, stabilne zachowanie nadwozia na zakrętach, duża ilość miejsca dla podróżnych i na bagaż, nowoczesne multimedia, atrakcyjna cena zakupu.
Wady Focusa: 2 lata gwarancji, niska jakość niektórych materiałów, uboga wersja podstawowa Trend, duże skoki głośności przy regulacji dźwięku.
Ford Focus – naszym zdaniem
Hatchback czy kombi? Podchodzimy praktycznie do sprawy i sugerujemy dopłacić 4000 zł do Focusa kombi. Otrzymamy wówczas aż 233 l dodatkowej przestrzeni w bagażniku, jakże przydatnej podczas wyjazdów wakacyjnych. Spośród szerokiej gamy silnikowej zawierającej zarówno trzycylindrowe benzyniaki (nie zakładamy kupna wersji ST) i czterocylindrowe diesle stawiamy na litrowego EcoBoosta o mocy 125 KM.
Nasze przekonanie bierze się stąd, że z powodzeniem użytkowaliśmy ten wariant silnikowy i nadwoziowy przez 6 miesięcy. Niewielki trzycylindrowiec sprawdzał się nie tylko w mieście, ale także w długich europejskich trasach. Silnik o mocy 125 KM zapewnia dobrą dynamikę (0-100 km/h w 10,3 s), jest zaskakująco cichy oraz ekonomiczny (sr. w teście 6,7 l/100 km).
Odrzuciliśmy zakup mocniejszego benzyniaka 1.5/182 KM głównie z powodu wyższej ceny zakupu, z kolei 120-konnego diesla ze względu na ewentualne ryzyko awarii lub problemów z przemieszczaniem się po centrach dużych miast (taki pomysł to na razie w Polsce faza planów, ale kto wie?). Jeśli chodzi o wybór skrzyni, to zdecydowaliśmy się na manualną; z dwóch powodów: kosztów (9950 zł dopłaty) oraz użytkowania (nie do końca spodobała nam się jej praca podczas dotychczasowych testów).
Ford Focus – nasz wybór
Nasz propozycja: Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost 125 KM man. 6 Titanium
Cena standardowa: 93 700 zł plus opcje: Blind Spot Information z Cross Traffic Alert: 1500 zł, lakier metaliczny: 2200 zł, pakiet Design 1 (reflektory LED, alufelgi 17 cali, ciemne szyby): 3650 zł, kamera cofania: 1200 zł.
Cena końcowa z wyposażeniem opcjonalnym: 102 250 zł
Mazda 3 – w ofercie silnik benzynowy działający jak diesel
Nowa Mazda 3 zadebiutowała w 2019 roku i dostępna jest w dwóch wersjach nadwoziowych: hatchback i sedan. W stosunku do poprzednika jest znacznie droższa, ale też bardzo bogato wyposażona w standardzie. Stylistycznie też jest odmieniona, jej wygląd był wzorowany na koncepcyjnym modelu Kai.
W 2020 roku z oferty wypadł podstawowy silnik 2.0/122 KM i został zastąpiony jednostką o tej samej pojemności, ale wyższej mocy (150 KM). Nowa jednostka ma także układ miękkiej hybrydy (odzysk energii kinetycznej w czasie hamowania). Z technicznego punktu widzenia ciekawszy jest jednak motor Skyactiv-X – to jednostka benzynowa z samoczynnym zapłonem. Automatyczna skrzynia biegów dostępna jest w obu wersjach (8000 zł). Mocniejsza jednostka występuje opcjonalnie z napędem AWD (dopłata 10 000 zł). Napęd 4x4 możemy jednak zamówić tylko do hatchbacka.
Mazda 3 – wyposażenie
Kai : 7 airbagów, reflektory LED, klimatyzacja man., adaptacyjny tempomat, unikanie kolizji, asystent pasa ruchu, czujnik martwego pola, czujnik ruchu poprzecznego z tyłu, aut. światła drogowe, skaner znaków, tylne czujniki park., head-up, wirtualne zegary, system multimedialny, nawigacja, radio DAB, 8 głośników, elektr. składane lusterka, 16-cal. alufelgi.
Kanjo: automatyczna klimatyzacja 2-stref., przednie czujnika parkowania, kamera cofania, podgrzewana kierownica i fotele, kluczyk zbliżeniowy.
Hikari: czujnik ruchu poprzeczny z przodu, nagłośnienie Bose (12 głośników), kamera 360°, kamera wykrywająca znużenie kierowcy, 18-cal. alufelgi.
Enso: skórzana tapicerka, elektr. ster. fotel kierowcy, lusterka z obniż. przy cofaniu.
Opcje: lakier metalik: 2800-4100 zł, pakiet wnętrza Luxury (Hikari): 6000 zł
Mazda 3 – w cenie od 99 900 zł
Silniki | 2.0 SkyActiv-G | 2.0 SkyActiv-X |
Rodzaj silnik | benz., R4 | benz., R4 |
Moc maksymalna (KM przy obr./min) | 150/6000 | 180/6000 |
Moment obrotowy (Nm przy obr./min) | 213/4000 | 224/3000 |
0-100 km/h (s) | 9,1 (9,5) | 8,2 (8,6) |
V maks. (km/h) | 206 (204) | 216 (216) |
Cena od (zł) | 99 900 (107 900) | 109 900 (122 900) |
Dane w nawiasie dotyczą wersji z automatyczną przekładnią, silnik 180 KM dostępny z 4x4
Ceny Mazdy 3 hatchback od: 99 900 zł (KAI, SKYACTIV-G 150 KM 6MT, benzyna)
Ceny Mazdy 3 sedan od: 99 900 zł (SKYACTIV-G 150 KM 6MT, benzyna)
Zalety: dobre osiągi, neutralne prowadzenie, jakość wykończenia, precyzja prowadzenia, 3 lata gwarancji, oszczędne silniki, w standardzie bogate wyposażenie.
Wady: niewielki bagażnik w hatchbacku, wysoka cena zakupu, nieduża ilość miejsca dla pasażerów z tyłu, słabe filtrowanie nierówności poprzecznych.
Mazda 3 – naszym zdaniem
W przypadku Mazdy 3 wybór jest dość łatwy. Mając w ofercie hatchbacka i sedana możemy w zasadzie kierować się upodobaniami, gdyż obydwie wersje nadwoziowe dostępne są w tej samej cenie. Zdecydowana większość klientów wybiera model 5-drzwiowy (ponad 60 proc.), choć atutem sedana (nasz wybór) jest większy o 100 l bagażnik, co w przypadku rodzin może być czynnikiem decydującym. Nieco bardziej skomplikowana sprawa ma miejsce przy wyborze silnika.
Teoretycznie wydawałoby się, że ze względu na lepsze osiągi i sportowy charakter „trójki” powinniśmy stawiać na mocniejszą, 180-konną jednostkę, ale zdecydowaliśmy się na bazową odmianę 150 KM. Dlaczego? Słabszy o 30 KM silnik jest nie tylko tańszy w zakupie (różnica 10 000 zł), ale przede wszystkim nie ma dużo gorszych osiągów względem mocniejszego (różnica w przysp. 0-100 km/h wynosi 1,1 s).
Atutem 180-konnej jednostki Skyactive-X będzie z pewnością spalanie (oszczędniejszy o ok. 0,5 l/100 km), ale to nie jest aż tak duża wartość, by wydawać dodatkowe 10 000 zł. Odpuścilibyśmy sobie też w Maździe 3 zakup „automatu” , gdy jest kosztowny (dopłata 8000 zł), a jego praca nie wzbudza zachwytu. Zakup napędu 4x4 (10 000 zł) w naszych warunkach wydaje się być zbędny, no chyba, że ktoś ma dom na szczycie góry...
Mazda 3 – nasz wybór
Nasz propozycja: Mazda 3 sedan Skyactiv-G 2.0 150 KM man. 6 Hikari
Cena standardowa: 114 900 zł plus opcje: lakier metaliczny: 2800 zł.
Cena końcowa z wyposażeniem opcjonalnym: 117 700 zł
Toyota Corolla – do wyboru aż dwie hybrydy
Corolla jest kompaktowym modelem, który zastąpił w 2019 roku Aurisa. Ze względu na szeroką gamę nadwoziową pojazd ten spełnia oczekiwania wielu użytkowników. Dla najmniej wymagających jest hatchback, który z racji krótszego rozstawu osi w porównaniu z innymi wersjami nadwoziowymi oferuje mniej miejsca na tylnej kanapie.
Sedan może pełnić funkcję niedużej limuzyny, a kombi z pojemnym bagażnikiem to świetna propozycja dla rodzin. Od 2020 roku dostępna są dwie nowe odmiany wyposażeniowe: GR Sport i Trek. Pierwsza (występuje w hatchbacku i kombi) zawiera m.in. bezprzewodową ładowarkę, system bezkluczykowego dostępu do samochodu, emblemat „GR Sport” na klapie bagażnika, dach w kolorze fortepianowej czerni oraz aktywne zawieszenie (opcja).
Wersję Trek zarezerwowano tylko dla Corolli TS kombi, auto ma prześwit zwiększony o 20 mm, poza tym jego atrybutami są: boczne listwy progowe w dolnej części nadwozia, osłony podwozia z przodu i z tyłu, przeszlifowane 17-calowe aluminiowe felgi, przyciemnione tylne szyby, bi-ledowe reflektory oraz lampy przeciwmgielne.
W Corolli hatchback oraz kombi oprócz 116-konnego benzyniaka występują także obie hybrydowe wersje. Z kolei w sedanie oferowany jest benzynowy motor 1.6 oraz słabsza hybryda. W przypadku hybrydy 1.8 pod maską pracują silniki benzynowy o mocy 98 KM oraz 72-konny elektryczny. Za to w większej hybrydzie wykorzystano 2-litrowego benzyniaka, generującego 153 KM, oraz silnik elektryczny o mocy 109 KM.
Toyota Corolla – wyposażenie
Active: 7 airbagów, utrzymanie pasa ruchu, ledowe reflektory, skaner znaków drogowych, manualna klimatyzacja (w hybrydzie automatyczna), elektrycznie regulowane szyby i lusterka (podgrzewane), wielofunkcyjna kierownica, komputer pokładowy, adaptacyjny tempomat, radio z CD, USB, BT.
Comfort (dodatkowo): kamera cofania, automatyczna klimatyzacja (wszystkie silniki), 16-calowe aluminiowe felgi.
Selection (dodatkowo): czujnik deszczu, podgrzewane wycieraczki przedniej szyby i kierownica, fotochromatyczne lusterko, wykrywanie przeszkód, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, asystent parkowania, bezkluczykowy dostęp, 18-calowe aluminiowe felgi.
Executive (dodatkowo): monitorowanie martwego pola, wyświetlacz head-up, 17-calowe alufelgi.
Opcje: czujniki cofania (Active, Comfort): 1100 zł, nawigacja (oprócz Active): 2500 zł
Toyota Corolla – w cenie od 75 900 zł
Silniki | 1.2 Turbo | 1.8 Hybrid | 2.0 Hybrid Dynamic Force |
Rodzaj silnik | turbo, benz., R4 | benz., R4+elektryczny | benz., R4+elektryczny |
Moc maksymalna (KM przy obr./min) | 116/5200-5600 | 122 | 184 |
Moment obrotowy (Nm przy obr./min) | 185/1500-4000 | 142 | 190 |
0-100 km/h (s) | 9,3 (10,0) | 10,9 | 7,9 |
V maks. (km/h) | 200 (195) | 180 | 180 |
Cena od (zł) | 75 900 (82 400) | 89 900 | 107 900 |
Dane techniczne i ceny dotyczą Corolli hatchback. W nawiasach osiągi ceny wersji z bezstopniową skrzynią automatyczną Multidrive S.
Ceny Corolli hatchback od: 75 900 zł (Active, 1.2 Turbo 116 KM 6 M/T benzyna)
Ceny Corolli sedan od: 77 900 zł (Active, 1.6 Valvematic Dual VVT-i 132 KM 6 M/T benzyna)
Ceny Corolli TS kombi od: 78 900 zł (Active, 1.2 Turbo 116 KM 6 M/T benzyna)
Zalety Corolli: atrakcyjne ceny benzynowych wersji, oszczędne hybrydy, wysoki komfort jazdy, przyjemne prowadzenie, w hybrydach seryjny „ automat”, 3-lata gwarancji, bogactwo systemów asystujących w standardzie, świetna dynamika hybrydy 2.0.
Wady Corolli: w hatchbacku mało miejsca z tyłu i w bagażniku (zwłaszcza wersji 2.0 Hybrid), zmiana grafiki wirtualnych zegarów tylko podczas postoju, mało nowoczesna grafika systemu multimedialnego, wysoka cena hybrydy 2.0.
Toyota Corolla – naszym zadaniem
Spośród trzech odmian nadwoziowych najciekawsza wydaje się kombi (hatchback jest ciasny, a sedan to naszym zdaniem dobra propozycja dla flot, taxi). Kombi ma duży rozstaw osi, bez trudu na pokład zabierzemy rodzinę oraz wakacyjny bagaż. Odrzuciliśmy zakup atrakcyjnego cenowo benzyniaka 1.2, gdyż w przypadku jazdy w całą rodziną, silnik ten nie zapewni satysfakcjonującej dynamiki.
Zrezygnowaliśmy też z zakupu słabszej hybrydy 1.8, bo chociaż jest oszczędna w mieście, to jednak podczas wyprzedzania jej skrzynia bezstopniowa e-CVT wymuszą drażniące dla uszu wysokie obroty silnika, nie zapewniając przy tym dobrej elastyczności. Wybór padł więc na (niestety najdroższy napęd) nową hybrydę 2.0, która usatysfakcjonuje kierowców lubiących mocniej przycisnąć gaz (kb. 0-100 km/h: 8,8 s), ale także tych, którzy cenią ekonomikę (kb. śr. spal. 6,1 l/100 km).
Toyota Corolla – nasz wybór
Nasz propozycja: Toyota Corolla TS kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force Comfort
Cena standardowa: 111 900 zł plus opcje: pakiet Style (alufelgi 17 cali, reflektory LED, przyciemniane szyby): 5500 zł, lakier metaliczny: 2300 zł.
Cena końcowa z wyposażeniem opcjonalnym: 119 700 zł
Ford Focus, Mazda 3, Toyota Corolla – wyniki pomiaru kabin
Dane | Jednostka | Ford Focus kombi | Mazda 3 sedan | Toyota Corolla kombi |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1165 | 1100 | 1155 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1460 | 1490 | 1450 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 990 | 870 | 985 |
Zakres regulacji fotela kierowcy | (mm) | 240 | 230 | 235 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 755 | 700 | 795 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1440 | 1460 | 1440 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 975 | 920 | 920 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 330 | 340 | 350 |
Pojemność bagażnika | (l) | 608-1653 | 450 | 581-1606 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu to odległość od oparcia tylnej kanapy do oparcia fotela kierowcy po jego uprzednim odsunięciu od pedału hamulca o 100 cm, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Ford Focus, Mazda 3, Toyota Corolla – podsumowanie
Model | Ford Focus kombi 1.0 EcoBoost 125 KM man. 6 Titanium | Mazda 3 sedan Skyactiv-G 2.0 150 KM man. 6 Hikari | Toyota Corolla TS kombi 2.0 Hybrid Dynamic Force Comfort |
Cena wraz z wyposażeniem opcjonalnym | 102 250 zł | 117 700 zł | 119 700 zł |
Gdybyśmy rozpatrywali zakup powyższych modeli kierując się wyłącznie ceną to zwycięzcą zestawienia byłby Focus. On również wygrałby w kategorii przestronność i funkcjonalność. Ale nawet po doposażeniu w opcje, nie dorównuje japońskim rywalom pod względem liczby asystentów wspomagających kierowcę.
Każdy z prezentowanych modeli świetnie się prowadzi, choć w tej kategorii naszym faworytem jest Mazda 3. Z kolei Toyota Auris wiedzie prym pod względem niskiego spalania, zwłaszcza w ruchu miejskim, oferuje wzorową wygodę jazdy oraz jako jedyna w zestawieniu ma seryjnie automatyczną przekładnię, co dodatkowo zwiększa komfort podróżowania .