Debiutująca w marcu ubiegłego roku Corolla 12. generacji szybko stała się bestsellerem. W 2019 roku była drugim najpopularniejszym samochodem w Polsce (20 895 szt.) oraz nowym liderem hybryd (10 829 szt.). Udział napędu hybrydowego w sprzedaży Corolli wyniósł aż 65 procent. Klienci Corolli hatchback i kombi mają do wyboru dwa napędy hybrydowe: dobrze znany 1.8 o mocy 122 KM lub nowy, bardziej dynamiczny 2.0 o mocy 184 KM. Dla obydwu dostępna jest od początku 2020 roku nowa wersja GR Sport, którą zbudowano w oparciu o doświadczenia wyczynowego zespołu Toyota Gazoo Racing.

Nowa Corolla GR Sport – sportowe wyróżniki

Sportową wersję rozpoznamy z zewnątrz po grillu z wykończeniem w kolorze ciemnego chromu, nakładach na progi z wlotami powietrza, tylnym dyfuzorze i emblemacie na pokrywie bagażnika. Wyróżnikami GR Sport są także czarne 18-calowe felgi z lekkich stopów, przyciemniane tylne szyby, światła przeciwmgielne i przednie światła w technologii LED oraz dwukolorowe nadwozie z lakierem Dynamic Grey. Wewnątrz usportowionego hatchbacka znajdziemy m.in. fotele pokryte materiałową tapicerką i elementami ze sztucznej skóry (w opcji w pełni skórzana); deskę rozdzielczą, kierownicę i drążek skrzyni biegów wykończone czarno-czerwonymi przeszyciami.

Trzeba przyznać, że wspomniane wyróżniki wykonane są solidnie i nadały Corolli jeszcze więcej dynamicznego charakteru, co nie zmienia faktu, że nadwozie hatchback jest dość ciasne. Przypomnijmy, że wersja 5-drzwiowa ma o 60 mm krótszy od kombi (2700 mm) rozstaw osi, co odbija się znacząco na przestrzeni. Jej niedostatek odczuwają głównie pasażerowie tylnych siedzeń, którzy zwyczajnie mają mało miejsca na nogi.

Foto: Auto Świat
Toyota Corolla

Bagażnik standardowo oferuje 361 l co jest zaledwie przeciętnym wynikiem jak na kompaktowego hatchbacka, ale gdy zdecydujemy się na mocniejszą odmianę hybrydową (184 KM) z dużym 2-litrowym silnikiem to, ze względu na konieczność umieszczenia akumulatora rozruchowego w bagażniku, jego pojemność maleje o 48 l i de facto użytkownik ma do dyspozycji skromne 313 l.

Nowa Corolla GR Sport – świetny napęd hybrydowy 2.0

Bardzo pozytywnie wypowiadać się będziemy o mocniejszym, 184-konnym napędzie hybrydowym 2.0 Dynamic Force, choć pod względem przyspieszenia (zmierzone 0-100 km/h w 8,2 s) daleko mu do osiągów oferowanych przez hot hatche. Mimo to uważamy, że oferuje świetną – dużo lepszą niż 1.8 Hybrid –dynamikę, a po drugie zużywa mniej paliwa od słabszej hybrydy. W ruchu miejskim spalanie wynosi ok. 4,7-5,0 l/100 km. Poza miastem, gdy mocniej wciskamy gaz, to auto natychmiast przyspiesza, bez wycia silnika, jakże charakterystycznego dla słabszej hybrydy. Poza tym w trybie Normal (rzadziej niż w 1.8 Hybrid) załącza się benzyniak, a w trybie EV można jechać nawet 115 km/h. Czy w trasie hybryda 2.0 nadal jest oszczędna? To zależy od stylu jazdy kierowcy. Jeśli z głową obchodzi się z pedałem gazu to w na drodze krajowej poruszając się z prędkością do 110 km/h zużycie wyniesie ok. 5,8 l/100 km. Na autostradzie jadąc przepisowo trzeba liczyć się ze spalaniem 7,5-8,0 l/100 km. Zawód możemy poczuć tylko w przypadku próby zmiany biegów za pośrednictwem łopatek znajdujących się za kierownicą. Owszem wykorzystując je zmieniamy wirtualne biegi (w hybrydach Toyota stosuje bezstopniowe skrzynie z przekładnią planetarną), ale w praktyce dźwignie służą głównie do regulacji stopnia hamowania silnikiem, a nie do poprawy dynamiki.

Nowa Corolla GR Sport – pewniej na zakrętach

W Corolli GR Sport po raz pierwszy znaleźć możemy system adaptacyjnej regulacji charakterystyki zawieszenia AVS (opcja), który poprawia właściwości jezdne auta. AVS współpracuje z układem Drive Mode Select, dostosowując siłę tłumienia amortyzatorów do wybranego trybu jazdy. Do wyboru mamy tryby: Eco, Normal, Sport S, Sport S+ lub Custom (indywidualny). Trzeba przyznać, że charakterystyka adaptacyjnego zawieszenia w GR Sport jest wyraźnie twardsza niż w Corolli z klasycznym zawieszeniem. Nie jest jednak różnica na tyle duża by jazda usportowioną wersją była męcząca na co dzień. Po prostu po najechaniu na studzienkę odczujemy we wnętrzy większy wstrząs, zwłaszcza mniej komfortowo mogą poczuć się pasażerowie tylnej kanapy. Zastosowanie adaptacyjnego zawieszenia korzystnie wpłynęło za to na poprawę dynamiki jazdy. Samochód posłusznie wykonuje polecenia kierowcy, a nadwozie zachowuje neutralną charakterystykę nawet podczas agresywnej jazdy.

To nam się podoba: dynamika, prowadzenie, jakość materiałów, wysoka prędkość podczas jazdy na elektryku, niskie spalanie w mieście.

To nam się nie podoba: cena, mało przestrzeni z tyłu, mała przestrzeń w bagażniku, niska prędkość maksymalna, długa droga hamowania, grafika systemu multimedialnego.

Nowa Corolla GR Sport – podsumowanie

Jeśli szukasz rasowego GTI i zastanawiasz się nad zakupem Corolli GR Sport możesz być nieco zawiedziony. Gdy jednak potrzebujesz kompaktowego hatchbacka z dynamicznym i oszczędnym silnikiem, niebanalnym wyglądem i wzorowym prowadzeniem – trafiłeś w dziesiątkę! Usportowiona Corolla w wersji hatchback ze względu na niewielki rozstaw osi nie jest dobrą dla rodzin, lepszym wyborem dla niech będzie większe kombi (Touring Sports), które rownież dostępne jest ze sportowym wyposażeniem GR oraz mocnym, 184-konnym napędem hybrydowym.

Nowa Corolla 2.0 Hybrid GR Sport – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s
0-100 km/h 8,2 s
0-130 km/h 13,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,5 s (aut.)
80-120 km/h 5,6 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1488/422 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc.
Średnica zawracania (fabr.) 11,6 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 38,2 m (opony letnie)
gorące 38,0 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 5,9 l/100 km
Zasięg 730 km

Nowa Corolla 2.0 Hybrid GR Sport – dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + elektryczny
Ustawienie silnika/rozrząd poprzecz. z przodu/łańcuch
Wtrysk pośredni i bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1987
Moc maks. (KM/obr./min) 153/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 190/4400-5200
Moc silnika elektr. (KM) 109
Mom. obr. silnika elektr. (Nm) 202
Łączna moc układu (KM) 180
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 7,9/180
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 5,6/127 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd bezstopniowa planetarna/przedni
Masa przyczepy z ham./bez (kg) 750/450
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 313/43
Marka i model opon test. auta Falken Ziex ZE914B
Rozmiar opon 225/40 R 18

Nowa Corolla 2.0 Hybrid GR Sport – wyposażenie

Wersja GR Sport
7 airbagów/unikanie kolizji/pakiet Dynamic S/S/6900 zł
Klima 2-str./utrzymanie pasa S/S
System multim. (AA i Apple CarPlay)/nawigacja S/2500 zł
Sportowe podgrzewane fotele/kamera S/S
Aktywne zawieszenie/czarny dach 6900 zł/S

Nowa Corolla 2.0 Hybrid GR Sport – ceny/gwarancje

Cena podst. tej wersji silnikowej 128 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata (5 l. elem. hybryd.)/12 l.
Przeglądy co 15 tys. km lub rok
Cena testowanego egzemplarza 145 200 zł