Debiutująca w marcu ubiegłego roku Corolla 12. generacji szybko stała się bestsellerem. W 2019 roku była drugim najpopularniejszym samochodem w Polsce (20 895 szt.) oraz nowym liderem hybryd (10 829 szt.). Udział napędu hybrydowego w sprzedaży Corolli wyniósł aż 65 procent. Klienci Corolli hatchback i kombi mają do wyboru dwa napędy hybrydowe: dobrze znany 1.8 o mocy 122 KM lub nowy, bardziej dynamiczny 2.0 o mocy 184 KM. Dla obydwu dostępna jest od początku 2020 roku nowa wersja GR Sport, którą zbudowano w oparciu o doświadczenia wyczynowego zespołu Toyota Gazoo Racing.
Nowa Corolla GR Sport – sportowe wyróżniki
Sportową wersję rozpoznamy z zewnątrz po grillu z wykończeniem w kolorze ciemnego chromu, nakładach na progi z wlotami powietrza, tylnym dyfuzorze i emblemacie na pokrywie bagażnika. Wyróżnikami GR Sport są także czarne 18-calowe felgi z lekkich stopów, przyciemniane tylne szyby, światła przeciwmgielne i przednie światła w technologii LED oraz dwukolorowe nadwozie z lakierem Dynamic Grey. Wewnątrz usportowionego hatchbacka znajdziemy m.in. fotele pokryte materiałową tapicerką i elementami ze sztucznej skóry (w opcji w pełni skórzana); deskę rozdzielczą, kierownicę i drążek skrzyni biegów wykończone czarno-czerwonymi przeszyciami.
Przeczytaj też:
- Zdziwisz się jak dobrze jeździ poliftingowa Toyota CH-R z nową hybrydą – TEST
- Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid – oszczędzaj z fantazją – TEST
Trzeba przyznać, że wspomniane wyróżniki wykonane są solidnie i nadały Corolli jeszcze więcej dynamicznego charakteru, co nie zmienia faktu, że nadwozie hatchback jest dość ciasne. Przypomnijmy, że wersja 5-drzwiowa ma o 60 mm krótszy od kombi (2700 mm) rozstaw osi, co odbija się znacząco na przestrzeni. Jej niedostatek odczuwają głównie pasażerowie tylnych siedzeń, którzy zwyczajnie mają mało miejsca na nogi.
Bagażnik standardowo oferuje 361 l co jest zaledwie przeciętnym wynikiem jak na kompaktowego hatchbacka, ale gdy zdecydujemy się na mocniejszą odmianę hybrydową (184 KM) z dużym 2-litrowym silnikiem to, ze względu na konieczność umieszczenia akumulatora rozruchowego w bagażniku, jego pojemność maleje o 48 l i de facto użytkownik ma do dyspozycji skromne 313 l.
Nowa Corolla GR Sport – świetny napęd hybrydowy 2.0
Bardzo pozytywnie wypowiadać się będziemy o mocniejszym, 184-konnym napędzie hybrydowym 2.0 Dynamic Force, choć pod względem przyspieszenia (zmierzone 0-100 km/h w 8,2 s) daleko mu do osiągów oferowanych przez hot hatche. Mimo to uważamy, że oferuje świetną – dużo lepszą niż 1.8 Hybrid –dynamikę, a po drugie zużywa mniej paliwa od słabszej hybrydy. W ruchu miejskim spalanie wynosi ok. 4,7-5,0 l/100 km. Poza miastem, gdy mocniej wciskamy gaz, to auto natychmiast przyspiesza, bez wycia silnika, jakże charakterystycznego dla słabszej hybrydy. Poza tym w trybie Normal (rzadziej niż w 1.8 Hybrid) załącza się benzyniak, a w trybie EV można jechać nawet 115 km/h. Czy w trasie hybryda 2.0 nadal jest oszczędna? To zależy od stylu jazdy kierowcy. Jeśli z głową obchodzi się z pedałem gazu to w na drodze krajowej poruszając się z prędkością do 110 km/h zużycie wyniesie ok. 5,8 l/100 km. Na autostradzie jadąc przepisowo trzeba liczyć się ze spalaniem 7,5-8,0 l/100 km. Zawód możemy poczuć tylko w przypadku próby zmiany biegów za pośrednictwem łopatek znajdujących się za kierownicą. Owszem wykorzystując je zmieniamy wirtualne biegi (w hybrydach Toyota stosuje bezstopniowe skrzynie z przekładnią planetarną), ale w praktyce dźwignie służą głównie do regulacji stopnia hamowania silnikiem, a nie do poprawy dynamiki.
Nowa Corolla GR Sport – pewniej na zakrętach
W Corolli GR Sport po raz pierwszy znaleźć możemy system adaptacyjnej regulacji charakterystyki zawieszenia AVS (opcja), który poprawia właściwości jezdne auta. AVS współpracuje z układem Drive Mode Select, dostosowując siłę tłumienia amortyzatorów do wybranego trybu jazdy. Do wyboru mamy tryby: Eco, Normal, Sport S, Sport S+ lub Custom (indywidualny). Trzeba przyznać, że charakterystyka adaptacyjnego zawieszenia w GR Sport jest wyraźnie twardsza niż w Corolli z klasycznym zawieszeniem. Nie jest jednak różnica na tyle duża by jazda usportowioną wersją była męcząca na co dzień. Po prostu po najechaniu na studzienkę odczujemy we wnętrzy większy wstrząs, zwłaszcza mniej komfortowo mogą poczuć się pasażerowie tylnej kanapy. Zastosowanie adaptacyjnego zawieszenia korzystnie wpłynęło za to na poprawę dynamiki jazdy. Samochód posłusznie wykonuje polecenia kierowcy, a nadwozie zachowuje neutralną charakterystykę nawet podczas agresywnej jazdy.
To nam się podoba: dynamika, prowadzenie, jakość materiałów, wysoka prędkość podczas jazdy na elektryku, niskie spalanie w mieście.
To nam się nie podoba: cena, mało przestrzeni z tyłu, mała przestrzeń w bagażniku, niska prędkość maksymalna, długa droga hamowania, grafika systemu multimedialnego.
Nowa Corolla GR Sport – podsumowanie
Jeśli szukasz rasowego GTI i zastanawiasz się nad zakupem Corolli GR Sport możesz być nieco zawiedziony. Gdy jednak potrzebujesz kompaktowego hatchbacka z dynamicznym i oszczędnym silnikiem, niebanalnym wyglądem i wzorowym prowadzeniem – trafiłeś w dziesiątkę! Usportowiona Corolla w wersji hatchback ze względu na niewielki rozstaw osi nie jest dobrą dla rodzin, lepszym wyborem dla niech będzie większe kombi (Touring Sports), które rownież dostępne jest ze sportowym wyposażeniem GR oraz mocnym, 184-konnym napędem hybrydowym.
Nowa Corolla 2.0 Hybrid GR Sport – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,0 s |
0-100 km/h | 8,2 s |
0-130 km/h | 13,2 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,5 s (aut.) |
80-120 km/h | 5,6 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1488/422 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
Średnica zawracania (fabr.) | 11,6 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 38,2 m (opony letnie) |
gorące | 38,0 m (opony letnie) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 5,9 l/100 km |
Zasięg | 730 km |
Nowa Corolla 2.0 Hybrid GR Sport – dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektryczny |
Ustawienie silnika/rozrząd | poprzecz. z przodu/łańcuch |
Wtrysk | pośredni i bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1987 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 153/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 190/4400-5200 |
Moc silnika elektr. (KM) | 109 |
Mom. obr. silnika elektr. (Nm) | 202 |
Łączna moc układu (KM) | 180 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 7,9/180 |
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 5,6/127 (WLTP) |
Skrzynia biegów/napęd | bezstopniowa planetarna/przedni |
Masa przyczepy z ham./bez (kg) | 750/450 |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 313/43 |
Marka i model opon test. auta | Falken Ziex ZE914B |
Rozmiar opon | 225/40 R 18 |
Nowa Corolla 2.0 Hybrid GR Sport – wyposażenie
Wersja | GR Sport |
7 airbagów/unikanie kolizji/pakiet Dynamic | S/S/6900 zł |
Klima 2-str./utrzymanie pasa | S/S |
System multim. (AA i Apple CarPlay)/nawigacja | S/2500 zł |
Sportowe podgrzewane fotele/kamera | S/S |
Aktywne zawieszenie/czarny dach | 6900 zł/S |
Nowa Corolla 2.0 Hybrid GR Sport – ceny/gwarancje
Cena podst. tej wersji silnikowej | 128 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata (5 l. elem. hybryd.)/12 l. |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |
Cena testowanego egzemplarza | 145 200 zł |
Galeria zdjęć
Wersję GR Sport rozpoznamy po innym grillu z wykończeniem w kolorze ciemnego chromu.
Wersję GR Sport możemy zamówić zarówno do Corolli hatchback (od 98 900 zł) jak i sedana (droższy o 4000 zł). Występuje tylko w odmianach hybrydowych: 1.8 i 2.0.
W wersji GR Sport seryjnie oferowane są 17-calowe felgi aluminiowe z oponami 225/45 R17. Testowy egzemplarz miał 18-stki, które należą do pakietu Dynamic (6900 zł).
Wyróżnik GR Sport w linii bocznej to nakładki na progi.
Kolorowe przeszycia (czarno-czerwone) znajdziemy na desce rozdzielczej, kierownicy i lewarku biegów.
Nowa 2-litrowa hybryda ma łączną moc 184 KM. Zapewnia świetną dynamikę (zmierzyliśmy 8,2 s do „setki”) i jest oszczędna (średnio w teście 5,9 l/100 km).
Podwozie Corolli GR nie boi się dynamicznej jazdy. Mimo utwardzenia nadal oferuje zadowalający komfort jazdy.
Wyświetlacz head up (element pakietu Dynamic) w Corolli ma projekcję na szybie. Znajdziemy na nim niezbędne informację - czytelność bez zarzutu.
Wysokiej jakości materiały i dobra ergonomia. Jakość grafiki wyświetlacza multimediów mogłaby być lepsza.
Wielofunkcyjną kierownicą obsługuje się intuicyjnie.
Obok dźwigni biegów znajdują się przyciski wyboru trybów jazdy oraz jazdy wyłącznie na „elektryku” (maksymalny zasięg to nadal 2 km).
Wraz ze zmianą trybu jazdy zmienia się kolor podświetlenia zegarów. Na zdjęciu czerwony dla trybów Sport S i Sport S+.
Niebieski kolor zarezerwowano dla trybu Normal i Comfort.
Producent powinien umożliwić użytkownikowi zmianę grafiki cyfrowych zegarów także podczas jazdy.
Sportowe fotele są wygodne i dobrze podtrzymują ciało na zakrętach. Standardowo obszyte są materiałem i sztuczną skórą. W opcji dostępne są w pełni skórzane.
Ilość miejsca dla pasażerów z tyłu to najsłabsza strona Corolli hatchback. Wszystko przez zmniejszony o 60 mm – względem sedana i kombi – rozstaw osi. Plus za nawiewy powietrza dla tylnych pasażerów (element pakietu Dynamic).
Bagażnik hatchbacka oferuje skromne 361 l, a gdy zdecydujemy się na wersję z mocnym 2-litrowym silnikiem to pojemność kufra dorównuje autom segmentu B (313 l).
Skromniejsza przestrzeń bagażowa to wynik przeniesienia akumulatora spod maski do przestrzeni pod podłogowej w kufrze.
Analogowe przyciski w erze cyfryzacji to rzadkość. My jej nadal lubimy bo dają szybki dostęp do podstawowych funkcji samochodu.
Nowa Corolla imponuje bogactwem seryjnych systemów asystujących.
Stacja do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej to element seryjny.
Na ekranie komputera pokładowego lub monitorze multimedialnym kierowca może na bieżąco obserwować przepływ energii.
Dla wersji GR Sport zarezerwowano specjalny lakier metaliczny Dynamic Grey oraz czarny dach.