- Dobra na taksówkę? W hybrydzie 1.8 łatwo założyć… instalację LPG, a to często robią taksówkarze
- Do tej pory w sedanie nie oferowano napędu hybrydowego
- Klasyczna sylwetka jest naprawdę ładna, ale można by życzyć sobie większej funkcjonalności
Wraz z wprowadzeniem nowej generacji Corolli również w trójbryłowym nadwoziu zagościł napęd hybrydowy. To starsza, dobrze znana wersja, wykorzystująca silnik benzynowy 1.8 (nowe, mocne jednostki 2.0 Dynamic Force dostępne są tylko w hatchbacku i kombi). To rozsądne posunięcie, gdyż sedana z reguły wybierają osoby o spokojnym usposobieniu, bardziej zainteresowane oszczędzaniem niż dynamicznym startem spod świateł. Na taką wersję czekali też np. taksówkarze.
Bez wątpienia nowa Corolla jest ładnym samochodem, a zrobienie eleganckiego sedana w klasie kompakt nie jest łatwe! Nikt nie zaryzykuje stwierdzenia, że bagażnik został doklejony na siłę, spójna sylwetka zwraca uwagę. Świetny klimat panuje we wnętrzu – testowy egzemplarz to topowy Executive, z jasną, dwukolorową, częściowo skórzaną tapicerką. Jasne wstawki znajdują się też na desce rozdzielczej. Wygodne fotele zachęcają do podróży.
Są tu też elementy zasługujące, jeśli nie na krytykę, to na pewno na zwrócenie uwagi przed zakupem. Kanapa właściwie dla dwóch osób to nic nadzwyczajnego, trochę mało miejsca pozostaje jednak nad głową. Warto zwrócić uwagę na bagażnik – pojemność i kształty są prawidłowe, próg powstający po złożeniu oparcia to niewielka cena za zmieszczenie baterii układu hybrydowego pod kanapą (bagażnik w Hybrid jest taki sam, jak w benzyniaku 1.6). Ale czy Toyota nie mogłaby zaprojektować mniejszych zawiasów? Poza tym w bagażniku nie ma punktów do zamocowania towaru, a po złożeniu większej części oparcia kanapy nie wiadomo co zrobić ze środkowym pasem bezpieczeństwa.
Przede wszystkim: oszczędnie!
Z silnikiem elektrycznym współpracuje benzyniak 1.8 z pośrednim wtryskiem. To dobrze znany zestaw: gdy jedziemy spokojnie, w aucie jest cicho, a spalanie bez problemu wyniesie 5 l/100 km. W niekorzystnych warunkach zużyjemy o 2 l więcej. To dobre wartości jak na spore auto. Jednak tryb Sport jest na wyrost, bo dobrej dynamiki i tak nie uda się wykrzesać.
Szkoda, że na rozbudowanej tablicy wskaźników niełatwo sprawdzić spalanie czy też moc zaoszczędzoną podczas hamowania – słupki na wykresie niewiele mówią, a żeby zmienić np. spalanie mierzone od tankowania na to na trasie, trzeba przeklikać bogate menu.
Czy taksówkarze rzucą się na hybrydowego sedana? Najtańszy Active kosztuje 93 900 zł, testowy Executive po doposażeniu – prawie 130 000 zł. Hatchback i kombi w podstawowych wersjach są tańsze, jako Executive… droższe. Ceny wydają się wysokie, ale tyle teraz trzeba zapłacić za dobrze wyposażone, oszczędne auto z nowoczesnym układem napędowym.
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Executive – dane techniczne:
Wersja | 1.8 Hybrid |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + elektr. |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk pośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1798 |
Moc maks. (benz. + el.; łącznie) | 98/5200 + 72; 122 |
Maks. mom. obr. (benz. + el.) | 142/3600 + 163 |
Skrzynia biegów | e-CVT |
Napęd | przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 225/40 R 18 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4630/1780/1435 |
Rozstaw osi (mm) | 2700 |
Masa własna/ładowność (kg) | 1402/433 |
Poj. bagażnika (l) | 471 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 43 |
Osiągi (dane fabryczne) | |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,0 s |
Spalanie średnie | 5,2 l/100 km |
Emisja CO2 | 119 g/km |
Teoretyczny zasięg | 826 km |
Min. średnica zawracania | 10,4 m |
Toyota Corolla 1.8 Hybrid Executive – wyposażenie, ceny i gwarancja:
Wersja | Executive |
Asystent martwego pola | 6500 zł (pakiet VIP) |
Asystent parkowania | 6500 zł (pakiet VIP) |
Czujniki parkowania przód i tył/kamera | S/S |
System multimedialny/nawigacja | S (ekran 8˝)/2500 zł |
Reflektory LED | S |
Bezkluczykowy dostęp | S |
Tempomat adaptacyjny | S |
Alufelgi 17/18"/lakier metalizowany | S/6500 zł (VIP)/2300 zł |
Cena podstawowa testowanej wersji | 115 400 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja na system hybrydowy | 5 lat lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km lub rok |
Cena testowanego egzemplarza | 126 700 zł |
Naszym zdaniem
Hybrydowa Corolla w wersji sedan bez wątpienia jest solidnym, oszczędnym i eleganckim samochodem. Ma jednak kilka drobnych niedociągnięć, które w modelu z taką tradycją mogą irytować. Warto też zwrócić uwagę, że wersja Hybrid z silnikiem 1.8 to propozycja raczej dla spokojnie jeżdżących kierowców.
Ocena: 4/5
Galeria zdjęć
Samochód prowadzi się pewnie i przyjemnie. Podwozie ma większe rezerwy niż możliwości tej hybrydy. Na pokładzie jest wiele systemów asystujących, część dostępna w korzystnym pakiecie VIP (dopłata 6500 zł).
Trzeba przyznać, że sedan prezentuje się atrakcyjnie. Mimo "słusznych" rozmiarów (długość to 4630 mm, rozstaw osi – 2700 mm) Toyota nie nastawiała się na maksymalne wykorzystanie przestrzeni.
Po raz pierwszy miłośnicy sedanów, hybryd i Corolli nie muszą wybierać – taki napęd dostępny jest również w trójbryłowym nadwoziu.
Prosta, ale elegancka tablica rozdzielcza. Przyjemna gruba kierownica, duży ekran multimediów (nawigacja w opcji za 2500 zł). Jeśli zdecydujecie się na jasną tapicerkę na desce rozdzielczej pojawią się jasne wstawki (bez dopłaty).
Informacje o zaoszczędzonej energii (bloczki w słupkach z napisem "E") są mało czytelne, nikt nie przełoży sobie tego na zaoszczędzone paliwo czy niższą emisję CO2. Również zagmatwana informacja o spalaniu, na słupkowych wykresach.
Na tablicy wskaźników przed kierowcą nie ma już znanego z hybryd wskaźnika wykorzystania energii (pojawił się tam zwykły obrotomierz). Przebieg ładowania akumulatorów, jazdy na prądzie itp. oglądać można na wyświetlaczu na konsoli centralnej.
Z wyborem trybu jazdy (sport, komfort) zmienia się oświetlenie części wskaźników. Mimo nazwy "Sport" osiągi poprawiają się nieznacznie.
Tapicerka materiałowa z elementami skóry to przywilej wersji Executive. Fotele ładne i wygodne, ale nad głową mało miejsca.
Otwór pomiędzy bagażnikiem a kokpitem jest niezbyt duży, sytuację tłumaczy bateria hybrydowa. Środkowy pas po odchyleniu oparcia nie ma swojego miejsca. Oparcie kanapy po zwolnieniu zaczepu jest tak wiotkie, jakby było… z kartonu.
Co do pojemności i kształtów kufra nie mamy zastrzeżeń, ale dlaczego ciągle są tu wielkie zawiasy? Wymiary: głębokość maks./min. 1,99/1,04 m; szerokość 1,14 m.
Corolla w wersji sedan "skazana jest" na słabszą wersję hybrydy. To znany z wielu modeli układ wykorzystujący wolnossącą jednostkę 1.8 z pośrednim wtryskiem paliwa (oszczędny cykl Atkinsona). Taki układ sprawdza się przy w miarę spokojnej jeździe, do dynamicznej polecamy hybrydę z dwulitrówką.
Toyota Corolla 1.8 Hybrid – to nam się podoba: przyjemna stylistyka zewnętrzna oraz kokpitu, dobre materiały wykończeniowe, niewielkie zużycie paliwa, przyzwoite wyposażenie, wysoki komfort podróży. Toyota Corolla 1.8 Hybrid – to nam się nie podoba: brak pomysłowych rozwiązań w części bagażowej (zawiasy, mocowanie towaru), nieczytelny wskaźnik zużycia paliwa, mało miejsca nad głową (przeciętna szerokość).