• 1.0 Ecoboost w Focusie występuje w wersjach: 85, 100 i 125 KM
  • To jeden z najbardziej uznanych silników R3
  • Ford Focus dostępny jest teraz w ofercie wyprzedażowej z rabatem do 17 500 zł

Od czasu, gdy na redakcyjny parking wjechał długodystansowy Ford, minęły 4 miesiące. W tym okresie auto przejechało 20 tys. km, ale tym razem nie możemy powiedzieć, że bez przygód. Zaledwie miesiąc od rozpoczęcia testu zapaliła się pomarańczowa kontrolka „check engine”. Gdy auto trafiło do serwisu, okazało się, że komputer pokładowy wskazał niesprawności działania sondy lambda. Przyczyną usterki było uszkodzenie przewodu doprowadzającego prąd do sondy, a winowajcą – niezidentyfikowany zwierzak. Focus pojawił się w serwisie jeszcze raz (w listopadzie), tym razem jednak na wymianę opon z letnich na zimowe.

Kombi Forda cieszy się w redakcji dużą popularnością, gdyż jest funkcjonalnym środkiem transportu. Ma przestronne wnętrze, które wygodnie pomieści cztery dorosłe osoby, i aż 608-litrowy kufer. Bagażnik jest nie tylko wielki, lecz także praktyczny. Ma otwór na narty i podwójną podłogę, która pozwala schować drobne przedmioty w jego dolnej części. Górna z kolei tworzy wraz ze złożonymi oparciami kanapy płaską powierzchnię, ułatwiającą załadunek. Oparcia tylnych foteli można złożyć zarówno z wnętrza, jak i dźwigienkami umieszczonymi w bagażniku.

Foto: Auto Świat
Ford Focus kombi - schemat wymiarów

Początkowo zastanawialiśmy się, czy zaledwie litrowy silnik poradzi sobie w dalekich trasach, zwłaszcza gdy na pokładzie będzie komplet pasażerów. Nasze obawy okazały się jednak bezpodstawne. Doładowany trzycylindrowiec nie zawodzi ani podczas wyprzedzania ciężarówek, ani w szybkiej autostradowej jeździe. Trzeba tylko mieć na uwadze to, że choć jest elastyczny z dołu (170 Nm już od 1400 obr./min), to jednak najlepszy „ciąg” uzyskuje w górnych rejestrach obrotomierza. Wówczas jednak trzeba liczyć się z tym, że do uszu podróżnych będzie docierał – niesłyszalny w niższym zakresie obrotów – charakterystyczny dźwięk, typowy dla trzycylindrowca. Z kolei podczas jazdy górskiej zauważyliśmy, że po zdjęciu nogi z gazu mały silnik Forda ma niskie opory, w wyniku czego zachodzi wolniejsze niż w przypadku czterocylindrowych silników wytracanie prędkości.

Ford Focus – wielokrotnie nagradzany silnik

Foto: Kohutnicki/Mikuła / Auto Świat
Silnikiem 1.0 Ecoboost zachwycano się od początku! Już w momencie wprowadzenia na rynek otrzymał tytuł „Best Engine of the Year”, a od 2012 do 2017 r. jednostka ta była uznawana za najlepszy napęd wśród silników do litra pojemności. To lekki motor, o kompaktowej budowie, cechujący się niskim tarciem wewnętrznym i dobrym wyważeniem. Niestety, ze względu na niewydajny układ chłodzenia po pokonaniu 100-120 tys. km dość często pękały głowice. W 2018 r. ogłoszono akcję naprawczą, która polegała na modyfikacji układu chłodzenia. W międzyczasie silnik poddano modernizacji technicznej, która miała definitywnie wyeliminować wszystkie choroby wieku dojrzewania, zmieniono także sposób napędu rozrządu – zamiast paska w kąpieli olejowej pojawił się łańcuch. Właśnie najnowsza wersja jednostki 1.0 Ecoboost o mocy 125 KM pracuje pod maską testowanego przez nas Focusa.

Litrowy Ecoboost okazał się ekonomiczną jednostką. Dotychczasowe średnie zużycie w teście wyniosło 6,7 l/100 km, co biorąc pod uwagę 1,4-tonową masę kompaktowego kombi i całkiem dobre osiągi (0-100 km/h w 10,3 s) 125-konnego silnika, jest zadowalającym wynikiem.

Kierowcy chwalili Focusa za układ jezdny. Samochód pewnie pokonywał zakręty, a jego układ kierowniczy doskonale informował prowadzącego o tym, co dzieje się z przednimi kołami. Także pozytywnie oceniono zawieszenie pod względem komfortu jazdy. Jedyne zastrzeżenie w tej kwestii pojawiło się po wymianie opon, gdyż z okolic tylnej osi zaczął dochodzić większy hałas toczenia kół.

Ford Focus – podsumowanie

Testowany Focus pokazuje, że rodzinne kombi może być praktyczne i jednocześnie dawać kierowcy frajdę z prowadzenia, i to nawet z niedużym, trzycylindrowym silnikiem. Mamy nadzieję, że najnowsza generacja Ecoboosta będzie udana także pod względem niezawodności.

To nam się podoba: dużo miejsca dla podróżnych i na bagaż, elastyczny silnik, dopracowane podwozie, niskie spalanie, atrakcyjna cena.

To nam się nie podoba: dwa lata gwarancji, hałas toczenia tylnych kół, duże skoki głośności przy regulacji dźwięku, jakość niektórych materiałów.

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 999
Moc maks. (KM/obr./min) 125/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 170/1400-4500
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 608-1653/47
Hamulce (przód/tył) tw/t
Marka i model opon Michelin Primacy 4
Opony testowanego auta 215/50 R 17
Dł./szer./wys. (mm) 4668/1825/1494
Rozstaw osi (mm) 2700
Masa własna/ładowność (kg) 1383/542
1000/690

Osiągi

Prędkość maksymalna 198 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Średnie spalanie 5,8 l/100 km
Emisja CO2 129 g/km
Teoretyczny zasięg 810 km
Min. średnica zawracania 10,7 m

Wyposażenie

Wersja Titanium
6 airbagów/reflektory LED S/3650 zł (pakiet)
Multim. SYNC 3 + audio B&O S/1450 zł
Klima aut. 2-strefowa S
Zabezp. drzwi, asystent parkow. 2500 zł (pakiet)
Ładow. bezprz./otwór na narty 650/800 zł (pakiet)
Czyt. znaków drog., adaptac. temp. 2000 zł (pakiet)
Przyciem. szyby, alufelgi 17" 3650 zł (pakiet)
Lakier metalik/aut. klimatyzacja 1450 zł/S
Lusterko wsteczne fotochrom. S
Wyświetlacz head-up 1 750,00 zł

Ceny/gwarancje

Cena podst. testowanej wersji 74 750 zł (wyprzedaż 2019)
Gwarancja mechaniczna 2 lata, bez ograniczeń
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km
Cena testowanego egzemplarza 89 610 zł (wyprzedaż 2019)