- W „trójce” pracuje 180-konny benzyniak, który wykorzystuje zapłon samoczynny
- Nowy silnik Skyactiv-X zachwyca spalaniem, mniej osiągami
- Kompakt Mazdy to wzór do naśladowania jeśli chodzi o układ jezdny
Silnik Skyactiv-X to pierwsza na świecie seryjnie produkowana jednostka napędowa łącząca zapłon iskrowy silnika benzynowego z zapłonem samoczynnym stosowanym w dieslach. Żeby było jasne – mamy do czynienia z silnikiem benzynowym wyposażonym w świece zapłonowe. Ich udział w procesie spalania ma miejsce podczas zimnego rozruchu lub gdy przekroczymy 5000 obr./min. W każdym innym przypadku spalanie odbywa się niemal jak w silniku z zapłonem samoczynnym. Pod koniec suwu sprężania w okolicach świecy następuje wtrysk paliwa i iskrowy zapłon bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej.
W ten sposób w górnej części komory spalania powstaje wysokie ciśnienie, które w zderzeniu ze sprężoną w dolnej części cylindra bardzo ubogą mieszanką wywołuje samoczynny zapłon. Tryb zapłonu samoczynnego sprawia, że silnik Skyactiv-X jest bardziej wydajny i ekologiczny, zużywa też mniej paliwa. Tak to wygląda przynajmniej w teorii. Jakie realne korzyści z zastosowania nowej technologii ma kierowca? Na pewno nowy silnik Mazdy jest oszczędny. Podczas testu na trasie pomiarowej zużył 6,5 l/100 km, co wobec 180-konnej jednostki jest dobrym wynikiem. Gdy jednak uzyskaną wartość porówna się z obietnicami producenta (5,6 l/100 km), to okaże się ona wyższa aż o 16 proc.
Mazda 3 Skyactiv-X – mało pali, nie porywa dynamiką
Sprawdziliśmy także, jakie zapewnia osiągi. Uzyskaliśmy przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 s, co wcale nie jest rewelacyjnym wynikiem przy takiej mocy, a już na tle fabrycznych osiągów (8,2 s) wypada wręcz blado. Musimy przyznać, że subiektywne odczucia kierowcy były bardziej zbliżone do tych, które ma się, jadąc autem z silnikiem o mocy ok. 120 KM.
Nasze pomiary objęły także próby rozpędzania się w dwóch zakresach prędkości. W obu przypadkach czasy uzyskane przez auto z nowym, 180-konnym silnikiem okazały się gorsze względem 165-konnego 2-litrowca, montowanego w „trójce” poprzedniej generacji. A przecież w kwestii elastyczności mieliśmy nieco wyższe oczekiwania wobec motoru wyposażonego w kompresor.
Mazda 3 Skyactiv-X – wzorowy układ jezdny
„Trójka” sedan zachwyciła nas sposobem prowadzenia. Samochód precyzyjnie pokonuje zakręty i trudno wyprowadzić go z równowagi. Ponadto ma oryginalne wzornictwo, a materiały użyte we wnętrzu przypominają nam te znane z aut marek premium. Pochwały należą się także za bogactwo wyposażenia, w tym: dużą liczbę systemów wspomagających, sposób obsługi i nowoczesne multimedia.
Kto w nadwoziu tej Mazdy oczekuje dużej przestrzeni, ten będzie rozczarowany. Owszem, kierowca i przedni pasażer siedzą w wygodnych fotelach i mają wokół siebie dużo miejsca, ale już z tyłu przydałoby się więcej przestrzeni na nogi. Także 450-litrowy kufer nie ma rekordowej pojemności na tle kompaktowych sedanów w swojej klasie..
Mazda 3 Skyactiv-X – podsumowanie
Przyznam, że wobec nowego silnika – rewolucyjnego pod względem rozwiązań – miałem większe oczekiwania. Tymczasem, poza niskim spalaniem, zawodzi w kwestii osiągów. Nadal jednak, wsiadając za każdym razem do „trójki”, mam uśmiech od ucha do ucha, bowiem jest to pod wieloma względami wyjątkowe auto.
To nam się podoba: precyzja prowadzenia, stabilność na zakrętach, zużycie paliwa, jakość wykonania, bogactwo wyposażenia, 3 lata gwarancji.
To nam się nie podoba: nieduża ilość miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie, niewielki bagażnik, słabe filtrowanie nierówności poprzecznych, wysoka cena zakupu.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,5 s |
0-100 km/h | 9,7 s |
0-130/0-160 km/h | 15,3/23,7 s |
Elastyczność | 60-100 km/h |
80-120 km/h | 12,0/19,9 s (5./6. bieg) |
Masa własna/ładowność | 1452/475 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 63/37 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,5/11,4 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 34,3 m |
gorące | 34,2 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Spalanie testowe (95 okt.) | 6,5 l/100 km |
Zasięg | 780 km |
Dane fabryczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | kompresor, benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 180/6000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 224/3000 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 8,2/216 |
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) | 5,6 |
Emisja CO2 (g/km)/norma | 127/Euro 6d-Temp ISC |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/na przednie koła |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 450-1138/51 |
Maks. masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1300/600 |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon | 215/45 ZR 18 |
Wyposażenie
Silnik: typ/cylindry/zawory | kompresor, benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 180/6000 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 224/3000 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 8,2/216 |
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) | 5,6 |
Emisja CO2 (g/km)/norma | 127/Euro 6d-Temp ISC |
Skrzynia biegów/napęd | man. 6/na przednie koła |
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) | 450-1138/51 |
Maks. masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1300/600 |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon | 215/45 ZR 18 |
Ceny/gwarancja
Cena podst. testowanej wersji | 130 900 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata (100 tys. km)/12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km/rok |
Cena testowanego auta | 134 400 zł |