• W „trójce” pracuje 180-konny benzyniak, który wykorzystuje zapłon samoczynny
  • Nowy silnik Skyactiv-X zachwyca spalaniem, mniej osiągami
  • Kompakt Mazdy to wzór do naśladowania jeśli chodzi o układ jezdny

Silnik Skyactiv-X to pierwsza na świecie seryjnie produkowana jednostka napędowa łącząca zapłon iskrowy silnika benzynowego z zapłonem samoczynnym stosowanym w dieslach. Żeby było jasne – mamy do czynienia z silnikiem benzynowym wyposażonym w świece zapłonowe. Ich udział w procesie spalania ma miejsce podczas zimnego rozruchu lub gdy przekroczymy 5000 obr./min. W każdym innym przypadku spalanie odbywa się niemal jak w silniku z zapłonem samoczynnym. Pod koniec suwu sprężania w okolicach świecy następuje wtrysk paliwa i iskrowy zapłon bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej.

W ten sposób w górnej części komory spalania powstaje wysokie ciśnienie, które w zderzeniu ze sprężoną w dolnej części cylindra bardzo ubogą mieszanką wywołuje samoczynny zapłon. Tryb zapłonu samoczynnego sprawia, że silnik Skyactiv-X jest bardziej wydajny i ekologiczny, zużywa też mniej paliwa. Tak to wygląda przynajmniej w teorii. Jakie realne korzyści z zastosowania nowej technologii ma kierowca? Na pewno nowy silnik Mazdy jest oszczędny. Podczas testu na trasie pomiarowej zużył 6,5 l/100 km, co wobec 180-konnej jednostki jest dobrym wynikiem. Gdy jednak uzyskaną wartość porówna się z obietnicami producenta (5,6 l/100 km), to okaże się ona wyższa aż o 16 proc.

Mazda 3 Skyactiv-X – mało pali, nie porywa dynamiką

Sprawdziliśmy także, jakie zapewnia osiągi. Uzyskaliśmy przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,7 s, co wcale nie jest rewelacyjnym wynikiem przy takiej mocy, a już na tle fabrycznych osiągów (8,2 s) wypada wręcz blado. Musimy przyznać, że subiektywne odczucia kierowcy były bardziej zbliżone do tych, które ma się, jadąc autem z silnikiem o mocy ok. 120 KM.

Nasze pomiary objęły także próby rozpędzania się w dwóch zakresach prędkości. W obu przypadkach czasy uzyskane przez auto z nowym, 180-konnym silnikiem okazały się gorsze względem 165-konnego 2-litrowca, montowanego w „trójce” poprzedniej generacji. A przecież w kwestii elastyczności mieliśmy nieco wyższe oczekiwania wobec motoru wyposażonego w kompresor.

Mazda 3 Skyactiv-X – wzorowy układ jezdny

„Trójka” sedan zachwyciła nas sposobem prowadzenia. Samochód precyzyjnie pokonuje zakręty i trudno wyprowadzić go z równowagi. Ponadto ma oryginalne wzornictwo, a materiały użyte we wnętrzu przypominają nam te znane z aut marek premium. Pochwały należą się także za bogactwo wyposażenia, w tym: dużą liczbę systemów wspomagających, sposób obsługi i nowoczesne multimedia.

Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Mazda 3 sedan

Kto w nadwoziu tej Mazdy oczekuje dużej przestrzeni, ten będzie rozczarowany. Owszem, kierowca i przedni pasażer siedzą w wygodnych fotelach i mają wokół siebie dużo miejsca, ale już z tyłu przydałoby się więcej przestrzeni na nogi. Także 450-litrowy kufer nie ma rekordowej pojemności na tle kompaktowych sedanów w swojej klasie..

Mazda 3 Skyactiv-X – podsumowanie

Przyznam, że wobec nowego silnika – rewolucyjnego pod względem rozwiązań – miałem większe oczekiwania. Tymczasem, poza niskim spalaniem, zawodzi w kwestii osiągów. Nadal jednak, wsiadając za każdym razem do „trójki”, mam uśmiech od ucha do ucha, bowiem jest to pod wieloma względami wyjątkowe auto.

To nam się podoba: precyzja prowadzenia, stabilność na zakrętach, zużycie paliwa, jakość wykonania, bogactwo wyposażenia, 3 lata gwarancji.

To nam się nie podoba: nieduża ilość miejsca dla pasażerów na tylnej kanapie, niewielki bagażnik, słabe filtrowanie nierówności poprzecznych, wysoka cena zakupu.

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s
0-100 km/h 9,7 s
0-130/0-160 km/h 15,3/23,7 s
Elastyczność 60-100 km/h
80-120 km/h 12,0/19,9 s (5./6. bieg)
Masa własna/ładowność 1452/475 kg
Rozdział masy (przód/tył) 63/37 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,5/11,4 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 34,3 m
gorące 34,2 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 6,5 l/100 km
Zasięg 780 km

Dane fabryczne

Silnik: typ/cylindry/zawory kompresor, benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1998
Moc maks. (KM/obr./min) 180/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 224/3000
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 8,2/216
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 5,6
Emisja CO2 (g/km)/norma 127/Euro 6d-Temp ISC
Skrzynia biegów/napęd man. 6/na przednie koła
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 450-1138/51
Maks. masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1300/600
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon 215/45 ZR 18

Wyposażenie

Silnik: typ/cylindry/zawory kompresor, benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1998
Moc maks. (KM/obr./min) 180/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 224/3000
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 8,2/216
Śr. spalanie wg WLTP (l/100 km) 5,6
Emisja CO2 (g/km)/norma 127/Euro 6d-Temp ISC
Skrzynia biegów/napęd man. 6/na przednie koła
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 450-1138/51
Maks. masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1300/600
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon 215/45 ZR 18

Ceny/gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 130 900 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata (100 tys. km)/12 lat
Przeglądy co 20 tys. km/rok
Cena testowanego auta 134 400 zł