CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.504.353.961.66
Średnio4.404.584.211.84
Najdrożej4.654.894.482.12

Czym grozi jazda z niewłaściwym poziomem oleju?

19 mar 14 17:21
Udostępnij
0
Skomentuj

Oleju nie może być ani za mało, ani za dużo – w przeciwnym razie grożą poważne usterki silnika, a nawet jego zatarcie. Dlatego trzeba nie tylko wymieniać olej zgodnie z zaleceniami producenta, lecz także pilnować odpowiedniego poziomu

Jak poznać, że coś jest nie tak? Cóż, może i zabrzmi to trywialnie, ale podstawa to kontrolowanie poziomu oleju. Niby wszyscy o tym pamiętają, a w praktyce bywa różnie... Bardzo często o tej czynności zapominają właściciele nowych aut, które wyposażono w elektroniczny wskaźnik stanu oleju.

Skoro elektronika nie alarmuje, to nie ma czym się martwić! Błąd. Owszem, z reguły czujniki działają poprawnie, ale zdarzają się im wpadki, poza tym nie informują one o zbyt wysokim poziomie oleju. Powiedzmy to wyraźnie: nic nie zastąpi regularnej (np. co drugie tankowanie) kontroli oleju na bagnecie. O tym, jak się do tego zabrać, piszemy w ramce poniżej.

Skutki braku oleju mogą być opłakane

Przyczyn niewłaściwego poziomu oleju w silniku może być wiele, począwszy od konstrukcji danej jednostki (tzw. luźno spasowane motory zużywają środek smarny – taka ich natura), przez wycieki, na poważnych problemach z turbosprężarką lub układem wtryskowym kończąc. Większość tych powodów łączy jedno – stanowią zagrożenie dla trwałości jednostki napędowej.

Kiedyś było łatwiej, bo olej najczęściej z silnika uciekał – zlokalizowanie wycieku i wyeliminowanie usterki z reguły nie nastręczało problemów. Dziś coraz częściej zdarza się tak, że środka smarnego w trakcie jazdy przybywa. Ten problem najbardziej dotyka właścicieli diesli wyposażonych w tzw. suchy filtr DPF, choć identyczne zjawisko pojawia się też m.in. w benzyniakach z niesprawnym układem wtryskowym lub uszkodzoną uszczelką pod głowicą.

Groźne są nie tylko ubytki oleju

Zbyt długa jazda z nieprawidłowym poziomem oleju nie może się dobrze skończyć. Jeśli środka smarnego będzie zbyt mało, najpierw zniszczeniu ulegną panewki, a następnie kolejne elementy układu korbowo-tłokowego. W skrajnym wypadku korbowód może „wyskoczyć” bokiem i wtedy silnik nadaje się tylko do wyrzucenia. Są oczywiście pasjonaci zajmujący się reanimowaniem jednostek z uszkodzeniami tego typu, ale jeśli zatarliście silnik w popularnym aucie, to taniej wyjdzie zakup używanego motoru.

Zbyt duża ilość oleju w benzyniakach zwykle kończy się uszkodzeniem uszczelnień. W dieslach może dojść do groźnego w skutkach zjawiska tzw. rozbiegania silnika, czyli niekontrolowanego wzrostu obrotów, w wyniku czego zbyt dużo oleju trafi do komór spalania. Diesel na dłużej wkręcony na obroty rzędu 6-8 tys./min nie ma szans na przeżycie.

Jak sprawdzać poziom oleju i jak często trzeba go wymieniać?

  • Sprawdzenie poziomu oleju wydaje się banalną czynnością, niewymagającą żadnej fachowej wiedzy. Rzeczywiście, wyjęcie bagnetu i odczytanie wskazania nie jest przesadnie trudne, ale warto przypomnieć okoliczności, w jakich należy się do tego zabierać. Po pierwsze – auto musi stać na równym podłożu. Nawet niewielkie nachylenie terenu może zafałszować wynik. Po drugie – żeby stwierdzić, czy stan oleju się nie zmienia, pomiar powinno się wykonywać zawsze w takich samych warunkach, czyli przed uruchomieniem zimnego silnika lub – jeszcze lepiej – po kilku minutach od zakończenia jazdy. Jeśli nie zaczekacie wystarczająco długo, olej zalegający w silniku i kanałach nie zdąży spłynąć do miski, przez co na bagnecie będzie go mniej niż w rzeczywistości. Ważne: po rozgrzaniu silnika poziom oleju zawsze minimalnie rośnie – wraz ze wzrostem temperatury środek smarny staje się mniej gęsty!Jak często wymieniać olej? Cóż, jeszcze do niedawna interwały podawane przez producentów były całkiem sensowne (czyli co roku lub co 15-20 tys. km), lecz od pewnego czasu zauważa się tendencję do znacznego wydłużania okresów międzyprzeglądowych. Ma być ekologicznie i czysto. Cóż, prawda jest taka, że interwał 30-35 tys. km lub dwa lata można stosować w autach poruszających się w trasie. Jeśli rzadko wyjeżdżacie poza teren zabudowany i często stoicie w korkach, wymieniajcie olej co rok. Nie zapomnijcie też o filtrze.W nowoczesnych pojazdach o terminie wymiany oleju z reguły decyduje komputer. Gdy maszyna zbyt długo z tym zwleka, należy kierować się zdrowym rozsądkiem i pojechać do serwisu na wymianę.Pamiętajcie o tym, że w małych silnikach objętość układu smarowania z reguły nie jest zbyt duża. W takich przypadkach pilnowanie poziomu oleju staje się szczególnie ważne, gdyż nawet niewielki ubytek może doprowadzić do poważnej awarii.Jak duży ubytek oleju może być zastanawiający? W luźno spasowanych silnikach zużycie na poziomie 0,2-0,3 l/1000 km nie powinno niepokoić. Ale już ponad 0,5 l/1000 km to powód do wizyty w serwisie.

Usterki w układzie smarowania: jak je rozpoznać?

Według niektórych producentów silnik ma prawo zużywać nawet litr oleju na każdy 1000 km... Cóż, prawda jest taka, że taki ubytek w zasadzie kwalifikuje jednostkę do naprawy, a normy służą jedynie do tego, by ASO mogły spławić klientów upominających się o naprawę gwarancyjną.

Pamiętajcie też o tym, że malejący poziom oleju nie zawsze musi świadczyć o usterce. Istnieją tzw. luźno spasowane jednostki oraz takie, które biorą olej, bo... tak mają. Przykład? Silnik Fiata 1.4 16V, montowany m.in. w „500-ce”, Grande Punto i Bravo II. Producent zaleca stosowanie środka smarnego klasy 5W- lub 10W-40, tymczasem zużycie oleju na rozsądnym poziomie (poniżej 0,2 l/1000 km) z reguły udaje się osiągnąć dopiero po zalaniu środkiem klasy 10W-60. Jeśli nigdzie nie widać wycieków, a z rury wydechowej nie wydobywa się niebieski dym, to można zacząć od zmiany oleju na „gęstszy”. Uwaga: może on niekiedy zaszkodzić uszczelnieniom silnika!

Olej może też znikać z powodu wycieków.

Gdy nieszczelność jest niewielka, pod autem czasem nawet nie widać żadnych plam, bo środek smarny zatrzymuje się np. na dolnej osłonie silnika. Uwaga: olej potrafi uciekać również górą, np. spod pokrywy zaworów. Za ubytki mogą być też odpowiedzialne: turbosprężarka, pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe. W pierwszych dwóch przypadkach olej szybko i spektakularnie znika – auto dymi na szaroniebiesko (zarówno w czasie spokojnej jazdy, jak i pod obciążeniem). Problem z uszczelniaczami trudniej rozpoznać, bo oleju ubywa powoli, a pojazd kopci na niebiesko z reguły tylko przez kilka chwil po zimnym rozruchu.

Nie mniej groźnym zjawiskiem jest przybywanie oleju w silniku. Dzieje się tak wówczas, gdy któryś z wtryskiwaczy podaje zbyt dużo paliwa, uszkodzona jest uszczelka pod głowicą lub problemy sprawia DPF. Ważne: rozrzedzony olej traci własności smarne!

Podsumowanie

Niewłaściwy poziom oleju z reguły oznacza problem. Z reguły, bo są takie jednostki, które ze względów konstrukcyjnych muszą pobierać pewne ilości środka smarnego. Trzeba po prostu przyjąć, że to nie wada, lecz cecha danego motoru, i nie wyrzucać pieniędzy na niepotrzebne naprawy. Co innego, jeśli olej znika z powodu zużytych pierścieni tłokowych lub niesprawnych uszczelniaczy zaworowych – jedyny sposób na uniknięcie całkowitej awarii silnika to naprawa. Niestety, tanio nie będzie. Wymiana pierścieni może kosztować nawet 4000-5000 zł.

CZYTAJ WIĘCEJ:

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (48)

No photo
No photo ~jasio-podobno głupi Użytkownik anonimowy
~jasio-podobno głupi :
No photo ~jasio-podobno głupi Użytkownik anonimowy
TRWAŁOŚĆ OLEJU WYCZYTAŁEM NA OPAKOWANIU - Olej syntetyczny 5W40 może być wlewany do silnika nawet 5lat od daty produkcji. Skoro tak to po co go wymieniać już po roku, jeśli nie został przekroczony kilometrowy limit przebiegu. Ja wymieniam olej syntetyk co 2 lata po przejechaniu 15 tys.km. Oleju w międzyczasie nie dolewam, bo go prawie nie ubywa.
24 mar 14 08:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
0%
100%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~reno Użytkownik anonimowy
~reno
No photo ~reno Użytkownik anonimowy
do ~mechanik:
No photo ~mechanik Użytkownik anonimowy
24 mar 14 14:08 użytkownik ~mechanik napisał
Norma w samochodach VW to 1l/1000 km (litr na tysiąc kilometrów).
wszystkie marki tak podają w instrukcji dla swojego bezpieczeństwa.chociaż co któryś wadowy egzemplarz tyle bierze.
24 mar 14 18:05 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kip Użytkownik anonimowy
~kip
No photo ~kip Użytkownik anonimowy
do ~daro:
No photo ~daro Użytkownik anonimowy
24 mar 14 10:50 użytkownik ~daro napisał
To nie masz powodów do radości, bo turbinowe biorą olej.
A jeśli Twój nie bierze świadczy to o tym, że jeździsz jak dziadek i nie wykorzystujesz odpowiednio dostępnej mocy i silnik pracuje w niewłaściwym zakresie obrotów, co go zamula syfem.
Turbina po to
Żarty sobie robisz. Handlarz? Ja cisnę mondeo Mk3 non stop a oleju bierze mi do litra na 15 000 km.
24 mar 14 19:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~QAZ Użytkownik anonimowy
~QAZ
No photo ~QAZ Użytkownik anonimowy
do ~smyk:
No photo ~smyk Użytkownik anonimowy
24 mar 14 07:53 użytkownik ~smyk napisał
wymiana oleju a tobie firmy olejowe placa za wciskanie tego g...a ludziom? wymiana co roku? idioto! ludzie nic sie nie stanie ze starym olejem. ma lepsze wlasnosci smarne niz nowy. ale jak jestescie idiotami to musicie placic.
Robiłeś jakieś badania laboratoryjne? Jestem szczerze zainteresowany oszczędnościami.
24 mar 14 10:39
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fresh Użytkownik anonimowy
~fresh
No photo ~fresh Użytkownik anonimowy
do ~pawel32:
No photo ~pawel32 Użytkownik anonimowy
24 mar 14 09:29 użytkownik ~pawel32 napisał
Trzeba pilnować U mnie w starej hondzie nie ubywa, ale idzie w góre na miarce. Przed wymianą było już 1cm ponad max i klekot na zimnym. Musze za to dolewać chłodziwa, reszta w normie.
Olej ci się rozcieńcza płynem z chłodnicy! Radzę odwiedzić mechanika
24 mar 14 17:16 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~romano34 Użytkownik anonimowy
~romano34
No photo ~romano34 Użytkownik anonimowy
do ~smyk:
No photo ~smyk Użytkownik anonimowy
24 mar 14 07:53 użytkownik ~smyk napisał
wymiana oleju a tobie firmy olejowe placa za wciskanie tego g...a ludziom? wymiana co roku? idioto! ludzie nic sie nie stanie ze starym olejem. ma lepsze wlasnosci smarne niz nowy. ale jak jestescie idiotami to musicie placic.
chyba kpisz? stary olej lepszy od nowego???
24 mar 14 09:11 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kazio Użytkownik anonimowy
~kazio
No photo ~kazio Użytkownik anonimowy
do ~inż.:
No photo ~inż. Użytkownik anonimowy
24 mar 14 19:54 użytkownik ~inż. napisał
lepkość a klasa "po zalaniu środkiem klasy 10W-60", 10W-60 to jest lepkość oleju, klasa może być np. SM czy SL.
chyba lepkość i gęstość mistrzu
25 mar 14 01:01
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Nick Użytkownik anonimowy
~Nick
No photo ~Nick Użytkownik anonimowy
do ~pawel32:
No photo ~pawel32 Użytkownik anonimowy
24 mar 14 09:29 użytkownik ~pawel32 napisał
Trzeba pilnować U mnie w starej hondzie nie ubywa, ale idzie w góre na miarce. Przed wymianą było już 1cm ponad max i klekot na zimnym. Musze za to dolewać chłodziwa, reszta w normie.
uszczelka pod głowicą do wymiany
24 mar 14 21:00
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~1.6t Użytkownik anonimowy
~1.6t :
No photo ~1.6t Użytkownik anonimowy
A w instrukcji opola meriva pierwszej generacji jest napisane, że zużycie oleju dla wszystkich silników tam montowanych wynosi 06l/1000km :)
28 lip 16 23:31
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Skm Użytkownik anonimowy
~Skm :
No photo ~Skm Użytkownik anonimowy
Max Jak zuzywa 0.5 na 1000km a robisz 50-60 kkm rocznie to zjada ci 25-30 litrow oliwy x 30-40 zl za litr daje ok. Tysiaca rocznie na sam olej !!!
26 mar 16 11:03
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Czym grozi jazda z niewłaściwym poziomem oleju?

Pierścienie tłokowe. Objawy: szybki ubytek oleju, dym z rury wydechowej nawet przy niepełnym obciążeniu silnika. Wszelkie wątpliwości pozwoli rozwiać pomiar kompresji.

Czym grozi jazda z niewłaściwym poziomem oleju? (slajd 1 z 5)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego