Drobne części zawieszenia – sworznie wahaczy, gumki, tuleje metalowo-gumowe, nawet te, które oferowane są przez renomowanych producentów – nie są drogie, kosztują od kilkunastu do kilkudziesięciu zł za sztukę, tylko w pojedynczych przypadkach nieco więcej.
Jeśli pojawiły się luzy w wahaczu, a opiera się on na trzech elementach po 30-50 zł, auto można naprawić przy użyciu dobrych części za 150-200 zł. Dla mechanika nie jest to ani trudna, ani czasochłonna naprawa. Można też wymienić cały wahacz na nowy, jednak wówczas koszt rośnie nawet dwukrotnie.
Nie każde zawieszenie jest tanie w naprawach
Taka naprawa nie zawsze jest jednak możliwa – problem pojawia się np. przy wahaczach aluminiowych, które zwykle wymienia się w całości. Szczególnie drogie w serwisie jest zawieszenie wielowahaczowe, gdy do wymiany jest po kilka wahaczy przy każdym kole.
Co ważne, układ jest zazwyczaj tak skomplikowany, iż nie sposób stwierdzić, który wahacz i w jakim stopniu jest zużyty: jeśli zawieszenie stuka, występuje luz, skuteczna naprawa polega na wymianie całego kompletu.
W przypadku starszych aut klasy średniej komplet markowych wahaczy na jedną oś kosztuje 1300-2000 zł. Choć to dużo (trzeba doliczyć 300-400 zł za wymianę, a oprócz tego zawsze trzeba dokupić kilka drobiazgów), to... właściciele kilku-, kilkunastoletnich samochodów klasy premium mają o wiele gorzej!
Np. Audi A8 ma aluminiowe zawieszenie wielowahaczowe, a pojedyncze markowe elementy (i to poza serwisem dilerskim) kosztują nawet 900 zł za sztukę. Dlatego właściciele i handlarze pozbywają się problemu, kupując najtańsze chińskie części, uciszając stukanie choćby na chwilę i... wystawiają auto na sprzedaż.
Naprawy zawieszeń hydropneumatycznych i pneumatycznych
Auta wyższej klasy (a także niektóre mniejsze vany czy auta kombi) mogą mieć samopoziomujące albo regulowane zawieszenie (z reguły pneumatyka i hydropneumatyka dotyczy tylnej osi). Takie rozwiązania znakomicie poprawiają komfort i zwiększają możliwości transportowe auta, jednak koszt usuwania usterek jest bardzo wysoki.
Oprócz wielowahaczowego zawieszenia w takim podwoziu można znaleźć drogie elementy tłumiące – nawet po 3000 zł za sztukę. To nie jest powód, by takich aut unikać, ale z pewnością warto dokładnie sprawdzać je przed kupnem – także pod kątem stanu elementów zawieszenia.
W przypadku niektórych rozwiązań (np. układy pneumatyczne) w autach z przebiegiem rzędu 200 tys. km i więcej wystąpienie usterki jest tylko kwestią czasu, a – w przeciwieństwie do niesprawności np. zwykłych amortyzatorów – nie da się ich ignorować. Auto opuszcza się i koniec jazdy!
Naprawy układu kierowniczego
Najdroższym elementem jest przekładnia kierownicza, która jednak w większości przypadków podlega regeneracji (od ok. 600 zł). Szczególnie kłopotliwe bywają wspomagania elektryczne, a usterki – bardzo różne.
Jeśli chodzi o drobne części, jak zatarte czy mające luz końcówki drążków, to są one niedrogie, ale po pierwsze, warto kupować markowe części, a po drugie, wymieniać je parami. Po każdej wymianie końcówki trzeba ustawiać zbieżność, co jest zwykle droższe i bardziej kłopotliwe niż wymiana końcówki drążka.
Wahacze: prosta rzecz, która nie zawsze jest tania
Zawieszenia o typowej, prostej konstrukcji są łatwe i tanie w naprawie. Konstrukcje wielowahaczowe trudniej się diagnozuje, zazwyczaj najlepiej jest wymienić wszystkie współpracujące elementy. Rada: lepiej unikać tanich azjatyckich tulei oraz sworzni – nie da się wiele zaoszczędzić, a ponieważ często są o włos większe od oryginalnych, przy ich użyciu naprawić wahacz można tylko raz.
Orientacyjne ceny części zawieszenia poza siecią dilerską (ceny w zł)
Model | Przedni amortyzator | Przednia sprężyna | Przedni wahacz | Sworzeń | Łącznik stabilizatora |
Audi A3 1.8T 2007 | 400-1300 | od 300 | 150-440 | 50-140 | 40-120 |
Audi A8 3.0 2006 | od 3000/kpl. | 1100-4500/kpl. | 50-40 | ||
Fiat Grande Punto 1.2 | 160-400 | 210-350 | 200-580 | 50-150 | 40-80 |
Ford Focus II 2008 1.6 | 300-800 | 160-440 | 340-700 | 80-160 | 35-110 |
Mercedes A 160 W169 | 500-1400 | 230-400 | 350-600 | 70-120 | 40-85 |
Opel Vectra C 1.8 | 400-700 | 230-650 | 380-1000 | 40-100 | |
Renault G. Scénic II 1.6 | 300-580 | 250-350 | 170-360 | 30-65 | 40-110 |
Skoda Octavia II 1.6 | 340-600 | 260-410 | 300-450 | 50-110 | 40-90 |
Toyota Auris 2008 1.4 | 220-350 | 200-500 | 330-850 | 70-100 | 60-150 |
Mitsubishi Lancer 1.6 | 460-1000 | 230-380 | 250-450 | 50-200 | 80-130 |
VW Golf V 1.9 TDI | 400-600 | 200-350 | 280-500 | 50-110 | 40-90 |
VW Passat B5 2.5 TDI | 300-600 | 200-500 | 1000-2300 kpl. | 50-80 |
Końcówki drążków kierowniczych
Te elementy są tanie i wymienia się je łatwo. Niestety, zamontowanie części nie wystarczy: wiąże się to (prawie zawsze) z przestawieniem zbieżności kół. Dlatego po wymianie końcówek konieczne jest ustawienie zbieżności. Niestety, często wiąże się to z wizytą w kolejnym warsztacie.
Przekładnie kierownicze nie tylko hydrauliczne
O ile przekładnie kierownicze ze wspomaganiem hydraulicznym psują się wyłącznie mechanicznie – pojawiają się w nich luzy i wycieki płynu – o tyle w przekładniach ze wspomaganiem elektrycznym lista potencjalnych usterek jest dłuższa: oprócz typowego zużycia eksploatacyjnego uszkodzeniu mogą ulec czujniki, silnik, pojawiają się przerwy połączeń elektrycznych. Koszty napraw są bardzo różne w zależności od rodzaju usterki.
Ceny elementów układu kierowniczego (ceny w zł)
Model | Przekładnia | Pompa układu wspomagania | Końcówka drążka kierowniczego |
Audi A3 1.8T 2007 | 2200-4300(R) | 40-110 | |
BMW 520i (E39) | 1000-5000 (R) | 430 (R)-1700 | 50-130 |
Fiat Punto 1.2 bez wsp. | 400-1400 (R) | 30-50 | |
Mazda 6 1.8 2005 | 1050-2200 (R) | 420 (R)-3500 | 60-800 |
Mercedes W124 2.2 | 1300-2600 (R) | 450 (R)-2600 | 25-80 |
Opel Corsa C 1.4 | 800-2600 (R) | 200-400 (R) | 20-50 |
Opel Vectra C 1.9 CDTI | 1300-1700 (R) | 1800-2500 (R) | 50-120 |
Peugeot 307 SW 1.6 | 1000-2800 (R) | 350-1300 (R) | 12-112 |
Renault Mégane II 1.4 | 500-1600 (R) | 75-120 | |
VW Passat B6 1.8 TSI | 2200-4300 (R) | 40-140 | |
Volvo 740 2.4 D | 900-4000 (R) | 400-900 (R) | 25-75 |
R - Regenerowana
Bardzo różne ceny części
W większości przypadków najtańszy zamiennik jest 2-3 razy tańszy od części z górnej półki (ale wciąż poza sklepem dilerskim). Niestety, są też różnice jakościowe.