Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Jak działa klucz dynamometryczny?

23 sty, 16:07

Opisujemy jak działa klucz dynamometryczny. Wbrew pozorom taki klucz to bardzo przydatne urządzenie którym dokręcimy nie tylko głowicę, czy inne śruby silnika ale również prawidłowo zamontujemy koła

Udostępnij
0
Skomentuj

Większość śrub w aucie przykręca się "na oko", czyli z reguły mocno, tak aby się nie odkręcały. Są jednak takie połączenia, które należy skręcać właściwym momentem – mówiąc wprost: z właściwą siłą. Wszędzie, gdzie śruby łączą ze sobą części aluminiowe lub aluminiowe i stalowe, niezbędna jest precyzja. Uwaga: jednym z elementów, które wymagają niezwykłej precyzji podczas przykręcania, jest głowica silnika.

Nie tylko ważna będzie siła przykręcenia poszczególnych śrub, lecz także właściwa jego kolejność. Aby wiedzieć, kiedy przestać kręcić, musimy mieć klucz dynamometryczny.

Klucz dynamometryczny - jak go używać

Ustawiamy właściwy moment i zaczynamy powolutku dokręcać śrubę. W chwili, gdy zaczyna ona stawiać właściwy opór, w główce klucza słychać charakterystyczne kliknięcie. Większość kluczy – jeśli zignorujemy kliknięcie – pozwoli dalej dokręcać śrubę i nawet ją zerwać. Jeśli nie jesteśmy pewni, zwalniamy nacisk i ponownie dociągamy. Jeśli dokręcenie jest wystarczająco silne znów usłyszymy "klik". Możecie jeszcze napotkać stare klucze dynamometryczne ze strzałką i skalą. Podczas pracy strzałka wychyla się, wskazując na skali aktualny moment przykręcenia śruby.

Klucz dynamometryczny - ważny jest moment

Czy wiesz, że właściwy moment dokręcenia jest bardzo ważny przy wkręcaniu śrub kół? Zauważcie, że w wielu dobrych serwisach oponiarskich po użyciu klucza pneumatycznego lub elektrycznego mechanik podchodzi do każdego koła z kluczem dynamometrycznym i ręcznie dokręca każdą śrubę z właściwym momentem. Zysk z tego jest taki, że śrubę potem łatwo odkręcimy (nie trzeba stawać na kluczu do kół) i śruby nie rozciągają się. Można je bez ryzyka przykręcać i odkręcać wielokrotnie.

Właściwy moment dokręcenia śrub kół to z reguły (nie zawsze!) 80-100 Nm. Klucz dynamometryczny przydaje się bardzo do przykręcania śrub i nakrętek wykonanych z tworzyw sztucznych. Takie nakrętki często używane są do łączenia delikatnych elementów plastikowych wnętrza, osłon pod maską itp. Plastikowe śruby oraz nakrętki przykręca się jednak niewielkim momentem (np. 4-6 Nm) i potrzebny jest do tego malutki, profesjonalny klucz dynamometryczny.

Klucz dynamometryczny - tego nie rób!

Klucz dynamometryczny nadaje się wyłącznie do przykręcania śrub i nie wolno nim niczego odkręcać. Odkręcając zapieczoną śrubę, możemy go zniszczyć. Jeżeli mamy problem z taką śrubą, która stawia duży opór, że jest groźba omsknięcia klucza, wykorzystajmy rozszerzalność termiczną metali. Często wystarczy rozgrzać element, w który została wkręcona śruba, aby dała się odkręcić niemal bez oporu.

Profesjonaliści w warsztatach używają palników, w warunkach garażowych możemy posłużyć się tanią opalarką. Efekt będzie podobny. Śruby mają tendencję do zapiekania się szczególnie w miejscach, na które działają bardzo wysokie temperatury. Dotyczy to np. zacisków hamulców, a także śrub kół (w niektórych modelach samochodów). W takich miejscach zapobiegniemy późniejszym problemom z ich odkręcaniem, smarując gwinty odrobiną pasty miedziowej. Wartości momentów dokręcania śrub w różnych samochodach podawane są w książkach opisujących poszczególne modele aut.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (11)

No photo
No photo ~retoryk Użytkownik anonimowy
~retoryk :
No photo ~retoryk Użytkownik anonimowy
Ten artykuł to jakiś żart, że on robi "klik" to ja od dawna wiedziałem, ale mądrzejszy jestem niż byłem... Ważne że redaktor przytulił swoje. Google wyszukało mi bzdurę.

PS Czy Auto Świat należy do niemieckiej korporacji Ringer Axel Springer która ogłupia nas w każdej dziedzinie? Wtedy to dużo by tłumaczyło...
Sprawdziłem, wydają Newsweeka Tomasza Lisa i między innymi Auto Świat, miałem rację :)
18 sty 16 18:20 | ocena: 100%
Liczba głosów:11
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~arek Użytkownik anonimowy
~arek :
No photo ~arek Użytkownik anonimowy
Nie pomocny artykól nadal nie wiem jak działa klucz dynamometryczny
13 sie 14 18:50 | ocena: 88%
Liczba głosów:16
88%
13%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~rufus Użytkownik anonimowy
~rufus :
No photo ~rufus Użytkownik anonimowy
nie doczytałem się ani jednego słowa o tym jak działa klucz dynamometryczny
9 maja 14 10:06 | ocena: 84%
Liczba głosów:32
84%
16%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~warmaster Użytkownik anonimowy
~warmaster :
No photo ~warmaster Użytkownik anonimowy
Ale brednie Ale brednie
2 cze 11 09:27 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~robert Użytkownik anonimowy
~robert :
No photo ~robert Użytkownik anonimowy
ja mam klucze dynamometryczne, raz na jakiś czas oddaję je do http://www.metrotest.com.pl do kalibracji i nie mam z nimi żadnego problemu
3 mar 15 10:40 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
20%
80%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~forklifter Użytkownik anonimowy
~forklifter :
No photo ~forklifter Użytkownik anonimowy
Warmaster, ty to jesteś chyba Warmaster, ty to jesteś chyba jakiś nawiedzony.
13 wrz 11 18:30 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
25%
75%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~DZIK ZE SZCZECINA.schweine aus stettin Użytkownik anonimowy
~DZIK ZE SZCZECINA.schweine aus stettin :
No photo ~DZIK ZE SZCZECINA.schweine aus stettin Użytkownik anonimowy
Te niemieckie wypociny...
4 lip 17 00:27 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gówno sie znam Użytkownik anonimowy
~gówno sie znam :
No photo ~gówno sie znam Użytkownik anonimowy
Może i tak Może i tak
30 kwi 11 01:15 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Raden Użytkownik anonimowy
~Raden :
No photo ~Raden Użytkownik anonimowy
Tyle to opisała by moja żona po pierwszej styczności z tym kluczem.
Po drugie gość dał się nabrać u mechanika ....bo oponiarze walą najczęściej pneumatykiem do końca a później chyba tylko dla ściemy tym kluczem .Nie muszę wspominać,że to głupota ?
24 sty 08:20 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~MechanikUSA Użytkownik anonimowy
~MechanikUSA :
No photo ~MechanikUSA Użytkownik anonimowy
Klucza dynamometrycznego uzywam bardzo zadko. W USA miara nie jest Nm tylko stopy na funty, czasem cale na funty. Tu wszystkie (prawie) miary mosza byc inne. Ameryka, cholera. Tyle ze ja jestem tu juz bardzo dlugo i sie przyzwyczailem. Niestety. Samochody, przynajmniej te nowsze, sa tu juz w pelnk metryczne, ale przemysl dalej trwa glownie przy calach. Dlategotez wiekszosc tutejszych mechanikow mosi posiadac klucze calowe, nazywane standsrdowymi oraz metryczne...
24 sty 05:38 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Jak działa klucz dynamometryczny? (slajd 1 z 2)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego