CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.194.324.091.96
Średnio4.544.724.392.11
Najdrożej4.894.994.852.45

Jak i czym zabezpieczyć lakier?

19 wrz 16 09:27
Udostępnij
0
Skomentuj

Za pomocą różnych preparatów konserwujących można lakier wygładzić, nabłyszczyć, a także zabezpieczyć przed działaniem środków chemicznych i – w ograniczonym zakresie – mechanicznych. Efekty są różne w zależności od tego, jakiego preparatu lub kombinacji różnych środków użyjemy do tego celu

Stosując środki konserwujące do lakieru, uzyskujemy czasową ochronę lakierowanej powierzchni przed działaniem czynników zewnętrznych, a także modyfikujemy gładkość powierzchni. W ofercie są preparaty na bazie wosku, reaktywne oraz polimerowe. Różnice pomiędzy właściwościami powłok są na tyle wyraźne, iż zmiana gładkości powierzchni, a właściwie zmiana współczynnika tarcia, odczuwalna jest na dotyk.

Jeśli chodzi o trwałość ochrony, to mamy wybór pomiędzy środkami, których maksymalna trwałość to kilka tygodni poprzez preparaty zabezpieczające powierzchnię na kilka miesięcy aż do takich, które chronią lakier przez rok i dłużej w zależności od tego, w jaki sposób samochód jest myty.

Niestety, nie ma preparatów, które jednocześnie tworzą powłokę o najwyższej trwałości i pozostawiają powierzchnię maksymalnie gładką. Ostateczną gładkość i „wyciągnięcie” koloru lakieru można jednak modyfikować, nakładając jeden preparat na drugi.

Jak i kiedy zabezpieczać lakier?

Najlepiej zabezpieczać lakier wtedy, gdy jest idealnie czysty i wygładzony – a więc po myciu i czyszczeniu. Im bardziej odtłuszczony, pozbawiony resztek starych wosków lakier, tym nakładany aktualnie preparat lepiej przywiera do powierzchni. Ma to mniejsze znaczenie w przypadku preparatów woskowych oraz sylikonowych (można nakładać je na lakier po prostu umyty, choć oczyszczenie i odtłuszczenie lakieru zdecydowanie poprawia końcowy efekt), a większe w przypadku środków polimerowych. W przypadku środków reaktywnych zawierających cząsteczki krzemianów (są to tzw. powłoki ceramiczne) lakier musi być KONIECZNIE! idealnie oczyszczony nie tylko za pomocą glinki lakierniczej, lecz także odtłuszczony za pomocą chemicznego zmywacza powłok; zaleca się uprzednie mechaniczne polerowane lakieru.

O tym, czy stary preparat jeszcze spełnia swoją funkcję, informuje nas zachowanie wody podczas płukania nadwozia po myciu – jeśli woda formuje się w charakterystyczne krople, preparat ochronny jeszcze nie został zmyty, a więc działa. Większości preparatów nie wolno nanosić w pełnym słońcu ani na rozgrzany lakier (nie dotyczy to tylko niektórych preparatów na bazie sylikonu).

10 minut pracy, ochrona na kilka tygodni

Doraźną ochronę lakieru w łatwy sposób osiągniemy, stosując tzw. detailery czy też „szybkie” preparaty w płynie (np. Sonax BrilliantShine Detailer – preparat dostępny jest zarówno w opakowaniach profesjonalnych o poj. 5L jak i w butelkach z rozpylaczem 0,75l. ). By nanieść środek, wystarczy spryskać płynem osuszoną po umyciu karoserię i przetrzeć miękką szmatką z mikrofibry – całe auto zabezpieczymy w ten sposób w ciągu 10-15 minut. Uzyskujemy w ten sposób wysoki poziom połysku i gładkość powierzchni na średnim poziomie.

Świetny wygląd, więcej pracy

Za pomocą dobrego naturalnego wosku do karoserii, np. SONAX Premium Class Wosk Carnauba, uzyskamy skuteczną ochronę lakieru na 3-4 miesiące, a jednocześnie jeden z najwyższych osiągalnych poziomów gładkości powierzchni i efektowne „wyciągnięcie” koloru. By uzyskać maksymalny efekt, warto lakier przed aplikacją wosku poddać glinkowaniu, choć nie jest to warunek. Wosk Carnauba nanosimy szmatką lub (najlepiej) gąbczastym aplikatorem, nakładając minimalną ilość preparatu (większa ilość środka na aplikatorze to ryzyko dostania się preparatu w szpary, co szpeci auto i jest trudne do odwrócenia!). O naniesieniu preparatu na powierzchnię czekamy chwilę i polerujemy element karoserii czystą szmatką. Woskowanie karoserii auta w ten sposób zajmuje kilkadziesiąt minut.

Łatwa aplikacja i wysoka trwałość

O wiele łatwiejszym w zastosowaniu niż tradycyjny wosk Carnauba preparatem do ochrony lakieru jest środek polimerowy w spreju (np. Sonax Profiline Polymer Net Shield). Preparat w formie pianki nanosimy na aplikator i wcieramy go w element nadwozia, a po chwili wycieramy szmatką z mikrofibry. Jeśli z powodu nadmiernego odparowania preparatu powstaną na lakierze smugi, powtarzamy czynność na danym elemencie. Za pomocą takiego środka w kilkanaście minut tworzymy na lakierze auta gładką powłokę chroniącą lakier przez nawet 6 miesięcy. Zaletą preparatu jest też zabezpieczanie także elementów z tworzyw sztucznych. Wadą jest mniej „widowiskowy” efekt wizualny niż w przypadku wosku Carnauba, niemniej wysoka trwałość powłoki i łatwość aplikacji środka to niekwestionowane jego zalety.

Sonax Profiline Nano Paint Protect – supertrwała powłoka krzemianowa

Ze względu na wysoką twardość i trwałość krzemowej powłoki ochronnej tego typu preparaty należy aplikować wyłącznie w warunkach warsztatowych, a nałożenie jej powinno być poprzedzone gruntownym oczyszczeniem, polerowaniem, a następnie odtłuszczeniem lakieru. Jest to istotne ograniczenie – zadowalający efekt wizualny uzyskamy tylko w przypadku uprzedniego uzyskania „lustrzanej” powierzchni karoserii. Samo nakładanie preparatu, które jest zazwyczaj zwieńczeniem kilku-kilkunastu godzin pracy nad karoserią, jet stosunkowo proste: środek nanosimy specjalnym aplikatorem na niewielki fragment karoserii, czekamy 15-30 sekund i polerujemy świeżą szmatką. Ponieważ środek szybko twardnieje (także na materiale tekstylnym), kolejne elementy należy polerować kolejną, „niezużytą” częścią szmatki. Po zabiegu auto musi pozostać w garażu przez co najmniej godzinę – to minimalny czas utwardzania powłoki.

Ponieważ uzyskana powłoka nie jest gładka (choć jest silnie hydrofobowa), po aplikacji preparatu warto zastosować środek polimerowy, który uwydatni połysk i zapewni przyjemną gładkość powierzchni.

Rada: należy unikać mycia samochodu na myjniach samoobsługowych, w których środkiem myjącym jest mikroproszek. Mikroproszek powoduje przedwczesne zmywania każdej powłoki ochronnej z lakieru. Po naniesieniu powłoki ochronnej na lakier zalecane jest mycie ręczne lub wykorzystywanie myjki ciśnieniowej tylko do spłukiwania karoserii czystą wodą.

Material powstał we współpracy z BłyskotliwyKierowca.pl

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (14)

No photo
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
~Boom
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
do ~Mario:
No photo ~Mario Użytkownik anonimowy
19 wrz 16 18:35 użytkownik ~Mario napisał
Widac ze albo autor do konca nie doczytal o zabezpieczeniach lakieru, albo dostal kilka stowek za reklama Sonax:)
Proponuje doczytac o zabezpieczeniu lakieru powloka ceramiczna I spokoju na kilka lat....
Powłoka ceramiczna jest praktycznie nieodzowna w nowych autach ze względu na koszmarnie słabe lakiery ekologiczne. Byle mucha czy kamyczek trwale go uszkadzają. Niestety,ceramika jest horrendalnie droga i trzeba co roku ją odświeżać. Czy warto? Jeśli chcemy by lakier wyglądał jako tako to chyba nie ma wyboru bo lakiery są naprawdę słabe. Po tygodniu od odebrania nowego auta miałem już niezmywalne plamy po owadach i rysy przy klamkach. A facet od ceramiki uświadomił mi że akurat w moim aucie lakier jest całkiem niezły na tle konkurencji.
Tylko do czego to doszło że kupując nowy samochód od razu trzeba go zabezpieczać. Zupełnie jak w przypadku dawnych Fiatów i Polonezów gdy trzeba było je konserwować bitexem czy czymś podobnym i zakładać nadkola by rdza go nie zeżarła.
23 wrz 16 09:02 | ocena: 93%
Liczba głosów:15
93%
7%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~geronimo Użytkownik anonimowy
~geronimo :
No photo ~geronimo Użytkownik anonimowy
Samochód jak Mona Lisa da Vinci...ludzie, wy zupełnie zdurnieli. Samochód to nie dzieło sztuki a lakier ma chronić blachę a nie być czymś co trzeba chronić. Myję samochód raz czy dwa razy do roki i...jeżdżę. Bo po to go kupiłem. Czasy kiedy pan domu po powrocie z pracy schodził na podwórko "konserwować" samochód dawno minęły. I jeszcze...kupiłem nawilżane ściereczki do czyszczenia tapicerki - mój fotel wygląda po takim czyszczeniu jak wysmarowany towotem. Kupiłem ściereczki do szyb - pokryły one szyby trudno usuwalną powłoką matową. Nie używajcie "kosmetyków" samochodowych - woda z mydłem, jakiś szampon i starczy. To jest wypowiedź niesponsorowana w odróżnieniu.
23 wrz 16 11:25 | ocena: 50%
Liczba głosów:10
50%
50%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Maniana Użytkownik anonimowy
~Maniana :
No photo ~Maniana Użytkownik anonimowy
Sonax sonax i sonax ile od firmy nie chciało sie spróbować coś niego dla porównania po co lepiej wziąsc kasę i zrobić artykuł o jednej firmie
23 wrz 16 09:17 | ocena: 91%
Liczba głosów:11
91%
9%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~motofan Użytkownik anonimowy
~motofan :
No photo ~motofan Użytkownik anonimowy
Co dobre dla samolotu, nie może być złe dla samochodu! Lakier zabezpieczony powłoką sx6000Rokpołysk wytrzymuje 50 myć mechanicznych (szczotki). Maska, zderzak zabezpieczone 5 - 6 warstwami praktycznie całkowicie zabezpiecza przed odpryskami, ponadto tworząc szczelną powłokę zapobiega starzeniu się lakieru, nie matowieje bo nie pęka. Produkt otrzymał certyfikat Bombardier'a - kanadyjski producent samolotów pasażerskich (oszczędność 5% paliwa). Felgi polerowane na wysoki połysk wyglądają po całym sezonie jak nowe, ponieważ sx6000Rokpołysk zapobiega wtapianiu się gorącego pyłu hamulcowego s x 6 0 0 0.p l Nałożenie paru warstw daje efekt głębokiego połysku. Nie stosuje się agresywnych środków myjących, wystarczy gąbka i tylko płyn np. do mycia naczyń. Jakiś czas temu na wystawie samochodowej w Frankfurcie nad Menem Mini-Morris swoim połyskiem lakieru wprawiał zwiedzających w zdumienie, przy nim lakiery innych samochodów wyglądały jakby stare i matowe! Preparat jest nieuciążliwy w zastosowaniu i bardzo wydajny. Super efekty w zabezpieczaniu kasków motocyklowych, okien, kabin prysznicowych, mebli ogrodowych i wszelkiego rodzaju wyrobów plastikowych.
23 wrz 16 08:56 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Felik Użytkownik anonimowy
~Felik
No photo ~Felik Użytkownik anonimowy
do ~geronimo:
No photo ~geronimo Użytkownik anonimowy
23 wrz 16 11:25 użytkownik ~geronimo napisał
Samochód jak Mona Lisa da Vinci...ludzie, wy zupełnie zdurnieli. Samochód to nie dzieło sztuki a lakier ma chronić blachę a nie być czymś co trzeba chronić. Myję samochód raz czy dwa razy do roki i...jeżdżę. Bo po to go kupiłem. Czasy kiedy pan domu po po
I lubisz zapewne jeździć w takim samochodzie w którym czego nie dotkniesz to przyklejasz się do brudu? Za dużo jeżdżę samochodem, wolę się w nim czuć komfortowo. Ale jeśli ktoś jest niechlujem spluwającym na chodnik to i jego samochód może wyglądać jak kontener ze śmieciami.
23 wrz 16 11:54 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ollon Użytkownik anonimowy
~ollon :
No photo ~ollon Użytkownik anonimowy
Typowa reklama Sonaxa. Nie jest zły ale przy stosunku jakości do ceny japońska chemia do "pucowania" auta bije na głowę Sonax. przykład SOFT99 - Fusso Coat 12 Months. poczytajcie na forach z detailingiem
23 wrz 16 08:38 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
~Boom
No photo ~Boom Użytkownik anonimowy
do ~geronimo:
No photo ~geronimo Użytkownik anonimowy
23 wrz 16 11:25 użytkownik ~geronimo napisał
Samochód jak Mona Lisa da Vinci...ludzie, wy zupełnie zdurnieli. Samochód to nie dzieło sztuki a lakier ma chronić blachę a nie być czymś co trzeba chronić. Myję samochód raz czy dwa razy do roki i...jeżdżę. Bo po to go kupiłem. Czasy kiedy pan domu po po
Tylko my piszemy o nowych samochodach i ich problemach z lakierem ekologicznym o którym ty najwyraźniej nie masz pojęcia.
23 wrz 16 11:37 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gerard Użytkownik anonimowy
~Gerard :
No photo ~Gerard Użytkownik anonimowy
Ja chcialem troche podrasowac innym kolorem swoje auto. Uzylem full dip czyli spray a potem protect x300, ktory jest swietna ochrona lakieru.
2 lis 16 11:41
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mirek Użytkownik anonimowy
~mirek :
No photo ~mirek Użytkownik anonimowy
Przed zabezpieczeniem trzeba doprowadzić lakier do porządku . Ja w swoim aucie miałem kilka wgnieceń . Skorzystałem z metody PDR ponieważ koszt okazał się o wiele niższy niż lakierowanie. Efekt był bardzo dobry. Kontakt do zakładu gdzie wykonywałem usługę to 724 56 44 23. Zakład znajduje się w Warszawie. Polecam
12 paź 16 15:02
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Gemini Użytkownik anonimowy
~Gemini
No photo ~Gemini Użytkownik anonimowy
do ~kazik janowski:
No photo ~kazik janowski Użytkownik anonimowy
20 wrz 16 10:37 użytkownik ~kazik janowski napisał
Co to jest caranbuła
To jest taka buła , którą każdy baran ma między rogami.
23 wrz 16 11:26 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Jak i czym zabezpieczyć lakier?

Preparat Sonax Polymer Netshield nanosimy za pomocą specjalnego aplikatora lub kawałka miękkiej, ale gęstej gąbki.

Jak i czym zabezpieczyć lakier? (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego