Jeśli poprosimy sprzedawcę w sklepie z akumulatorami o najlepszą baterię, to zapewne wskaże nam model o dużej pojemności i wysokim prądzie rozruchowym.
To rzeczywiście bardzo ważne parametry, ale jak to zwykle w życiu bywa, nie ma nic za darmo. Wysoki prąd rozruchowy uzyskuje się dzięki możliwie dużej powierzchni płyt zanurzonych w elektrolicie.
A z racji ograniczonej ilości miejsca pod maską, nie da się po prostu zamontować większego akumulatora. Dlatego konstruktorzy muszą kombinować inaczej. Zamiast coraz większych i cięższych płyt z lanego ołowiu używają ażurowych kratek wykonanych z ponacinanej taśmy.
Ich powierzchnia jest znacznie większa, a niezbyt wysoka masa zachowana. Taka konstrukcja ma też sporo wad– przede wszystkim jest znacznie delikatniejsza. Po pierwsze, łatwiej ją uszkodzić mechanicznie.
Po drugie, w razie głębokiego rozładowania, szybciej dochodzi do tzw. opadu masy czynnej, której warstwa w takich akumulatorach jest cieńsza. A opad masy czynnej oznacza koniec akumulatora.
Niestety, w nowych modelach ilość miejsca na akumulator jest zwykle tak mała, że nie ma wyjścia –tylko nowoczesne baterie spełniają coraz bardziej wyśrubowane wymagania stawiane przez producentów samochodów.
Wybieraj z głową
Akumulatory warto wybierać, korzystając ze specjalistycznych katalogów. Ważne są wymiary (akumulator musi być pewnie zamontowany, zaciski nie mogą znajdować się za blisko maski) i umiejscowienie biegunów (prawy lub lewy „plus”).Pojemność akumulatora powinna być dostosowana do zapotrzebowania auta na energię.
Jeżeli producent dopuszcza używanie akumulatorów o różnych pojemnościach, to z racji tego, że w naszym klimacie zdarzają się ostre zimy, lepiej wybrać baterię o wyższej pojemności. Wysoki prąd rozruchowy to parametr ważny szczegónie w akumulatorach przeznaczonych do aut z silnikami Diesla.
Zwykle jest jednak tak, że w przypadku akumulatorów o tej samej pojemności modele o niższym prądzie rozruchowym okazują się trwalsze.
Zadbaj o baterię w aucie
Żeby akumulator służył długo i bezawaryjnie, trzeba mu zapewnić odpowiednie warunki pracy. Przede wszystkim napięcie ładowania powinno się mieścić w przedziale 13,8-14,4 V. Zarówno zbyt wysokie, jak i za niskie napięcie skraca żywot baterii. Jeśli auto używane jest wyłacznie na krótkich trasach, to szczególnie zimą warto raz na jakiś czas doładować akumulator przy pomocy prostownika.
W przypadku baterii obsługowych (czyli takich, które mają odkręcane wlewy, nawet jeśli na obudowie znajduje się informacja o ich „bezobsługowości”) należy też kontrolować poziom elektrolitu. Akumulator musi być czysty – brudna obudowa może powodować mikrozwarcia i rozładowywanie ogniw.
Jaki akumulator wybrać, aby działał długo i dobrze?
Akumulatory standardowe
Cecha charakterystyczna: korki, które da się zdjąć, aby uzupełnić elektrolit, oraz niewielki w stosunku do pojemności maksymalny prąd rozruchowy. To bardzo dobra opcja do aut z niewielką liczbą odbiorników elektrycznych. Niski prąd rozruchowy można zrekompensować, kupując baterię o większej pojemności.
ZALETY: niska cena, baterie tego typu dobrze znoszą głębokie rozładowanie, w dobrych warunkach mają wysoką trwałość. WADY: źle tolerują gwałtowny pobór prądu i szybkie ładowanie, uciążliwa bywa też konieczność okresowego sprawdzania i dolewania wody.
Podwyższona wydajność
Jest to oferta dla użytkowników samochodów, w których z powodu jazdy na krótkich odcinkach albo zamontowania sporej ilości wyposażenia elektrycznego niedostatecznie dobrze sprawdzają się akumulatory standardowe.
Lepiej znoszą szybkie ładowanie i rozładowanie niż najtańsze baterie, ale nieco łatwiej je zepsuć, gdy pozwolimy baterii wyładować się w rzadko używanym aucie lub gdy często zapominamy wyłączyć światła w samochodzie.Coś za coś.
ZALETY: dobry stosunek jakości do ceny, uniwersalność.WADY: warto co jakiś czas kontrolować elektrolit, nie dopuszczać do wyładowania.
Baterie klasy premium
Baterie takie są przeznaczone do samochodów z dużą liczbą odbiorników elektrycznych, szczególnie jeśli pojazdy są eksploatowane na krótkich dystansach.
W zależności od konstrukcji baterie z najwyższej półki (nie dotyczy baterii przeznaczonych do samochodów z systemem start-stop) są albo całkowicie bezobsługowe, albo prawie bezobsługowe. Nieodporne na niewłaściwą pracę instalacji elektrycznej.
ZALETY: odporne na szybkie rozładowanie i ładowanie oraz długotrwałe obciążenie cykliczne. WADY: z reguły obniżona odporność na głębokie rozładowanie (np. pozostawienie auta z zapalonymi światłami), wysokie ceny.
Akumulatory ECM
Przeznaczenie: samochody z bogatym wyposażeniem elektrycznym, w których występuje częste, cykliczne ładowanie i rozładowanie. W praktyce takie baterie instaluje się w samochodach z systemem start-stop.
Nie są tak wydajne jak baterie AGM (zatem nie mogą być używane we wszystkich autach ze start-stopem i układem odzyskiwania energii), ale lepiej znoszą wysokie temperatury, dlatego mogą być montowane pod maską.
ZALETY: duża odporność na pracę cykliczną, bezobsługowość, wysoka trwałość w autach z rozbudowaną instalacją elektryczną. WADY: cena znacznie wyższa niż standardowych baterii, źle znoszą przeładowanie i głębokie rozładowanie.
Akumulatory AGM
Do samochodów mikrohybrydowych (z systemem start-stop oraz odzyskiwaniem energii z hamowania). Skąd wiadomo, że potrzebujemy takiej baterii? Jeśli mamy wspomniane systemy w aucie i miejsce na akumulator przewidziano poza przedziałem silnikowym (akumulatory AGM nie znoszą gorąca). Sprawdzają się za to przez długi czas w warunkach, w których zwykła bateria wytrzymałaby kilka tygodni.
ZALETY: całkowicie bezobsługowe,dobry stosunek wydajności do masy, małe straty energii, wysoka odporność na cykliczną pracę.WADY: bardzo wysokie ceny, baterie tego typu źle znoszą przeładowanie i wysoką temperaturę otoczenia.