Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

5 gwiazdek to nie zawsze znaczy to samo - wyjaśniamy testy Euro NCAP

14 sty, 08:20

Tak fatalnego wyniku auta renomowanej marki jeszcze nie było – Fiat Punto w najnowszym teście zderzeniowym organizacji Euro NCAP nie dostał ani jednej gwiazdki!

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Testy Euro NCAP obejmują zderzenia czołowe, boczne, uderzenie bokiem w słup i kolizję z pieszym
  • Obok ekologii, komfortu i prestiżu to właśnie kwestie bezpieczeństwa są dla nabywców najważniejsze
  • Nie jest wcale tajemnicą, że nowe modele są konstruowane z uwzględnieniem specyfiki testów zderzeniowych Euro NCAP

Fiat Punto to prawdziwy rynkowy weteran – obecna generacja modelu pod względem technicznym pochodzi sprzed kilkunastu lat – model ten zadebiutował jako Grande Punto w 2005 roku. Oczywiście, przedstawiciele włoskiego koncernu widzą to inaczej, oficjalnie od tamtej pory mieliśmy już kolejne generacje Punto: w 2009 roku pojawił się na rynku Fiat Punto Evo, którego następcą jest oferowany do dziś Fiat Punto 2012.

Zmienione wnętrze, odświeżone silniki czy drobne zmiany w wyglądzie karoserii nie mogą jednak zatuszować faktu, że nie jest to już najnowsza konstrukcja. W czasach nieustannego pościgu za nowościami utrzymywanie jednego modelu aż tak długo w ofercie to ewenement. Nie zmienia to jednak faktu, że ten samochód jest sprzedawany jako nowy – musi więc konkurować z aktualnymi modelami konkurencji.

Fiat Punto - kiedyś zaskoczył najlepszym wynikiem testów zderzeniowych

Do niedawna Fiat mógł się chwalić, że Punto uzyskało w testach Euro NCAP maksymalną notę pięciu gwiazdek, tyle że test ten przeprowadzono w 2005 roku, kiedy model trafił na rynek. Od tamtej pory dużo się jednak zmieniło w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów, a organizacje badawcze nieustannie podnoszą poprzeczkę i zmieniają zasady wykonywania prób. Od 1997 roku Euro NCAP wykonało ok. 1800 testów zderzeniowych (ok. 630 ocenionych modeli), ale Fiat Punto przetestowany w 2017 roku to pierwsze auto, które nie uzyskało ani jednej gwiazdki!

Sekretarz generalny Euro NCAP Michiel van Ratingen: „W 2017 roku zobaczyliśmy dużo dobrych aut spełniających wymagania niezbędne do uzyskania 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Małe auta takie jak nowe Polo, Fiesta czy Ibiza są teraz oferowane z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa jako wyposażeniem standardowym i oferują to, co najlepsze w dziedzinach zapobiegania wypadkom i ochrony przed ich skutkami.

Fakt, że starsze modele nie mogą z nimi konkurować, ilustruje poziom innowacyjności i konkurencji w dziedzinie bezpieczeństwa samochodów. Firmy, które nie dostosowują swoich aut do najnowszych wymagań, zostają po prostu w tyle, o czym świadczą najnowsze wyniki testów.

Największą wadą Fiata Punto jest brak nowoczesnych systemów

Zgodnie z aktualnymi kryteriami oceniania aut przez Euro NCAP, każdy badany pojazd musi uzyskać przynajmniej minimalną ilość punktów we wszystkich dziedzinach testu, żeby otrzymać choćby jedną gwiazdkę. W przypadku Fiata Punto to się jednak nie udało. Gwoli sprawiedliwości przyznać jednak trzeba, że według dzisiejszych, ostrzejszych niż 13 lat temu kryteriów, Fiat Punto w dziedzinach takich jak ochrona dorosłych pasażerów, dzieci oraz pieszych wciąż uzyskuje wyniki na poziomie przynajmniej dwóch (na pięć) gwiazdek.

W dziedzinie ochrony dorosłych pasażerów uzyskano wynik na poziomie 51 proc. możliwych do uzyskania punktów – ze względu na skromne wyposażenie w systemy pirotechniczne (brak poduszek bocznych chroniących głowy pasażerów) nie wykonano tzw. testu słupa. Najsłabszą stroną Fiata Punto okazały się jednak systemy asystujące i zapobiegające zderzeniom, a właściwie ich brak – na pokładzie w wyposażeniu standardowym znalazł się w zasadzie tylko „ostrzegacz” informujący o niezapiętych pasach.

To spowodowało, że w tej dziedzinie Fiat nie zdobył ani jednej gwiazdki, przez co gwiazdek zabrakło też w ocenie końcowej. Szef Euro NCAP-u uznał Punto za być może najmocniejszy przykład tego, jak producent kontynuuje sprzedaż produktów, z dawno przekroczoną datą „przydatności do spożycia”, nieświadomym klientom. Dobra wiadomość: pod koniec 2018 roku Fiat Punto doczekać się ma następcy – tym razem producent nie ograniczy się już do pobieżnego liftingu hitu sprzed lat.

5 gwiazdek to nie zawsze znaczy to samo

Foto: Auto Świat

Wielu kierowcom wydaje się, że poziom bezpieczeństwa aut, które uzyskały w testach identyczne liczby gwiazdek, musi być przynajmniej zbliżony. Nic bardziej błędnego – 5-gwiazdkowego malucha można porównywać najwyżej z innym 5-gwiazdkowym maluchem, w praktyce może się okazać, że samochód większy, choć z mniejszą liczbą gwiazdek na koncie, będzie znacznie bezpieczniejszy. Według przyjętej metodologii wyniki testów są porównywalne wtedy, gdy różnica mas dwóch pojazdów nie przekracza 150 kg!

W przypadku zderzeń czołowych w warunkach rzeczywistych, jeśli oba pojazdy poruszają się ze zbliżonymi prędkościami, zwykle „wygrywa” auto cięższe, które zabiera ze sobą pojazd lżejszy. Pasażerowie mniejszego auta, nawet jeśli ma ono dobrze zaprojektowane strefy zgniotu i solidną strukturę części pasażerskiej, która wytrzyma uderzenie i nie złoży się, są narażeni na znacznie większe przeciążenia.

Oczywiście, sama wysoka masa pojazdu nie gwarantuje wcale bezpieczeństwa, czego dowodzą wyniki testów zderzeniowych aut terenowych – np. zdarzały się próby, podczas których przy pozornie niewielkich uszkodzeniach aut kierowca mógł odnieść śmiertelne obrażenia w wyniku wniknięcia do kabiny zbyt sztywnej kolumny kierowniczej.

Sztywna konstrukcja ramy (typowa dla aut terenowych i pikapów) podnosi poziom bezpieczeństwa tylko w przypadku zderzeń z miękką, deformowalną przeszkodą, np. z innym, delikatniejszym autem – wtedy „twardszy pojazd” wykorzystuje cudzą strefę zgniotu. W przypadku kolizji z twardą przeszkodą sztywna, nie- absorbująca energii uderzenia struktura nośna to wręcz poważna wada. Po wypadku pasażerowie wprawdzie nie będą może zmiażdżeni, ale ich organy wewnętrzne zostaną zdemolowane na skutek przeciążeń.

Czym jest Euro NCAP?

Euro NCAP to skrót od European New Car Assessment Programme – jest niezależną od producentów aut, międzynarodową organizacją przeprowadzającą testy zderzeniowe nowych samochodów. Testy Euro NCAP obejmują 4 podstawowe próby: zderzenie czołowe (uderzenie 40 proc. przedniej części samochodu w nieruchomą, deformowalną przeszkodę przy prędkości 64 km/h), zderzenie boczne (w bok nieruchomego samochodu na wysokości słupka A od strony kierowcy uderza z prędkością 50 km/h blok o szerokości 1500 mm), zderzenie z pieszym oraz test słupa (dla aut z kurtynami bocznymi).

Maksymalna ocena, jaką może zdobyć nowe auto w teście zderzeniowym, to 5 gwiazdek. W pierwszych latach maksymalna ocena wynosiła 4 gwiazdki –  a i tak początkowo wielu producentów aut twierdziło, że uzyskanie maksymalnej noty jest technicznie niemożliwe.

Od niedawna Euro NCAP testuje nowe modele podwójnie – osobno z wyposażeniem standardowym i osobno z opcjonalnym wyposażeniem w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego i biernego. W takich przypadkach wyniki też podawane są osobno, a różnice międy nimi bywają naprawdę duże, np. Stonic, nowy model firmy Kia w wersji podstawowej uzyskał zaledwie trzy gwiazdki, ale już w wersji z pakietem bezpieczeństwa – komplet gwiazdek i najwyższe noty.

W ciągu 20 lat Euro NCAP przeprowadził próby zderzeniowe ponad 630 modeli aut, rozbił w tym czasie ponad 1800 samochodów. Koszty prób wyniosły ponad 160 milionów euro. Przedstawiciele Euro NCAP szacują, że dzięki próbom zderzeniowym i wprowadzonym na ich podstawie zmianom w pojazdach udało się od 1997 r. uniknąć 78 tys. ofiar śmiertelnych na drogach.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej