CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.194.404.141.96
Średnio4.554.784.432.13
Najdrożej4.944.994.852.45

Skoda Kodiaq 2.0 TSI – podwójny wtrysk benzyny

12 mar, 14:24
Udostępnij
0
Skomentuj
Skoda Kodiaq 2.0 TSI – podwójny wtrysk benzyny Skoda Kodiaq 2.0 TSI – podwójny wtrysk benzyny Foto: Skoda

Po co silnikowi Skody Kodiaq wtrysk pośredni i bezpośredni na raz? To nie takie trudne – zaraz wszystkiego się dowiesz

Mimo znajomej nazwy, silnik 2.0 TSI w Skodzie Kodiaq to nowa konstrukcja. Producent zastosował w niej wtrysk bezpośredni do cylindrów, jak również wtrysk pośredni, do kolektora ssącego. Z pewnością jest to kosztowne rozwiązanie, które w dodatku podnosi stopień skomplikowania silnika i algorytmów, które nim sterują. Po co aż tak komplikować układ zasilania jednostki napędowej i czy to ma sens?

Ma. Oba rodzaje wtrysku, mimo że równie skutecznie dostarczają paliwo silnikowi, przynoszą różne skutki uboczne. A jeżeli te skutki uboczne uda się mądrze wykorzystać, można liczyć na oszczędności w zużyciu paliwa i pewną poprawę dynamiki silnika. Taką drogą poszli inżynierowie Skody (czytaj: Volkswagena), a ich pomysł nie jest nowy. Grupa Volkswagena już wcześniej stosowała podwójny wtrysk np. w czterocylindrowych silnikach Audi, a na ten sam pomysł wpadły również inne marki (Lexus, Toyota).

Zafascynowani zaletami wtrysku bezpośredniego inżynierowie przypomnieli sobie o atutach klasycznego, pośredniego wtrysku wielopunktowego. I zastosowali... Oba rozwiązania.

Zacznijmy od wtrysku bezpośredniego, który w ciągu dekady stał się już niemal normą w nowoczesnych samochodach. Jego szczególną cechą jest to, że paliwo, wtryskiwane bezpośrednio do cylindra, w tym cylindrze odparowuje, obniżając temperaturę tuż przed zapłonem mieszanki paliwowo-powietrznej. To pozwala uchronić się przed spalaniem detonacyjnym (które kierowcy nazywają często „dzwonieniem”, można je czasem sprowokować, wciskając mocno gaz na niskich obrotach i wysokim biegu), a to z kolei umożliwia zastosowanie wyższego stopnia sprężania i/lub wyższego ciśnienia doładowania.

W silniku Skody Kodiaq 2.0 TSI stopień sprężania jest rekordowo wysoki jak na silnik turbo i wynosi aż 11,7:1. Przy wtrysku pośrednim taki wynik byłby nieosiągalny. Dlatego wtrysk bezpośredni jest takim dobrodziejstwem dla benzynowych silników turbodoładowanych. Ale w niektórych sytuacjach wtrysk pośredni może mieć istotne zalety. Kiedy?

Na przykład przy niewielkich obciążeniach silnika (wszystko zależy od oprogramowania silnika, różni producenci różnie wykorzystują oba rodzaje wtrysku). Okazuje się bowiem, że wtryśnięcie paliwa do cylindra jeszcze nie wystarczy do uzyskania „czystych” spalin, czyli pełnego spalenia całego wtryśniętego paliwa. Najlepiej bowiem spala się paliwo w pełni odparowane. A przy niewielkich obciążeniach silnika temperatura w cylindrach jest niższa i paliwo nie ma czasu w pełni odparować. Wtedy właśnie z pomocą przychodzi…

…stary, dobrze znany wtrysk pośredni. Paliwo wtryskiwane jest indywidualnie na zawory ssące każdego z cylindrów. Jest to wtrysk sekwencyjny, więc otwierany jest zawsze jeden wtryskiwacz w dokładnie zaprogramowanym momencie (w pierwszych systemach wtrysku wielopunktowego wszystkie wtryskiwacze pracowały równolegle i otwierały się jednocześnie). Zanim zawór ssący zostanie otwarty, paliwo ma czas na częściowe odparowanie, zanim zostanie wessane do cylindra silnika. Odparowuje w kanale głowicy, więc nie obniża bezpośrednio temperatury w cylindrze tak bardzo, jak wtrysk bezpośredni.

Nie podejmę się dokładnego wskazania, kiedy każdy z obu rodzajów wtrysku jest wykorzystywany, bo nikt takiej informacji nie udostępni. Współpraca układów wtrysku bezpośredniego i pośredniego zależy od wielu czynników: obrotów silnika, obciążenia, temperatury, a w silniku turbodoładowanym mapa parametrów obu rodzajów wtrysku jest jeszcze bardziej kompleksowa. Dla kierowcy jednak nie ma to znaczenia. Dla niego liczy się to, że ma dynamiczny samochód, który wykazuje umiarkowany apetyt na paliwo.

Tym, którzy obawiają się awaryjności tak zdublowanego układu zasilania w paliwo, podpowiem tylko, że wtrysk wielopunktowy należał i należy do tych najmniej zawodnych układów samochodów. Potrafi sprawnie działać przez całe życie samochodu. Wtrysk bezpośredni ma za to elementy narażone na znacznie wyższe ciśnienia (paliwa) i bezpośredni kontakt z płonącym paliwem (wtryskiwacz), więc to jego bardziej bym się obawiał. Ale tego akurat rozwiązania nie sposób uniknąć – większość samochodów ma je pod maskami.

Jeżeli macie swoje doświadczenia z układami wtrysku benzyny, albo możecie podzielić się wynikami spalania swoich samochodów, to jest właściwe miejsce – zapraszamy do komentowania.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Czy obawialibyście się awaryjności opisanego układu podwójnego wtrysku paliwa?
Tak

75 %

Nie

25 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Kowal Użytkownik anonimowy
~Kowal :
No photo ~Kowal Użytkownik anonimowy
Jak można zaprojektować tak ohydne das Auto?
12 mar 16:20 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
40%
60%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
~jan :
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
Podobno Maserati nie ma szans z Kodiakiem.
12 mar 23:02 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Shd Użytkownik anonimowy
~Shd :
No photo ~Shd Użytkownik anonimowy
Naraz pisze się naraz
19 mar 15:23
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Czechpol Użytkownik anonimowy
~Czechpol :
No photo ~Czechpol Użytkownik anonimowy
Ale jestescie zazdrosni! Najlepiej sprzedajaca sie marka w Polsce, a najdurniejsze komentarze. Co za hipokryzja!
19 mar 11:12
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mspace Użytkownik anonimowy
~mspace :
No photo ~mspace Użytkownik anonimowy
A ja jestem ciekaw,czy przy tym podwójnym wtrysku dałoby się założyć sekwencyjny gaz?
15 mar 15:42
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~driven22 Użytkownik anonimowy
~driven22 :
No photo ~driven22 Użytkownik anonimowy
W Audi od wielu lat jest wtrysk pośredni i bezpośredni w silnikach 1.8 i 2.0 TFSI.
13 mar 16:45 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~MW Użytkownik anonimowy
~MW :
No photo ~MW Użytkownik anonimowy
Ja mam piaty rok ( od nowoaci)YETI 1.4TSI pali mi 5.5 do 6.9 w trasie zaladowany na maxa i przy 120km/h. Dalej kupie auto z tym silnikiem i wlasnie KODAQa
A te rozwiazanie maja juz oddawna VW w GTI i Rkach i SKODY w VR
13 mar 12:22 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jas Użytkownik anonimowy
~Jas :
No photo ~Jas Użytkownik anonimowy
Taki silnik byl juz stosowany w octavi 3 wiec zadna to nowosc
13 mar 07:13
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kpi bic Użytkownik anonimowy
~Kpi bic :
No photo ~Kpi bic Użytkownik anonimowy
To ile ta kura ma koni
12 mar 21:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Jak na tańszy pseudo SUV z stajni VW(może prawie) to wygladąda całkiem przyzwoicie jedynie psują efekt ten nieudany grill z przodu z wielkim znaczkiem Skody a do tego niepotrzebnie oferowane są do niego te najmniejsze jednostki. Napęd na cztery Jola powinien być standardem albo być bardziej atrakcyjny cenowo w ofercie aby zachęcić do zakupu bo to naprawdę poprawia bezpieczeństwo. Hmm, dwa wtryski benzyny w jednym silniku!? Może to i dobre rozwiązanie ale ciekawe jak żywotne. Ładniejszy od innych samochodów z grupy VW nie może być przecież aby nie był zbyt konkurencyjny.
12 mar 18:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej