Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.281.99
Średnio4.674.804.562.15
Najdrożej4.895.084.792.29

Airbag groźny dla każdego dziecka?

21 gru 15 15:42
Udostępnij
0
Skomentuj
Airbag groźny dla każdego dziecka? Airbag groźny dla każdego dziecka? Foto: Archiwum / Auto Świat

Większość kierowców wie, że na przednim siedzeniu nie wolno montować fotelika tyłem do kierunku jazdy, jeśli aktywny jest airbag. A co z fotelikami montowanymi przodem do kierunku jazdy?

Airbagi ratują życie – to powszechne przekonanie. Ale czy zawsze? W USA, ale także w Europie powstało już sporo raportów opisujących przyczyny śmierci dzieci w wypadkach samochodowych w autach wyposażonych w airbagi. Do wielu z nich doszło przy relatywnie niewielkich prędkościach, przy których nie powinno być ofiar.

W niejednym z takich zdarzeń sprawcą nieszczęścia był airbag, a właściwie kombinacja przyczyn, które sprawiły, że poduszka powietrzna stała się śmiertelnym zagrożeniem. Dlatego sformułowano zalecenia, aby nie montować z przodu żadnych fotelików, chyba że poduszka powietrzna pasażera została wyłączona.

Polski kodeks drogowy zabrania – w autach z aktywną poduszką pasażera – przewożenia z przodu dzieci w foteliku tyłem do kierunku jazdy. I tyle na ten temat. Tym samym – zgodnie z kodeksem – wolno przewozić z przodu dzieci w fotelikach przodem do kierunku jazdy. Niestety, to jeden z wielu przepisów wprowadzających kierowców w błąd. Tak robić nie należy!

Jak prawidłowo zamontować folelik?

Problem z fotelikami jest taki, że bardzo często są one umocowane nieprawidłowo. Nieprawidłowo, czyli np. zbyt luźno. W wielu przypadkach (wyłączając foteliki grup 0-0+ oraz 1 z systemem Isofix), pomimo dużej staranności w montażu fotelika, ma on minimalny luz. W przypadku zderzenia działają na niego tak duże siły, że przesuwa się znacznie do przodu. Do tego dochodzi problem z nisko położoną głową dziecka – dokładnie na wprost airbagu rozwijającego się z prędkością 300 km/h!

To zresztą ten sam problem, który dotyczy osób o niskim wzroście: airbagi są zoptymalizowane do ochrony osób o przeciętnych wymiarach, a nie szczególnie niskich bądź szczególnie wysokich. W przypadku dzieci korzystających z fotelików grupy drugiej (nie mają one własnych pasów) maluchy same rozluźniają pasy. W efekcie w razie kolizji głowa dziecka może znaleźć się zbyt blisko airbagu.

Jak zauważa Paweł Goller z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji – pomimo iż przepis kodeksu drogowego pozwala na montaż fotelików grup 1 i kolejnych z przodu w obecności aktywnego airbagu – w żadnym wypadku nie wolno tego robić! Dyrektywa europejska zabrania tego wprost i zobowiązuje producentów fotelików, by w instrukcjach obsługi zamieszczali ostrzeżenia. W instrukcjach są stosowne zapisy – choć użytkownicy najczęściej kończą czytanie instrukcji na rozdziale „jak zamontować”, a nie brakuje i takich, którzy nie czytają jej wcale.

Najbezpieczniejszym miejscem w aucie jest środek na tylnej kanapie

Zdroworozsądkowe podejście do sprawy nakazuje wozić każde dziecko z tyłu, najlepiej pośrodku. Najczęściej jednak dzieci jadą na jednym z bocznych siedzeń i w wielu autach narażone są na kontakt z kurtyną powietrzną – choć ta nie powinna im zaszkodzić. Jeśli z jakichś względów musicie przypiąć fotelik z przodu (ale nigdy, przenigdy nosidełka!) tyłem do kierunku jazdy, odsuńcie siedzenie do tyłu – najdalej, jak to możliwe. W przypadku fotelików mocowanych pasami – naciągnijcie je z całej siły (także z tyłu!), by wyeliminować luz. Dla bezpieczeństwa dzieci warto jednak w autach z airbagiem wprowadzić żelazną zasadę: dziecko zawsze jedzie z tyłu.

Wyłącznik airbagu

Foto: Archiwum / Auto Świat

W niektórych samochodach, ale nie we wszystkich (są modele, w których jest to wyposażenie niedostępne), airbag pasażera można dezaktywować, co pozwala na umieszczenie z przodu fotelika dla dzieci. Są auta, w których poduszka dezaktywuje się automatycznie po użyciu systemu Isofix lub montażu fabrycznego fotelika – jednak należy się upewnić, jak to działa, czytając instrukcję. Wyłączenie airbagu pasażera sygnalizowane jest kontrolką.

Dzieci zagrożone, bo źle zapięte!

Foto: Archiwum / Auto Świat

Do wielu tragicznych wypadków dochodzi w wyniku niewłaściwego umocowania fotelika w samochodzie (zwykle za luźno lub wcale – gdy przez nieuwagę, przekładając fotelik z auta do auta, nie zapniemy pasów) bądź nieprawidłowego zapięcia dzieci. O ile w przypadku najmłodszych (grupa 0 oraz I) dobrze zapięte dziecko w prawidłowo umocowanym foteliku nie ma fizycznej możliwości, by wysunąć się spod pasów lub rozpiąć klamrę, to już starsze dzieci, podróżujące w fotelikach grupy II (pas samochodu przytrzymuje i fotelik, i dziecko), mają w tej kwestii niemal pełną swobodę.

Co więcej, gdy siedzą z tyłu, kierowca ma nad tym ograniczoną kontrolę. Dlatego należy dbać, by samemu zapinać pasy zawsze, nawet podczas najkrótszych przejażdżek, i odmawiać ruszenia z miejsca, dopóki każdy z pasażerów nie zapnie pasów – w ten sposób wyrabiamy u dzieci dobre nawyki. Warto też podczas jazdy sprawdzać, co się dzieje z tyłu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: A w nim: Wskazujemy auta, które nie są odporne na korozję oraz co psuje się w elektronice samochodów. Sprawdzamy też kto produkuje trwalsze diesle, BMW czy VW? Oceniamy czy warto założyć instalację LPG i czy opłaca się regenerować amortyzatory ze zmiennym tłumieniem.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (14)

No photo
No photo ~Zgred Użytkownik anonimowy
~Zgred :
No photo ~Zgred Użytkownik anonimowy
UWAGA.... ostatnio policjant mnie oświecił, że na przednim siedzeniu nie wolno przewozić dziecka tyłem do kierunku jazdy nawet jeśli poduszkę da się wyłączyć. W przepisach bowiem napisano, że nie jest to dozwolone jeśli samochód jest WYPOSAŻONY w poduszkę. Nie ma znaczenia czy poduszkę można zdezaktywować czy nie. Tego ustawodawca w przepisach w ogóle nie zaznaczył. Może to po prostu przeoczenie, ale taki jest suchy wydźwięk tego przepisu. Uważajcie więc na mandaty. Swoją drogą może i zapis jest słuszny, ponieważ nawet jak poduszkę się wyłączy to nigdy nie wiadomo czy pomimo tego ona podczas wypadku nie odpali... Tak czy siak ja już dzieci na przednim fotelu tyłem do kierunku jazdy nie wożę.
26 gru 15 10:05 | ocena: 75%
Liczba głosów:8
75%
25%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~AC Użytkownik anonimowy
~AC
No photo ~AC Użytkownik anonimowy
do ~Zgred:
No photo ~Zgred Użytkownik anonimowy
26 gru 15 10:05 użytkownik ~Zgred napisał
UWAGA.... ostatnio policjant mnie oświecił, że na przednim siedzeniu nie wolno przewozić dziecka tyłem do kierunku jazdy nawet jeśli poduszkę da się wyłączyć. W przepisach bowiem napisano, że nie jest to dozwolone jeśli samochód jest WYPOSAŻONY w poduszk
Zgodnie z zeszłoroczną nowelizacją ustawy prawo o ruchu drogowym nie można przewozić dziecka na przednim fotelu tyłem do kierunku jazdy w pojeździe wyposarzonym w aktywna poduszke powietrzną czyli aby przewozic dziecko na przednim siedzieniu poduszka powietrzna musi być wyłaczona. Widocznie policjant przez ponad pół roku nie zapoznał się z przepisami.
4 sty 16 11:01 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Marek Użytkownik anonimowy
~Marek :
No photo ~Marek Użytkownik anonimowy
A ciekawe co z ludźmi w okularach. Jakoś do tek pory nie znalazłem raportu na ten temat. Może ktoś o tym czytał co dzieje sie zboczami okularnika po spotkaniu z airbagiem. Pozdrawiam
26 gru 15 14:53 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~q Użytkownik anonimowy
~q :
No photo ~q Użytkownik anonimowy
Redaktorzy, popatrzcie na to zdjecie dokladnie a potem je zmiencie bo chwaly wam nie przynosi tylko idealnie ilustruje jak dziecka w foteliku NIE zapinac
26 gru 15 10:15 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~werty Użytkownik anonimowy
~werty :
No photo ~werty Użytkownik anonimowy
tylko zedziecko obok matki przypiete tylko posaem biodrowym jest zlamane w polowie wiec szansa na przezycie kolizji jest nikla
26 gru 15 10:51 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~A Użytkownik anonimowy
~A :
No photo ~A Użytkownik anonimowy
Przepisy się zmieniły i po dezaktywacji poduszki z przodu dziecko może jechać tyłem do kierunku jazdy
26 gru 15 10:48 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~A Użytkownik anonimowy
~A :
No photo ~A Użytkownik anonimowy
Co do okularnikow Marek to moje po prostu spadły
12 lip 13:22
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
~Piotr :
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
Wg znowelizowanych przepisow obowiazuje kryterium, czy poduszka jest aktywna. Stosowne zmiany zostaly wprowadzone w 2015 roku.tutaj link http://www.policja.pl
24 mar 08:39
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ark Użytkownik anonimowy
~ark
No photo ~ark Użytkownik anonimowy
do ~q:
No photo ~q Użytkownik anonimowy
26 gru 15 10:15 użytkownik ~q napisał
Redaktorzy, popatrzcie na to zdjecie dokladnie a potem je zmiencie bo chwaly wam nie przynosi tylko idealnie ilustruje jak dziecka w foteliku NIE zapinac
podejrzewam że to zdjecie nawiązuje do tytułu....(ze zrozumieniem)
28 lut 12:31
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Fan Użytkownik anonimowy
~Fan :
No photo ~Fan Użytkownik anonimowy
Pewnie, że najlepiej z tyłu na środku, ale nie zawsze da się zrobić. Jak fotelik jest tylko do zamontowania tyłem i jest wyposażony we wspornik, a kierowca ma wzrost wymagający mocno cofniętego fotela, to po prostu nie ma miejsca na stopę wspornika i fotelik musi pójść na prawą stronę ławki. Nie ma rozwiązania perfekcyjnego. Druga sprawa, to możliwość odchylenia oparcia, żeby dziecko mogło kimnąć bez zatrudniania ręki rodzica siedzącego obok dziecka do trzymania jego główki na zakrętach i wybojach.
26 gru 15 17:23
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej