REKLAMA
Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Hyundai i30 N kontra Peugeot 308 GTI - takie powinno być GTI

Hyundai i30 N kontra Peugeot 308 GTI - takie powinno być GTI

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Każde nowe auto klasy GTI witamy z uśmiechem – zwłaszcza wtedy, gdy jest szansa na pełnokrwistą ripostę dla Golfa, Focusa, Civica i spółki. Niech moc będzie z wami! Sprawdzamy, które GTI będzie lepszym wyborem: Peugeot 308 GTI czy Hyundai i30 N?

Hyundai i30 N kontra Peugeot 308 GTI - takie powinno być GTI
Zobacz galerię (21)
Auto Bild
Hyundai i30 N kontra Peugeot 308 GTI - takie powinno być GTI
  • Czy to będzie pojedynek doświadczonego łowcy z nieokiełznanym nowicjuszem?
  • Każdy zna GTi. Ale co to jest N?
  • Na tym asfalcie wkrótce znajdzie się całkiem spora warstwa rozgrzanej gumy z wytartych szerokich opon...

Trzy magiczne litery, które u fanów popularnej motoryzacji przyspieszały puls w mgnieniu oka: GTI. I nie mówimy tutaj o Golfie pierwszej generacji, tylko o wspaniałym Peugeocie 205 GTi, który stanowił wyraz idei lekkiego, zwinnego małego auta, na które wielu może sobie pozwolić i czerpać przyjemność z jazdy, ograniczoną głównie zdrowym rozsądkiem i zasobnością portfela. Wideorejestratorów wtedy jeszcze nie było.

Trudno jest walczyć z legendą, szczególnie gdy ma się tak anonimową i kompletnie nierozpoznawalną nazwę, jak rywal Peugeota w tym porównaniu. GTI, GT, GSi, STi, WRX, OPC, ST, RS... Te emblematy zna chyba każdy miłośnik dynamicznej jazdy. Ale N? No właśnie. Dylemat wizerunkowy. Niezależnie od tego, który z torów o nazwie zaczynającej się na „N” skojarzycie z nowym sportowym kompaktem Hyundaia, to i tak trzeba to będzie tłumaczyć każdemu, kogo spotkacie i komu powiecie, jaki właśnie kupiliście samochód. Przed Hyundaiem nie lada wyzwanie: musi przekonać kompetencjami, kiedy za walorami rywala stoi jeszcze sentyment fanów.

Auto Bild

Jednak do rzeczy. Wciskamy przycisk i pod maską i30 N budzi się basowy pomruk, który po wybraniu odpowiedniego trybu i otwarciu klap w układzie wydechowym zamienia się w niespokojny bulgot. Od razu uprzedzimy nadzieje amatorów „grubej rury” – nie, to nie podwyższa mocy, chociaż subiektywnie po „odetkaniu” tłumika auto (jak każde inne) wydaje się szybsze.

Dodajemy gazu i sprężarka o podwójnym strumieniu przepływu budzi się do życia. A budzi się z wielką klasą – moment obrotowy 353 Nm pojawia się już przy 1450 obrotach na minutę i nie odpuszcza aż do 4000 obrotów! Takich cudów rywal nie potrafi, trzeba kręcić go wyżej. A Hyundai w trybie overboost potrafi wykrzesać z siebie jeszcze więcej (378 Nm). W efekcie na dwóch najniższych biegach przednie opony i30 N bezradnie frezują asfalt. Potem jest już tylko lepiej: silnik rozwija moc tak łagodnie, że trudno uwierzyć, iż mamy do czynienia z jednostką generującą ponad 137 KM z litra pojemności. Fantastyczna charakterystyka do codziennej jazdy, ale trochę pacyfikująca emocje.

A tych u rywala nie zabraknie. Jego silnik, mimo podobnej mocy, ma tylko 1,6 litra pojemności skokowej, co oznacza wyczynowe wysilenie i adekwatnie agresywną charakterystykę, do której idealnie dobrano przełożenia skrzyni biegów. Napęd Peugeota z dzikim impetem atakuje czerwone pole obrotomierza i zapewnia wrażenia z jazdy, które dla większości kierowców będą zupełnie abstrakcyjne. To tak, jakby wziąć Hondę Civic czwartej generacji z silnikiem 1.6 VTEC o mocy 150 KM (wspaniały samochód, produkowany w latach 80. ubiegłego wieku) i zjechać z rozbiegu skoczni narciarskiej z gazem w podłodze.

Auto Bild

Obaj zawodnicy tego porównania są gigantami w nabieraniu prędkości, czas powiedzieć, jak sobie radzą z okiełznaniem rozpędzonej masy na łukach i podczas hamowania. Jedno i drugie auto kocha zakręty, ale tam, gdzie Hyundai niemal przykleja się do drogi, Peugeot zdaje się wgryzać w asfalt niewidzialnymi kolcami i jeszcze mocniej „podpiera się” na ciasnych zakrętach. Koreański model ma mniej komunikatywny układ kierowniczy, a jego przednie koła o cenne (dla rywala) ułamki sekund wcześniej zaczynają prowadzić przód auta na zewnątrz zakrętu. O ile taka podsterowność jest ceniona przez zwolenników bezpiecznej jazdy defensywnej, o tyle kierowcy o wybujałym temperamencie zdecydowanie nie tęsknią za momentem, w którym ich pojazd zaczyna „płużyć” przodem.

Czasy przejazdu toru? Hyundai i30 N – 1 minuta, 42,68 sekundy. Peugeot 308 GTi – 1:41,14. To duża rozbieżność, bo na mecie auta na pewno nie jadą powoli. 159 kg różnicy w masie nie sposób przeskoczyć. I Hyundaiowi nie udaje się przeskoczyć Peugeota.

Peugeot 308 GTI kontra Hyundai i30 N - pomiary testowe

Peugeot 308 GTIHyundai i30 N
Przyspieszenie 0-50 km/h2,6 s2,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h6,0 s6,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h9,1 s9,0 s
Przyspieszenie 0-160 km/h13,3 s13,4 s
Przyspieszenie 0-200 km/h22,0 s22,4 s
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)4,2 s4,3 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)6,7 s7,0 s
Masa rzeczywista/ładowność1310/480 kg1469/481 kg
Rozdział masy (przód/tył)63/37 proc.62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/10,9 m12,2/12,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce zimne)34,1 m35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (hamulce gorące)33,4 m34,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h61 dB (A)60 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h68 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h72 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe8,5 l/100 km9,0 l/100 km
Zasięg610 km550 km

Peugeot 308 GTI kontra Hyundai i30 N - dane techniczne producenta

Peugeot 308 GTIHyundai i30 N
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)15981998
Moc maksymalna (KM/obr./min)272/6000275/6000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)330/1900353/1450
Prędkość maksymalna (km/h)250250
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)420-1228395-1301
Pojemność zbiornika paliwa (l)5250
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Super SportPirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta235/35 R 19235/35 R 19
Emisja CO2 (g/km)139163

Peugeot 308 GTI kontra Hyundai i30 N - punktacja

Peugeot 308 GTIHyundai i30 N
Przestronność i bagażnik89
Jakość wykończenia77
Fotele i pozycja kierowcy1618
Wyposażenie komfort78
Systemy bezpieczeństwa1515
Czas przejazdu toru1714
Zryw (reakcja na gaz)99
Przyspieszenie1818
Elastyczność1818
Skrzynia biegów1515
Dźwięk silnika57
Komfort amortyzacji68
Zachowanie na drodze2624
Układ kierowniczy1615
Siła i działanie hamulców2521
Wizerunek75
Zużycie paliwa1716
Cena55
Wynik końcowy237232
Miejsce w teście 1.2.

Peugeot 308 GTI kontra Hyundai i30 N - nasza opinia

Pojedynek na bicepsy – czyli wyścig ze startu zatrzymanego na długiej prostej – dobry jest na pokaz, ale... Droga nie zawsze jest taka prosta. Podobnie droga do sukcesu w klasie sportowych kompaktów, czasem trzeba stawić czoła zakrętom. Hyundai tak właśnie czyni i robi to dobrze. Ale jego kłopot polega na tym, że rywal jest jeszcze lepszy, a do tego bardziej emocjonujący. Chyba że... kiedyś Hyundai też wykrzesze 170 KM z litra!

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski