CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.194.324.091.96
Średnio4.544.724.392.11
Najdrożej4.894.994.852.45

Skoda Octavia po face liftingu: pierwsza jazda wersją 1.0 TSI

11 lut, 14:56
Udostępnij
0
Skomentuj

Na pierwszą jazdę odnowioną Skodą Octavią wybrałem wersję z najmniejszym silnikiem benzynowym 1.0/ TSI 115 KM.

Wiem, wiem – znam te wszystkie zastrzeżenia co do silników litrowych (najłagodniejsze: litr to może mieć karton mleka, a nie silnik samochodu). Mimo wszystko zaryzykowałem. Litrowa jednostka benzynowa to 3-cylindrowy motor z turbodoładowaniem. Zanim się go odsądzi od czci i wiary warto poznać jego parametry.

Rozwija moc 115 KM przy 5 tys. obr./min. Jednak ważniejszy od mocy jest drugi parametr – moment obrotowy, a ten jest wysoki i wynosi 200 Nm przy 2000-3500 obr./min. O takich silnikach mówi się, że mają płaski wykres momentu obrotowego. Co to oznacza w praktyce? To, że silnik jest elastyczny, nie trzeba go „kręcić" do wysokich obrotów, gdy chcemy przyspieszyć.

Tyle teorii – a jak benzynowa „litrówka" zachowuje się w czasie jazdy? Podczas pierwszych jazd testowych do dyspozycji miałem Octavię 1.0/115 KM ze skrzynią manualną, 6-stopniową (w ofercie jest też 7-stopniowy „automat" DSG). Na pokładzie 2 osoby, bez bagażu – auto waży wówczas ok. 1300 kg.

Pierwsze zaskoczenie – litrowa Octavia nie jest autem ospałym, silnik żwawo wchodzi na obroty, przyspieszenie jest dość dynamiczne. Na pierwszym biegu można rozpędzić się do 50 km/h. Można, co nie znaczy, że trzeba. Przy tej prędkości na pierwszym biegu strzałka obrotomierza wchodzi już na czerwone pole (czyli ok. 6 tys. obr./min).

Na drugim biegu można dociągnąć do „setki", ale na podobnych warunkach – strzałka na czerwonym polu. Silnik jest wtedy bardzo głośny, a chwilowe spalanie wysokie. Nie mówiąc już o niewielkim komforcie jazdy z powodu hałasu. Kiedy przy „setce" wrzucimy trzeci bieg, jest trochę lepiej – silnik ma ok. 4200 obr./min, ale nadal jest zbyt głośny – jazda przy tej prędkości obrotowej może być chwilowa, np. podczas wyprzedzania czy przyspieszania na dobrej drodze.

Skoda Octavia 1.0/115 KM Skoda Octavia 1.0/115 KM Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Na czwartym biegu, przy 100 km/h silnik ma ok. 3100 obr./min i to jest optymalna dla niego prędkość obrotowa – również na wyższych biegach. Motor staje się wtedy cichy, auto dobrze przyspiesza, słychać tylko szum powietrza i odgłos toczących się kół. A ile wtedy spala litrowy motorek? Wg wskazań komputera pokładowego na dystansie kilkudziesięciu kilometrów litrowa Octavia spaliła średnio 6,7 l/100 km.

Skoda Octavia - czy motor 1.0 TSI można polecić?

Tak, ale nie każdemu kierowcy. Jeśli ktoś zamierza zabierać na pokład komplet pasażerów, spore bagaże i jednocześnie oczekuje od auta dużej dynamiki w każdych warunkach – na pewno nie będzie usatysfakcjonowany 3-cylindrową jednostką. Motor 1.0 TSI/115 KM parametry ma dobre – do „setki" przyspiesza w 9,9 sekundy, a prędkość maksymalna, jaką zapewnia Octavii to 203 km/h. To dane fabryczne dla wersji z 6-biegową skrzynią ręczną. Wersja z 7-stopniową DSG ma minimalnie gorsze parametry.

Problem z litrowym silnikiem w Octavii ma charakter bardziej psychologiczny, niż techniczny. Wielu kierowcom trudno się pogodzić z myślą, że ich auto napędzać będzie jednostka o tak małej pojemności. Proponuję podejść do tego z innej strony – porównać nie samą pojemność, ale dane techniczne i osiągi. A tu już wstydu nie ma! Do „setki" w czasie poniżej 10 sekund i nieco ponad 200 km/h to bardzo dobry wynik.

Warto też pamiętać o wysokim momencie obrotowym – 200 Nm. Czy wiecie, jakie modele starszych aut miały tak wysoki moment? Np. Opel Astra IV produkowana od 2009 r. z silnikiem 1.6 – moc 115 KM, a moment 155 Nm. Czyli znacznie niższy od litrowej Octavii. Czy ktoś wyśmiewa Astrę „czwórkę" z tego powodu? Podobnie rzecz się ma z Renault Megane III z silnikiem 1,6. Moc 116 KM, a moment – 151 Nm. Albo Renault Laguna II (z lat 2001-07) z silnikiem 1,8. Moc 120 KM, ale moment 170 Nm. Czy ktoś się z niej nabijał?

Skoda Octavia 1.0/115 KM Skoda Octavia 1.0/115 KM Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

A teraz kij w mrowisko – czy wiecie, jaki moment obrotowy ma BMW 3 ((E46) z 2-litrowym silnikiem? 200 Nm przy 3750 obr./min. Tyle samo, ile w litrowym silniczku z najnowszej Octavii. Inna sprawa – jak trwałe okażą się wysilone małe silniki? Ale na to pytanie będzie można odpowiedzieć dopiero za kilka lat, gdy litrowym Octaviom stuknie na licznikach 100 czy 200 tys. km przebiegu.

Skoda Octavia - czy po liftingu jest atrakcyjna?

To znowu kij w mrowisko, ponieważ model budzi skrajne opinie. Stylistycznie jest OK. Zmiany w modelu na rok 2017 nie są rewolucyjne. Największa to podwójne reflektory z przodu. To od teraz znak rozpoznawczy nowej Octavii.

To też ostatnia, pożegnalna praca stylisty Skody – Jozefa Kabana. W dniu, w którym rozpoczęły się jazdy testowe odnowioną Octavią, sensacją dnia stała się wiadomość, że Kaban po wielu latach pracy dla Skody odchodzi z tej firmy do BMW.

Czy zatem podwójne reflektory nie są „zemstą" Kabana? Nie, przód nowej Octavii wygląda dobrze, choć pomysł z podwójnymi reflektorami nie jest nowy – tak było kiedyś w Mercedesie klasy E oraz w Lexusie GS. Wytłumaczenie, po co w nowej Octavii podwójne reflektory jest banalnie proste – dla odróżnienia Octavii od innych modeli Skody, a szczególnie Rapida i Superba. Przed zmianą te trzy modele miały niemal identyczne przody, co nie podobało się i klientom i specom od marketingu Skody.

Opisując pierwsze wrażenia z jazd odnowioną Skodą Octavią, trzeba wspomnieć o wzbogaceniu wyposażenia tego modelu – jednak głównie dotyczy to dodatkowo płatnych opcji i wyższych wersji wyposażeniowych.

Skoda Octavia 1.0/115 KM Skoda Octavia 1.0/115 KM Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Testowana wersja 1.0 TSI/115 KM miała w tylnym zawieszeniu belkę skrętną. To proste (i niezawodne) rozwiązanie, ale wielkiego komfortu nie zapewnia, na nierównościach słychać jak belka pracuje (stuki). Znacznie lepsze jest zawieszenie w wersjach z silnikami o większych pojemnościach – jest tam oś wielowahaczowa.

W odnowionej Octavii dostępne jest (jako opcja) adaptacyjne zawieszenie DCC (Dynamic Chassis Control) z trzema trybami pracy: Comfort, Normal i Sport. Można też wybrać profil jazdy (Eco, Normal, Comfort, Sport, Indywidual). W opcji jest też układ wspomagania cofania z przyczepą. Rozbudowane są też układy elektroniczne zapewniające bezpieczeństwo i multimedia – gwarantujące rozrywkę podczas podróży Octavią.

Skoda Octavia - ile kosztuje z litrowym silnikiem TSI/115 KM?

Wersja podstawowa Active ze skrzynią ręczną 6-biegową 72 450 zł. Drugi poziom wyposażenia – Ambition wyceniono na 78 040 zł, trzeci – Drive na 81 690 zł, a najwyższy – Style na 82 780 zł.

Octavia jest liderem polskiego rynku – w 2016 r. sprzedano w Polsce niespełna 17 tys. tych modeli w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 13/2017 już w sprzedaży, a w nim: nowości Audi; pierwsze jazdy Oplem Insignią Grand Sport, Mazdą CX-5, Land Roverem Discovery i Suzuki Swift; porównanie nowej Hondy Civic z Mazdą 3; Nissan X-Trail 2.0 dCi testowany przez Czytelników; test Abartha 124 Spider; części zamienne w dobrej cenie; kupujemy auto używane - cz. 3; Top 10: kombi klasy średniej za 25 tys. zł; używane Suzuki Grand Vitara; fascynacje - Mercedes E 400 coupé; dodatek Market.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (140)

No photo
No photo ~Różnica Użytkownik anonimowy
~Różnica :
No photo ~Różnica Użytkownik anonimowy
Drogi Panie Redaktorze! Czy może Pan podać rzeczywiste zużycie paliwa Skody, a nie to wskazywane przez autokomputer? Jakby Pan nie wiedział, to opisuję sposób, jak to się robi. Tankuje Pan do pełna, "pod tzw. korek". Po zatankowaniu zeruje Pan dzienny licznik kilometrów. Przejeżdża Pan jakiś dystans (im więcej km tym lepiej) i znowu tankuje Pan "pod korek". Zapisuje Pan stan dziennego licznika kilometrów i ilość zatankowanego paliwa, a następnie wykonuje działanie matematyczne:

Z = V / (S:100), gdzie:

Z - średnie zużycie paliwa w l/100 km
V - ilość litrów zatankowanego paliwa w litrach
S - przejechany dystans w km wg wskazania dziennego licznika kilometrów.

Myślę, że potencjalnych nabywców auta bardziej interesuje rzeczywiste zużycie paliwa, niż to wskazywane przez autokomputer.
13 lut 14:31 | ocena: 92%
Liczba głosów:38
92%
8%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dionizos Użytkownik anonimowy
~Dionizos :
No photo ~Dionizos Użytkownik anonimowy
w 2012r, kupiłem nowa OCTAVIA z salonu. Myślałem, że pojeżdżę trochę, a tu okazał się ZONK. Do środka przez tylną klapę lała się woda. Miejsce koła zapasowego, nadkola (trzeba było włożyć rękę pod tapicerkę) wszystko zalane. Podobno to był standard w tych samochodach. BYłem chyba z 5 razy w serwisie, a na koniec Pan serwisant powiedział, żebym kupił sobie garaż :) Powiem tak, nigdy więcej tego gów ... i nic ze stajni VW. Od 3 lat jestem szczęśliwym posiadaczem auta innej. Zero problemów ....
13 lut 20:56 | ocena: 91%
Liczba głosów:11
91%
9%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
I tak to porównywanie momentu obrotowego do większego silnika wolnossącego nie na wiele się zdaje bo tam jest nic i moment inaczej bardziej przyjemniej rozwijany. Nic nie zastąpi większej pojemności, może tylko jeszcze większa pojemność. Oczywiście nie należy porównywać np 3.0 z 1960 na gaźniku do na 1.6 2017 z najnowszą technologia. Dopuki koncerny będą robić słabo jakościowo samochody i dopuki rządzący nie będą nas okłamywać ze tylko np 3cyl turbo to eco to nigdy nie będzie dobrze.
11 lut 21:51 | ocena: 90%
Liczba głosów:52
90%
10%
| odpowiedzi: 3
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Dziękuję Użytkownik anonimowy
~Dziękuję
No photo ~Dziękuję Użytkownik anonimowy
do ~qwer:
No photo ~qwer Użytkownik anonimowy
13 lut 16:31 użytkownik ~qwer napisał
tak .... kup sobie fiata tipo .. to dopiero zobaczysz co oznacza slowo zlom ..
A ja ma Bravo II z 2007r przebieg 250tys silnik 1,9l 150KM jest super , wcześniej miałem Octavię i wiem co to jest złom ,twarde i głośne zawieszenie ,plastyki to porażka ,zacierające się zamki drzwi,oraz silnik wycieraczek,tapicerka która wpija wszystkie plamy ,głośna powyżej 130km/h a po 100km jazdy w trasie ból głowy i kręgosłupa po za tym
nie przewidywalne usterki raz w miesiącu.
13 lut 16:48 | ocena: 91%
Liczba głosów:11
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~OmO Użytkownik anonimowy
~OmO :
No photo ~OmO Użytkownik anonimowy
Jakoś tego silnika w Octavii "nie kupuje". Prędzej juz Rapid i oczywiście Fabia.

Za to już 1,4 x150 KM/250Nm mi pasuje. Raz ze nieco mniej wysilony, dwa ze juz sobie z tą masą zdecydowanie przyzwoicie radzi, nawet z kompletem pasażerów. Niedaleka przyszłość to pewnie najnowszy 1,5TSi o podobnych parametrach co 1,4.
Octavia mi sie podoba gdyż to dość kompetentny samochód, niestety troche bez polotu.
Natomiast przed decyzja zakupu napewno odwiedziłbym salon chociażby Mazdy, czy przytoczone juz Renault. Za dość dobrze wyposażona octavię 1,4 można mieć Mazdę 6.
13 lut 12:46 | ocena: 70%
Liczba głosów:20
70%
30%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Downsizing = totalna porażka Użytkownik anonimowy
~Downsizing = totalna porażka :
No photo ~Downsizing = totalna porażka Użytkownik anonimowy
Tak masywny pojazd jak Skoda Octavia 1.0/ TSI 115 KM z mikro silniczkiem - należy sobie odpuścić gdyż tak wysilona jednostka emituje nadmierne ilości rakotwórczego tlenku azotu - a paliwa w cale nie zużywa mniej od jednostki 1,6 ccm
13 lut 17:40 | ocena: 100%
Liczba głosów:6
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zawodowiec Użytkownik anonimowy
~zawodowiec :
No photo ~zawodowiec Użytkownik anonimowy
A za 3-4 latka okaze sie, ze po ca 100 tys przebiegu-silnik do remontu a oleju trzeba dolewac coraz wiecej-gratuluje -to wyrzucone pieniadze! za 73 tys masz Mazde 3 w sedanie i silnik na 10 lat i genialne parametry- nieporównywalna jakośc! Skoda- szkoda! Nigdy!
11 lut 18:52 | ocena: 89%
Liczba głosów:63
89%
11%
| odpowiedzi: 8
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gunitshakur1990 Użytkownik anonimowy
~gunitshakur1990 :
No photo ~gunitshakur1990 Użytkownik anonimowy
Spalanie niespełna 7litrow a gościu katuje ten złom na dwójce do 100kmh. Bujda na resorach jak zwykle auto swiat robi dobry pr niemieckiemu wynalazkowi. A cena ponad 70tys? Za kwotę o 1\tys mniej mam o wiele lepiej wyglądającego fiata tipo z wytrzymalszymi jednostkami a nie ten szmelc od naszych ukochanych sąsiadów...
11 lut 20:14 | ocena: 83%
Liczba głosów:70
83%
17%
| odpowiedzi: 6
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fhk Użytkownik anonimowy
~fhk :
No photo ~fhk Użytkownik anonimowy
ja czytam te wywody pana dziennikarza to rece opadaja drogi to nie tor wyscigowy co ciagle próbujecie ludziom wmawaiac a potem debile szarżuja powodujac wypadki
13 lut 13:08 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~obiektywny portal? Użytkownik anonimowy
~obiektywny portal? :
No photo ~obiektywny portal? Użytkownik anonimowy
Civic z litrowym silnikiem jest bleee, ale Skodzina z silnikiem o takiej samej pojemności jest rewelacyjna! Oj Onecie, Onecie!
13 lut 20:11 | ocena: 100%
Liczba głosów:14
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Roman Dębecki / Auto Świat

Skoda Octavia 1.0/115 KM

Skoda Octavia 1.0/115 KM – teraz z podwójnymi reflektorami, dla odróżnienia od Rapida i Superba

Skoda Octavia po face liftingu: pierwsza jazda wersją 1.0 TSI (slajd 1 z 19)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego