Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

BMW serii 5 kontra Audi A6, Mercedes klasy E i Volvo 960 - które używane kombi będzie lepszym wyborem?

15 sie 17 14:10

Na pierwszy rzut oka to świetna oferta: luksusowe, funkcjonalne i mocne auta takie jak BMW serii 5, Audi A6, Mercedes klasy E czy Volvo 960 kosztują zaledwie ułamek ceny salonowej! Ale czy koszty eksploatacji w przypadku kilkunastoletnich eleganckich kombi nie są zbyt wysokie?

Udostępnij
0
Skomentuj

Podstawowe wersje opisywanych samochodów kupicie już za znacznie mniej niż 10 tys. zł. Dla kierowców szukających wygodnego, dobrze wyposażonego auta to naprawdę ciekawa oferta. Jeśli zamarzy się wam mocny silnik, powinniście nieco głębiej sięgnąć do kieszeni, ale zazwyczaj kwota 10-15 tys. zł już wystarczy, żeby cieszyć się z motoru V8 pod maską. Oczywiście, ceny w przypadku kilkunastoletnich aut znacznie bardziej zależą od wersji i stanu technicznego niż od rocznika.

Auta z dużymi benzyniakami najczęściej mają mniejsze przebiegi niż diesle

Klasa wyższa jest opanowana przez niemieckie marki. Czy to się komuś podoba, czy nie, prym wiodą Audi A6, BMW serii 5 oraz Mercedes klasy E. To trio uzupełniliśmy nieco bardziej egzotycznym modelem ze Szwecji – Volvo 960/V90. Na ile auta są podobne, a czym się różnią?

Sprawdź za darmo numer VIN!

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu? Samochód po wypadku może stać się poważnym zagrożeniem. Zakup skradzionego auta to ogromne problemy. Poznanie przeszłości kupowane auta pomoże wystrzec się takich zagrożeń.

Najbardziej wyróżnia się Volvo 960. Kanciasty „szwed” to dość leciwa konstrukcja – opiera się na modelu 740/760 z lat 80., który po głębokim liftingu w 1990 r. przyjął nazwę „940/960” (inny design tych dwóch wariantów, mocniejsze silniki i niezależne tylne zawieszenie w niektórych 960). Auto przeszło pierwszą modernizację w 1994 r., kolejną – 2 lata później (na większości rynków pojawiła się wtedy nazwa „S90/V90”). W 1998 r. zniknęło z salonów. Samochód był modernizowany (w porównaniu z serią 700 wyraźnie zmniejszono chociażby współczynnik oporu powietrza), ale wieku nie da się ukryć.

Pozostałe modele w porównaniu to znacznie młodsze konstrukcje, debiutujące w drugiej połowie lat 90. Czuć to w czasie jazdy – nawet gdy Volvo 960 także ma niezależne tylne zawieszenie, daleko mu do precyzji prowadzenia konkurentów. Osoby kładące szczególny nacisk na trakcję powinny zwrócić uwagę na Audi (stały napęd 4x4 jest seryjny w 4.2) lub Mercedesa, ale w tym przypadku trzeba uważać, bo są też tylnonapędowe wersje 430 (wszystkie do 1999 r.). BMW i Volvo nie dają wyboru – mają tylko napęd na tył.

Audi, BMW i Mercedesa możecie kupić w wersji V8, Volvo ma "tylko" motor R6. Audi, BMW i Mercedesa możecie kupić w wersji V8, Volvo ma "tylko" motor R6. Foto: Auto Bild

Pod względem osiągów najlepiej prezentują się BMW i Mercedes, Volvo z jednostką R6 nie dotrzyma kroku silnikom V8. Oczywiście, nie każdy marzy o widlastej jednostce, zaś Volvo ma naprawdę sprawny motor, który bez problemów pokonuje konkurentów pod kątem zużycia paliwa (choć Mercedes też nie wypada źle).

Instalacja gazowa? Często działa dobrze, ale zwiększa ryzyko awarii

Ratunkiem może być założenie instalacji LPG, jednak z pewnością trzeba mieć się na baczności: co prawda, silniki nie są przesadnie skomplikowane i mają pośredni wtrysk paliwa, to jednak zazwyczaj wszelkie prace – nawet regulacyjne – sporo kosztują (np. silnik Audi 4.2 ma 40 zaworów!). Jednostka Volvo jest czuła na przegrzanie (długa głowica wersji R6), w BMW serii 5 od jazdy na gazie też czasem pękają głowice.

Wszystkie auta są obszerne, ale pod względem pojemności bagażniki różnią się dość znacznie. Wszystkie auta są obszerne, ale pod względem pojemności bagażniki różnią się dość znacznie. Foto: Auto Bild

Samochód to nie tylko silnik. Pod względem jakości i funkcjonalności wnętrza trudno o jednoznacznego lidera – BMW ma fantastycznie ukształtowaną deskę, ale mały bagażnik i ciasne wnętrze z tyłu. Nieźle wypada Mercedes. Miłośnicy dobrego wyposażenia muszą uważać: standard z lat 90. odbiega od obecnego, np. znajdziecie egzemplarze bez klimatyzacji, firmowego radia czy alufelg, choć – z drugiej strony – wiele ma skórzaną tapicerkę.

Uwaga na stan techniczny

Choć samochody nie kosztują wiele, radzimy nie zaniedbywać dokładnych oględzin przed zakupem. To dlatego, że za wszelkie naprawy zapłacicie krocie – silniki nie należą do zbyt popularnych, przez co dostęp do części zamiennych bywa ograniczony. Nierzadko się okazuje, że warto sięgnąć do oferty ASO, a tam wydatki mogą iść w tysiące. Szczelnie zabudowane komory silników to wyzwanie dla mechaników, ale opisywane modele i tak warto powierzać tylko warsztatom wyspecjalizowanym w obsłudze danej marki.

Na co najbardziej uważać? Podejrzanie tanie auta mogą okazać się „studniami bez dna”. Wspólną cechą wszystkich konkurentów jest rozbudowane niezależne zawieszenie, które wcześniej czy później zaczyna domagać się napraw. Warto zwrócić uwagę na jakość zamienników, bo tandetne elementy będziecie wymieniać nawet kilka razy w roku. Części zawieszenia w wielu przypadkach są wykonane z aluminium i wahacze kosztują np. nie 250, lecz 600 zł.

W Audi A6 najwięcej kłopotów sprawia przednia oś (kompletny remont: 5 tys. zł), zaś np. wymiana poduszek podtrzymujących belkę tylnej osi BMW kosztuje 2 tys. zł. Szukając używanego Mercedesa klasy E bardzo dokładnie obejrzyjcie go pod kątem korozji – bywa tak zaawansowana, że zagraża bezpieczeństwu jazdy!

W tej klasie aut wysokie wydatki czają się na każdym kroku: często trzeba korzystać z oferty ASO, bo brakuje mniej typowych zamienników. Nawet sam serwis może być drogi, silniki potrzebują dużo oleju! Na pocieszenie mamy dobrą wiadomość: ceny zadbanych egzemplarzy już raczej nie spadną, zaoszczędzicie więc na utracie wartości!

Różne charaktery

Choć auta walczą w tej samej klasie, znajdziemy sporo różnic. Ambitnemu kierowcy polecimy dynamiczne BMW. Audi ma perfekcyjną trakcję, ale ustępuje rywalom dynamiką, prowadzeniem i – podobnie jak BMW – wielkością kufra. Volvo to propozycja dla tych, którzy cenią spokój, a niekoniecznie zależy im na superosiągach czy też perfekcji prowadzenia. A Mercedes? Jest mocny, oszczędny, komfortowy i... niestety, przeważnie już mocno zardzewiały.

Kilkunastoletnie, luksusowe kombi - dane techniczne:

Dane producenta Audi A6 BMW serii 5 Mercedes klasy E Volvo 960/V90
Silnik – typ/cylindry/zawory benz./V8/40 benz./V8/32 benz./V8/24 benz./R6/24
Pojemność skokowa (cm3) 4172 4398 4266 2922
Moc maksymalna (KM/obr./min) 300/6200 286/5400 279/5750 180/5200
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 400/3000-4000 440/3600 400/3000-4400 260/4350
Skrzynia biegów/napęd aut. 5/stały 4x4 man. 6/tylny aut. 5/tylny man. 5/tylny
Hamulce przód/tył tarcz. wentyl./tarcz. wentyl. tarcz. wentyl./tarcz. wentyl. tarcz. wentyl./tarcz. tarcz. wentyl./tarcz.
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) 4833/1850/1441 4805/1800/1440 4795/1799/1402 4860/1750/1450
Rozstaw osi (mm) 2759 2830 2833 2770
Pojemność bagażnika (l) 455-1590 410-1525 600-1975 602-1702

Kilkunastoletnie, luksusowe kombi - pomiary testowe:

Osiągi (dane testowe) Audi A6 BMW serii 5 Mercedes klasy E Volvo 960/V90
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,6 s 2,4 s 2,8 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s (fabr.: 6,9 s) 6,4 s (fabr.: 6,3 s) 7,0 s (fabr.: 6,9 s) 8,8 s (fabr.: 9,2 s)
Elastyczność 60-100 km/h nie mierzona 7,1 s (4. bieg) nie mierzona 10,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h nie mierzona 9,4 s (5. bieg) nie mierzona 16,5 s (5. bieg)
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h 243 km/h 210 km/h
Średnie zużycie paliwa 15,3 l/100 km (fabr.: 13,1 l/100 km) 13,7 l/100 km (fabr.: 12,4 l/100 km) 12,6 l/100 km (fabr.: 11,4 l/100 km) 11,8 l/100 km (fabr.: 11,0 l/100 km)
Hamowanie ze 100 km/h 37,2 m 38,3 m 36,5 m 41,0 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 59/66/69 dB (A) 57/65/69 dB (A) 57/67/70 dB (A) 62/68/73 dB (A)
Masa własna rzeczywista/ładowność 1835/520 kg 1750/530 kg 1655/675 kg 1630/470 kg

Kilkunastoletnie, luksusowe kombi - eksploatacja:

Eksploatacja Audi A6 BMW serii 5 Mercedes klasy E Volvo 960/V90
Olej silnikowy 5W-30 (7,6 l) 10W-40 (7,5 l) 5W-30 (8,0 l) 10W-30 (5,8 l)
Olej w automatycznej skrzyni biegów VW ATF (3,5-4,0 l) ATF (min. 9,0 l) ATF (8,6 l) Dexron II RSE (3,0 l)
Płyn hamulcowy DOT 4 DOT 4 DOT 4 DOT 4
Układ chłodzenia płyn na bazie glik. (9,0 l) płyn na bazie glik. (12,0 l) płyn na bazie glik. (11,0 l) płyn na bazie glik. (10,7 l)
Rozrząd łańcuch łańcuch łańcuch pasek

Kilkunastoletnie, luksusowe kombi - kiedy wymieniać?

Kiedy wymieniać? Audi A6 BMW serii 5 Mercedes klasy E Volvo 960/V90
Olej silnikowy wraz z filtrem co 15 tys. km lub long life wg komputera, co ok. 20 tys. km wg komputera, co ok. 22 tys. km co 15 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 15 tys. km co ok. 40 tys. km co ok. 22 tys. km co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km co ok. 80 tys. km co 80 tys. km lub 4 lata co 60 tys. km
Świece zapłonowe co 60 tys. km co ok. 40 tys. km co 90-110 tys. km lub 4 lata co 45 tys. km
Napęd rozrządu bez okres. wymiany bez okres. wymiany bez okres. wymiany co 45-120 tys. km (zależnie od roku)

Kilkunastoletnie, luksusowe kombi - ceny zamienników:

Ile kosztują zamienniki? Audi A6 BMW serii 5 Mercedes klasy E Volvo 960/V90
Filtr oleju/powietrza 89/41 zł 42/34 zł 26/57 zł 26/46 zł
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) 206/550 zł 220/630 zł 178/434 zł 225/370 zł
Amortyzatory przód/tył (kpl.) 750/482 zł 1110/880 zł 410/2150 zł (samopoziomujące) 990/310 zł
Pompa cieczy chłodzącej 275 zł 380 zł 550 zł 195 zł
Reflektor 375 zł 485 zł 465 zł 385 zł

Naszym zdaniem: luksus ma swoją cenę

Nawet jeśli nie wydacie wiele na auto, nie liczcie na tani serwis i niskie spalanie. Jednak przyjemność z jazdy takim youngtimerem jest ogromna!

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 19/2018 już w sprzedaży, a w nim m.in. pierwsza jazda prototypem BMW serii 8, Suzuki Swift Sport i nowym Mercedesem Klasy G; Nissan Micra kontra Volkswagen Polo; testy BMW i3s, Audi A7 i Mitsubishi Space Star; instalacja LPG w hybrydzie i zasilanie gazem ziemnym; pierwszeństwo w ruchu drogowym; pierwszy test Ferrari 488 Pista; wizyta w fabryce FCA w Tychach; dodatek "Używane ekstra".

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

Audi A6 Avant C5 4.2 V8/300 KM (1999-2005) - tylko z quattro

Najmocniejszy silnik w porównaniu, rozwinięta technika z 5 zaworami na cylinder, zmiennymi fazami rozrządu na dolocie i stały napęd wszystkich kół z dyferencjałem torsen – Audi kusi na wiele sposobów! Rzeczywiście, silnik spełnia pokładane w nim nadzieje: gładko pracuje, jest elastyczny i mocny. Jednak w porównaniu A6 okazuje się… niezbyt dynamiczne! O ile A6 osiąga 200 km/h po 32,7 s, o tyle BMW robi to aż o 7 s szybciej – nie ma to oczywiście znaczenia w codziennej jeździe. Może to być efekt dużej masy: gotowe do drogi Audi waży tyle, co SUV niezłej klasy, czyli 1850 kg, auto opóźnia też spokojnie działająca skrzynia automatyczna. Kolejny minus to spalanie: ponad 15 l/100 km to najgorszy wynik zestawienia.

Silnik 4.2 V8 pojawił się w 1999 r. i był łączony tylko z 5-biegową przekładnią automatyczną (Tiptronic) i napędem 4x4. Na takie auto musicie przygotować minimum 12 tys. zł, ale nie brak egzemplarzy wycenianych na ponad 20 tys. zł.

BMW serii 5 kontra Audi A6, Mercedes klasy E i Volvo 960 - które używane kombi będzie lepszym wyborem? (slajd 1 z 20)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego