CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.254.424.051.89
Średnio4.584.704.312.10
Najdrożej4.794.954.592.71

Używany Hyundai i20 - Dużo lepszy po zmianach

3 lip 16 10:57
Udostępnij
0
Skomentuj

Pierwsza generacja Hyundaia i20 miała być przełomowa. I rzeczywiście, to niezłe auto, ale wiele zależy od miejsca i roku produkcji. Które i20 są lepiej wykonane, a które gorzej?

Trendy rynkowe są nieubłagane i od ładnych kilku lat najpopularniejszy w Europie jest segment B (w Polsce wciąż na topie sprzedaży nowych aut są kompakty). To z tego powodu producenci mocno przykładają się do swoich miejskich pojazdów.

Nie inaczej było w przypadku Hyundaia, który następcę nieco topornego z wyglądu Getza zaprojektował rękami Europejczyków w niemieckim studiu stylistycznym w Rüsselsheim. Powstał dzięki temu bardzo dobrze wyglądający samochód, który mógł się poszczycić także sporym jak na segment B wnętrzem i całkiem obszernym bagażnikiem.

Hyundai i20 to typowy przedstawiciel segmentu B. Hyundai i20 to typowy przedstawiciel segmentu B. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Początkowo Hyundai zapowiadał, że nowe auto będzie produkowane w czeskich zakładach w Noszowicach, plany te jednak zweryfikowano i gdy w marcu 2009 r. Hyundai i20 trafił do polskich salonów, na wklejce informacyjnej, umieszczonej na słupku drzwi kierowcy, można było przeczytać: Hyundai Motor India.

Była to zresztą ta sama fabryka, która wcześniej produkowała Getza (część indyjskich egzemplarzy trafiła na nasz rynek). Dlaczego o tym piszemy? Otóż okazuje się, że jakość Hyundaiów i20 wyprodukowanych w Indiach nie jest najwyższa. Uwaga ta dotyczy w tym samym stopniu wykończenia i montażu wnętrza (dość dużo hałasujących elementów, kiepskie plastiki itp.), co nadwozia samochodu.

Miejsce produkcji i20 można poznać po pierwszym znaku numeru VIN. Auta z Indii mają literę „M”, te z Turcji – „N”

Problemy z korozją miał już Getz, niestety, w Hyundaiu i20 powróciły. Pierwsze doniesienia o tym pojawiły się już po dwóch latach od debiutu. Producent dość szybko reagował i na gwarancji naprawiał newralgiczne miejsca. Standardowo Hyundai daje 12 lat na perforację blachy i 3 lata na lakier (do 2010 r., później – 5 lat). Aktualnie problemy dotyczą kilku miejsc (o których piszemy w galerii), ale można przypuszczać, że będą one postępowały.

W 2010 r. Koreańczycy rozpoczęli produkcję Hyundaia i20 w Turcji i od tego czasu indyjskie egzemplarze przestały być sprzedawane w salonach w Europie. To, z której fabryki pochodzi auto, da się zweryfikować po numerze VIN. Mechanicy zgodnie twierdzą, że są one lepiej zabezpieczone przed korozją, ale najbezpieczniejszym wyborem jest zakup aut po face liftingu (2012 r.), w ramach którego poprawiono także wykończenie wnętrza. W egzemplarzach po modernizacji wyeliminowano m.in. stuki dochodzące z okolicy deski rozdzielczej.

Uwaga na benzyniaka 1.2, lepsze są silniki 1.4

Koreański model ma kilka jednostek napędowych, ale realnie na naszym rynku wystepują dwa silniki – benzyniak 1.2 (przed liftingiem 78 KM, po nim 86) oraz diesel 1.4 CRDi (zazwyczaj 75 KM, rzadziej 90). Pierwszy z nich nie zapewnia zbyt dobrych osiągów, a do tego jest paliwożerny (w mieście potrafi zużyć więcej niż 7 l benzyny na 100 km). Producent oferował go z instalacją LPG (firmy BRC; opcja za 3900 zł), którą montowano na składzie celnym lub u dilera.

Niestety, motor ten miewa problem niezależnie od tego, czym go się zasila, bo dochodzi w nim do zatkania katalizatora. Objawów w postaci dławienia się silnika i jego nierównej pracy nie można lekceważyć, bo w skrajnym przypadku drobne części katalizatora mogą dostać się do jednostki i ją uszkodzić.

Jeśli nastąpi to po gwarancji (od 2010 r. 5-letniej, wcześniej 3-letniej), wydatki mogą być spore (używany silnik kosztuje ok. 3000 zł, montaż 1500-2000 zł; nowa jednostka w ASO – ponad 20 000 zł). Jak poinformowali nas mechanicy specjalizujący się w naprawach koreańskich modeli, uszkodzenia nie da się wyeliminować, bo producent nie przekonstruował katalizatora. Co gorsza, problem może zdarzyć się nawet po bardzo niskim przebiegu.

W przypadku Hyundaia i20 bezpieczniejszym wyborem okazuje się benzyniak 1.4, ale w jego przypadku podaż używanych egzemplarzy jest bardzo niewielka i zwykle pochodzą one z importu. Benzynowe 1.6 to już zupełna egzotyka nie tylko na naszym rynku, lecz w ogóle na europejskim. Jedynym poważnym problemem jednostki 1.4 jest rozciągnięty łańcuch rozrządu. Dotyczy aut z początku produkcji; na szczęście nie dochodzi do jego zerwania ani przeskoczenia o ząbek.

Kupujesz używane auto - pamiętaj o ubezpieczeniu!

Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.

Diesel 1.4 CRDi to o wiele bardziej popularny motor, do tego w miarę udany. Na plus zaliczamy brak dwumasowego koła zamachowego (nie ma go żaden z diesli w Hyundaiu i20). Co prawda, zdarzają się uszkodzenia sprzęgła w tej wersji silnikowej, choć jego ceny nie są wygórowane (zamiennik: od 650 zł). Wśród typowych awarii tego motoru wymienia się też uszkodzenia turbosprężarki o zmiennej geometrii (koszt w ASO: ok. 3000 zł).

Po liftingu 75-konną wersję zastąpiono silnikiem R3 1.1 CRDi o tej samej mocy (1.4 CRDi/90 KM pozostał w ofercie). To motor tej samej serii, co 1.4 CRDi, ale ma nieco niższą żywotność i o wiele gorszą kulturę pracy, ale również nie jest przesadnie awaryjny.

Na rynku nie brakuje „i20-ek” z tą jednostką, do tego są to polecane poliftingowe egzemplarze. Silnik 1.1 CRDi charakteryzuje się bardzo niskim spalaniem – jeśli nie przekroczycie 100 km/h w trasie, zadowoli się 4 l ON na 100 km, średnio zaś da się uzyskać wynik 4,5 litra. W ofercie był jeszcze diesel 1.6 CRDi (116 lub 128 KM), ale ten silnik występuje okazjonalnie.

Hyundai i20 to - ogólnie - dobre auto, ale producent zanotował kilka wpadek. Hyundai i20 to - ogólnie - dobre auto, ale producent zanotował kilka wpadek. Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Poza problemami z korozją i kłopotami z katalizatorem Hyundai i20 jest dość dobrze oceniane przez mechaników. Typowym problemem (dotyczy też wielu innych Hyundaiów) są niedziałające kluczyki (wymienia się w nich zwykle transponder immobilizera, rzadziej jego antenkę; koszt w pierwszym przypadku w ASO to 350 zł, w drugim – 300 zł).

Kupując używanego Hyundaia i20, warto zwrócić uwagę na to, czy nie hałasuje manualna przekładnia (wymiana łożysk jest droga). Czterobiegowy „automat” występuje niezwykle rzadko (głównie z benzyniakiem 1.4), ale nie słychać, żeby był awaryjny. W tym modelu dość szybko zużywają się też tylne łożyska kół (zamiennik: od 320 zł za sztukę). Nietypowe części do i20 kupicie jednak tylko w ASO.

Hyundai i20 I: eksploatacja

Materiały i terminy benzynowe* diesle*
Olej silnikowy 3,5 l, 5W-20, wym. co 20 tys. km lub co rok 5,2 l, 5W-30, wym. co 20 tys. km lub co rok
Olej w skrzyni manualnej 1,9 l, 75W-85 2,0 l, 75W-85
Układ chłodzenia 4,2 l (na bazie glikolu) 6,3 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy ok. 0,8 l, DOT 3/4, wym. co 2 lata lub 40 tys. km
Napęd rozrządu łańcuch, bez okresowej wymiany łańcuch, bez okresowej wymiany
Filtr przeciwpyłkowy co 20 tys. km co 20 tys. km
Filtr powietrza co 40 tys. km co 40 tys. km
*dane dla benzyniaka 1.2/78 KM oraz diesla 1.4 CRDi/75 KM z 2010 roku

Hyundai i20 I: ceny części

Zamienniki benzynowe* diesle*
Filtr oleju/powietrza od 18/35 od 23/46
Klocki/tarcze hamulcowe od 80/280 od 80/300
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 439/400 od 439/400
Sprzęgło (komplet) od 350 od 650
Łożysko koła tylnego od 320 od 320
Sworzeń wahacza od 50 od 50
Reflektor/błotnik od 510/260 od 510/260
*dane dla benzyniaka 1.2/78 KM oraz diesla 1.4 CRDi/75 KM z 2010 roku

Hyundai i20 I: dane techniczne

Bazowy benzyniak jest najczęściej spotykany, ale bardziej polecamy jednostkę 1.4. Model 1.6 to rzadki przypadek.

Dane techniczne* 1.2 1.2 1.4 1.6
Lata 2008-12 2012-14 2008-14 2008-12
Silnik – typ, liczba zaworów benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16 benz. R4/16
Napędu rozrządu łańcuch, DOHC łańcuch, DOHC łańcuch, DOHC łańcuch, DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1248 1248 1396 1591
Moc maks. (KM) przy obr./min 78/6000 86/6000 101/5500 126/6300
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 119/4000 121/4000 137/4200 157/4200
Skrzynia biegów 5M 5M 5M/4A 5M/4A
Prędkość maksymalna (km/h) 165 168 181 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,9 12,7 11,6 9,5
Spalanie (wg EU; l/100 km) 6,4/4,5/5,2 6,1/4,2/4,9 7,2/4,7/5,6 7,7/5,1/6,1
2009 11 500 13 800 15 500
2010 13 300 - 16 300 18 100
2011 14 900 - 18 800 21 600
2012 17 400 20 700 21 700 25 200
2013 - 24 500 29 700 -
*dane dla wersji z manualną skrzynią

Diesel 1.1 jest wyjątkowo oszczędny. Najpopularniejszy diesel 1.4 CRDi to dobry pomysł w Hyundaiu i20. Motor 1.6 jest dość mocny oraz oszczędny.

Dane techniczne* 1.1 CRDi 1.4 CRDi 1.4 CRDi 1.6 CRDi**
Lata 2012-14 2008-12 2008-14 2008-12
Silnik – typ, liczba zaworów t.diesel R3/12 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16 t.diesel R4/16
Napędu rozrządu łańcuch, DOHC łańcuch, DOHC łańcuch, DOHC łańcuch, DOHC
Pojemność skokowa (cm3) 1120 1396 1396 1582
Moc maks. (KM) przy obr./min 75/4000 75/4000 90/4000 116/4000
Maks. mom. (Nm) przy obr./min 180/1750-2500 220/1750-2750 220/1750-2750 260/1900-2750
Skrzynia biegów 6M 6M 6M 6M
Prędkość maksymalna (km/h) 158 163 171 190
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 15,7 16,0 13,5 10,7
Spalanie (wg EU; l/100 km) 4,2/3,3/3,6 5,5/3,8/4,4 4,9/3,8/4,2 5,3/3,7/4,4
2009 - 14 800 16 200 19 000
2010 - 17 400 19 200 23 300
2011 - 20 000 22 000 25 100
2012 26 300 23 300 25 700 32 300
2013 31 100 - 28 900 -
*dane dla wersji z manualną skrzynią; **na wybranych rynkach także 128-konna wersja (odmiana Sport) – prędkość maksymalna i zużycie paliwa takie same, jak w 116-konnej wersji, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,4 s

Hyundai i20 I - naszym zdaniem: im nowszy, tym lepszy

Ładny wygląd i dość duże wnętrze to nieco za mało jak na auto klasy B. Główne grzechy Hyundaia to korozja i ryzyko poważnej awarii najpopularniejszego silnika 1.2.

Jeśli macie zamiar zdecydować się na ten model, to poszukajcie aut wyprodukowanych w Turcji (od 2010 r.), a nie tych pochodzących z Indii. Odradzamy zakup i20 z podstawowym benzyniakiem 1.2; zdecydowanie lepszym wyborem są silniki 1.4. Odrzućcie także auta poflotowe i po szkole nauki jazdy, bo mogą być bardzo wyeksploatowane.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 36/2017 już w sprzedaży a w nim m.in. prezentacja trzeciej generacji Porsche Cayenne; pierwsza jazda nowym VW Polo; porównanie Volvo XC60 z Audi Q5 i Mercedesem GLC; test Forda Ka+; mandaty z zagranicy; najlepsze kamerki samochodowe; Mercedes Klasy C w teście 100 tys. km; ranking kompaktowych kombi za 10 tys. zł oraz Lamborghini Aventador S.
Czy używany Hyundai i20 to dobry wybór?
Tak

76 %

Nie

24 %

Tak
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (22)

No photo
No photo ~HCT Użytkownik anonimowy
~HCT :
No photo ~HCT Użytkownik anonimowy
Witam.

Jestem certyfikowanym technikiem Hyundai, pracuję u dużego dealera w centralnej Polsce - ten artykuł posiada trochę błędów - po pierwsze, jeżeli nastąpi zatkanie katalizatora, to nie jego drobinki dostające się do silnika, a ciśnienie powstałe wskutek niemożności "ucieczki" spalin (a także wzrost temperatury) spowodują ewentualną awarię - sytuacja, że kawałek katalizatora odbija się i wraca do silnika jest praktycznie niemożliwa.

Jest jeszcze jeden problem, bo awarie katalizatora nie są na pewno w I20 czymś powszechnym - nie mówię, bo mieliśmy 2 czy 3 przypadki, gdzie trzeba było katalizator wymienić - nie można jednak tego problemu nazwać masowym, podobnie ze skrzyniami.

Jak zwykle w auto-świecie ktoś nie mający dużego pojęcia bierze pewien wycinek rzeczywistości i formułuje go tak, by wyszło, że koniec końców VW i inne wyroby niemieckie nie są takie złe.
7 lip 16 10:16 | ocena: 93%
Liczba głosów:27
93%
7%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Garnitur i gumiaki Użytkownik anonimowy
~Garnitur i gumiaki :
No photo ~Garnitur i gumiaki Użytkownik anonimowy
Mam i20 po lifcie z silnikiem 1.2 - mogę tylko polecić, 160000 kilometrów i prócz łączników stabilizatora i osłony przegubu nic się nie zepsuło, wydaje mi się, że omawiany problem z katslizatorem, to wina jakości paliwa, a nie samej części.
7 lip 16 09:35 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
82%
18%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Max Użytkownik anonimowy
~Max :
No photo ~Max Użytkownik anonimowy
że jak? kawałki katalizatora mogą się dostać do jednostki napędowej? to chyba że autor je weźmie i tam wrzuci... bo chyba nie wie gdzie jest katalizator i do czego służy...
7 lip 16 09:24 | ocena: 86%
Liczba głosów:14
86%
14%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~waldek Użytkownik anonimowy
~waldek :
No photo ~waldek Użytkownik anonimowy
Mój jest ok. Jestem pierwszym właścicielem od 2010r. bezawaryjnie przejechałem 95000km. Dwie niewielkie kropki korozji reszta ok. Mogę polecić auto.
5 lip 16 21:32 | ocena: 75%
Liczba głosów:12
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Rysiek Użytkownik anonimowy
~Rysiek :
No photo ~Rysiek Użytkownik anonimowy
Lepiej doplacic 2-4 tys i kupic uzywanego i30 z silnikiem benzynowym 1.6.
Co prawda bedzie palil w miescie nawet 9litrow ale to mocne i pojemne auto, ktore majac 128 KM moze bez problemu jechac w trase.
Jak juz szukac auta miejskiego to lepiej kupic KIA Picanto
7 lip 16 08:53 | ocena: 56%
Liczba głosów:9
44%
56%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gax Użytkownik anonimowy
~gax
No photo ~gax Użytkownik anonimowy
do ~marian:
No photo ~marian Użytkownik anonimowy
5 lip 16 09:38 użytkownik ~marian napisał
Kto rozsądny wydaje 64000 na autko klasy B...
Rozsądny mający dużo pieniędzy(tacy w PL-u też są) potrzebujący mieć dobrze wyposażone auto do miasta . Po co mu np. druga bryka do przewozu 3-pokoleniowej rodzinki?
5 lip 16 11:33 | ocena: 50%
Liczba głosów:8
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Ford Użytkownik anonimowy
~Ford
No photo ~Ford Użytkownik anonimowy
do ~Daw:
No photo ~Daw Użytkownik anonimowy
3 lip 16 11:55 użytkownik ~Daw napisał
Auto dramat. Użytkuje 1.4crdi 90ps. Spalanie w mieście z klima ponad 7 litrów. Przebieg 128kkm usterki alternator, tylne hamulce, zawór turbiny
Niska trwałość sprzęgła i hamulca. Wnętrze dramat. Kierownica wytarta na lustro drążek biegów tez. Tapicerka f
A ja mam fiestę z97r 1.8diesel silnik który był nie udany,przebieg 220tyś,ja zrobiłem nim już 40tyś,jedyne co robiłem to rozrusznik i pompę wspomagani,naprawa200zł mnie kosztowała,w mieście pali 5.5-6.0l w trasie 4.5-5.0,auto kosztowało 4lata temu 2600 zł
6 lip 16 18:29 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Stuttgart Użytkownik anonimowy
~Stuttgart
No photo ~Stuttgart Użytkownik anonimowy
do ~HCT:
No photo ~HCT Użytkownik anonimowy
7 lip 16 10:16 użytkownik ~HCT napisał
Witam.

Jestem certyfikowanym technikiem Hyundai, pracuję u dużego dealera w centralnej Polsce - ten artykuł posiada trochę błędów - po pierwsze, jeżeli nastąpi zatkanie katalizatora, to nie jego drobinki dostające się do silnika, a ciśnienie powstałe wsk
Nowe Hyundai I 20 pobily w ocenie uzytecznosci i jakosci na glowe w Niemczech Folzwagena Polo.Wiec pomimo usterek wymienionych w Artykole przez pana Redachtura I-20 jest samochodem duzo lepszym od porownywalnego Folzwagena Polo.
7 lip 16 14:20 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ot tak Użytkownik anonimowy
~ot tak
No photo ~ot tak Użytkownik anonimowy
do ~HCT:
No photo ~HCT Użytkownik anonimowy
7 lip 16 10:16 użytkownik ~HCT napisał
Witam.

Jestem certyfikowanym technikiem Hyundai, pracuję u dużego dealera w centralnej Polsce - ten artykuł posiada trochę błędów - po pierwsze, jeżeli nastąpi zatkanie katalizatora, to nie jego drobinki dostające się do silnika, a ciśnienie powstałe wsk
Właśnie miałem się odnieść do kwestii powrotu kawałka katalizatora do silnika , ale jest rzeczowe wyjaśnienie :).

Sorry, ale nie rozumiem odwołania do VW.
7 lip 16 14:05 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~janek Użytkownik anonimowy
~janek :
No photo ~janek Użytkownik anonimowy
Bardzo dobre auto, po pół roku użytkowania nic w nim nie robiłem, a kupiłem używane. Miałem brać i30 ale trafił mi się bardzo zadbany egzemplarz w hajmig w Warszawie. Jedyna rzecz do której trzeba się przyzwyczaić to niskie zawieszenie. Po przesiadce z crossover'a muszę baaaardzo uważać na krawężniki ;)
10 wrz 18:21
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat

Prezentacja: Hyundai i20 (2008-14) - od 11 500 zł

Pięciodrzwiowy Hyundai i20 jest dużo częściej oferowany na rynku wtórnym. Sporo aut pochodzi z Polski. Wersja po liftingu jest o wiele bardziej godna polecenia, bo producent poprawił kilka newralgicznych punktów pojazdu, do tego przeprojektował przednią część nadwozia.

Używany Hyundai i20 - Dużo lepszy po zmianach (slajd 1 z 17)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego