CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.004.704.231.95
Średnio4.664.854.472.10
Najdrożej5.094.994.892.45

Renault Clio Grandtour TCe 90 - czy mały silnik zdał egzamin? Test długodystansowy

21 kwi 16 11:07
Udostępnij
0
Skomentuj

Ten francuski maluch bardzo nam się podobał do chwili, gdy pojawiły się pewne problemy. Zobaczcie, jak Renault Clio Grandtour TCe 90 zniósł trudy pokonania 100 tys. km

Kombi segmentu B kupują albo zarządcy flot, albo młodzi rodzice, dla których liczy się jak najlepszy stosunek funkcjonalności do ceny. W wypadku naszego Clio Grandtoura za samochód o długości auta kompaktowego, za to z dużym bagażnikiem (443-1380 l), silnikiem TCe 90 i w najbogatszej wersji wyposażeniowej, zawierającej m.in. czujniki parkowania, pakiet City i system multimedialny R-Link, należy zapłacić ok. 60 000 zł.

Nieźle! Niestety, pierwsze problemy z bogatym wyposażeniem zaczęły się już po 8681 km. Okazało się bowiem, że karta SD, zawierająca mapy nawigacji, nie trzyma się poprawnie w gnieździe. Efekt był taki, że system raz za razem się zawieszał.

Renault Clio Grandtour - kłopoty z komunikacją

Gniazdo SD wymieniono dwukrotnie w ramach gwarancji, ale z czasem pojawiły się inne problemy: program ni stąd, ni zowąd przestawał nawigować w połowie trasy, a po dojechaniu na miejsce okazywało się, że w rzeczywistości wybrany adres leży o dobre kilka kilometrów dalej. R-Link nagminnie podawał też niewłaściwe ograniczenia prędkości.

Czasem pomagała prosta sztuczka, czyli wyjęcie i ponowne włożenie karty SD. Innym razem trzeba było po prostu zaczekać, aż system łaskawie się namyśli i znów zacznie poprawnie działać.

Gra w elektroniczną ciuciubabkę była jednak tylko zapowiedzią mniej przyjemnych wrażeń. Pierwszy kontakt z Clio okazał się bowiem złudny, bo im dalej w las, tym więcej drzew. Weźmy na przykład jakość wykonania: po 30 tys. km wnętrze było tak zużyte, jak w innych „maratończykach” na zakończenie testu. Sprzączki pasów bezpieczeństwa wyryły na twardych plastikowych boczkach drzwi brzydkie szramy, podłoga bagażnika szybko się zmęczyła. Cóż, Clio może i świetnie wygląda, ale głównie z zewnątrz.

Renault Clio Grandtour - drobne niedociągnięcia

Czyżby więc Renault postanowiło zaoszczędzić na tym, na czym nie trzeba? Czy pod względem jakości wykonania Clio niebezpiecznie zbliżyło się do swojej o wiele tańszej kuzynki – Dacii Sandero? No właśnie, taniość. Nasze Clio co najmniej w kilku aspektach udowodniło, że porównanie do aut budżetowych wcale nie jest nieuzasadnione.

Kupujesz używane auto - pamiętaj o ubezpieczeniu!

Różnice w cenach polis dla tego samego auta mogą wynosić nawet kilkaset procent! Dlatego zanim kupicie ubezpieczenie, porównajcie oferty rożnych firm.

I tak na przykład przy prędkościach autostradowych od uszczelek drzwi głośno i wyraźnie wiało zimnym powietrzem. Z kolei na kierownicy drażniły nas ostre plastikowe krawędzie pokrywy airbagu. Do tego dochodzi niewydajna klima, bo żeby jako tako ogrzać wnętrze, należało ją rozkręcić niemal na maksa. Obrazu całości dopełniły nieprzyjemnie „blaszany” odgłos zamykania drzwi i hałas dochodzący podczas jazdy z niewygłuszonych nadkoli.

Sposób obsługi urządzeń pokładowych też trudno uznać za wybitnie intuicyjny. Widoczność na skos do tyłu jest mocno utrudniona – przydałaby się kamera cofania. Przeszkadzały nam też: nieprzyjemnie nisko umieszczony przycisk do uruchamiania silnika, zbyt gwałtownie reagujący czujnik deszczu i wreszcie wyświetlacz temperatury, który poniżej 3 stopni Celsjusza cały czas irytująco migał.

Podczas tankowania pistolet odbijał w chwili, gdy do pełna brakowało jeszcze jakichś 11 litrów. Zbyt mały otwór wlewu płynu do spryskiwaczy sprawiał, że uzupełnianie go zmieniało się w... niekończącą się opowieść. Ktoś powie: przecież to głównie drobiazgi. Tak, zgadza się, jednak było ich zbyt dużo.

Renault Clio Grandtour - praktyczne i komfortowe

Najważniejsze, że Clio ma też mocne punkty, a jest ich całkiem niemało. Wygodne siedzenia, praktyczna kieszeń umieszczona ponad schowkiem głównym, hamulec ręczny w postaci zwykłej dźwigni, a nie bezdusznego guzika. Pochwały należały się też za bezkluczykowy system otwierania drzwi.

Natomiast sam napęd wzbudził mieszane uczucia. Pod maską naszego „maratończyka” pracował mały, 3-cylindrowy silnik o pojemności zaledwie 898 ccm. Moc 90 KM uzyskano dzięki zastosowaniu turbosprężarki, czyli downsizing pełną gębą. Powinien więc mało palić?

Cóż, na papierze – jak zwykle – wygląda to obiecująco: Renault twierdzi, że Grandtour w cyklu mieszanym potrzebuje tylko 4,5 l benzyny na 100 km. Tymczasem podczas normalnej eksploatacji okazało się, że osiągi zadowalają tylko spokojnych kierowców, a w pełni załadowane auto (na pusto Clio kombi waży 1155 kg) dostawało zadyszki już w chwili, gdy na horyzoncie pojawiały się pierwsze niewielkie pagórki.

To przynajmniej po części efekt zbyt długiego piątego biegu. Ci z nas, którzy próbowali wycisnąć z motoru TCe 90 trochę dynamiki, musieli się liczyć ze spalaniem przekraczającym 8 l/100 km. Średnia z całego testu wyniosła 7,7 l na każde przejechane 100 km. Dobra wiadomość jest taka, że podczas końcowego demontażu jednostki napędowej nie wykryliśmy niczego niepokojącego – elementy mechaniczne były w świetnej kondycji.

Renault Clio Grandtour - przekładnia do wymiany

Zanim jednak Clio trafiło „pod nóż”, zdążyło zaliczyć jedną bardzo poważną wpadkę. Otóż od stanu licznika ok. 35 tys. km zaczęły się pojawiać narzekania na tzw. haczenie podczas przełączania biegów. Po przejechaniu 50 571 km – gdy każdej zmianie przełożeń towarzyszyło dziwne terkotanie – samochód trafił do autoryzowanego serwisu.

Mechanicy nie chcieli się bawić w rozgrzebywanie skrzyni, więc po prostu wymienili ją na nową. W ramach gwarancji, rzecz jasna. Jak się później okazało, hałas wywołało uszkodzone łożysko – jeszcze chwila, a ta przekładnia całkowicie wyzionęłaby ducha. Prawda jest jednak taka, że nawet gdyby nie wymiana skrzyni, Clio i tak nie uzyskałoby szczególnie dobrej oceny końcowej.

Taka usterka oznacza 15 punktów karnych, a – jak pamiętacie – mieliśmy też i kilka innych zastrzeżeń. Tymczasem testowana również na dystansie 100 tys. km Dacia Lodgy osiągnęła niedawno ocenę celującą z minusem! Z tej dwójki tanim autem – przynajmniej w teorii – miała przecież być Dacia...

Renault Clio Grandtour TCe 90 -przebieg testu długodystansowego

8681 km - karta SD luźno lata w gnieździe. Wymiana złącza w ramach gwarancji.

10 819 km - powoli doceniamy zalety trybu Eco.

12 536 km - ponowne problemy z gniazdem SD.

30 431 km - kolejna wymiana gniazda SD.

34 436 km - system multimedialny się zawiesza, restart we własnym zakresie.

40 845 km - pochwały za nienachalny system start-stop.

50 571 km - wymiana skrzyni biegów na gwarancji. Niestety, zaważyło to na nie najlepszej ocenie końcowej.

59 371 km - wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych.

Renault Clio Grandtour TCe 90 - nasza opinia

Kanciaste, nudne? Nic z tych rzeczy! Clio Grandtour to jedno z ładniejszych kombi klasy B na rynku. Jest też pakowne i wygodne. Szkoda, że w parze z urodą oraz dobrymi walorami użytkowymi nie idzie jakość wykonania wnętrza.

Niesmak pozostawiło też funkcjonowanie niektórych urządzeń, ale największym rozczarowaniem była konieczność wymiany skrzyni biegów. Aż żal, bo poza tym mechanika Clio – na czele z silnikiem – przetrwała nasz test bez szwanku.

Renault Clio Grandtour TCe 90 - koszt przejechania 100 tys. km

Ubezpieczenie
Przejechane kilometry 101 308 km
Ubezpieczenie 3107 zł
Paliwo i olej
7788,56 l Pb (4,1 zł za litr) 31 933 zł
1,5 l oleju silnikowego na dolewkę 78 zł
Opony
Letnie: 1 kpl. Continental EcoContact 5 195/55 R 16 H 1586 zł
Zimowe: 1 kpl. Continental WinterContact TS 860, 195/55 R 16 T 1920 zł
Przeglądy
30 431 km 754 zł
59 368 km 1064 zł
89 940 km 786 zł
Łącznie koszty przeglądów 2604 zł
Cena
Cena wersji Intens (początek 2014 r.) 58 850 zł
Obecna wartość auta testowego 41 600 zł
Utrata wartości 17 250 zł
Koszty łącznie
Koszty po 101 308 km 42 487 zł
Koszt 1 km 0,42 zł
Koszt 1 km z utratą wartości 0,59 zł

Renault Clio Grandtour TCe 90 - dane techniczne

Rodzaj t.benz. R3/12
Pojemność silnika 898 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka 72,2 x 73,1 mm
Napęd rozrządu łańcuch
Moc maksymalna 90 KM/5250 obr./min
Maks. moment obrotowy 135 Nm/2500 obr./min
Prędkość maksymalna 182 km/h
Skrzynia biegów man. 5
Napęd przedni
Długość/szerokość/wysokość 4267/1732/1445 mm
Rozstaw osi 2589 mm
Masa własna (rzeczywista) 1155 kg
Ładowność 485 kg
Hamulce (przód/tył) tarczowe went./bębnowe
Dop. masa przyczepy bez hamulców 565 kg
Dop. masa przyczepy z hamulcami 1200 kg
Pojemność zbiornika paliwa 45 l
Pojemność bagażnika 443-1380 l

Renault Clio Grandtour TCe 90 - pomiary osiągów

Początek testu Koniec testu
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,4 s 4,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9 s 12,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 22,5 s 22,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 11,4 s 11,2 s
Elastyczność 80-120 km/h 18,1 s 18,4 s
Droga hamowania 100-0 km/h hamulce zimne 38,2 m 38,4 m
Droga hamowania 100-0 km/h hamulce gorące 37,9 m 38,1 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB 61 dB
Hałas w kabinie przy 100 km/h 68 dB 69 dB
Hałas w kabinie przy 130 km/h 72 dB 73 dB
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Auto Świat 14/2017 już w sprzedaży, a w nim: przyszłe modele BMW serii 3 i 4; pierwsze jazdy Kią Picanto, VW Golfem R i Fordem Kugą; porównanie limuzyn klasy wyższej; testy Porsche Macan Turbo i Citroena C-Elysee po liftingu; wiosenne czyszczenie samochodu; kupujemy auto używane - jak czytać ogłoszenia?; raport - nauka odpowiedzialnej jazdy; Skoda Octavia III z drugiej ręki; dodatek Motocykle i skutery.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (35)

No photo
No photo ~Darek Użytkownik anonimowy
~Darek :
No photo ~Darek Użytkownik anonimowy
Dlaczego wszyscy piszecie o VW, jeżeli testowany jest Ranault? Kiedy będzie test VW, wtedy możecie zgłaszać uwagi ale teraz jest to bez sensu. Ja uważam test za bardzo rzetelny. Co więcej, coś musi być nie tak ze skrzyniami biegów Renault, bo w moim Megan skrzynia rozsypała się również przy przebiegu ok. 50 tys. km. Wydarzyło się to na niemieckiej autostradzie i było mocno stresujące, bo zablokowały się koła. Na szczęście skończyło się na strachu. Samochód wrócił do Polski na lawecie, a mi przepadło ważne spotkanie. Niestety dla mnie był to wystarczający powód, żeby po naprawie (na szczęście na gwarancji) pozbyć się samochodu i pożegnać na zawsze z marką Renault. Takim samym, jak testowane Clio jeździłem w zeszłym roku przez tydzień na Korsyce. Zgadzam się z uwagami i spostrzeżeniami testujących. Samochód w sumie mi się podobał ale również kierownica prawie kaleczyła dłoń, a jakość wykonania była taka sobie. Zgłaszajcie zarzuty do tego testu, piszcie z czym się nie zgadzacie, co oceniacie inaczej, a nie ciągle, że AŚ preferuje VW. Żeby rozwiać ewentualne domniemania nie jeżdżę. Obecnie mam Forda.
27 kwi 16 09:06 | ocena: 85%
Liczba głosów:20
85%
15%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~C Użytkownik anonimowy
~C :
No photo ~C Użytkownik anonimowy
Hej, przejechałem samochodami marki Reno 0,5 Mkm. Wiecie jaka jest największa ich wada? Niedbałość serwisu. Oczyszczają (zwykle, no nie za każdym razem...) obudowę filtra powietrza sprężonym powietrzem co powoduje że śmiecie (drobne) lecą do dolotu. W ten sposób wdmuchali mi śmiecie do łącznie czterech turbin. Dopóki wdmuchiwali do firmówek to mi wisiało... Zgadnijcie czemu nie kupiłem prywatnie Reno.... Pozdrawiam fanów marki.
30 kwi 16 00:44 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Stefan X Użytkownik anonimowy
~Stefan X :
No photo ~Stefan X Użytkownik anonimowy
Pamiętam jak młody chłopak czytałem ten test z zachwytem jak obiektywnie i rzetelnie jest wykonany .. Teraz po latach stwierdzam ( i chyba nie jestem jedyny) że niemiecka rzetelność - solidność to mit w każdej dziedzinie..
24 kwi 16 09:13 | ocena: 83%
Liczba głosów:29
83%
17%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
~Artur :
No photo ~Artur Użytkownik anonimowy
Nie dawno na dystansie 100000 km była testowana Dacia i wypadła dużo lepiej od Renaulta widać że większość zwas nie miało w ręku ostatniego AS
23 kwi 16 18:25 | ocena: 92%
Liczba głosów:13
92%
8%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~www Użytkownik anonimowy
~www :
No photo ~www Użytkownik anonimowy
sponsora nie wolno krytykować
21 kwi 16 20:50 | ocena: 97%
Liczba głosów:29
97%
3%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~M.K Użytkownik anonimowy
~M.K :
No photo ~M.K Użytkownik anonimowy
Dlaczego VW ciągle mają pochlebne oceny a Renault nie?
21 kwi 16 21:46 | ocena: 89%
Liczba głosów:27
89%
11%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jurgen Użytkownik anonimowy
~Jurgen :
No photo ~Jurgen Użytkownik anonimowy
Moja Dacia Sandero jest tania, nowa z gwarancją jak się zużyje pozbęde się jak pralki lub lodówki.25 kkm w 6 miesięcy zero problemów.
24 kwi 16 12:45 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
78%
22%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Robert-aw Użytkownik anonimowy
~Robert-aw :
No photo ~Robert-aw Użytkownik anonimowy
Proszę o tak skrupulatny test VW.
21 kwi 16 13:23 | ocena: 87%
Liczba głosów:23
87%
13%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Cześć Użytkownik anonimowy
~Cześć :
No photo ~Cześć Użytkownik anonimowy
VW nawet nie dojechał do końca testu
22 kwi 16 08:58 | ocena: 87%
Liczba głosów:30
87%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~)9o Użytkownik anonimowy
~)9o
No photo ~)9o Użytkownik anonimowy
do ~Robert-aw:
No photo ~Robert-aw Użytkownik anonimowy
21 kwi 16 13:23 użytkownik ~Robert-aw napisał
Proszę o tak skrupulatny test VW.
nowy VW nie przejedzie takiego dystansu.
26 kwi 16 14:08 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Bild

Renault Clio Grandtour TCe 90 - czy mały silnik zdał egzamin? Test długodystansowy

Kombi segmentu B kupują albo zarządcy flot, albo młodzi rodzice, dla których liczy się jak najlepszy stosunek funkcjonalności do ceny. W wypadku naszego Clio Grandtoura za samochód o długości auta kompaktowego, za to z dużym bagażnikiem (443-1380 l), silnikiem TCe 90 i w najbogatszej wersji wyposażeniowej, zawierającej m.in. czujniki parkowania, pakiet City i system multimedialny R-Link, należy zapłacić ok. 60 000 zł.

Renault Clio Grandtour TCe 90 - czy mały silnik zdał egzamin? Test długodystansowy (slajd 1 z 18)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego